Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Tutkinto
- Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto
- Tutkintonimike
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Laajuus
- 210 op
Tutkinto-ohjelman nimi
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Koulutusala
Yhteiskunnalliset alat
Koulutusalan luokitus perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämään kansainväliseen ISCED-koulutusalaluokitukseen.
Suuntautumisvaihtoehdot
Tutkinto-ohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto, tradenomi.
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Hakukelpoisuudesta ammattikorkeakouluihin on säädetty ammattikorkeakoululaissa 932/2014.
Valintaperusteet löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Linkki
Opintojen rakenne
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti perusopinnoista, ammattiopinnoista, ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Opintojen laajuus on 60 opintopistettä vuodessa.
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat kaikille yhteisistä perusopinnoista (20 op), pakollisista ammattiopinnoista (108 op), valinnaisista ammattiopinnoista (20 op), tavoitteellisesta harjoittelusta (30 op) ja vapaasti valittavista opinnoista (10 op). Opinnäytetyöprosessissa (22 op) opiskelija voi vaihtoehtoisten ammattiopintojen lisäksi syventää itseään kiinnostavien kirjasto- ja tietopalvelun osa-alueiden osaamista. Ensimmäisen vuoden opiskelu koostuu pääasiassa perusopinnoista ja pakollisista ammattiopinnoista. Sen jälkeen opinnoissa painottuvat enemmän ammattiopinnot, joista osan saa valita vuosittain tarjolla olevista vaihtoehdoista.
Tutkinto-ohjelman opiskelijat voivat hakea monialaisiin SeAMKPro-opintoihin ja suorittaa siellä toisen opiskeluvuoden yhden lukukauden opinnot (30 op). SeAMKPro-opintoihin haetaan ensimmäisen opiskeluvuoden kevätlukukauden aikana.
Opetusuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin.
- Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen.
- Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana.
- Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa.
- Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona.
- Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Siihen kuuluvia alueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekö elinikäinen oppiminen.
Opiskelijoilla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa monialaisia työelämälähtöisiä projektiopintoja (SeAMKPro).
Osaamistavoitteet
Tutkinto-ohjelman tavoitteena on antaa valmiudet toimia erilaisten kirjastojen ja tietopalveluyksiköiden asiakaspalvelu-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Tutkinto-ohjelmasta valmistuneella tradenomilla on kirjaston ja tietopalveluyksikön hoitamiseen, kehittämiseen ja esimiestyöhön tarvittavat perustiedot ja -taidot. Opinnoissa painotetaan kirjastotyössä tarvittavia erityistaitoja, kuten tiedontallennusta ja -hakua, kirjastoaineistojen tuntemusta, asiakaspalvelutaitoja ja opastus- ja ohjaustaitoja. Myös palvelujen ja tapahtumien tuottamiseen liittyvää osaamista sekä vuorovaikutus- ja tietojenkäsittelytaitoja painotetaan opinnoissa.
Kompetenssit
Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan. Tutkinto-ohjelmakohtaisia kompetensseja ovat tiedonhankintaosaaminen, kirjastoalan asiakas- ja palvelutoiminnan osaaminen, aineisto- ja kokoelmaosaaminen sekä osallistava yhteiskunnallinen osaaminen.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Opetussuunnitelman tavoitteena on painottaa opetusmenetelmiä, joissa opiskelija on aktiivinen toimija: oppiminen on tiedon hankkimista, analysointia ja tuottamista. Pedagogiikkaa voidaan kuvata osaamista täydentäväksi konstruktivismiksi, mutta yksittäisessä opintojaksossa voidaan toteuttaa sille ominaista oppimismenetelmää, kuten esim. ongelmaperustaista oppimista, projektioppimista yhteistyössä työelämän kanssa, yhteistoiminnallista oppimista sekä verkko-oppimista. Opetuksessa käytetään myös luentoja, ryhmätöitä ja kirjallisuuteen perustuvia tenttejä.
Kansainvälisen harjoittelu- ja opiskelukokemuksen hankkimiseen kannustetaan opintojen aikana. Vaihtoehtoisten ammattiopintojen kurssit voidaan toteuttaa joko suomeksi tai englanniksi sen mukaan, osallistuuko niille vaihto-opiskelijoita. Tutkinto-ohjelman opiskelijat opiskelevat yhdessä mahdollisten ulkomaisten vaihto-opiskelijoiden kanssa.
Tutkimus ja kehittämistoiminta integroituu opetusohjelmaan kahdella tasolla. Yksittäisissä opintojaksoissa toteutetaan työelämä- ja asiakaslähtöisiä opiskelijaprojekteja, joissa tutkimus- ja kehittämistoiminnalla on oma osuutensa. Opinnäytetyöt pyritään kytkemään esimerkiksi harjoittelun aikana toteutuviin kehittämistehtäviin. Toiseksi tutkinto-ohjelmalla on omia alueellisia ja valtakunnallisia hankkeita, joihin integroidaan sekä opetusta, opinnäytetöitä että henkilöstön tutkimus- ja kehittämistyötä.
