Siirry suoraan sisältöön

Avoin amk

Laajuus:
15 op

Path from higher secondary education/high school, Bachelor of Business Administration, DP in International Business

Väyläopetussuunnitelma, Bachelor of Health Care, Registered Nurse, DP in Nursing

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 26.02.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 02.04.2024

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Juha Tiainen
Opiskelijaryhmät
  • MAGRO22
    Agrologi (AMK)
  • AGRO21PR
    Agrologi (AMK)
  • MAGRO21
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida aurinkoenergian tuotantoa osana energiantarvetta ja -kulutusta sekä hyödyntää osaamistaan yritysten tai muiden alan organisaatioiden kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa aurinkoenergiaan liittyviä mahdollisuuksia sekä rajoitteita työelämässä sekä ymmärtää aurinkoenergian asennukseen liittyvät työvaiheet.

Sisältö

Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, pohdintatehtävä
Aurinkoenergiapotentiaali ja vuodenaikainen vaihtelu
Aurinkovoimalaratkaisut
Toimintaympäristö ja kannattavuuslaskelmat
Esimerkkikohteet ja energiatuki

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppimista opettajan osittaman aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkotentti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Soila Huhtaluhta
Opiskelijaryhmät
  • MAGRO22
    Agrologi (AMK)
  • AGRO21PR
    Agrologi (AMK)
  • MAGRO21
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, esitellä vaikuttavuuden taustateorioita ja antaa esimerkkejä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa luonnon hyvinvointivaikutuksia omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa arvioida omaa luontosuhdettaan sekä vertailla erilaisia luontosuhteita. Hän osaa tukea sekä omaa että asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ammatillisesti ja tavoitteellisesti sekä osaa selittää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa.

Opiskelija osaa esitellä Green Care –toimintaa määrittelevät tekijät ja alan laatukriteerit sekä osaa analysoida Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä ja muusta luontolähtöisestä toiminnasta. Opiskelija osaa arvioida Green Care -toiminnan merkitystä ja vaikutusta yhteiskunnassa sekä nimetä Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa.

Sisältö

Luonnon vaikuttavuus: luontosuhde, luonnon hyvinvointivaikutukset, ohjaustyö
Green Care -toiminta: termit ja käsitteet, toimintakenttä, laatukriteerit

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
- Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa
- Opiskelija osaa selittää luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, osaa esitellä vaikuttavuuden taustateorioita ja antaa esimerkkejä
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa luonnon hyvinvointivaikutuksia omassa toiminnassaan
- Opiskelija osaa arvioida omaa luontosuhdettaan sekä vertailla erilaisia luontosuhteita, osaa tukea sekä omaa että asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ammatillisesti ja tavoitteellisesti
- Opiskelija osaa selittää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa

- Opiskelija osaa esitellä Green Care –toimintaa määrittelevät tekijät ja alan laatukriteerit
- Opiskelija osaa analysoida Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä ja muusta luontolähtöisestä toiminnasta.
- Opiskelija osaa arvioida Green Care -toiminnan merkitystä ja vaikutusta yhteiskunnassa sekä nimetä Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa.

Hylätty suoritus:
- Opiskelija ei suorita jaksolle sisältyviä oppimistehtäviä määräajan puitteissa.
- Opiskelijalla ei ole osaamistavoitteiden mukaisia tietoja tai taitoja.

Lisätiedot

Kurssilla opit perusteet Green Care -toiminnasta ja siitä, miten luonto meihin vaikuttaa. Luonnon hyvinvointivaikutuksia tavoitteellisesti ja ammatillisesti hyödyntävä Green Care sopii täydentämään osaamista ja amk-opintoja eri aloilta, esimerkiksi osana luonnonvara-, sosiaali- ja terveys- tai liiketoiminta-alan tutkintoa, sekä avoimen AMK:n kautta työelämän tarpeisiin. Kurssi täyttää Green Care Finlandin laatumerkkien edellyttämän teoreettisen osaamisvaatimuksen.

