Siirry suoraan sisältöön

Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Tutkinto:
Luonnonvara-alan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Agrologi (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Tutkinto-ohjelman nimi

Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Koulutusala

Maa- ja metsätalousalat
Koulutusalan luokitus perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämään kansainväliseen ISCED-koulutusalaluokitukseen.

Suuntautumisvaihtoehdot

Tutkinto-ohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoa.

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Ruokaketjun kehittämisen ylempi amk- tutkinto on työelämälähtöinen tutkinto. Sen tavoitteena on tuottaa korkeatasoinen osaaminen, jossa yhdistyvät alan teoreettinen hallinta työelämässä hankittuun kokemukseen. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa julkisiin virkoihin saman kelpoisuuden kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Tutkintonimike on Agrologi (ylempi AMK)

Tutkinnon taso

Koulutusohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120

Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset

Hakukelpoisuudesta ammattikorkeakouluihin on säädetty ammattikorkeakoululaissa 932/2014.
Valintaperusteet löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.

Tutkintovaatimukset ja -säännökset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Tutkintosääntö ja arviointiasteikot

Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Linkki

Opintojen rakenne

Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti syventävistä ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Opintojen laajuus on 60.
Opintojakso-opinnot toteutuvat suurimmaksi osaksi toisen vuoden jouluun mennessä. Ensimmäisen lukuvuoden aikana aloitetaan 30 op:n laajuisen opinnäytteen suunnitteleminen ja tekeminen.

Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö

Osa opinnoista opiskellaan yhdessä restonomi- ja elintarvikeinsinööritaustaisten opiskelijoiden kanssa. Tämän jälkeen agrologitaustaiset opiskelijat syventävät osaamistaan maatalouden yritystoiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyöllä voi syventää tai laajentaa osaamistaan.

Kompetenssit

Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan.

Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö

Opinnoissa sovelletaan konstruktiivista oppimiskäsitystä. Opettaja toimii ohjaajana ja valmentajana joka johtaa opiskelijan löytämään lähiopetuksen yhteydessä oppimissisältöihin teoriataustaa ja yhdistämään sen työelämän kokemuksiin. Työkaluina tässä ongelmakeskeisessä opiskelussa ovat esseet, harjoitustyöt ja työelämän ongelmiin pohjautuvat suunnitelmat. Oppimisen välttämätön edellytys on kaikissa tilanteissa aktiivinen opiskelija ja toimivat vuorovaikutussuhteet opiskelijan ja ohjaajan välillä.

Ahot-menettelyt

AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisensa tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa tutkinto-ohjelman osaamistavoitteita. Osaamisen tunnistamisprosessi nivoutuu läheisesti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiseen ja sitä päivitetään henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen yhteydessä.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt on esitetty SeAMKin osaamisen tunnustamisen ohjeessa. Siinä selvitetään, miten osaamisen tunnustamista haetaan, miten asiaa käsitellään ja miten siitä tiedotetaan. Ohjeessa on nimetty tutkinto-ohjelman osaamisen tunnustamisen yhteyshenkilöt, jotka antavat ohjausta prosessiin liittyvissä asioissa.
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään muun muassa
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- opiskelijan haastattelu
- kirjallisia ja suullisia tenttejä tai raportteja
- toiminnallisia tai kirjallisia tehtäviä tai näyttöjä
- esitelmiä, portfolioita.
AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe.
Ahot-menettelyssä noudatetaan SeAMK:n yleistä ohjeistusta.

Työssäoppiminen ja harjoittelu

Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen todennetaan esimerkiksi näytöin ja tehtävin.

Ammatillinen osaamisprofiili

Koulutus antaa valmiuden toimia ruokaketjun yrityksissä ja organisaatioissa erilaisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä.

Kansainvälisyys

Opintojaksoilla on englanninkielistä oppimateriaalia.

Jatko-opintokelpoisuus

Valmistuttuaan opiskelija voi jatkaa opintojaan yliopistossa asianomaisen yliopiston määrittelemällä tavalla.

Valmistumisen edellytykset

Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.

Opiskelumuoto

Koulutus järjestetään monimuoto-opetuksena, mikä mahdollistaa opiskelun työn ohessa. Lähiopetusta on torstaisin ja perjantaisin (perjantaisin ja lauantaisin) 3 - 4 viikon välein.

Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja

Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 4173

Margit Närvä
Sähköposti: margit.narva(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 2433

Opinto-ohjaaja

Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262

Harjoittelun koordinointi

Tutkinto-ohjelmaan ei kuulu harjoittelua.

Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi

Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat

Opiskelijapalvelut

Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi

Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen, Ylempi AMK-tutkinto

Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen, Ylempi AMK-tutkinto

Ilmoittautumisaika

10.01.2024 - 14.03.2024

Ajoitus

15.03.2024 - 30.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Merja Hoffrén-Mikkola
  • Soila Huhtaluhta
Vastuuhenkilö

Soila Huhtaluhta

Tavoitteet

Opintojaksolla syvennät aiempaa osaamistasi Green Care -toiminnasta yAMK-tasolle. Näkökulmana on Green Care -toiminnan kehittäminen omaan toimialaasi pohjaten, uudet strategiset toimintatavat sekä TKI-toiminnan mahdollisuudet. Opintojaksolla perehdyt alan tutkimustietoon ja sen soveltamiseen työelämässä sekä yhteiskunnallisesti vaikuttavan toiminnan suunnittelemiseen.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa analysoida Green Care -toimintakenttää ja keskeisiä Green Care -menetelmiä ja toimintamuotoja, asiakkuuksia sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia, hankkien ja soveltaen alan tutkimustietoa
Opiskelija osaa tulkita ja perustella Green Care -toiminnan keskeisiä osaamis- ja toimintaedellytyksiä sekä laatuvaatimuksia ja hyödyntää verkostojen mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseksi
Opiskelija osaa arvioida Green Care -toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja suunnitella siihen liittyvää tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palveluita yrityksessä tai muussa organisaatiossa, näkökulmana uudet strategiset toimintatavat

Sisältö

Green Care -toiminta, -asiakkuudet ja -palvelut, niiden erityispiirteet ja hyvinvointivaikutukset
Green Care -toiminnan laatu, vaatimukset ja verkostojen mahdollisuudet
Green Care -toiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja sen edistäminen
Green Care -toiminnan strateginen kehittäminen omista ammatillisista lähtökohdista yrityksessä tai muussa organisaatiossa

Opetusmenetelmät

Itsenäistä verkko-opiskelua ja vertaiskeskusteluja oppimisalustalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ei pakollisia läsnäoloaikoja, vaan aikataulu on tehtävien viimeisten palautuspäivien puitteissa vapaa. Tehtävät on jaksotettu koko opintojakson ajalle. 5 op vastaa 135h opiskelijan työtä.

realization.localizedApproveRejectDescription

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija osaa kuvata Green Care -toimintakenttää ja keskeisiä Green Care -menetelmiä ja toimintamuotoja, asiakkuuksia sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia alan tutkimustietoa ja omaa ammatillista taustaansa hyödyntäen.
Opiskelija osaa määritellä Green Care -toiminnan keskeiset osaamis- ja toimintaedellytykset sekä laatuvaatimukset. Opiskelija osoittaa osaavansa myös tulkita verkostojen mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseksi omalla toimialallaan.
Opiskelija pystyy selittämään Green Care -toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja hahmottaa siihen liittyviä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan mahdollisuuksia.
Opiskelija osoittaa, että pystyy arvioimaan ja kehittämään omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palveluita yrityksessä tai muussa organisaatiossa.

Hylätty suoritus:
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä määräajan puitteissa.
Opiskelijalla ei ole osaamistavoitteiden mukaisia tietoja tai taitoja.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija osaa kuvata Green Care -toimintakenttää ja keskeisiä Green Care -menetelmiä ja toimintamuotoja, asiakkuuksia sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia alan tutkimustietoa ja omaa ammatillista taustaansa hyödyntäen.
Opiskelija osaa määritellä Green Care -toiminnan keskeiset osaamis- ja toimintaedellytykset sekä laatuvaatimukset. Opiskelija osoittaa osaavansa myös tulkita verkostojen mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseksi omalla toimialallaan.
Opiskelija pystyy selittämään Green Care -toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja hahmottaa siihen liittyviä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan mahdollisuuksia.
Opiskelija osoittaa, että pystyy arvioimaan ja kehittämään omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palveluita yrityksessä tai muussa organisaatiossa.
Hylätty suoritus:
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä määräajan puitteissa.
Opiskelijalla ei ole osaamistavoitteiden mukaisia tietoja tai taitoja.

Esitietovaatimukset

Korkeakoulutasoisia (AMK) Green Care -opintoja vähintään 5 op tai vastaavat tiedot ja taidot (osoitettavissa ennakkotehtävällä)

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

08.09.2023 - 30.11.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
  • YTOJ23
    Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YLI23
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
  • YRKK22R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YKUTU23
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • YRKK22A
    Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK22I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija tuntee esihenkilötyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii lähijohtajalta ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen johtaja hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa johtamisosaamistaan.

Sisältö

Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Muutosjohtajuus
Työmotivaation johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen
Johtaminen ja vuorovaikutus
Johtajan tunneäly
Oma johtamisprofiili

Aika ja paikka

08.09.2023 14.15 - 21.00 FRAMIF213
06.10.2023 14.15 - 21.00 FRAMIF212
03.11.2023 14.15 - 21.00 FRAMIF308

Oppimateriaalit

Opettajan ilmoittama kurssikirjallisuus

Opetusmenetelmät

Luennot ja oppimistehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokoinaistyömäärä 135 h, josta
- luennot 20 h
- itsenäinen opiskelu 115h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut
opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset
osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta
ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen
kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön
osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.

Esitietovaatimukset

-