Ahot-menettelyt
AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisensa tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa tutkinto-ohjelman osaamistavoitteita. Osaamisen tunnistamisprosessi nivoutuu läheisesti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiseen ja sitä päivitetään henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen yhteydessä.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt on esitetty SeAMKin osaamisen tunnustamisen ohjeessa. Siinä selvitetään, miten osaamisen tunnustamista haetaan, miten asiaa käsitellään ja miten siitä tiedotetaan. Ohjeessa on nimetty tutkinto-ohjelman osaamisen tunnustamisen yhteyshenkilöt, jotka antavat ohjausta prosessiin liittyvissä asioissa.
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään muun muassa
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- opiskelijan haastatteluja
- kirjallisia ja suullisia tenttejä tai raportteja
- toiminnallisia tai kirjallisia tehtäviä tai näyttöjä
- esitelmiä, portfolioita.
AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe.
Aiemmin opitun tunnistamisessa ja tunnustamisessa (AHOT) noudatetaan SeAMKin yhteistä käytäntöä. AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe, muut opinnot voidaan joko korvata samansisältöisillä opinnoilla tai muuten hankitulla osaamisella. Muualla suoritettuja opintoja voidaan myös sisällyttää vaihtoehtoisiin ja vapaasti valittaviin opintoihin. Harjoittelun korvaavasta työkokemuksesta raportoidaan tutkinto-ohjelman käytännön mukaisesti. Aiemmin hankittu osaaminen voi olla enintään 10 v. vanhaa. Hakemuksia käsittelevä opettaja voi tarvittaessa pyytää lisäselvityksiä tai - näyttöjä. Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- opiskelijan haastatteluja ja kirjallisia raportteja
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- näyttökokeita tarvittaessa
- edellisten vertaamista opintojen osaamistavoitteisiin
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkinto-ohjelmaan sisältyy 30 op:n harjoittelu, joka suoritetaan kolmantena lukuvuonna. Harjoittelussa opiskelija soveltaa koulutuksessa opittuja tietoja ja taitoja käytännössä. Opiskelija kartoittaa harjoittelun aikana sopivaa kehittämistehtävää opinnäytetyön aiheeksi.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen voidaan todentaa esimerkiksi näytöin ja tehtävin.
Ammatillinen osaamisprofiili
Tutkinto antaa kirjastolain mukaisen yleisissä kirjastoissa vaadittavan kelpoisuuden. Työpaikkoja tarjoavat myös tieteelliset ja erikoiskirjastot sekä yritysten tietopalvelut. Valmistuneita kirjastoalan tradenomeja on sijoittunut myös kirjakauppa- ja kustannusalalle. Opintojen sisäisillä valinnoilla opiskelija voi suuntautua alan erilaisiin tehtäviin.
Tehtävänimike kirjastossa voi olla esim. informaatikko, tietoasiantuntija, tietopalvelusihteeri, osastonjohtaja, kirjastonhoitaja ja kirjastovirkailija. Kirjasto- ja tietopalveluorganisaatioissa on myös monia erityistehtäviä, kuten projektikoordinaattorin ja suunnittelijan tehtäviä.
Ammatilliset kieliopinnot suoritettuaan opiskelija osaa toimia oman alansa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa, pystyy etsimään tietoa sekä seuraamaan oman ammattialansa kehitystä kohdekielillä.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan. Tutkinto-ohjelmakohtaisia kompetensseja ovat tiedonhankintaosaaminen, kirjastoalan asiakas- ja palvelutoiminnan osaaminen, aineisto- ja kokoelmaosaaminen sekä osallistava yhteiskunnallinen osaaminen. Näiden kompetenssien saavuttaminen takaa valmistuneille sujuvan sijoittumisen työelämään.
Kansainvälisyys
Tutkinto-ohjelmassa kannustetaan kansainvälisyyteen. Opintosuunnitelmaan sisältyy sekä pakollisia että vaihtoehtoisia ja vapaasti valittavia englanniksi toteutettavia opintojaksoja. Kirjastojen monikulttuuriset palvelut kuuluvat opintoihin. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoistaan ulkomaanvaihdossa sekä harjoittelu kokonaan tai osittain ulkomailla. Parhaita ajankohtia ulkomaanvaihtoon ja harjoitteluun ulkomailla ovat toisen opiskeluvuoden kevätlukukausi tai kolmannen opiskeluvuoden syyslukukausi. Opiskelumateriaaleina käytetään koko opiskeluajan alan keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia aineistoja.
Jatko-opintokelpoisuus
Antaa kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen jatko-opintokelpoisuuden kirjasto- ja tietopalvelualan ylempään amk-tutkintoon.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Opiskelu on kokopäiväistä.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Esa Leikkari, 040 830 4270, esa.leikkari(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja
Sari Mäkinen-Laitila, 040 868 0077, sari.makinen-laitila(at)seamk.fi
Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi
Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat
Opiskelijapalvelut
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala, Päivätoteutus
Ajoitus ja rakenne:
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala, Päivätoteutus
Ajoitus ja rakenne:
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala, Päivätoteutus
Ajoitus ja rakenne:
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala, Päivätoteutus
Ajoitus ja rakenne:
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala, Päivätoteutus
Ajoitussuunnitelmat: