Siirry suoraan sisältöön

Avoin amk

Laajuus:
15 op

Path from higher secondary education/high school, Bachelor of Business Administration, DP in International Business

Väyläopetussuunnitelma, Bachelor of Health Care, Registered Nurse, DP in Nursing

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

06.03.2023 - 02.04.2023

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Juha Tiainen

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida aurinkoenergian tuotantoa osana energiantarvetta ja -kulutusta sekä hyödyntää osaamistaan yritysten tai muiden alan organisaatioiden kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa aurinkoenergiaan liittyviä mahdollisuuksia sekä rajoitteita työelämässä sekä ymmärtää aurinkoenergian asennukseen liittyvät työvaiheet.

Sisältö

Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, pohdintatehtävä
Aurinkoenergiapotentiaali ja vuodenaikainen vaihtelu
Aurinkovoimalaratkaisut
Toimintaympäristö ja kannattavuuslaskelmat
Esimerkkikohteet ja energiatuki

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 14.04.2023

Ajoitus

04.05.2023 - 31.07.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Juha Tiainen
Vastuuhenkilö

Juha Tiainen

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnuslukuja käyttäen kuvailla bioenergian nykyisen ja tulevan merkityksen osana Suomen energiapolitiikkaa. Hän tuntee energiataseen ja energiapotentiaalin käsitteet. Hän osaa kuvailla pääpiirtein Suomessa käytettyjen bioenergialähteiden tuotantoprosessin, logistiikan ja käytön sekä osaa arvioida kriittisesti maatilamittakaavaisen bioenergian tuotannon ja hyödyntämisen perusteita.

Sisältö

- Bioenergiapolitiikka
- Energiatase
- Bioenergiavaihtoehdot ja niiden tuotanto- ja käyttöteknologiat
- Bioenergiayrittäjyys

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

: Opiskelija tuntee energiapotentiaalin, energiataseen ja hiilitaseen käsitteet. Opiskelija osaa luetella Suomen tärkeimmät bioenergiakasvit ja osaa luetella niiden tuotantoon, kuljetukseen ja käyttöön liittyviä ominaisuuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvailla lyhyesti bioenergian tuotantopotentiaalin Suomessa sekä tuntee energiataseen merkityksen energiapolitiikassa. Hän osaa luetella Suomen tärkeimmät bioenergiakasvit ja osaa kuvailla lyhyesti niiden tuotantoprosessin logistiikan ja käytön teknologian.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tunnuslukuja käyttäen kuvailla bioenergian nykyisen ja tulevan merkityksen osana Suomen energiapolitiikkaa. Hän osaa lyhyesti kuvata energiataseen merkityksen energiapolitiikassa ja osaa energiataseen laskennan perusteet. Hän osaa kuvailla pääpiirtein Suomessa käytettyjen bioenergialähteiden tuotantoprosessin, logistiikan ja käytön sekä osaa arvioida kriittisesti biopolttoaineiden merkitystä maatilamittakaavaisessa bioenergian tuotannossa.

Esitietovaatimukset

Suositellaan: Maaseudun mahdollisuudet ja /tai maatalousteknologiaosio maatilan energiatekniikka.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

31.01.2023 - 05.03.2023

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Juha Tiainen

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida maatilojen biokaasupotentiaalia ja tunnistaa biokaasun tuotannon liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja rajoitteita. Opiskeija osaa tunnistaa biokaasulaitosratkaisuja sekä osaa suunnitella ja edistää biokaasukäyttöönottoa maatiloilla.

Sisältö

Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, pohdintatehtävä
Biomassat ja biokaasun muodostuminen
Biokaasulaitosratkaisut
Toimintaympäristö ja kannattavuuslaskelmat
Esimerkkikohteet ja energiatuki

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit osoitetaan opintojakson alussa, opiskelijoiden tuotokset

Opetusmenetelmät

Verkko-opetusta ja kurssitehtäviä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

54 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää biokaasuntuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun biokaasuntuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan biokaasupotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää biokaasuntuotantoon vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon. Opiskelija osaa kuvailla biokaasulaitosten ja biokaasun muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa biokaasuntuotantoon siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa biokaasuntuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää bioenergian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon biokaasuntuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä biokaasuntuotannossa (esim. liikennebiokaasu, sähkö ja lämpö). Opiskelija arvioi biokaasuntuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin biokaasuntuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä. Opiskelija selittää biokaasuntuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee biokaasuntuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita

Esitietovaatimukset

Soveltuvat korkeakoulutasoiset opinnot

Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 01.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Soila Huhtaluhta
Vastuuhenkilö

Soila Huhtaluhta

Tavoitteet

- Opiskelija osaa nimetä ja analysoida Green Care -toiminnan keskeisiä menetelmiä ja toimintamuotoja sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia niissä
- Opiskelija osaa tunnistaa erilaiset Green Care -asiakkaat ja heidän tarpeensa ja tavoitteensa, sekä osaa selittää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa
- Opiskelija osaa suunnitella omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palvelutuotteita sekä Green Care palveluliiketoimintaa yrityksessä tai muussa organisaatiossa
- Opiskelija osaa tulkita Green Care -toiminnan keskeisiä osaamis- ja toimintaedellytyksiä, laatuvaatimuksia ja verkostojen mahdollisuuksia

Sisältö

- Green Care -menetelmät ja -palvelut, niiden erityispiirteet ja hyvinvointivaikutukset
- Green Care -asiakkuudet, erilaiset hyvinvointitavoitteet ja ohjauksen merkitys
- Green Care -palveluliiketoiminnan suunnittelu yrityksessä tai muussa organisaatiossa
- Green Care -toiminnan laatu, vaatimukset ja verkostojen mahdollisuudet

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
- Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa
- Opiskelija osaa nimetä ja analysoida Green Care -toiminnan keskeisiä menetelmiä ja toimintamuotoja sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia niissä
- Opiskelija osaa tunnistaa erilaiset Green Care -asiakkaat ja heidän tarpeensa ja tavoitteensa, sekä osaa selittää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa
- Opiskelija osaa suunnitella omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palvelutuotteita sekä Green Care palveluliiketoimintaa yrityksessä tai muussa organisaatiossa
- Opiskelija osaa tulkita Green Care -toiminnan keskeisiä osaamis- ja toimintaedellytyksiä, laatuvaatimuksia ja verkostojen mahdollisuuksia

Hylätty suoritus:
- Opiskelija ei suorita jaksolle sisältyviä oppimistehtäviä määräajan puitteissa.
- Opiskelijalla ei ole osaamistavoitteiden mukaisia tietoja tai taitoja

Esitietovaatimukset

Green Care -toiminta ja luonnon hyvinvointivaikutukset 5op (tai vastaava, esim. Green Care Perusteet 5op)

Lisätiedot

Kurssilla täydennät osaamistasi Green Care -toiminnasta ja sen toteuttamisesta omaan toimialaasi pohjautuen. Kurssilla opit Green Care -menetelmistä ja -toimintamuodoista ja niiden hyvinvointivaikutuksista sekä LuontoHoivan ja LuontoVoiman erilaisista asiakkuuksista. Lisäksi perehdyt Green Care -toiminnan edellytyksiin sekä Green Care -palveluiden tuottamiseen.
Verkkototeutus. Kurssin voi suorittaa myös osana SeAMKin 10 op Monialainen Green Care” -kokonaisuutta.
Aikaisempina opintoina suositellaan: Green Care -toiminta ja luonnon hyvinvointivaikutukset 5op (tai vastaava, esim. Green Care Perusteet 5op)

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 01.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Soila Huhtaluhta
Vastuuhenkilö

Soila Huhtaluhta

Tavoitteet

- Opiskelija osaa nimetä ja analysoida Green Care -toiminnan keskeisiä menetelmiä ja toimintamuotoja sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia niissä
- Opiskelija osaa tunnistaa erilaiset Green Care -asiakkaat ja heidän tarpeensa ja tavoitteensa, sekä osaa selittää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa
- Opiskelija osaa suunnitella omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palvelutuotteita sekä Green Care palveluliiketoimintaa yrityksessä tai muussa organisaatiossa
- Opiskelija osaa tulkita Green Care -toiminnan keskeisiä osaamis- ja toimintaedellytyksiä, laatuvaatimuksia ja verkostojen mahdollisuuksia

Sisältö

- Green Care -menetelmät ja -palvelut, niiden erityispiirteet ja hyvinvointivaikutukset
- Green Care -asiakkuudet, erilaiset hyvinvointitavoitteet ja ohjauksen merkitys
- Green Care -palveluliiketoiminnan suunnittelu yrityksessä tai muussa organisaatiossa
- Green Care -toiminnan laatu, vaatimukset ja verkostojen mahdollisuudet

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
- Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa
- Opiskelija osaa nimetä ja analysoida Green Care -toiminnan keskeisiä menetelmiä ja toimintamuotoja sekä luonnon hyvinvointivaikutuksia niissä
- Opiskelija osaa tunnistaa erilaiset Green Care -asiakkaat ja heidän tarpeensa ja tavoitteensa, sekä osaa selittää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa
- Opiskelija osaa suunnitella omaan toimialaan pohjautuvia Green Care –palvelutuotteita sekä Green Care palveluliiketoimintaa yrityksessä tai muussa organisaatiossa
- Opiskelija osaa tulkita Green Care -toiminnan keskeisiä osaamis- ja toimintaedellytyksiä, laatuvaatimuksia ja verkostojen mahdollisuuksia

Hylätty suoritus:
- Opiskelija ei suorita jaksolle sisältyviä oppimistehtäviä määräajan puitteissa.
- Opiskelijalla ei ole osaamistavoitteiden mukaisia tietoja tai taitoja

Esitietovaatimukset

Green Care -toiminta ja luonnon hyvinvointivaikutukset 5op (tai vastaava, esim. Green Care Perusteet 5op)

Lisätiedot

Kurssilla täydennät osaamistasi Green Care -toiminnasta ja sen toteuttamisesta omaan toimialaasi pohjautuen. Kurssilla opit Green Care -menetelmistä ja -toimintamuodoista ja niiden hyvinvointivaikutuksista sekä LuontoHoivan ja LuontoVoiman erilaisista asiakkuuksista. Lisäksi perehdyt Green Care -toiminnan edellytyksiin sekä Green Care -palveluiden tuottamiseen.
Verkkototeutus. Kurssin voi suorittaa myös osana SeAMKin 10 op Monialainen Green Care” -kokonaisuutta.
Aikaisempina opintoina suositellaan: Green Care -toiminta ja luonnon hyvinvointivaikutukset 5op (tai vastaava, esim. Green Care Perusteet 5op)

Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Soila Huhtaluhta
Vastuuhenkilö

Soila Huhtaluhta

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, esitellä vaikuttavuuden taustateorioita ja antaa esimerkkejä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa luonnon hyvinvointivaikutuksia omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa arvioida omaa luontosuhdettaan sekä vertailla erilaisia luontosuhteita. Hän osaa tukea sekä omaa että asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ammatillisesti ja tavoitteellisesti sekä osaa selittää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa.

Opiskelija osaa esitellä Green Care –toimintaa määrittelevät tekijät ja alan laatukriteerit sekä osaa analysoida Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä ja muusta luontolähtöisestä toiminnasta. Opiskelija osaa arvioida Green Care -toiminnan merkitystä ja vaikutusta yhteiskunnassa sekä nimetä Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa.

Sisältö

Luonnon vaikuttavuus: luontosuhde, luonnon hyvinvointivaikutukset, ohjaustyö
Green Care -toiminta: termit ja käsitteet, toimintakenttä, laatukriteerit

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
- Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa
- Opiskelija osaa selittää luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, osaa esitellä vaikuttavuuden taustateorioita ja antaa esimerkkejä
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa luonnon hyvinvointivaikutuksia omassa toiminnassaan
- Opiskelija osaa arvioida omaa luontosuhdettaan sekä vertailla erilaisia luontosuhteita, osaa tukea sekä omaa että asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ammatillisesti ja tavoitteellisesti
- Opiskelija osaa selittää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa

- Opiskelija osaa esitellä Green Care –toimintaa määrittelevät tekijät ja alan laatukriteerit
- Opiskelija osaa analysoida Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä ja muusta luontolähtöisestä toiminnasta.
- Opiskelija osaa arvioida Green Care -toiminnan merkitystä ja vaikutusta yhteiskunnassa sekä nimetä Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa.

Hylätty suoritus:
- Opiskelija ei suorita jaksolle sisältyviä oppimistehtäviä määräajan puitteissa.
- Opiskelijalla ei ole osaamistavoitteiden mukaisia tietoja tai taitoja.

Lisätiedot

Kurssilla opit perusteet Green Care -toiminnasta ja siitä, miten luonto meihin vaikuttaa. Luonnon hyvinvointivaikutuksia tavoitteellisesti ja ammatillisesti hyödyntävä Green Care sopii täydentämään osaamista ja amk-opintoja eri aloilta, esimerkiksi osana luonnonvara-, sosiaali- ja terveys- tai liiketoiminta-alan tutkintoa, sekä avoimen AMK:n kautta työelämän tarpeisiin. Kurssi täyttää Green Care Finlandin laatumerkkien edellyttämän teoreettisen osaamisvaatimuksen.

Kurssin voi suorittaa myös osana SeAMKin 10op ”Monialainen Green Care” -kokonaisuutta.”. Verkkototeutus.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Risto Lauhanen
  • Kari Laasasenaho

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• Tunnistaa hiilenkiertoon liittyvät tekijät (fotosynteesi ja ilmakehän hiili)
• Tunnistaa hiilenkiertoon ja sidontaan liittyviä reunaehtoja erityisesti ruokaketjussa
• Ymmärtää perusteet hiilijalanjäljen laskennasta
• Osaa nimetä ilmastonmuutoksen aiheuttamia vaikutuksia ruokaketjussa ja osaa listata siihen sopeuttavia toimia
• Osaa kansainvälisten ilmastosopimusten ja EU:n maatalouspolitiikan vaikutukset ruokaketjun kehittämisessä

Sisältö

Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, Ilmastonmuutos, pohdintatehtävä
Fotosynteesi ja ilmakehän hiili (Biomassojen rooli, hiilen kierto, päästölähteet)
Ruokaketjun päästöt, hiilijalanjälki, hiilensidonta ja hiilinielut (maatalous globaalina päästölähteenä)
Vähähiilisyyden tukeminen maatiloilla (turvemaiden rooli, uusiutuva energia, uudet tuotantotavat, viljelykierto)
Tulevaisuus ja hiilidioksidin talteenotto (kompensaatiot, hiilensidontapalvelut, maatalouspolitiikka, kansainväliset sopimukset)

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit osoitetaan opintojakson alussa, opiskelijoiden tuotokset

Opetusmenetelmät

verkko-opetusta ja tehtäviä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opiskelijan työmäärä 54 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää hiilenkierron perusteita ja luettelee tärkeimpiä hiilenkiertoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun hiilenkierron pääasiat. Hän kykenee laskemaan hiilijalanjälkeen liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää hiilenkiertoon vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia ympäristöön. Opiskelija osaa kuvailla ilmastonmuutoksen ja fotosynteesiin pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa vähähiiliseen tuotantoon siirtymisen tärkeimmät muutokset yksittäisessä yrityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa hiilenkierron luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää hiilenkiertoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon vähähiilisyyteen pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä vähähiilisyyden lisäämiseksi. Opiskelija arvioi vähähiilisyyteen tähtäävien toimien kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää hiilenkiertoa, ilmastonmuutosta ja hiilensitoutumista ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin hiilenkierto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä. Opiskelija selittää vähähiiliseen tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan vähähiilisyyteen tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee vähähiilisen tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.

Ilmoittautumisaika

19.04.2021 - 30.04.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Jussi-Matti Kallio
  • Juha Tiainen
  • Anna Tall
  • Jori Lahti
  • Arja Nykänen
Vastuuhenkilö

Anna Tall

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • AGRO20B
    Agrologi (AMK)
  • AGRO20A
    Agrologi (AMK)
Koulutusryhmat
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3

Tavoitteet

Opiskelija seuraa kasvukauden aikaisia tapahtumia pellolla. Opiskelija tunnistaa tärkeimmät rikkakasvit, kukkivat luonnonkasvit sekä taudit ja tuholaiset. Opiskelija oppii tunnistamaan kasvien kehitysvaiheet ja kasvinsuojelutarpeen sekä ympäristöarvoiltaan arvokkaat luontokohteet.
Opiskelija on selvillä sadonmuodostukseen ja sadon laatuun vaikuttavista tekijöistä sekä osaa arvioida kasvinviljelyn eri työvaiheiden laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä.

Opiskelija osaa kuvailla sadonkorjuussa käytettävää teknologiaa erityisesti viljelyä tarkentavien mittausvälineiden, säätöjärjestelmien ja toimenpiteiden näkökulmasta sekä tuntee ruiskun testauksen keskeiset vaiheet.

Opiskelija osaa antaa esimerkkejä alueen viljelyä tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti kehittävistä yrityksistä.

Sisältö

Peltoviljelyn kasvilajeja ja lajikkeita, näytemaan seuranta, rikkakasvit, luonnonkasvit, taudit ja tuholaiset, kasvilajituntemusta, kasvinsuojelutarve, tutustuminen tutkimustoimintaan, eri tuotantosuuntaa harjoittavien tilojen viljelytilanteiden tuloksen arviointia käytännössä, ruiskun testaus, maatalouskone-, yritys- ja tilavierailuja.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Opiskelija kerää ja tunnistaa ohjattuna rikkakasveja, tauteja ja tuholaisia sekä tuntee viljelykasvien kehitysvaiheita. Opiskelija tietää, mitkä asiat vaikuttavat sadonmuodostukseen ja sadon laatuun. Opiskelija kuvailee viljelyssä käytettävää teknologiaa.
Osaa selostaa yritysvierailukohteiden keskeiset toiminnat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin. Opiskelija kerää ja tunnistaa omatoimisesti rikkakasveja, tauteja ja tuholaisia sekä tuntee viljelykasvien kehitysvaiheet. Opiskelija osaa päätellä sadonmuodostukseen ja sadon laatuun vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa perustella viljelyssä käytettävää teknologiaa.Osaa selostaa yritysvierailukohteiden keskeiset toiminnat ja verrata niiden toimintaa opintojakson tavoitteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija kerää ja tunnistaa aktiivisesti rikkakasveja, tauteja ja tuholaisia sekä tunnistaa viljelykasvien kehitysvaiheet. Opiskelija osaa pohtia ja analysoida sadonmuodostukseen ja sadon laatuun vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön viljelyn teknologiatietämystä..Osaa selostaa yritysvierailukohteiden keskeiset toiminnat, verrata ja analysoida niiden toimintaa opintojakson tavoitteisiin.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Samu Palander
  • Jussi-Matti Kallio
Opiskelijaryhmät
  • MAGRO21
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee rehujen ravintoaineet ja rehuarvojen perusteet sekä ruoansulatuksen toiminnan ja niiden merkityksen. Hän tuntee ruokinnansuunnittelun pääperiaatteet ja tavoitteet ja osaa arvioida rehuannoksen komponenttien suhteellisen osuuden muutoksen vaikutusta ravintoaineiden saantiin ja rehuannoksen koostumukseen. Hän osaa arvioida ruokinnan onnistumista käytännössä ja osaa laskea eläimen rehuntarpeen. Opiskelija osaa kuvailla myös tuotantoeläinten ruokinnassa käytettäviä vaihtoehtoisia teknologisia ratkaisuja.

Sisältö

Rehujen ravintoaineet, tärkeimpien rehujen koostumus ja rehuarvo, ruoansulatus, ruokinnansuunnittelu ja sen yhteys eläimen terveyteen ja hyvinvointiin, ruokinnan onnistumisen seurantakeinot, ruokintateknologia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa esittää erilaisten ruuansulatuskanavien rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin. Hän osaa nimetä ravintoaineet sekä laatia yksinkertaisia laskelmia rehuntarpeesta. Hän osaa luetella keskeiset ruokinnan onnistumisen seurantakeinot. Hän osaa nimetä tavallisimmat ruokintateknologiset ratkaisut.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää eläimen ruuansulatuksen, ravintoaineiden kemian pääpiirteiden ja käytännön rehuvalintojen yhteyden. Hän osaa laskea rehuannoksen sisältämän ravintoaineiden määrän ja pitoisuudet sekä verrata niitä ruokintasuosituksiin ja muihin annettuihin ohjearvoihin. Hän osaa soveltaa valmiita ruokintasuunnitelmia käytäntöön. Hän osaa selittää, kuinka ruokinnan onnistumista voidaan seurata. Hän osaa kuvailla erilaisten ruokintateknologioiden eroja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää ravitsemuksen biologista merkitystä eläimelle. Hän osaa suunnitella tavanomaisista rehuvaihtoehdoista koostuvia rehuannoksia ja laskea eläinten vuosittaisen tai koko kasvatuskauden rehuntarpeen. Hän osaa arvioida toteutetun ruokinnan onnistumista käytännössä. Hän osaa kuvailla erilaisten ruokintateknologioiden eroja ja selittää niiden merkitystä.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 17.03.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Teija Rönkä
  • Agro Nimeämätön
Opiskelijaryhmät
  • MAGRO20
    Agrologi (AMK)
  • AGRO20PR
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä luomutuotannon ekologiset perusteet ja osaa esittää tärkeimmät luomutuotantoa koskevat säännöt. Opiskelija osaa peltokasvien luonnonmukaisen viljelytekniikan. Opiskelija osaa lajin- ja luonnonmukaisen kotieläinten hoidon ja ruokinnan perusteet. Opiskelija osaa laatia luomusuunnitelman, viljelykiertosuunnitelman ja eläinten hoitosuunnitelman luomuun siirtyvälle tilalle. Opiskelija osaa analysoida luomutuotannon kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä osaa listata luomutuotteiden markkinointikanavia

Sisältö

Ekologian perusteita, luomutuotannon laajuus, luomutuotannon säännöt ja valvonta, maan viljavuus ja sen hoito, kasvinvuorotus, viljelykiertosuunnitelma, lannoitus ja kasvinsuojelu luomuviljelyssä, peltokasvien luonnonmukainen viljelytekniikka, talous ja markkinointi, luonnonmukaisen kotieläintuotannon suunnittelun perusteet.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää luomutuotannon ekologisia perusteita ja luettelee tärkeimpiä luomutuotantoa koskevia sääntöjä. Opiskelija määrittelee luomukasvituotannon viljelytekniikan pääasiat. Hän laatii viljelykiertosuunnitelman luomutilalle. Opiskelija nimeää luomutuotannon kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja luettelee markkinointikanavia. Opiskelija osaa luetella kotieläinten luonnonmukaisen hoidon ja ruokinnan pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa luonnonmukaiseen tuotantoon siirtymisen tärkeimmät muutokset yksittäisellä kotieläintilalla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa luomutuotannon ekologisia perusteita sekä selittää luomutuotantoa koskevia sääntöjä. Opiskelija tekee yhteenvedon luomukasvituotannon viljelytekniikasta ja selittää siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija laatii viljelykierto -suunnitelman luomutilalle, kuvaa tilan olosuhteita sekä perustelee tilan käytäntöjä. Opiskelija arvioi luomutuotannon kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja listaa eri tuotteiden markkinointikanavia. Opiskelija osaa selittää kotieläinten luonnonmukaisen hoidon ja ruokinnan pääperiaatteet ja soveltaa tuotanto-ohjeita yksittäisen kotieläintilan olosuhteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selittää, mihin ekologisiin seikkoihin luomutuotanto perustuu sekä tulkitsee ja kommentoi luomutuotannon sääntöjä. Opiskelija selittää luomukasvituotannon viljelytekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija suunnittelee viljelykiertosuunnitelman luomutilalle, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee luomutuotannon kannattavuustekijöitä ja eri markkinointikanavia. Opiskelija osaa suunnitella kotieläinten hoidon ja ruokinnan sekä luomutuotannossa että siihen siirtymisvaiheessa.

Esitietovaatimukset

Kasvituotannon ja kotieläintuotannon yhteiset ammattiopinnot.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Jyrki Rajakorpi
Vastuuhenkilö

Jyrki Rajakorpi

Opiskelijaryhmät
  • MAGRO21
    Agrologi (AMK)
  • MAAYR22
    Maatalouden yritystalouden opintoja

Tavoitteet

Opiskelija osaa maatalouspolitiikan tieteellisen perustan sekä sisällön ja tehtävät. Opiskelija hallitsee maatalouspolitiikan peruskäsitteet ja osaa maatalouspolitiikan eri osa-alueet. Opiskelija tuntee EU:n maatalouspolitiikan taustan, tavoitteet ja perusperiaatteet sekä osaa kansainvälisen sopimus- ja päätöksentekojärjestelmän pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää maatalouden hallinnon Suomessa sekä ammatillisen ja kaupallisen järjestäytymisen

Sisältö

Maatalouspolitiikan tieteellinen perusta, sisältö ja tehtävät. Maatalouspolitiikan käsitteet ja osa-alueet. Maatalouspolitiikan kansainvälinen sopimus- ja päätöksentekojärjestelmä (WTO ym.), EU:n maatalouspolitiikka, EU ja kansallinen lainsäädäntö, EU-tukiin liittyvät kansalliset lait ja säädökset, EU-tukilomakkeiden täyttö esimerkkimaatalousyrityksessä, suunnittelun merkitys. Maatalousyrittäjän keskeiset yhteistyötahot.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa.
Opettajan tuottama ja kokoama materiaali moodleen.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetusta, ryhmissä alustuksen laadintaa ja tulosten esittämistä sekä omatoimista oppimista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Hallinnon, ELY-keskuksen, asiantuntijat vierailevat kurssilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ koostuu kontaktiopetukseen osallistumisesta, opiskelumateriaaliin tutustumisesta ja harjoitustehtävien teosta ja raportoinnista. Opintojaksoon kuuluvat ryhmätöinä tehtävä alustus ja kaksi yksin laadittavaa tehtävää. 5* 26,7 tuntia = 134 tuntia, josta 50% on luokkatyöskentelyä ja 50% omatoimista oppimista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1: Opiskelija osaa ohjattuna maatalouspolitiikan tieteellisen perustan ja EU:n yhteisen maatalouspolitiikan sekä kansallisen maatalouspolitiikan pääperiaatteet. Opiskelija osaa maatalouspolitiikan keskeiset käsitteet. Hän osaa ohjatusti hakea tietoa tukijärjestelmistä ja niiden hyödyntämisestä suunnittelussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3: Opiskelija osaa maatalouspolitiikan tieteellisen perustan. Hän osaa EU:n yhteisen ja kansallisen maatalouspolitiikan muutosten taustat ja tavoitteet. Opiskelija osaa maatalouspolitiikan keskeiset käsitteet. Hän osaa hakea tietoa tukijärjestelmistä ja hyödyntää tietoa suunnittelussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5: Opiskelija osaa maatalouspolitiikan tieteellisen perustan. Hän osaa kansainvälistä maatalouspolitiikkaa ja pystyy analysoimaan muutoksia. Opiskelija osaa maatalouspolitiikan käsitteet. Hän osaa monipuolisesti hyödyntää tietoa tukijärjestelmistä käytännön suunnittelussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamista mitataan annettujen tehtävien arviointien perusteella.

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Juha Tiainen
  • Jyrki Rajakorpi
  • Marjo Latva-Kyyny
Opiskelijaryhmät
  • MAGRO21
    Agrologi (AMK)
  • MAAYR22
    Maatalouden yritystalouden opintoja

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• maatalouden ja metsätalouden verotuksen periaatteet, tekniikan sekä verotuksen suunnittelun MVL:n pohjalta ja metsäverotuksen TVL:n pohjalta
• EVL:n pääperiaatteet
• perustiedot arvonlisäverotuksesta, kiinteistöverotuksesta ja varainsiirtoverotuksesta.

Sisältö

Opinnot koostuvat osioista, joiden laajuus vaihtelee. Osiot ovat:
1. Maatalousverotus (laajin osakokonaisuus)
2. Metsäverotus
3. Elinkeinotulojen verotus ja varojen arvostaminen
4. Muut verotuksen osa-alueet

Oppimateriaalit

Opettajat kertovat opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opinnot, harjoitukset ja tentti, itsenäinen työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä 135 h
Lähiopetusta, verkkoluentoja, itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyötä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvioinnin kohteena on erityisesti opiskelijan soveltava osaaminen, joka osoitetaan suorittamalla hyväksyttävästi osion opettajan määräämät tehtävät ja mahdolliset tentit. Arvosana määräytyy alla olevien kriteerien pohjalta:
1. Opiskelija osaa etsiä ohjeista maatalouden tuloverolain, metsäverotuksen ja pk-yritystä koskevat elinkeinoverolain säädökset sekä osaa ohjeistettuna maatalous- ja metsäverotuksen edellyttämän kirjanpidon ja verolomakkeen täytön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvioinnin kohteena on erityisesti opiskelijan soveltava osaaminen, joka osoitetaan suorittamalla hyväksyttävästi osion opettajan määräämät tehtävät ja mahdolliset tentit. Arvosana määräytyy alla olevien kriteerien pohjalta:
3. Opiskelija osaa etsiä ohjeista maatalouden tuloverolain, metsäverotuksen ja pk-yritystä koskevat elinkeinoverolain säädökset ja osaa tehdä maatalous- ja metsäverotuksen edellyttämän kirjanpidon sekä verolomakkeen täytön. Opiskelija ymmärtää verosuunnittelun merkityksen maatalousverotuksen, metsäverotuksen alalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvioinnin kohteena on erityisesti opiskelijan soveltava osaaminen, joka osoitetaan suorittamalla hyväksyttävästi osion opettajan määräämät tehtävät ja mahdolliset tentit. Arvosana määräytyy alla olevien kriteerien pohjalta:
5. Opiskelija hallitsee edellä mainitut keskeiset säädökset, osaa tehdä maatalous- ja metsäverotuksen edellyttämän kirjanpidon sekä verolomakkeen täytön. Opiskelija ymmärtää verosuunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää sitä maatilan verotuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on erityisesti opiskelijan soveltava osaaminen, joka osoitetaan suorittamalla hyväksyttävästi osion opettajan määräämät tehtävät ja mahdolliset tentit.

Lisätiedot

1 TKI op

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 15.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 10.06.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Vapaasti valittavat opinnot
  • Avoin amk
Opettaja
  • Juhani Paananen

Tavoitteet

Opiskelija kykenee hyödyntämään matemaattisia menetelmiä matematiikan, fysiikan ja kemian perustason laskutehtävissä

Sisältö

- Matematiikka (lausekkeet, yhtälöt, suorakulmainen kolmio, prosenttilaskenta, pinta-alat, tilavuudet)
- Fysiikka (liikeopin, lämpöopin ja sähköopin perusteita)
- Kemia (reaktioyhtälöt, ainemäärälaskut)
- Logiikka (loogiset päättelytehtävät)

Opetusmenetelmät

Etäopetus ja etäohjaus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäistä työskentelyä: 80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa sieventää ja muokata yksinkertaisia kirjainlausekkeita. Hän pystyy ratkaisemaan perusmuotoisen ensimmäisen asteen yhtälön. Hän osaa tehdä yksinkertaisia fysikaalisia yksikkömuunnoksia. Hän kykenee laskemaan yksinkertaisen kemiallisen yhdisteen moolimassan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käsitellä kirjainlausekkeita sujuvasti. Hän osaa ratkaista ei-standardimuotoisen ensimmäisen asteen yhtälön. Hän osaa ratkaista yksinkertaisia liikeopin, lämpöopin ja sähköopin yhtälöitä. Hän osaa tasapainottaa yksinkertaisen kemiallisen yhtälön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kirjainlausekkeen käsittelyvaiheet vaivattomasti. Hän osaa ratkaista mielivaltaisessa muodossa olevan ensimmäisen asteen yhtälön. Hän osaa ratkaista perusmuodossa olevan yhtälöparin. Hän osaa ratkaista yksinkertaisia sovellusongelmia, jotka käsittelevät suorakaiteen, suorakulmaisen kolmion ja ympyröiden geometriaa. Hän hallitsee liikeopin, lämpöopin ja sähköopin perusteet. Hän osaa ratkaista yksinkertaisia kemiallisia ainemäärä-, konsentraatio ja pH-laskuja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustöistä muodostuu pistemäärä väliltä 0...100 pistettä. Näiden mukaan muodostetaan arvosanat asteikolla 0-5.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

10 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Anu Latva-Reinikka
  • Anna Tall
  • Merja Kyntäjä
  • Jori Lahti
  • Arja Nykänen
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • AGRO21B
    Agrologi (AMK)
Koulutusryhmat
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3

Tavoitteet

Opiskelija on selvillä tärkeimpien peltokasvien kehitysvaiheista sekä viljelytekniikasta ja tuntee sadon laatuun ja määrään vaikuttavat tekijät. Hän osaa kuvailla peltokasvien sadon korjuussa ja käsittelyssä käytettävät koneet ja laitteet ja osaa selostaa keskeisiä mitoitukseen liittyviä tekijöitä.