Kurssin voi suorittaa myös osana SeAMKin 10op ”Monialainen Green Care” -kokonaisuutta.”. Verkkototeutus.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 13.11.2023

Ajoitus

11.12.2023 - 28.04.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

8 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Marjo Latva-Kyyny
Opiskelijaryhmät
  • MAGRO22
    Agrologi (AMK)
  • MAGRO21
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• maatalouyrityksen investointien perusteet.
• laatia investointilaskelmia ja arvioida investointien kannattavuutta.
• arvioida maatalousyritystoimintaan liittyviä riskejä ja niiden hallintaan liittyviä keinoja.
• vertailla eri rahoitusvaihtoehtojen edullisuutta ja ennakoida maksuvalmiutta.

Sisältö

Investointien perusteet, aikatekijän merkitys, investointien suunnittelu ja investointien kannattavuuden laskeminen eri menetelmin, rahoituksen suunnittelu, efektiivisen vuosikoron laskeminen, riskit ja epävarmuus, riskien hallinta, maksuvalmiuden ennakointi.

Oppimateriaalit

Barry, P. J. & Ellinger, P. N. 2011. Financial Management in Agriculture. 7. painos. (soveltuvin osin) Brealey, R. A., Myers, S. C. & Allen, F. 2006. Corporate Finance. 8. painos. (soveltuvin osin). Opettajan tuottama materiaali. Vierasluennoitsijoiden esittämä materiaali.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, kontaktiopetus, investointi- ja rahoituslaskelmien laatiminen ohjatusti ja omatoimisesti, esseiden kirjoittaminen, vierasluennoitsijoiden luennot ja omatoiminen oppiminen. Vierasluennoitsijoiden tunneilla pakollinen läsnäolo.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee asiantuntijoita maatalousyrittäjille tärkeistä sidosryhmistä. Opiskelijat hankkivat arvokasta tietoa siitä, mitä pitää ottaa huomioon investointien ja niiden rahoituksen käytännön suunnittelussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kolme tenttimahdollisuutta vuoden aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

26,7 h/op * 10 op = 267 h, joka sisältää opetustilanteita, esseiden kirjoittamista, investointi- ja rahoituslaskelmien laatimista sekä omatoimista opiskelua.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee investointien ja rahoituksen perusteet sekä kykenee kuvaamaan niitä tyydyttävästi sekä hallitsee investointeihin ja rahoitukseen liittyviä laskuja ja käytännön sovelluksia tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee investointien ja rahoituksen perusteet hyvin, kykenee kuvaamaan niitä hyvin sekä hallitsee investointeihin ja rahoitukseen liittyviä laskuja ja käytännön sovelluksia hyvin. Opiskelija osaa analysoida opittujen asioiden välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee investointien ja rahoituksen perusteet erinomaisesti ja pystyy tarkastelemaan niitä useasta eri näkökulmasta sekä hallitsee niihin liittyvät laskumenetelmät ja käytännön sovellutukset erinomaisesti. Opiskelija osaa analysoida opittujen asioiden välisiä yhteyksiä ja soveltaa niitä käytäntöön kiitettävästi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, hyväksytyt yksilö- ja ryhmätehtävät

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet

Ilmoittautumisaika

01.11.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Teija Rönkä
Vastuuhenkilö

Teija Rönkä

Opiskelijaryhmät
  • AGRO21PR
    Agrologi (AMK)
  • MAGRO22
    Agrologi (AMK)
  • MAGRO21
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee tuotantoeläinten jalostustavoitteet. Opiskelija osaa selittää tämän hetkiset käytänteet pääosin nautojen ja sikojen jalostuksen osalta. Hän osaa tehdä yhteenvedon tilatason jalostussuunnittelun perusteista. Hän osaa arvioida laaditun jalostussuunnitelman vaikutuksia. Hän osaa selittää jalostustavoitteiden ja –käytänteiden merkityksen tuotannon ja sen kestävyyden kannalta.

Sisältö

Perinnöllisyyden perusteet, jalostustavoitteet, tiedonkeruumenetelmät, jalostusarvojen ennustaminen, kotimaisten ja kansainvälisten jalostusarvojen tulkinta, eläinten valintakriteerit, paritus- ja lisäysmenetelmät, tilatason jalostussuunnittelu, lainsäädäntö, eettiset näkökohdat, jalostussuunnitelman vaikutusten arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Aro ym. 2020. Testaa ja valitse- Lypsykarjan jalostuksella tuloksiin. Opetushallitus, 1. painos. Vantaa: Punamusta Oy. TAI Aro ym. 2012. MIttaa ja valitse - Lypsykarjanjalostuksella tulokseen.Opetushallitus, 3. painos.Tampere: Juvenes Print Oy.

Muu opettajan osoittama kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, aikaan sitomaton.
Alkuinfo nauhoitetaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voidaan liittää aihepiiriin liittyviin työtehtäviin. Sovitaan tarkemmin opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisajankäyttö 133 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarjolla verkko-opintoina 1.1-31.5.2024. Aloitusajankohta joustava, suoritus tehtävä loppuun 31.5.2024 mennessä. Arviointi kuukauden lopussa.
Huomaa, että voit ilmoittautua myös jo aiemmin (1.5.2023) alkavalle toteutukselle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee keskeisimmät jalostustavoitteet ja tavat saada tietoa jalostusvalintaa varten. Hän osaa tulkinta jalostusarvon ennusteita ja jalostussuunnitelmaa perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee jalostustavoitteet ja niiden merkityksen. Hän osaa tulkita jalostusarvon ennusteita monipuolisesti. Hän arvioida laaditun jalostussuunnitelman vaikutuksia tilatasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita jalostusarvon ennusteita ja laadittua jalostussuunnitelmaa monipuolisesti. Hän osaa selittää eläinten jalostusvalinnan perusteet sekä laajempien jalostusohjelmien periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson aikana suoritettavat tehtävät.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa nimetä keskeisiä jalostustavoitteita. Hän ei osaa lukea jalostussuunnitelmaa ja tulkita eläinten jalostusvalinnassa käytettäviä jalostusarvon ennusteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee keskeisimmät jalostustavoitteet ja tavat saada tietoa jalostusvalintaa varten. Hän osaa tulkinta jalostusarvon ennusteita ja jalostussuunnitelmaa perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee jalostustavoitteet ja niiden merkityksen. Hän osaa tulkita jalostusarvon ennusteita monipuolisesti. Hän arvioida laaditun jalostussuunnitelman vaikutuksia tilatasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita jalostusarvon ennusteita ja laadittua jalostussuunnitelmaa monipuolisesti. Hän osaa selittää eläinten jalostusvalinnan perusteet sekä laajempien jalostusohjelmien periaatteet.

Esitietovaatimukset

Perustietämys suomalaisesta kotieläintuotannosta ja sen toimintatavoista. Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi tai vastaavat tiedot.

Ilmoittautumisaika

23.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 28.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Jussi-Matti Kallio
  • Teija Rönkä
Vastuuhenkilö

Teija Rönkä

Opiskelijaryhmät
  • AGRO23
    Agrologi (AMK)
  • AGRO23A
    Agrologi (AMK)
  • AGRO23B
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä, mitä on eläinten hyvinvointi ja suorittaa hyvinvoinnin arviointia käytännössä. Hän osaa esittää tavallisimmat käytetyt tuotantorakennusratkaisut sekä olosuhteiden hallintaan käytetyn tekniikan. Opiskelija osaa selittää tavallisimpien tuotantoeläinten hoitoon liittyvät keskeiset työtehtävät ja kirjalliset muistiinpanot. Opiskelija osaa löytää tietoa keskeisestä eläintenpitoa ja hoitoa koskevasta lainsäädännöstä Opiskelija osaa selittää tuotantoympäristön, hoitotöiden suorituksen, kirjallisen dokumentoinnin ja lainsäädännön yhteyksiä tuotantoon ja kotieläintuotannon kestävyyteen.

