Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Tutkinto-ohjelman nimi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Koulutusala
Terveys- ja hyvinvointialat
Koulutusalan luokitus perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämään kansainväliseen ISCED-koulutusalaluokitukseen.
Suuntautumisvaihtoehdot
Ei ole suuntautumisvaihtoehtoja.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Tutkinto tuottaa ylempää korkeakoulututkintoa vastaavan kelpoisuuden.
Tutkinnon taso
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Hakukelpoisuudesta ammattikorkeakouluihin on säädetty ammattikorkeakoululaissa 932/2014.
Valintaperusteet löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Opintojen rakenne
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti syventävistä ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Opintojen laajuus on 90 opintopistettä.
Syventävät ammattiopinnot koostuvat kansanterveyteen ja kansansairauksiin, kliiniseen työhön ja akuutteihin tilanteisiin kohdentuvista opinnoista. Työelämän tutkimus- kehittämis- ja kehittämistoiminta sisältää erilaisia tutkimus-, kehittämis- ja arvointimenetelmiä. Työelämälähtöinen opinnäytetyö mahdollistaa kehittämisen uudenlaisten toimintatapojen ja mallien soveltamisen kautta.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Koulutuksen sisällöt ovat kansanterveyteen ja kansansairauksiin liittyvät asiat, asiantuntijuus kliinisessä työssä ja asiantuntijuus akuuteissa tilanteissa. Lisäksi sisältöjä ovat työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminta mukaanlukien arviointimenetelmät. Opinnäytetyön lisäksi opiskellaan vapaasti valittavia opintoja.
Kompetenssit
Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit ovat asiantuntijuus kansanterveyteen ja kansansairauksiin liittyvissä asioissa sekä asiantuntijuus kliinisessä ja akuuteissa tilanteissa.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Koulutusohjelmassa toteutetaan monimuotoisia pedagogisia toimintamalleja, Pedagogiset ratkaisut määritellään kunkin opintokokonaisuuden yhteydessä erikseen. Luokkaopetuksen lisäksi opiskelu toteutuu työyhteisöissä ja Moodle-oppimisympäristössä.
Ahot-menettelyt
AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisensa tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa tutkinto-ohjelman osaamistavoitteita. Osaamisen tunnistamisprosessi nivoutuu läheisesti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiseen ja sitä päivitetään henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen yhteydessä.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt on esitetty SeAMKin osaamisen tunnustamisen ohjeessa. Siinä selvitetään, miten osaamisen tunnustamista haetaan, miten asiaa käsitellään ja miten siitä tiedotetaan. Ohjeessa on nimetty tutkinto-ohjelman osaamisen tunnustamisen yhteyshenkilöt, jotka antavat ohjausta prosessiin liittyvissä asioissa.
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään muun muassa
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- opiskelijan haastattelu
- kirjallisia ja suullisia tenttejä tai raportteja
- toiminnallisia tai kirjallisia tehtäviä tai näyttöjä
- esitelmiä, portfolioita.
AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen todennetaan esimerkiksi näytöin ja tehtävin.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen todennetaan esimerkiksi näytöin ja tehtävin.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen todennetaan esimerkiksi näytöin ja tehtävin.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen todennetaan esimerkiksi näytöin ja tehtävin.
Ammatillinen osaamisprofiili
Koulutusohjelman jälkeen opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveysalan kliinisenä asiantuntijana. Osaaminen fokusoituu kansanterveyteen ja kansansairauksiin, kliiniseen työhön ja akuutteihin tilanteisiin. Tutkinnon suorittaneet voivat työskennellä sosiaali- ja terveysalan kehittämis- ja johtamistehtävissä, konsultteina, asiantuntijoina, yrittäjinä sekä esimiestehtävissä julkisilla, yksityisellä ja kolmannella sektorilla.
