Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus: YKLAS24
Tunnus: YKLAS24
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kuvaus
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tavoitteena on tuottaa sosiaali- ja terveysalan kehittämis-, johtamis- ja arviointiosaamista työelämän muuttuviin tarpeisiin. Kliininen asiantuntija -opinnot yhdistetään työyhteisöjen kehittämiseen uudistamalla niiden toimintatapoja ja -malleja. yAMK-tutkinto rinnastetaan ylempään korkeakoulututkintoon.
Koulutuksessa on mahdollisuus syventää ja laajentaa kansansairauksien ja akuuttien tilanteiden osaamista. Lisäksi koulutus edistää hoidon tarpeen ja toimintakyvyn arviointitaitoja sekä ohjaus- ja viestintämenetelmien käyttöä. Koulutus mahdollistaa uudenlaisen osaamisen ja uralla etenemisen.
Koulutus toteutetaan työelämälähtöisesti, moniammatillisena ja monimuotoisin opetusmenetelmin. Sähköinen viestintä on keskeinen opintojen ohjauksen väline. Opinnot voi suorittaa työn ohella. Opetukseen sisältyy lähiopetusta keskimäärin kaksi päivää kuukaudessa. Jokaiselle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jossa tunnistetaan aikaisempi osaaminen.
• Julkisella sektorilla ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua vaativiin sosiaali- ja terveysalan asiakastyön tehtäviin sekä palvelujen suunnittelu- ja johtotehtäviin.
• Järjestösektorilla sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua erityisesti asiantuntija-, kehittämis-, koulutus- ja johtotehtäviin.
• Yksityisellä sektorilla sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua yritysten esimies- ja johtotehtäviin ja eri sektorien välisten toiminta- ja palvelumallien kehittämistehtävä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat tulevat työelämästä, joka mahdollistaa jatkuvan vuoropuhelun ja työelämälähtöisen kehittämisen. Kehittämistyötä toteutetaan myös SeAMK:n yksiköiden yhteistyönä ja valtakunnallisissa verkostofoorumeissa.
Osaamistavoitteet
Koulutusohjelman jälkeen opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveysalan kliinisenä asiantuntijana. Osaaminen fokusoituu kansanterveyteen ja kansansairauksiin, kliiniseen työhön ja akuutteihin tilanteisiin.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YKLAS24-1001 |
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
55 | ||||||||||||||||
YKLAS24-1002 |
Asiantuntijuus kliinisessä työssä
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||
BI00CK09 | Farmakologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BI00CL65 | Kliinisen näyttöön perustuvan hoitotyön kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BI00DQ92 | Potilaan kliininen tutkiminen, hoidon tarpeen arviointi, ohjaus ja konsultointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YKLAS24-1003 |
Asiantuntijuus kansanterveyteen ja kansantauteihin liittyvissä asioissa
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||
BI00DQ91 | Asiantuntijuus kansanterveyteen ja kansantauteihin liittyvissä asioissa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BG00CK22 | Etäpalveluohjaus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YKLAS24-1004 |
Asiantuntijuus akuuteissa tilanteissa
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
BI00BP03 | Asiantuntijuus akuuteissa tilanteissa | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
YKLAS24-1005 |
Työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminta
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||
BG00BD76 | Kehittämistoiminnan vaiheet | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.6 | 0.6 | 0.4 | 0.4 | 0.4 |
BG00BD75 | Kehittäminen ja tutkiminen | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||
BG00BE25 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||
BG00CK21 | Arviointimenetelmät | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
YKLAS24-1007 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | ||||||||||||||||
BI00BP66 | Kliinisen työn erityiskysymykset | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
KG30VVO03 | Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
KG30VVO02 | Työterveyden kehittäminen ja johtaminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.6 | 0.6 | 0.4 | 0.4 | 0.4 |
BI00CI41 | Ympäristö fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn tukemisessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
KG30VVO010 | Vanhustyön kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
BH00CK20 | Markkinoistaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BI00DC77 | Terveyden edistämisen globaalit näkökulmat | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
XX00DN98 | Terveyden lukutaito ja digitaalinen terveyden lukutaito terveyden edistämisessä | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||
5E00DL17 | Tulevaisuuden lähijohtajuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BH00DR27 | Johtaminen muutoksessa | 5 | ||||||||||||||||
YKLAS24-1006 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
BI00BP04 | Opinnäytetyön suunnitelma | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
BI00BP05 | Opinnäytetyön toteutus | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | |||||||
BI00BP06 | Opinnäytetyön raportointi | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | 3.8 | 3.8 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
Yhteensä | 90 | 65 | 65 | 35.1 | 30.1 | 35.1 | 30.1 | 17.6 | 17.6 | 10 | 10 | 10 | 17.45 | 17.45 | 10.1 | 10.1 | 10.1 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Yleiset kompetenssit (YAMK)
yamk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (YAMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (YAMK), 2022, Arene