Sisältö

Tuotantorakennukset, eläimen ja tuotantoympäristön vuorovaikutus, olosuhdehallinta ja siinä käytetyn teknologian perusteet, tuotantoeläinten hyvinvoinnin arviointi, keskeiset tuotantoeläinten hoitotyöt, em. sisältöihin liittyvät keskeiset anatomiset rakenteet ja fysiologiset toiminnot, eläinten pitoon liittyvä keskeinen lainsäädäntö, lakisääteiset kirjanpitovelvoitteet ja muu keskeiset tavat kerätä tietoa tuotannosta, kotieläintuotantoon liittyvät tietorekisterit ja seurantajärjestelmät.

Oppimateriaalit

Eläinsuojelulainsäädäntöä koottuna -oppaat, saatavana Ruokaviraston sähköisenä julkaisuna.
Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot
Oppimistehtävät. Ryhmätehtävien ohjaukseen osallistuminen on pakollista ryhmän kaikille jäsenille.
Havainto-opetus
Oppilaitoksen järjestämät yritysvierailut, joille osallistuminen on pakollista.
Itsenäinen opiskelu
Käytännön harjoitukset niille, joilla ei ole aiempaa kokemusta kotieläinten hoitotöistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Demonstraatiot ja käytännön harjoitukset suoritetaan Vacca Oy:n tiloissa.
Lisäksi vierailuja alan yrityksiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti opintojakson lopussa. Uusintatentit Examissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjallisuustentin tai opinnollistamisen mahdollisuudesta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä opettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 h
Kontaktiopetus noin 85 h ja itsenäinen opiskelu 50 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppilaitoksen järjestämille yritysvierailuille osallistuminen on pakollista.
Ryhmätehtävien ohjaukseen osallistuminen on pakollista ryhmän kaikille jäsenille.
Demonstraatioihin suorittaminen on pakollista; joko osallistuminen Vacassa järjestettäviin tai omatoiminen vaihtoehtoinen suoritus opettajien ohjeiden mukaan.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää eri tuotannonvaiheiden tärkeimmät työtehtävät ja niihin liittyvät kirjalliset muistiinpanot. Hän osaa esittää eläimen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä. Hän tunnistaa tavallisimmat tuotantorakennustyypit ja tuotantoteknologiset ratkaisut. Opiskelija osaa löytää tietoa keskeisestä eläintenpitoa ja hoitoa koskevasta lainsäädännöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää tavallisimpien tuotantoeläinten hoitotöiden ja dokumentoinnin suoritustavan merkitystä. Hän osaa esitellä erilaisia tuotantoteknisiä ratkaisuja ja selittää niiden eroja sekä niiden yhteyksiä hoitotöiden suoritukseen, eläinten hyvinvointiin ja tuotantoon. Hän osaa suorittaa hyvinvoinnin arviointia käytännössä. Hän osaa tulkita keskeisten eläinten pitoon vaikuttavien säädösten sisältöä käytännön eläinten pitokäytänteisiin ja olosuhteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja arvioida erilaisia tuotantoteknisiä ratkaisuja ja eläinten hoitotöiden suoritustapoja monipuolisesti. Hän osaa selittää tuotanto-olosuhteiden, hoitotöiden suorittamisen ja toiminnan dokumentoinnin laaja-alaista merkitystä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut tehtävät, harjoitukset ja demonstraatiot
Aktiivinen osallistuminen
Tentti

Esitietovaatimukset

Aiempia opintoja ei vaadita.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Juha Tiainen
  • Jyrki Rajakorpi
  • Marjo Latva-Kyyny
Opiskelijaryhmät
  • MAGRO22
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• maatalouden ja metsätalouden verotuksen periaatteet, tekniikan sekä verotuksen suunnittelun MVL:n pohjalta ja metsäverotuksen TVL:n pohjalta
• EVL:n pääperiaatteet
• perustiedot arvonlisäverotuksesta, kiinteistöverotuksesta ja varainsiirtoverotuksesta.