Kansainvälisyys
Koulutuksessa edistetään, motivoidaan ja mahdollistetaan opiskelijaliikkuvuutta, kotikansainvälisyyttä ja henkilökunnan kansainvälistä toimintaa. Näitä voivat olla opintomatkat, IP-kurssit ja konferenssit vapaasti valittavina opintoina, joihin myös opettajat voivat osallistua. Kansainvälisyys toteutuu myös kansainvälisen kirjallisuuden, ja erimerkkien ja virtuaalisten kontaktien nivoutumisen kautta.
Jatko-opintokelpoisuus
Tutkinto antaa kelpoisuuden alan tieteellisiin jatko-opintoihin.
Opiskelumuoto
Koulutus toteutetaan aikuiskoulutuksena. Koulutus on osa-aikaista ja järjestetään monimuoto-opetuksena. Se toteutuu luento-opetuksena, itsenäisinä tehtävinä ja erilaisina harjoituksina. Opiskelu sisältää noin kaksi kontaktipäivää kuukaudessa, joihin osallistuminen on pakollista.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(at)seamk.fi
Puhelin: 040 830 4173
Mari Salminen-Tuomaala
Sähköposti: mari.salminen-tuomaala (a)seamk.fi
Puhelin: 0408304166
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262
Harjoittelun koordinointi
Koulutus ei sisällä harjoittelua
Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi
Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat
outgoint(at)seamk.fi
Opiskelijapalvelut
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
- Anita Keski-Hirvi
- Tarja Svahn
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä suomalaisen väestön kansanterveydellisiä haasteita sekä osaa soveltaa näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvia ennaltaehkäiseviä ohjaus-, hoito- ja kuntoutusmenetelmiä. Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä kansanterveydellisiä haasteita ja riskejä myös kansainvälisellä tasolla.
Opiskelija tunnistaa suomalaisiin kansansairauksiin liittyvät hoito- ja kuntoutusmenetelmät sekä osaa soveltaa näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvia, voimavaraistavia ja asiakaskeskeisiä ohjaus-, hoito- ja kuntoutusmenetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa uusia kansansairauksien hoitolinjauksia.
Opiskelija osaa perustella potilaan/asiakkaan omahoidon tukemisen, motivoinnin ja hoitoonsa sitoutumisen merkityksen eri kansansairauksien kohdalla.
Opiskelija osaa soveltaa erilaisia potilasohjauksen menetelmiä.
Opiskelija osaa tunnistaa kolmannen sektorin ja kokemusasiantuntijan roolin potilaan/asiakkaan omahoidon tukena.
Sisältö
Kansanterveyteen liittyvät visiot
Kansanterveyden haasteet ja riskit kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
Ennaltaehkäisevä ohjaus
Oppimateriaalit
Patja, K., Absetz, P, & Rautava, P. (toim.). 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim.
Opettajan osoittamat ajankohtaiset materiaalit.
Opetusmenetelmät
Keskusteluluennot, pari- ja ryhmätyöt
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansanterveyden edistämiseen ja kansansairauksien ehkäisyyn liittyvät ajankohtaiset, näyttöön perustuvat suositukset ja haasteet sekä erilaisia ohjausmenetelmiä.
Opiskelija osaa tunnistaa ennaltaehkäistävien tai pitkäaikaisten kansansairauksien hoitoon ja kuntoutukseen liittyvät ajankohtaiset, näyttöön perustuvat suositukset ja haasteet sekä erilaisia ohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa kansanterveyden edistämiseen ja kansansairauksien ehkäisyyn liittyviä ajankohtaisia, näyttöön perustuvia suosituksia sekä osaa soveltaa erilaisia ohjausmenetelmiä.