Hän osaa laatia viljelysuunnitelman ympäristönäkökohdat huomioon ottaen. Hän osaa tehdä viljojen tärkeimmät laatuanalyysit ja tietää eri laatutekijöiden merkityksen. Opiskelija osaa luokitella rikkakasvit eri ryhmiin sekä tuntee yleisimmät kasvitaudit ja tuholaiset. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon rikkakasvien torjuntamenetelmistä ja tuntee torjuntatyössä käytettävän tekniikan ja sen vaikutuksen työn tulokseen sekä ymmärtää kokonaisvaltaisen kasvinsuojelun periaatteet osana kestävää kasvintuotantoa.

Sisältö

Tärkeimpien peltokasvien sadon tuoton perusteet ja kehitysasteet; tärkeimpien peltokasvien viljelytekniikka, tärkeimmät viljojen laatuanalyysit; viljelysuunnitelman laatiminen tietokoneella; tärkeimpien peltokasvien korjuussa ja käsittelyssä käytettävät koneet.

Rikkakasvien luokittelu ja ominaisuudet; rikkakasvien ei-kemialliset torjuntamenetelmät; rikkakasvien torjunta-aineet ja käyttö; kasvunsääteet; kasvinsuojelun tekniikka; kasvinsuojeluaineiden ympäristö- ja terveysvaikutukset; tärkeimpien tautien ja tuholaisten tunnistus.

Oppimateriaalit

Seppänen, M (toim.) 2008. Peltokasvien tuotanto. Opetushallitus.
Ansalehto ym. 1999. Laatuviljan tuotanto. Tieto tuottamaan 80. Maaseutukeskusten liitto.
Opas rukiin viljelyyn. www.vyr.fi (2010).
Saatavuus: http://www.vyr.fi/multimagazine/web/ruisopas/
Rypsin ja Rapsinviljelyopas. www.vyr.fi.
Saatavuus: http://www.vyr.fi/multimagazine/web/rypsin_rapsin_opas/fi/
Mallasohran viljelyopas. www.vyr.fi.
Saatavuus: http://www.vyr.fi/multimagazine/web/mallasohraopas/fi/
Peltonen, Puurunen ja Harmoinen (toim). 2010. Nurmirehujen tuotanto ja käyttö. Tieto tuottamaan 132. ProAgria Keskusten liitto.
Herneen tuotanto. 1993. Maaseutukeskusten liiton julkaisuja 860.
Peltonen-Sainio ym. 2005. Viljojen kehityksen ja kasvun ABC. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus.
Tiainen R. (toim.) 2005. Maatilatalouden teknologia
Klemola, E. ym. 2002. Lohkon koon ja muodon taloudelliset vaikutukset. Työtehoseuran julkaisuja 386
Pentti, S. 2006. Peltoliikenteen optimointi. Työtehoseuran maataloustiedote 593
Tutustuttava Energia-akatemia.fi sivustolta oleviin kasvinviljelyä koskeviin energiansäästöoppaisiin

Opetusmenetelmät

Luennot (30 %), harjoitustyöt (25%), hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät (20%) ja tentti (25%)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 270 h, josta luennot 90 h, harjoitustyöt 70 h, oppimistehtävät 50 h, tentti 70 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee tärkeimpien peltokasvien kehitysvaiheet, viljelytekniikat sekä sadon laatuun ja määrään vaikuttavat tekijät. Hän on selvillä peltokasvien sadon korjuussa ja käsittelyssä käytettävästä koneistuksesta. Hän tuntee viljelysuunnittelun periaatteet sekä viljojen tärkeimmät laatuanalyysit.
Opiskelija luokittelee rikkakasveja, nimeää niiden torjuntamenetelmiä, määrittelee kasvinsuojeluaineiden ympäristö- ja terveysvaikutuksia. Opiskelija tuntee kasvinsuojelussa tarvittavaa tekniikkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla tärkeimpien peltokasvien kehitysvaiheita, viljelytekniikoita sekä sadon laatuun ja määrään vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keskeisen peltokasvien sadon korjuussa ja käsittelyssä käytettävän koneistuksen. Hän osaa viljelysuunnittelun periaatteet sekä viljojen tärkeimmät laatuanalyysit.
Opiskelija luokittelee rikkakasveja, osaa selittää niiden torjuntamenetelmiä, pohtii eri kasvinsuojeluaineiden ympäristö- ja terveysvaikutuksia. Opiskelija osaa kasvinsuojelussa tarvittavan tekniikan pääasiat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee arvioimaan tärkeimpien peltokasvien kehitysvaiheiden ja viljelytekniikoiden vaikutusta sadon laatuun ja määrään. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisimman sadon korjuussa ja käsittelyssä tarvittavan koneistuksen. Hän pystyy tekemään viljelysuunnitelman sekä viljojen tärkeimmät laatuanalyysit itsenäisesti. Opiskelija luokittelee rikkakasveja ja osaa analysoida ja vertailla niiden torjuntamenetelmiä. Opiskelija arvioi ja tekee johtopäätöksiä kasvinsuojeluaineiden ympäristö- ja terveysvaikutuksista. Opiskelija osaa valita kasvinsuojelussa tarvittavan tekniikan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennot, aktiivisuus
- Harjoitustyöt, osallistuminen
- Hyväksytyt oppimistehtävät
- Tentti

Esitietovaatimukset

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 31.12.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Nursing

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Englanti
Tutkinto-ohjelma
  • Degree Programme in Nursing
  • Avoin amk
Opettaja
  • Niina Keskinen
  • Terhi Haapala
Opiskelijaryhmät
  • IEPN22F
    Sneak Peek of Finnish Nursing Education
  • RN21
    Degree Programme in Nursing, Nursing Branch, Registered Nurse, RN, (UAS)

Tavoitteet

The student understands the perioperative process and knows the roles of the perioperative nurse.
The student gets familiar with the perioperative environment and is able to work in a multi-professional group in the care of a perioperative patient.
The student acts aseptically at different stages of perioperative patient care.
The student knows basic anesthesia methods and basic drugs and fluids used in perioperative care.
The student knows the basic monitoring and nursing interventions related to anesthetized patients.
The student is able to support and promote the health, functional capacity, rehabilitation and self-care of perioperative patients and their next-of-kin.
The student knows the pain management in perioperative care.
The student recognizes most typical instruments and surgical methods.
The student knows the use of equipment in the theatres and recovery room and understands the importance of patient safety in perioperative care.
The student understands the principles of sustainable development in perioperative care.