Sisältö

Opinnot koostuvat osioista, joiden laajuus vaihtelee. Osiot ovat:
1. Maatalousverotus (laajin osakokonaisuus)
2. Metsäverotus
3. Elinkeinotulojen verotus ja varojen arvostaminen
4. Muut verotuksen osa-alueet

Oppimateriaalit

Opettajat kertovat opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Opetus on suurimmaksi osaksi aikasidonnaista verkko-opetusta. Koululla on kirjanpito-ohjelman käyttöön liittyvä harjoituskerta, ryhmätyön teko ja tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on viimeisellä lähiopetuskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä 135 h
Lähiopetusta, verkkoluentoja, itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyötä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa etsiä ohjeista maatilatalouden tuloverolain, metsäverotuksen ja pk-yritystä koskevat elinkeinoverolain säädökset sekä osaa ohjeistettuna maatalous- ja metsäverotuksen edellyttämän kirjanpidon ja verolomakkeen täytön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa etsiä ohjeista maatilatalouden tuloverolain, metsäverotuksen ja pk-yritystä koskevat elinkeinoverolain säädökset ja osaa tehdä maatalous- ja metsäverotuksen edellyttämän kirjanpidon sekä verolomakkeen täytön. Opiskelija ymmärtää verosuunnittelun merkityksen maatalousverotuksen, metsäverotuksen alalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee edellä mainitut keskeiset säädökset, osaa tehdä maatalous- ja metsäverotuksen edellyttämän kirjanpidon sekä verolomakkeen täytön. Opiskelija ymmärtää verosuunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää sitä maatilan verotuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, hyväksytyt yksilö- ja ryhmätehtävät

Lisätiedot

1 TKI op

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 05.05.2024

Ajoitus

07.08.2023 - 07.06.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Vapaasti valittavat opinnot
  • Avoin amk
Opettaja
  • Juhani Paananen

Tavoitteet

Opiskelija kykenee hyödyntämään matemaattisia menetelmiä matematiikan, fysiikan ja kemian perustason laskutehtävissä

Sisältö

- Matematiikka (lausekkeet, yhtälöt, suorakulmainen kolmio, prosenttilaskenta, pinta-alat, tilavuudet)
- Fysiikka (liikeopin, lämpöopin ja sähköopin perusteita)
- Kemia (reaktioyhtälöt, ainemäärälaskut)
- Logiikka (loogiset päättelytehtävät)

Opetusmenetelmät

Etäopetus ja etäohjaus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäistä työskentelyä: 80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa sieventää ja muokata yksinkertaisia kirjainlausekkeita. Hän pystyy ratkaisemaan perusmuotoisen ensimmäisen asteen yhtälön. Hän osaa tehdä yksinkertaisia fysikaalisia yksikkömuunnoksia. Hän kykenee laskemaan yksinkertaisen kemiallisen yhdisteen moolimassan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käsitellä kirjainlausekkeita sujuvasti. Hän osaa ratkaista ei-standardimuotoisen ensimmäisen asteen yhtälön. Hän osaa ratkaista yksinkertaisia liikeopin, lämpöopin ja sähköopin yhtälöitä. Hän osaa tasapainottaa yksinkertaisen kemiallisen yhtälön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kirjainlausekkeen käsittelyvaiheet vaivattomasti. Hän osaa ratkaista mielivaltaisessa muodossa olevan ensimmäisen asteen yhtälön. Hän osaa ratkaista perusmuodossa olevan yhtälöparin. Hän osaa ratkaista yksinkertaisia sovellusongelmia, jotka käsittelevät suorakaiteen, suorakulmaisen kolmion ja ympyröiden geometriaa. Hän hallitsee liikeopin, lämpöopin ja sähköopin perusteet. Hän osaa ratkaista yksinkertaisia kemiallisia ainemäärä-, konsentraatio ja pH-laskuja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustöistä muodostuu pistemäärä väliltä 0...100 pistettä. Näiden mukaan muodostetaan arvosanat asteikolla 0-5.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 30.10.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Teija Rönkä
Vastuuhenkilö

