Kotieläinten rehut ja ruokinta (5op)
Toteutuksen tunnus: KA00BW71-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 14.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Agrologi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
- Opettajat
- Samu Palander
- Jussi-Matti Kallio
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
- Ryhmät
-
MAGRO25Agrologi (AMK)
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- KA00BW71
Tavoitteet
Opiskelija tuntee rehujen ravintoaineet ja rehuarvojen perusteet sekä ruoansulatuksen toiminnan ja niiden merkityksen. Hän tuntee ruokinnansuunnittelun pääperiaatteet ja tavoitteet ja osaa arvioida rehuannoksen komponenttien suhteellisen osuuden muutoksen vaikutusta ravintoaineiden saantiin ja rehuannoksen koostumukseen. Hän osaa arvioida ruokinnan onnistumista käytännössä ja osaa laskea eläimen rehuntarpeen. Opiskelija osaa kuvailla myös tuotantoeläinten ruokinnassa käytettäviä vaihtoehtoisia teknologisia ratkaisuja.
Sisältö
Rehujen ravintoaineet, tärkeimpien rehujen koostumus ja rehuarvo, ruoansulatus, ruokinnansuunnittelu ja sen yhteys eläimen terveyteen ja hyvinvointiin, ruokinnan onnistumisen seurantakeinot, ruokintateknologia.
Aika ja paikka
Aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.
Oppimateriaalit
Rehutaulukot ja ruokintasuositukset
Luentomuistiinpanot ja muu opetuksen yhteydessä osoitettava materiaali
Lisäksi soveltuvin osin esim.:
Siljander-Rasi, H., Nopanen, A. & Helin. J. (toim.) 2006: Sian ruokinta ja hoito. Tieto tuottamaan 114. ProAgria keskusten liitto
Kyntäjä, S., Nokka, S., Harmoinen, T. & Ellä, A. (toim.) 2010: Lypsylehmän ruokinta. Tieto tuottamaan 133. ProAgria keskusten liitto
Opetusmenetelmät
Opinnon suorittaminen edellyttää sekä lähiopetukseen että etäopetukseen osallistumista.
Opinnoissa hyödynnetään Moodle-oppimisympäristöä. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.
Opinto sisältää laboraatioita SEAMKin kampuksella.
Opinto sisältää myös itsenäistä työskentelyä verkossa.
Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon ja tekee toteutukselle kuuluvat suoritukset annettujen ohjeiden mukaisesti (esim. tehtävät, harjoitusprojekti, tentti).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa esittää erilaisten ruuansulatuskanavien rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin. Hän osaa nimetä ravintoaineet sekä laatia yksinkertaisia laskelmia rehuntarpeesta. Hän osaa luetella keskeiset ruokinnan onnistumisen seurantakeinot. Hän osaa nimetä tavallisimmat ruokintateknologiset ratkaisut.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää eläimen ruuansulatuksen, ravintoaineiden kemian pääpiirteiden ja käytännön rehuvalintojen yhteyden. Hän osaa laskea rehuannoksen sisältämän ravintoaineiden määrän ja pitoisuudet sekä verrata niitä ruokintasuosituksiin ja muihin annettuihin ohjearvoihin. Hän osaa soveltaa valmiita ruokintasuunnitelmia käytäntöön. Hän osaa selittää, kuinka ruokinnan onnistumista voidaan seurata. Hän osaa kuvailla erilaisten ruokintateknologioiden eroja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää ravitsemuksen biologista merkitystä eläimelle. Hän osaa suunnitella tavanomaisista rehuvaihtoehdoista koostuvia rehuannoksia ja laskea eläinten vuosittaisen tai koko kasvatuskauden rehuntarpeen. Hän osaa arvioida toteutetun ruokinnan onnistumista käytännössä. Hän osaa kuvailla erilaisten ruokintateknologioiden eroja ja selittää niiden merkitystä.