Sisältö

- perioperative process (pathway of elective and emergency patient, ambulatory patient)
- the roles and tasks of an anesthetic nurse, scrub nurse and circulating nurse
- environment of theatres
- the principles of aseptic care (surgical hand disinfection, use of sterile gown, surgical site skin disinfection, preparing a sterile table, respecting of sterile area)
- anesthesia methods (general anesthesia, spinal – and epidural, local anesthesia)
- observation of anesthetized patient in the theatre and recovery room
- documentation and reporting (Periop documention, ISBAR)
- drug and fluid care (general anesthesia drugs, local anesthetics, pain medication, infusions)
- pain management methods (epidural, PCA, plexus, VAS)
- main instruments and equipment (diatermia, suction, c-arm)
- interaction and counselling situations with the patient
- patient safety (physical and physiological), nurse’s occupational safety (preventing accidents, ergonomic point of view, radiation protection, needle accidents)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
The student
- perceives the perioperative process.
- perceives the roles of perioperative nurses and environment in the operating theaters.
- is able to work in a multi-professional team.
- is able to work aseptically.
- perceives different anesthesia methods and the main preparation methods for the patient’s anaesthesia.
- is able to guide the patient during the perioperative process.
- knows the infusions and medications used for the patient's anaesthesia.
- perceives the most important surgical instruments and equipment.
- knows the most-used disinfectant and sterilization methods in perioperative nursing.
- knows the importance of written documentation and oral reporting of the patient care.
- knows the importance of patient safety in perioperative care.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
The student
- knows the perioperative process.
- knows the roles of a perioperative nurse and the environment in the operating theaters.
- is able to work in a multi-professional team and understands the importance of teamwork.
- knows the importance of aseptics in the work of the operating theaters and is able to act according to the aseptic rules.
- knows different anesthesia methods and the main preparation methods for the patient's anaesthesia.
- is able to guide patients diversely during the perioperative process.
- knows the infusions and medications used in the patient's anaesthesia.
- knows the most important surgical instruments and equipment.
- knows the most-used disinfectant and sterilization methods in perioperative nursing.
- is able to document the main areas of the patient’s anaesthesia.
- understands the importance of patient safety and continuity of care during intra-operative care.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
The student
- knows the perioperative process.
- knows the roles of a perioperative nurse and the environment in the operating theaters.
- is able to work in a multi-professional team and knows the importance of teamwork.
- knows the importance of aseptics in the work of the operating theaters and is able to act according to the aseptic rules.
- knows different anesthesia methods and mechanisms and the main preparation methods for the patient's anaesthesia.
- is able to guide different patient groups diversely.
- knows the infusions and medications used in the patient's anaesthesia and knows their action mechanisms.
- knows the most important surgical instruments and equipment and the purpose for their use.
- knows the most-used disinfectant and sterilization methods in perioperative nursing.
- is able to document the main areas of the patient’s anaesthesia.
- understands the importance of patient safety and continuity of care during intra-operative care.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Fail=0
The student
- does not understand the perioperative process.
- does not understand the roles of perioperative nurses and the environment in the operating theaters.
- is not able to work in a multi-professional team.
- is not able to work aseptically.
- does not perceive different anesthesia methods and the main preparation methods for the patient’s anaesthesia.
- is not able to guide the patient during the perioperative process.
- does not know the infusions and medications used for the patient's anaesthesia.
- does not perceive the most important surgical instruments and equipment.
- does not know the most-used disinfectant and sterilization methods in perioperative nursing.
- does not know the importance of written documentation and oral reporting of the patient care.
- does not know the importance of patient safety in perioperative care.

Esitietovaatimukset

Registered Nurse's Core Competencies Modules I-II
Medication management and drug calculations

Lisätiedot

SeAMK DP in Nursing in-coming exchange students can participate in this course.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 05.02.2023

Ajoitus

20.02.2023 - 16.04.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Tutkinto-ohjelma
  • Degree Programme in Nursing
  • Avoin amk

Tavoitteet

The student deepens simulation skills and uses internal entrepreneurship to maintain and develop skills in nursing. The student learns the principles of life-long learning. The student learns the basics of the work of pre-hospital emergency care. Legislation and ethics. Care pathways and collaborative actors and the national communication network. The student utilizes the work safety and patient safety in pre-hospital emergency care. Health education and guidance competence in pre-hospital emergency care. Multi-professional team work in pre-hospital emergency care.

Sisältö

In ways of simulations: The student learns and deepens his/ her knowledge of pre-hospital emergency care. Legislation and ethics. The student practices basic medical procedures used in pre-hospital emergency care. The student practices communication and documentation in pre-hospital emergency care. Simulated patient scenarios and examples of different patient groups in pre-hospital emergency care. Most common medications and i.v fluids used in pre-hospital emergency care. Patient and work safety. Multi-professionalism.

Oppimateriaalit

materials on moodle

Opetusmenetelmät

Ei järjestetä keväällä 2023

Simulations
independent studies

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 ECTS= 81h student work

Lisätietoja opiskelijoille

simulations are compulsory
Previous studies: prehospital emergency care- course in moodle must be passed before participating in this simulation course

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Fail=0
- The student has not actively participated in online studies and in simulations.
- The student has not done the required tasks.
- The student does not follow professionalism in simulations.
- The student does not work aseptically in simulations.
- The student takes and/ or gives feedback in an unprofessional manner.
- The student does not participate in discussions in simulations.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

active participation
simulations are compulsory

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Teija Rönkä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kerätä tietoa maidontuotannossa käytettävien tunnuslukujen laskemista varten. Hän osaa hyödyntää keskeisiä tietolähteitä saadakseen käyttöönsä valmiiksi lasketut tunnusluvut. Hän osaa tarvittaessa muokata tietoja tai valmiita tuloksia tarvitsemaansa muotoon. Hän osaa arvioida tunnuslukujen käyttökelpoisuutta eri tarkoituksiin. Saamansa tiedon perusteella hän osaa seurata, arvioida, suunnitella ja kehittää lypsykarjatilan toimintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa resurssitehokkaassa tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun maidontuotannossa käytetyistä tunnusluvuista ja mittareista.

Sisältö

Tuotannossa ja sen seurannassa käytettävät tietolähteet ja niiden hyödyntäminen, eri lähteistä kerätyt tuotannon tunnusluvut ja niiden tulkinta, tunnuslukujen yhteys tuotannollisiin ja taloudellisiin tuloksiin sekä eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, tunnuslukujen käyttö mittareina tuotannon seurannassa ja suunnittelussa.

