Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
Tutkinto-ohjelman nimi
Liiketoimintaosaaminen
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Liiketalouden ylempi AMK-tutkinto,
Tradenomi (ylempi AMK)
Tutkinto tuottaa ylempää korkeakoulututkintoa vastaavan kelpoisuuden.
Tutkinnon taso
Tutkintoohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opintojen rakenne
Ensimmäisen vuoden opinnot muodostuvat kaikille yhteisistä liiketoiminnan johtamisen opinnoista. Toisen vuoden opinnot käsittävät liiketoiminnan kasvun ja kehittämisen syventävät opinnot. Opinnäytetyöprosessi käynnistyy ensimmäisen lukuvuoden aikana. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan opinnot tukevat opinnäytetyöprosessin etenemistä koko koulutuksen ajan. Lisäksi opintoihin sisältyy opiskelijan ammatillista osaamista kehittäviä vapaasti valittavia opintoja. Opiskelijoita kannustetaan myös kansainvälisyyden ja kestävän kehityksen huomioimiseen tulevissa asiantuntijatehtävissään.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Liiketoimintaosaamisen ylemmän tutkinnon suorittamalla asiantuntija voi tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti syventää tai laajentaa liiketoimintaosaamistaan. Tutkinto mahdollistaa henkilökohtaisten valmiuksien kehittämisen ja kokonaisnäkemyksen saamisen yrittäjyyden ja liike-toimintaosaamisen kehittämisestä
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Opinnoissa käytetään monimuotoisia opiskelumetodeja. Jokainen opintojakso sisältää keskimäärin kolme päivää lähiopetusta. Opinnot sisältävät myös sekä itsenäistä opiskelua että etäopiskeluna suoritettavia tehtäviä. Opinnäytetyönä tehtävä työelämälähtöinen kehittämisprojekti on olennainen osa opintoja.
Ahot-menettelyt
Tutkinto-ohjelman AHOT-menettelyistä vastaa tutkintopäällikkö ja tarvittaessa kyseisen opintojakson opettaja. Menettely perustuu Seinäjoen ammattikorkeakoulun määrittämiin AHOT-menettelyohjeisiin.
Ammatillinen osaamisprofiili
Ylempi AMK-tutkinto antaa valmiudet toimia
- Vaativien kehittämisprojektien johtajana
- Liiketoimintaosaamiseen liittyvien tehtävien suunnittelu- ja johtotehtävissä
- Itsenäisenä, liiketoimintaosaamiseen liittyvät valmiudet omaavana yrittäjänä
Kansainvälisyys
Opintoihin sisältyy yksi englanninkielinen opintojakso ja opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua kansainvälisiin opintomatkoihin. Lisäksi opintojaksot sisältävät vieraskielistä opiskelumateriaalia.
Jatko-opintokelpoisuus
Vrt. yleiset korkeakouluopintoja koskevat säädökset.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opiskelumuoto
Ylempi AMK-tutkinto on mahdollista suorittaa työn ohella. Lähiopetus järjestetään pääosin arki-iltaisin ja lauantaisin. Opiskelu on maksutonta osallistujalle. Koulutus on suunniteltu suoritettavaksi kolmen vuoden kuluessa.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 4173
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262
Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi
Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat
outgoing(at)seamk.fi
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
Opettaja
- Laura Könönen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa kehittää yrityksen liiketoimintaa ottaen huomioon toiminnan taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristövaikutukset. Opiskelija osaa tunnistaa vihreästä siirtymästä, mukaan lukien kiertotalous, nousevat uudet liiketoimintamahdollisuudet. Opiskelija osaa arvioida vastuullisuuden, eettisyyden ja arvojen merkitystä johtamistyössä. Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia liiketoiminnassa.
Sisältö
Vastuullisen ja kestävän kehityksen keskeiset käsitteet ja lähtökohdat
Kestävän liiketoiminnan kehittämisen työkalut
Johtaminen kestävän kehityksen näkökulmasta (mm. ympäristöjohtaminen, vastuullisuusraportointi).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää ja soveltaa käsitteitä pintapuolisesti analysoiden.