Teija Rönkä

Opiskelijaryhmät
  • AGRO21PR
    Agrologi (AMK)
  • MAGRO21
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa kerätä tietoa maidontuotannossa käytettävien tunnuslukujen laskemista varten. Hän osaa hyödyntää keskeisiä tietolähteitä saadakseen käyttöönsä valmiiksi lasketut tunnusluvut. Hän osaa tarvittaessa muokata tietoja tai valmiita tuloksia tarvitsemaansa muotoon. Hän osaa arvioida tunnuslukujen käyttökelpoisuutta eri tarkoituksiin. Saamansa tiedon perusteella hän osaa seurata, arvioida, suunnitella ja kehittää lypsykarjatilan toimintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa resurssitehokkaassa ja kestävässä tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun maidontuotannossa käytetyistä tunnusluvuista ja mittareista.

Sisältö

Hedelmällisyyden perusteet, tuotannossa ja sen seurannassa Suomessa ja kansainvälisesti käytettävät tietolähteet ja niiden hyödyntäminen, eri lähteistä kerätyt tuotannon tunnusluvut ja niiden tulkinta, tunnuslukujen yhteys tuotannollisiin ja taloudellisiin tuloksiin sekä eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, tunnuslukujen käyttö mittareina tuotannon seurannassa ja suunnittelussa.

Oppimateriaalit

Hulsen, J. ym. 2011. Hedelmällisyys.
TAI Hulsen, J. 2011. Utareterveys ja hedelmällisyys.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voidaan liittää aihepiiriin liittyviin työtehtäviin. Sovitaan tarkemmin opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisajankäyttö 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarjolla verkko-opintoina lukuvuoden 2023-2024 ajan. Aloitusajankohta joustava, suoritus tehtävä loppuun 31.5.2024 mennessä. Arviointi kuukauden lopussa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä lypsykarjatilan työtehtävissä keskeiset tietolähteet hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotantokierron keskeisten tapahtumien toteuttamisessa. Hän osaa tehdä perustellun yhteenvedon keskeisistä hyvää hedelmällisyyttä ja karjan tuotannonhallintaa kuvaavista tunnusluvuista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla ja perustella eri tunnuslukujen ja eri tietolähteiden käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä. Hän osaa analysoida hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille asetettavia tavoitteita tuotannon seurannan ja suunnittelun eri tasoilla. Hän osaa arvioida omaa oppimistaan kurssin aikana ja nimetä tulevia oman osaamisensa kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella eri tunnuslukujen käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Hän osaa tehdä johtopäätöksiä, millaisia tavoitteita hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille voi asettaa eri tilanteissa ja eri näkökulmista katsottuna. Hän osaa ehdottaa mahdollisia uusia tarvittavia tunnuslukuja täydentämään kokonaiskuvaa hedelmällisyyden seurantaa ja tuotannon suunnittelua varten.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut tehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä lypsykarjatilan työtehtävissä keskeiset tietolähteet hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotantokierron keskeisten tapahtumien toteuttamisessa. Hän osaa tehdä perustellun yhteenvedon keskeisistä hyvää hedelmällisyyttä ja karjan tuotannonhallintaa kuvaavista tunnusluvuista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa vertailla ja perustella eri tunnuslukujen ja eri tietolähteiden käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä. Hän osaa analysoida hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille asetettavia tavoitteita tuotannon seurannan ja suunnittelun eri tasoilla. Hän osaa arvioida omaa oppimistaan kurssin aikana ja nimetä tulevia oman osaamisensa kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella eri tunnuslukujen käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Hän osaa tehdä johtopäätöksiä, millaisia tavoitteita hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille voi asettaa eri tilanteissa ja eri näkökulmista katsottuna. Hän osaa ehdottaa mahdollisia uusia tarvittavia tunnuslukuja täydentämään kokonaiskuvaa hedelmällisyyden seurantaa ja tuotannon suunnittelua varten.