Opiskelija osaa soveltaa ennaltaehkäistävien tai pitkäaikaisten kansansairauksien hoitoon ja kuntoutukseen liittyviä ajankohtaisia, näyttöön perustuvia suosituksia sekä osaa soveltaa erilaisia ohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää näyttöön perustuvaa tietoa sekä erilaisia ohjausmenetelmiä kansanterveyden edistämiseksi ja kansansairauksien ehkäisemiseksi.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ennaltaehkäistävien tai pitkäaikaisten kansansairauksien hoitoon ja kuntoutukseen liittyviä haasteita soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa sekä erilaisia ohjausmenetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäiset tehtävät, numeerinen arviointi: 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa tunnistaa kansanterveyden edistämiseen ja kansansairauksien ehkäisyyn liittyviä ajankohtaisia, näyttöön perustuvia suosituksia ja haasteita..Opiskelija ei osaa tunnistaa ennaltaehkäistävien tai pitkäaikaisten kansansairauksien hoitoon ja kuntoutukseen liittyviä ajankohtaisia, näyttöön perustuvia suosituksia ja haasteita eikä erilaisia ohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tunnistaa kansanterveyden edistämiseen ja kansansairauksien ehkäisyyn liittyvät ajankohtaiset, näyttöön perustuvat suositukset ja haasteet sekä erilaisia ohjausmenetelmiä.Opiskelija osaa tunnistaa ennaltaehkäistävien tai pitkäaikaisten kansansairauksien hoitoon ja kuntoutukseen liittyvät ajankohtaiset, näyttöön perustuvat suositukset ja haasteet sekä erilaisia ohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa kansanterveyden edistämiseen ja kansansairauksien ehkäisyyn liittyviä ajankohtaisia, näyttöön perustuvia suosituksia sekä osaa soveltaa erilaisia ohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää näyttöön perustuvaa tietoa sekä erilaisia ohjausmenetelmiä kansanterveyden edistämiseksi ja kansansairauksien ehkäisemiseksi.Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ennaltaehkäistävien tai pitkäaikaisten kansansairauksien hoitoon ja kuntoutukseen liittyviä haasteita soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa sekä erilaisia ohjausmenetelmiä.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 10.12.2024
Ajoitus
02.12.2024 - 28.02.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
3.5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Sami Perälä
- Mari Salminen-Tuomaala
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Etäpalveluohjauksen mahdollisuudet erilaisten asiakasryhmien omahoidon ja kuntoutuksen menetelmänä ovat lisääntyneet viime aikoina. Etäpalveluohjaus-kurssi antaa valmiuksia tarkastella ja pohtia erilaisten etäpalveluohjausmenetelmien hyödyllisyyttä ja niihin liittyviä haasteita sekä ohjausta antavan asiantuntijan että ohjattavan asiakkaan näkökulmasta.
Tavoitteena on, että opiskelija syventää osaamistaan etäpalveluohjaus- menetelmän soveltamiseen ja kehittämiseen liittyvissä asioissa.
Sisältö
Kurssi sisältö:
• Eettisyys ja tietoturva etäpalveluissa
• Etäohjaus ja etäkuntoutus; asiakkaan tutkiminen, seuranta, neuvonta ja omahoidon ohjaus etäteknologian avulla
• eHealth, mHealth
• Etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteet
* Etäpalveluohjaussimulaatioharjoitukset
Oppimateriaalit
Luennoitsijan osoittama ajankohtainen materiaali
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus, simulaatio-opetus, verkko-opetus/hybridiopetus, itsenäinen tehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa etäpalveluihin liittyviä eettisiä ja tietoturvakysymyksiä. Opiskelija tietää, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen.
Opiskelija tietää, mitä eHealth ja mHealth tarkoittavat. Opiskelija osaa nimetä etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pohtia etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kuvata perustellen, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa kuvata, milloin eHealth ja mHealth voidaan hyödyntää. Opiskelija osaa kuvata esimerkein etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida ja ennakoida etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä etäpalveluohjausta suunnitellessaan. Opiskelija osaa soveltaa perustellen etäpalveluohjausta ja tunnistaa hyvin tilanteet, joissa hän voi tutkia, seurata ja ohjata asiakkaita etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa hyödyntää eHealth- ja mHealth- menetelmiä asiakasohjauksessa. Opiskelija osaa ennakoida etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja suunnitella tämän tiedon pohjalta laadukasta etäpalveluohjausta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen tehtävä, numeerinen arviointi: 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata etäohjausta ja sen menetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvata etäohjauksen ohjausmenetelmänä ja tunnistaa etäohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvata etäohjauksen hyötyjä ja haasteita ohjausmenetelmänä ja tunnistaa etäohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida etäohjauksen hyötyjä ja haasteita ohjausmenetelmänä ja soveltaa erilaisia etäohjausmenetelmiä.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
- Mika Wallin
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelijan lääkehoito-osaaminen syvenee erityisesti kansansairauksien ja akuuttien sairaustilanteiden lääkkeiden osalta. Tavoitteena on, että opiskelija osaa ohjata asiakkaita itsenäisesti lääkehoidossa ja konsultoida tarvittaessa lääkäriä.