Opiskelija suunnittelee tyydyttävällä tasolla liiketoimintaa kestävän kehityksen eri näkökulmat huomioiden.
Opiskelija pyrkii tunnistamaan uusia kestäviä liiketoimintamahdollisuuksia, analyysin ollessa osin vaillinaista.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän liiketoiminnan työkaluja suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää ja soveltaa käsitteitä systemaattisesti analysoiden.
Opiskelija suunnittelee hyvällä tasolla liiketoimintaa kestävän kehityksen eri näkökulmat huomioiden.
Opiskelija tunnistaa uusia, uskottavia ja kestäviä liiketoimintamahdollisuuksia.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän liiketoiminnan työkaluja .
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää ja soveltaa käsitteitä oivaltaen ja systemaattisesti .
Opiskelija suunnittelee erinomaisella tasolla liiketoimintaa kestävän kehityksen eri näkökulmat huomioiden.
Opiskelija tunnistaa uusia, uskottavia ja kestäviä liiketoimintamahdollisuuksia.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän liiketoiminnan työkaluja syvällistä ymmärrystä osoittaen.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
Opettaja
- Anmari Viljamaa
Vastuuhenkilö
Elisa Kannasto
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
-
LIIKE24SLiiketoimintaosaamisen kehittäminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen liittyviä keskeisiä käsitteellisiä jännitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa toimintaympäristön trendejä ja toimialan kehityssuuntia. Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen muutosajureita sekä niiden roolia ja merkitystä strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa arvioida tunnistettujen muutostekijöiden ja muutosprosessien vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan sekä analysoida yrityksen arvonluontia ja ansaintalogiikkaa muuttuvassa maailmassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia oppivassa ryhmässä ja arvioida oman osaamisensa kehittymistä.
Sisältö
- strateginen uudistaminen
- toimintaympäristön ja oman organisaation strateginen analyysi
- strategiatyökalut
- strategisen uudistumisen johtaminen
Oppimateriaalit
Sutinen, M., & Haapakorva, A. (2021). Pelastetaan strategia pöytälaatikosta päivittäiseksi työkaveriksi. Alma Talent.
Vuorinen, T., & Huikkola, T. (2023). Strategiakirja - 25 työkalua. Alma Talent.
Lisäksi oppimateriaalina käytetään luennoitsijan myöhemmin ilmoittamia artikkeleita.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus. Sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta (luennot) sekä itsenäistä opiskelua ja soveltava harjoitustyö.
Luentoja ei tallenneta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyö on suositeltavaa kohdentaa todelliseen yritykseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahdollinen tentti suoritetaan Examissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi vaihtoehtoisesti suorittaa tentillä (luennoitsija ilmoittaa materiaalit opintojakson alussa).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 21h, itsenäinen opiskelu 75h, soveltava harjoitustyö 40h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluun passiivisesti
Opiskelija käyttää ja soveltaa käsitteitä pintapuolisesti analysoiden
Opiskelija arvioi muuttuvaa toimintaympäristöä ja sen vaikutuksia summittaisesti
Opiskelija pyrkii tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, analyysin ollessa osin vaillinaista
Opiskelija osaa soveltaa strategiatyökaluja suppeasti
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija käyttää käsitteistöä osuvasti soveltaen
Opiskelija analysoi toimintaympäristöä ja sen muutoksia kattavasti
Opiskelija soveltaa strategiatyökaluja systemaattisesti
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle uuden liiketoimintamahdollisuuden ja arvioida sitä uskottavasti
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija käyttää käsitteistöä oivaltaen
Opiskelija analysoi toimintaympäristön muutoksia systemaattisesti ja oivaltaen
Opiskelija soveltaa strategiatyökaluja kontekstiherkästi ja systemaattisesti
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisen liiketoimintamahdollisuuden osuvasti perustellen
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö 80 %, vertaisarvioinnin laatu 20%
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Sanna Joensuu-Salo
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa
Sisältö
Markkinaorientaatio ja sen osa-alueet (asiakas- ja kilpailijatiedon kerääminen, tiedon hyödyntäminen)
Markkinointikyvykkyys ja sen osa-alueet (markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta, asiakassuhteiden hallinta)
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutus yrityksen menestymiseen ja kasvuun
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden kehittämisen työkalut yrityksessä
Oppimateriaalit
Moodlen opintojaksototeutuksessa esitetty materiaali.