Ilmoittautumisaika

01.11.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Teija Rönkä
Vastuuhenkilö

Teija Rönkä

Opiskelijaryhmät
  • AGRO21PR
    Agrologi (AMK)
  • MAGRO22
    Agrologi (AMK)
  • MAGRO21
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa kerätä tietoa maidontuotannossa käytettävien tunnuslukujen laskemista varten. Hän osaa hyödyntää keskeisiä tietolähteitä saadakseen käyttöönsä valmiiksi lasketut tunnusluvut. Hän osaa tarvittaessa muokata tietoja tai valmiita tuloksia tarvitsemaansa muotoon. Hän osaa arvioida tunnuslukujen käyttökelpoisuutta eri tarkoituksiin. Saamansa tiedon perusteella hän osaa seurata, arvioida, suunnitella ja kehittää lypsykarjatilan toimintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa resurssitehokkaassa ja kestävässä tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun maidontuotannossa käytetyistä tunnusluvuista ja mittareista.

Sisältö

Hedelmällisyyden perusteet, tuotannossa ja sen seurannassa Suomessa ja kansainvälisesti käytettävät tietolähteet ja niiden hyödyntäminen, eri lähteistä kerätyt tuotannon tunnusluvut ja niiden tulkinta, tunnuslukujen yhteys tuotannollisiin ja taloudellisiin tuloksiin sekä eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, tunnuslukujen käyttö mittareina tuotannon seurannassa ja suunnittelussa.

Oppimateriaalit

Hulsen, J. ym. 2011. Hedelmällisyys.
TAI Hulsen, J. 2011. Utareterveys ja hedelmällisyys.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voidaan liittää aihepiiriin liittyviin työtehtäviin. Sovitaan tarkemmin opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisajankäyttö 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarjolla verkko-opintoina lukuvuoden 2023-2024 ajan. Aloitusajankohta joustava, suoritus tehtävä loppuun 31.5.2024 mennessä. Arviointi kuukauden lopussa.
Huomaa, että voit ilmoittautua jo myös syksyllä 2023 alkavalle toteutukselle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä lypsykarjatilan työtehtävissä keskeiset tietolähteet hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotantokierron keskeisten tapahtumien toteuttamisessa. Hän osaa tehdä perustellun yhteenvedon keskeisistä hyvää hedelmällisyyttä ja karjan tuotannonhallintaa kuvaavista tunnusluvuista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla ja perustella eri tunnuslukujen ja eri tietolähteiden käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä. Hän osaa analysoida hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille asetettavia tavoitteita tuotannon seurannan ja suunnittelun eri tasoilla. Hän osaa arvioida omaa oppimistaan kurssin aikana ja nimetä tulevia oman osaamisensa kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella eri tunnuslukujen käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Hän osaa tehdä johtopäätöksiä, millaisia tavoitteita hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille voi asettaa eri tilanteissa ja eri näkökulmista katsottuna. Hän osaa ehdottaa mahdollisia uusia tarvittavia tunnuslukuja täydentämään kokonaiskuvaa hedelmällisyyden seurantaa ja tuotannon suunnittelua varten.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut tehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä lypsykarjatilan työtehtävissä keskeiset tietolähteet hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotantokierron keskeisten tapahtumien toteuttamisessa. Hän osaa tehdä perustellun yhteenvedon keskeisistä hyvää hedelmällisyyttä ja karjan tuotannonhallintaa kuvaavista tunnusluvuista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa vertailla ja perustella eri tunnuslukujen ja eri tietolähteiden käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä. Hän osaa analysoida hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille asetettavia tavoitteita tuotannon seurannan ja suunnittelun eri tasoilla. Hän osaa arvioida omaa oppimistaan kurssin aikana ja nimetä tulevia oman osaamisensa kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella eri tunnuslukujen käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Hän osaa tehdä johtopäätöksiä, millaisia tavoitteita hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille voi asettaa eri tilanteissa ja eri näkökulmista katsottuna. Hän osaa ehdottaa mahdollisia uusia tarvittavia tunnuslukuja täydentämään kokonaiskuvaa hedelmällisyyden seurantaa ja tuotannon suunnittelua varten.