Sisältö
Sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito
Hengityselinsairauksien lääkehoito
Neurologisten sairauksien lääkehoito
Kipulääkkeet, rauhoittavat lääkkeet
Akuuttien sairaustilanteiden lääkehoito
Oppimateriaalit
Luennoitsijan osoittama ajankohtainen kirjallisuus ja muu materiaali.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä eri sairauksien hoidossa käytettäviä lääkkeitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä hyvin eri sairauksien hoidossa käytettävät lääkkeet. Opiskelija osaa kuvata eri lääkkeiden sivu- ja yhteisvaikutuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa nimetä hyvin eri sairauksien hoidossa käytettävät lääkkeet. Opiskelija osaa kuvata eri lääkkeiden sivu- ja yhteisvaikutuksia. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita heidän lääkehoitoaan koskevissa kysymyksissä.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Leena Elenius
- Mari Salminen-Tuomaala
- Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa perustella tieteellisen ja arkiajattelun erot ja yhtäläisyydet. Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä erilaisia työelämän kehittämisen kohteita ja tarpeita. Opiskelija osaa perustellusti suunnitella ja toteuttaa kehittämisen prosessin tai kokonaisuuden.
Sisältö
Tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun erot ja yhteneväisyydet
Kriittinen ajattelu ja argumentaatio
Käytännön toiminnan kriittinen tarkastelu
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kysymyksenasettelut ja tarveanalyysit
Tietoteoriat
Vähintään kaksi erilaista kehittämisen tapaa, esimerkiksi prosessimainen kehittäminen, tutkimuksellinen kehittäminen, toimintatutkimus, arviointitutkimus
Oppimateriaalit
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä. WSOYpro. Uusin painos.
Puusa, A. & Juuti, P. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Uusin painos.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009 tai uud. painos). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta : näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon.
Opetusmenetelmät
Keskusteluluennot, etä- ja hybridiluennot, yhteistoiminnallinen opetus, itsenäiset tehtävät
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on lukenut annetut materiaalit ja tehnyt tehtävät annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija osaa nimetä kehittämisen ja tutkimuksen perusperiaatteet ja osaa selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhteläisyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on, lukenut annetut materiaalit ja tehnyt tehtävät huolellisesti ja perusteellisesti annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija osaa määritellä kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä, osaa osoittaa ja eritellä erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen kohteita käytännön toiminnasssa. Lisäksi hän osaa tuottaa suunnitelman näiden kohteiden kehittämiseen ja tutkimuseen sekä toteuttaa ja raportoida sen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on lukenut annetut materiaalit ja tehnyt tehtävät huolellisesti ja perusteellisesti annettujen ohjeiden mukaana. Opiskelija osaa analysoida kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä, sekä perustellen valita kulloiseenkin tarpeeseen sopivan kehittämisen ja/tai tutkimuksen menetelmän. Hän osaa osoittaa ja esitellä erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen kohteita käytännön toiminnassa. Lisäksi hän osaa tuottaa suunnitelman näiden kohteiden kehittämiseen ja tutkimukseen sekä toteuttaa ja raportoida sen selkeästi siten, että lukija kykenee seuraamaan toiminnan toteutusta ja arvioimaan saatuja tuloksia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäisten tehtävien arviointi: 1-5.