Artikkelipaketti (tiedot Moodlessa)
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan täysin verkkototeutuksena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h opiskelijan työtä (sisältää verkkoluennot, keskustelutehtävät ja kehittämistehtävän toteutuksen)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) perustasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) hyvällä tasolla. Opiskelija osaa hyvin selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät erinomaisesti ja on osallistunut rakentavasti ja aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa erinomaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu kehittämistyön raportin perusteella (1-5). Osallistuminen verkkokeskusteluihin hyväksytty/hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksoon riittävällä tasolla. Opiskelijan tekemä kehittämistehtävä ei täytä annettuja vaatimuksia sisällön ja laajuuden suhteen. Opiskelijan tuotokset osoittavat, että hän ei osaa tyydyttävällä tasolla selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutusta yrityksen menestymisessä ja kasvussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut verkkokeskusteluihin riittävällä tasolla ja tehnyt yritykselle vaaditun kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä osoittaa, että opiskelija osaa jollain tavalla analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa tyydyttävästi selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut verkkokeskusteluihin ja tehnyt yritykselle vaaditun kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä osoittaa, että opiskelija osaa perustellusti analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa osoittaen hyvää teorian soveltamista käytäntöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut verkkokeskusteluihin ja tehnyt yritykselle vaaditun kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä osoittaa, että opiskelija osaa syvällisesti analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa osoittaen kiitettävää ja oivaltavaa teorian soveltamista käytäntöön.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Tuulia Potka-Soininen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YRAK24Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa esittää talousjohtamisen suunnittelun ja toteutuksen vaiheet. Hän osaa käyttää laskentamenetelmiä ja laskentatuloksia talousjohtamisessa. Hän osaa käyttää tunnuslukuja ja niiden tulkintaohjeita yrityksen menestyksen ja arvon arvioinnissa yrityksen ja sen eri sidosryhmien näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida kokonaisvaltaisen talousjohtamisen keskeisen merkityksen yrityksille ja muille organisaatioille. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää johdon ohjausjärjestelmien moninaisuuden. Hän osaa soveltaa eri ohjausjärjestelmiä, joilla voi vaikuttaa taloudelliseen ja liiketoiminnalliseen menestymiseen. Opiskelija ymmärtää taloushallinnon merkityksen liiketoiminnan valvonnassa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy hyödyntämään johdon ohjausjärjestelmiä informaatiota erilaisten päätösten tueksi.
Sisältö
Kokonaisvaltainen talousjohtaminen, erilaiset laskentamenetelmät talousjohtamisessa, tilinpäätösanalyysin ja arvonmäärityksen käyttö talousjohtamisessa.
Johdon ohjausjärjestelmäkokonaisuus, suunnittelua (suorituskykymittaristot, elinkaari- ja tavoitekustannuslaskenta) ja valvontaa (toiminto- ja laatukustannuslaskenta) avustavat järjestelmät.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn sekä suorittanut kurssilla annetut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä ja opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä annetuissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja arvioida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelijalle on muodostunut käsitys eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käytöstä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa arvioida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija osaa arvioida yksittäisen yrityksen menestymistä tunnuslukujen perusteella. Opiskelija on pystynyt esittämään selkeitä kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista kiitettävästi, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kiitettävää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja analysoida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelija osaa arvioida eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käyttöä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa analysoida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija pystyy muodostamaan hyvin perustellun käsityksen yksittäisen yrityksen menestymisestä analysoimalla tunnuslukuja. Opiskelija on pystynyt esittämään uusia ja perusteltuja kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.