Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tutkinto-ohjelman nimi
Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusala
Maa- ja metsätalousalat
Koulutusalan luokitus perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämään kansainväliseen ISCED-koulutusalaluokitukseen.
Suuntautumisvaihtoehdot
Tutkinto-ohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoa.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Ruokaketjun kehittämisen ylempi amk- tutkinto on työelämälähtöinen tutkinto. Sen tavoitteena on tuottaa korkeatasoinen osaaminen, jossa yhdistyvät alan teoreettinen hallinta työelämässä hankittuun kokemukseen. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa julkisiin virkoihin saman kelpoisuuden kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Tutkintonimike on Agrologi (ylempi AMK)
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Hakukelpoisuudesta ammattikorkeakouluihin on säädetty ammattikorkeakoululaissa 932/2014.
Valintaperusteet löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Linkki
Opintojen rakenne
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti syventävistä ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Opintojen laajuus on 60.
Opintojakso-opinnot toteutuvat suurimmaksi osaksi toisen vuoden jouluun mennessä. Ensimmäisen lukuvuoden aikana aloitetaan 30 op:n laajuisen opinnäytteen suunnitteleminen ja tekeminen.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Osa opinnoista opiskellaan yhdessä restonomi- ja elintarvikeinsinööritaustaisten opiskelijoiden kanssa. Tämän jälkeen agrologitaustaiset opiskelijat syventävät osaamistaan maatalouden yritystoiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyöllä voi syventää tai laajentaa osaamistaan.
Kompetenssit
Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Opinnoissa sovelletaan konstruktiivista oppimiskäsitystä. Opettaja toimii ohjaajana ja valmentajana joka johtaa opiskelijan löytämään lähiopetuksen yhteydessä oppimissisältöihin teoriataustaa ja yhdistämään sen työelämän kokemuksiin. Työkaluina tässä ongelmakeskeisessä opiskelussa ovat esseet, harjoitustyöt ja työelämän ongelmiin pohjautuvat suunnitelmat. Oppimisen välttämätön edellytys on kaikissa tilanteissa aktiivinen opiskelija ja toimivat vuorovaikutussuhteet opiskelijan ja ohjaajan välillä.
Ahot-menettelyt
AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisensa tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa tutkinto-ohjelman osaamistavoitteita. Osaamisen tunnistamisprosessi nivoutuu läheisesti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiseen ja sitä päivitetään henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen yhteydessä.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt on esitetty SeAMKin osaamisen tunnustamisen ohjeessa. Siinä selvitetään, miten osaamisen tunnustamista haetaan, miten asiaa käsitellään ja miten siitä tiedotetaan. Ohjeessa on nimetty tutkinto-ohjelman osaamisen tunnustamisen yhteyshenkilöt, jotka antavat ohjausta prosessiin liittyvissä asioissa.
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään muun muassa
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- opiskelijan haastattelu
- kirjallisia ja suullisia tenttejä tai raportteja
- toiminnallisia tai kirjallisia tehtäviä tai näyttöjä
- esitelmiä, portfolioita.
AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe.
Ahot-menettelyssä noudatetaan SeAMK:n yleistä ohjeistusta.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen todennetaan esimerkiksi näytöin ja tehtävin.
Ammatillinen osaamisprofiili
Koulutus antaa valmiuden toimia ruokaketjun yrityksissä ja organisaatioissa erilaisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä.
Kansainvälisyys
Opintojaksoilla on englanninkielistä oppimateriaalia.
Jatko-opintokelpoisuus
Valmistuttuaan opiskelija voi jatkaa opintojaan yliopistossa asianomaisen yliopiston määrittelemällä tavalla.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Koulutus järjestetään monimuoto-opetuksena, mikä mahdollistaa opiskelun työn ohessa. Lähiopetusta on torstaisin ja perjantaisin (perjantaisin ja lauantaisin) 3 - 4 viikon välein.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 4173
Margit Närvä
Sähköposti: margit.narva(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 2433
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262
Harjoittelun koordinointi
Tutkinto-ohjelmaan ei kuulu harjoittelua.
Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi
Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat
Opiskelijapalvelut
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Ilmoittautumisaika
10.01.2024 - 14.03.2024
Ajoitus
15.03.2024 - 30.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Merja Hoffrén-Mikkola
- Soila Huhtaluhta
Vastuuhenkilö
Soila Huhtaluhta
Tavoitteet
Opintojaksolla syvennät aiempaa osaamistasi Green Care -toiminnasta yAMK-tasolle. Näkökulmana on Green Care -toiminnan kehittäminen omaan toimialaasi pohjaten, uudet strategiset toimintatavat sekä TKI-toiminnan mahdollisuudet. Opintojaksolla perehdyt alan tutkimustietoon ja sen soveltamiseen työelämässä sekä yhteiskunnallisesti vaikuttavan toiminnan suunnittelemiseen.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa analysoida Green Care -toimintakenttää ja keskeisiä Green Care -menetelmiä ja toimintamuotoja, asiakkuuksia sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia, hankkien ja soveltaen alan tutkimustietoa
Opiskelija osaa tulkita ja perustella Green Care -toiminnan keskeisiä osaamis- ja toimintaedellytyksiä sekä laatuvaatimuksia ja hyödyntää verkostojen mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseksi
Opiskelija osaa arvioida Green Care -toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja suunnitella siihen liittyvää tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palveluita yrityksessä tai muussa organisaatiossa, näkökulmana uudet strategiset toimintatavat
Sisältö
Green Care -toiminta, -asiakkuudet ja -palvelut, niiden erityispiirteet ja hyvinvointivaikutukset
Green Care -toiminnan laatu, vaatimukset ja verkostojen mahdollisuudet
Green Care -toiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja sen edistäminen
Green Care -toiminnan strateginen kehittäminen omista ammatillisista lähtökohdista yrityksessä tai muussa organisaatiossa
Opetusmenetelmät
Itsenäistä verkko-opiskelua ja vertaiskeskusteluja oppimisalustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei pakollisia läsnäoloaikoja, vaan aikataulu on tehtävien viimeisten palautuspäivien puitteissa vapaa. Tehtävät on jaksotettu koko opintojakson ajalle. 5 op vastaa 135h opiskelijan työtä.
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija osaa kuvata Green Care -toimintakenttää ja keskeisiä Green Care -menetelmiä ja toimintamuotoja, asiakkuuksia sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia alan tutkimustietoa ja omaa ammatillista taustaansa hyödyntäen.
Opiskelija osaa määritellä Green Care -toiminnan keskeiset osaamis- ja toimintaedellytykset sekä laatuvaatimukset. Opiskelija osoittaa osaavansa myös tulkita verkostojen mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseksi omalla toimialallaan.
Opiskelija pystyy selittämään Green Care -toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja hahmottaa siihen liittyviä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan mahdollisuuksia.
Opiskelija osoittaa, että pystyy arvioimaan ja kehittämään omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palveluita yrityksessä tai muussa organisaatiossa.
Hylätty suoritus:
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä määräajan puitteissa.
Opiskelijalla ei ole osaamistavoitteiden mukaisia tietoja tai taitoja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija osaa kuvata Green Care -toimintakenttää ja keskeisiä Green Care -menetelmiä ja toimintamuotoja, asiakkuuksia sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia alan tutkimustietoa ja omaa ammatillista taustaansa hyödyntäen.
Opiskelija osaa määritellä Green Care -toiminnan keskeiset osaamis- ja toimintaedellytykset sekä laatuvaatimukset. Opiskelija osoittaa osaavansa myös tulkita verkostojen mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseksi omalla toimialallaan.
Opiskelija pystyy selittämään Green Care -toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja hahmottaa siihen liittyviä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan mahdollisuuksia.
Opiskelija osoittaa, että pystyy arvioimaan ja kehittämään omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palveluita yrityksessä tai muussa organisaatiossa.
Hylätty suoritus:
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä määräajan puitteissa.
Opiskelijalla ei ole osaamistavoitteiden mukaisia tietoja tai taitoja.
Esitietovaatimukset
Korkeakoulutasoisia (AMK) Green Care -opintoja vähintään 5 op tai vastaavat tiedot ja taidot (osoitettavissa ennakkotehtävällä)
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
08.09.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ23Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YKUTU23Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
-
YRKK22AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK22IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija tuntee esihenkilötyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii lähijohtajalta ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen johtaja hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa johtamisosaamistaan.
Sisältö
Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Muutosjohtajuus
Työmotivaation johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen
Johtaminen ja vuorovaikutus
Johtajan tunneäly
Oma johtamisprofiili
Aika ja paikka
08.09.2023 14.15 - 21.00 FRAMIF213
06.10.2023 14.15 - 21.00 FRAMIF212
03.11.2023 14.15 - 21.00 FRAMIF308
Oppimateriaalit
Opettajan ilmoittama kurssikirjallisuus
Opetusmenetelmät
Luennot ja oppimistehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokoinaistyömäärä 135 h, josta
- luennot 20 h
- itsenäinen opiskelu 115h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut
opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset
osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta
ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen
kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön
osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.
Esitietovaatimukset
-