Ilmoittautumisaika
29.08.2024 - 27.10.2024
Ajoitus
07.11.2024 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia erilaisissa äkillisissä sairaustilanteissa näyttöön perustuvaa tietoa soveltaen. Opiskelija osaa toimia monikulttuurisessa, verkostoituvassa ja digitaalisessa ympäristössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää digitaalisia välineitä potilaan/asiakkaan ohjauksen, hoidon ja kuntoutuksen tukena. Opiskelija osaa vertailla ja soveltaa etäohjausmahdollisuuksia.
Sisältö
Äkilliset sairaustilanteet ja toiminta erilaisissa ympäristöissä
Akuutin tilanteen viestinnän haasteet
Potilaan/asiakkaan ja hänen läheistensä tukeminen akuutissa tilanteessa
Digitaaliset menetelmät hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena
Etäpalveluohjauksen mahdollisuudet
Kliinisen työn eettiset haasteet
Oppimateriaalit
Dubin, D. Rapid interpretation of EKG*s. COVER Publishing Company.
Jormakka, J & Kettunen, J. EKG akuuttihoidossa. 2018 tai uudempi painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus, verkko-opetus, EKG:n tulkintaharjoitukset, A-astrupharjoitukset ym.
Lisätietoja opiskelijoille
Keskusteleva luento-opetus, verkko-opetus, EKG:n tulkintaharjoitukset, A-astrupharjoitukset ym.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kliinisen työn erityiskysymyksiä ja haasteita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, arvioida ja kehittää erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäiset ja ryhmätehtävät, numeerinen arviointi: 1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä kliinisen työn erityiskysymyksiä ja haasteita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija osaa analysoida, arvioida ja kehittää erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2.5 op
T&K-osuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
- Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa laatia kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Sisältö
Opinnäytetyön suunnitelman rakenne
Opetusmenetelmät
Opinnäytetyön yksilö- ja ryhmäohjaus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opinnäytetyön suunnitelma on laadittu SeAMK:n opinnäytetyön ja kirjallisten töiden ohjeen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opinnäytetyön suunnitelma on laadittu SeAMK:n opinnäytetyön ja kirjallisten töiden ohjeen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opinnäytetyön suunnitelma on laadittu SeAMK:n opinnäytetyön ja kirjallisten töiden ohjeen mukaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opinnäytetyön suunnitelma on laadittu SeAMK:n opinnäytetyön ja kirjallisten töiden ohjeen mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
1.5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
- Yklas Nimeämätön
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida tutkittuun tietoon perustuen ja moniammatillisesti potilaan/asiakkaan terveydentilaa ja toimintakykyä sekä kiireellisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeita sekä soveltaa arviointimenetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää erilaisia viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmiä.
Sisältö
Kliininen tutkiminen
Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
Erilaiset mittarit
Erilaiset viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmät
Oppimateriaalit
Alanen, P., Jormakka, J., & Kettunen, J. (2023). Oireista työdiagnoosiin. SanomaPro.
Ajankohtaiset artikkelit ja julkaisut.
Mustajoki, P., Saha, H., & Sane, T. (2006 tai uudempi painos). Potilaan tutkiminen. Duodecim.
Japp, A.G. & Robertson, C. 2018. Macleod's Clinical Diagnosis 2nd edition. Diagnostiikka akuuttilääketieteessä. Duodecim. (suomentanut Hilkka Salmen), soveltuvin osin
Opetusmenetelmät
Keskusteluluento, kliininen asiakkaan tutkiminen, laboraatio, simulaatio-opetus
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden peruskäsitteistöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia ohjaus, viestintä- ja konsultaatio-menetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen tehtävä, numeerinen arviointi: 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut asiakkaan potilaan fyysisen tilan arvioinnin harjoituksiin (laboraatio.opetus)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden peruskäsitteistöä. Opiskelija osaa tutkia potilasta ja arvioida hänen fyysistä tilaansa ja oireitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä. Opiskelija osaa tutkia potilasta ja arvioida hänen fyysistä tilaansa ja oireitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia ohjaus, viestintä- ja konsultaatio-menetelmiä.Opiskelija osaa tutkia potilasta ja arvioida hänen fyysistä tilaansa ja oireitaan itsenäisesti.