Oppimateriaalit

Hulsen, J., Lam, T. & Tirkkonen, M. 2011. Utareterveys hedelmällisyys. Pro Agria keskusten liitto.
Opettajan Moodleen tuottama materiaali.
Kansainväliset tutkimustulokset aihepiiriin liittyen.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä lypsykarjatilan työtehtävissä keskeiset tietolähteet hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotantokierron keskeisten tapahtumien toteuttamisessa. Hän osaa tehdä perustellun yhteenvedon keskeisistä hyvää hedelmällisyyttä ja karjan tuotannonhallintaa kuvaavista tunnusluvuista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla ja perustella eri tunnuslukujen ja eri tietolähteiden käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä. Hän osaa analysoida hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille asetettavia tavoitteita tuotannon seurannan ja suunnittelun eri tasoilla. Hän osaa arvioida omaa oppimistaan kurssin aikana ja nimetä tulevia oman osaamisensa kehittämistarpeita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella eri tunnuslukujen käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Hän osaa tehdä johtopäätöksiä, millaisia tavoitteita hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille voi asettaa eri tilanteissa ja eri näkökulmista katsottuna. Hän osaa ehdottaa mahdollisia uusia tarvittavia tunnuslukuja täydentämään kokonaiskuvaa hedelmällisyyden seurantaa ja tuotannon suunnittelua varten.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu suoritettuihin tehtäviin.

Esitietovaatimukset

Yhteiset ammatilliset perusopinnot tai vastaavat tiedot maidontuotannosta.

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Teija Rönkä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kerätä tietoa maidontuotannossa käytettävien tunnuslukujen laskemista varten. Hän osaa hyödyntää keskeisiä tietolähteitä saadakseen käyttöönsä valmiiksi lasketut tunnusluvut. Hän osaa tarvittaessa muokata tietoja tai valmiita tuloksia tarvitsemaansa muotoon. Hän osaa arvioida tunnuslukujen käyttökelpoisuutta eri tarkoituksiin. Saamansa tiedon perusteella hän osaa seurata, arvioida, suunnitella ja kehittää lypsykarjatilan toimintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa resurssitehokkaassa ja kestävässä tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun maidontuotannossa käytetyistä tunnusluvuista ja mittareista.

Sisältö

Tuotannossa ja sen seurannassa Suomessa ja kansainvälisesti käytettävät tietolähteet ja niiden hyödyntäminen, eri lähteistä kerätyt tuotannon tunnusluvut ja niiden tulkinta, tunnuslukujen yhteys tuotannollisiin ja taloudellisiin tuloksiin sekä eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, tunnuslukujen käyttö mittareina tuotannon seurannassa ja suunnittelussa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä lypsykarjatilan työtehtävissä keskeiset tietolähteet hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotantokierron keskeisten tapahtumien toteuttamisessa. Hän osaa tehdä perustellun yhteenvedon keskeisistä hyvää hedelmällisyyttä ja karjan tuotannonhallintaa kuvaavista tunnusluvuista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla ja perustella eri tunnuslukujen ja eri tietolähteiden käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä. Hän osaa analysoida hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille asetettavia tavoitteita tuotannon seurannan ja suunnittelun eri tasoilla. Hän osaa arvioida omaa oppimistaan kurssin aikana ja nimetä tulevia oman osaamisensa kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella eri tunnuslukujen käyttökelpoisuutta hedelmällisyyden arvioinnissa ja tuotannon suunnitteluvälineinä monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Hän osaa tehdä johtopäätöksiä, millaisia tavoitteita hedelmällisyyden ja tuotantokierron tunnusluvuille voi asettaa eri tilanteissa ja eri näkökulmista katsottuna. Hän osaa ehdottaa mahdollisia uusia tarvittavia tunnuslukuja täydentämään kokonaiskuvaa hedelmällisyyden seurantaa ja tuotannon suunnittelua varten.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk
Opettaja
  • Anna Tall
  • Jori Lahti
  • Marjo Latva-Kyyny
  • Arja Nykänen
Opiskelijaryhmät
  • MAGRO20
    Agrologi (AMK)
  • AGRO20PR
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Jakson tavoitteena on, että opiskelija osaa selostaa tilan kasvituotannon suunnitteluun ja kehittämiseen liittyvät keskeiset tekijät. Hän osaa laatia ja perustella peltomaan viljavuutta ylläpitävän viljelykierron sekä siihen liittyvät lannoitevalinnat ja kasvinsuojelun ympäristönäkökulmat huomioiden.
Opiskelija osaa arvioida kuivatus- ja kastelumenetelmien merkitystä eri kasveilla. Opiskelija osaa laatia ja perustella tilan peltoviljelyn suunnittelun viljelysuunnitelmaohjelmia hyödyntäen. Hän osaa myös suunnitella tilan kasvituotannossa tarvittavan teknologian. Opiskelija osaa kehittää maatilan ravinnetaloutta ja kykenee hyödyntämään siinä uutta tutkimustietoa.

Sisältö

-Tilakohtaisen tausta-aineiston hankinta.
-Viljelykierto
-Tilan peltojen vesitalouden, kuivatuksen ja kastelun, järjestämiseen liittyvät kysymykset.
-Taudit ja tuholaiset kasvilajeittain, kasvitautien ja tuhoeläinten torjuntamenetelmät.
-Ravinnetaseet, niiden analysointi ja kehittäminen.
-Nurmiviljely ja sen kehittäminen.
-Opiskelija laatii tilan peltoviljelyn kehittämissuunnitelman kirjanpitoineen
-Esimerkkitilan teknologiaratkaisujen suunnittelu
-Viljelysuunnitteluohjelma ja sen käyttö

Oppimateriaalit

Moodlessa esitetty suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen materiaali, joka on saatavilla sähköisesti.

Opetusmenetelmät

Luokka- ja etäopetus, ryhmäkohtainen ohjaus ja ryhmätyöt.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus 270 tuntia, mistä 30 h etäopetusta, 50 tuntia ryhmäkohtaista ohjausta ja 190 tuntia ryhmätyöskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tehdä viljelysuunnitelman, kasvinsuojelusuunnitelman, ravinnetaselaskelman ja koneketjusuunnitelman ohjatusti. Opiskelija löytää keinoja, joilla maatilan viljelyä ja ravinnetaloutta voidaan kehittää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä viljely-, kasvinsuojelu- ja koneketjusuunnitelmat ja laskee maatilan peltotaseet. Opiskelija selittää, kuinka eri tekijät vaikuttavat tilan taseisiin ja viljelysuunnitelman tekoon. Opiskelija analysoi tilan tuotanto-olosuhteita ja tulkitsee maatilan viljelyä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tehdä viljelysuunnitelman, kasvinsuojelusuunnitelman ja laskee maatilan peltotaseet. Opiskelija pohtii ja perustelee taseisiin ja viljelysuunnitelmaan vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija perustaa ratkaisunsa tilalta hankittuun ja sovellettuun tietoon, analysoi tilan viljelyä ja esittää konkreettisia tilan kehittämistoimenpiteitä.

Esitietovaatimukset

Yhteiset ammatilliset opinnot.