Siirry suoraan sisältöön

Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Laajuus:
60 op

Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Ilmoittautumisaika

16.09.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL24S
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä asiakaskäyttäytymiseen ja sen muutoksiin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa kirjasto- ja tietopalveluorganisaatioiden eri asiakasryhmät ja niiden tiedontarpeet ja asiakkuuteen liittyvät motiivit
- suunnitella, kuinka asiakastietoa tulisi kerätä ja hyödyntää kirjastossa
- tarkastella kirjaston toimintaa ja palveluiden kehittämistä asiakaslähtöisyyden, asiakaskeskeisyyden ja asiakasyhteistyön näkökulmasta sekä tunnistaa asiakaslähtöisen organisaatiokulttuuurin piirteet
- uudistaa asiakastyön konsepteja
- selittää asiakkuuksien johtamisen organisaation toimintatapana
- määritellä asiakkuuksien johtamisen keskeiset käsitteet ja työkalut

Sisältö

- asiakkuuksien hallinta ja johtaminen sekä niihin liittyvät käsitteet
- erilaiset tavat tarkastella asiakkuuksia
- asiakasstrategia, asiakkuuksiin liittyvät tavoitteet, mittarit ja arviointi
- kohderyhmät ja kumppanuudet
- asiakastiedon hankkiminen ja hyödyntäminen
- asiakasyhteistyö ja asiakkaiden osallistaminen

Oppimateriaalit

Almgren, Päivi, Jokitalo, Päivi (toim.) Kirjasto 2012 : asiakkaan asialla. Avain, 2011
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Etäopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on 5 op laajuinen ja koostuu: lähipäivien tuntimäärä: 28 tuntia sekä itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa asiakkuuksien johtamisen tärkeimmät osa-alueet ja tavoitteet. Opiskelija tunnistaa tärkeimmät asiakkuuksien johtamiseen liittyvät käsitteet ja niiden sisällön. Opiskelija osaa kertoa kohderyhmäajattelun ja asiakastiedon merkityksen asiakkuuksien johtamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida asiakkuuksien johtamista ja sen osuutta toiminnan kehittämisessä. Hän osaa hahmottaa asiakasstrategian ja valita eri asiakasryhmille sopivia asiakastavoitteita ja osallistamisen muotoja sekä asiakastiedon keräämistapoja. Opiskelija osaa nimetä uusia mahdollisuuksia asiakkuuksien johtamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa pohtia monipuolisesti asiakkuuksien johtamisen nykytilannetta ja asiakaslähtöisen toiminnan tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää niiden merkityksen kirjastotoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa toteuttaa eri asiakasryhmille sopivia asiakasyhteistyön, asiakastiedon keräämisen ja hyödyntämisen muotoja. Opiskelija osaa hahmotella asiakasstrategian, määritellä asiakastavoitteet ja pohtia niihin liittyviä mittareita ja arviointimenetelmiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu:
- osallistuminen aktiivisesti opetukseen, tunneilla suoritettaviin tehtäviin ja tunneilla käytäviin keskusteluihin
- raportti kurssista (SeAMKin asiakirjapohjalla), joka sisältää: oppimispäiväkirjan mahdollisista vierailuista sekä pohdintoja annetuista aiheista

Parityöskentely:
- asiakastiedon hankkiminen ja hyödyntäminen: asiakkaiden osallistaminen kirjastojen suunnitteluun ja /tai kehittämiseen

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen ja keskusteluihin. Opintojaksoon kuuluvaa tehtäviä ei ole tehty tai palautettu. Opiskelijan osaaminen ei riitä tasolle 1 -tyydyttävä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kertoa asiakkuuksien johtamisen tärkeimmät osa-alueet ja tavoitteet. Opiskelija tunnistaa tärkeimmät asiakkuuksien johtamiseen liittyvät käsitteet ja niiden sisällön. Opiskelija osaa kertoa kohderyhmäajattelun ja asiakastiedon merkityksen asiakkuuksien johtamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa analysoida asiakkuuksien johtamista ja sen osuutta toiminnan kehittämisessä. Hän osaa hahmottaa asiakasstrategian ja valita eri asiakasryhmille sopivia asiakastavoitteita ja osallistamisen muotoja sekä asiakastiedon keräämistapoja. Opiskelija osaa nimetä uusia mahdollisuuksia asiakkuuksien johtamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa pohtia monipuolisesti asiakkuuksien johtamisen nykytilannetta ja asiakaslähtöisen toiminnan tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää niiden merkityksen kirjastotoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa toteuttaa eri asiakasryhmille sopivia asiakasyhteistyön, asiakastiedon keräämisen ja hyödyntämisen muotoja. Opiskelija osaa hahmotella asiakasstrategian, määritellä asiakastavoitteet ja pohtia niihin liittyviä mittareita ja arviointimenetelmiä.

Esitietovaatimukset

Asiakaspalvelun opintojakso

Ilmoittautumisaika

16.09.2024 - 31.12.2026

Ajoitus

16.09.2024 - 31.12.2026

Laajuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL24S
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Huom! Tämä opintojakso koskee ainoastaan kirjasto- ja tietopalvelualan diplomikorkeakouluopiskelijoita.

Harjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa itsenäisesti etsiä ammatillisten tavoitteidensa perusteella sopivan harjoittelupaikan ja tehdä työnantajan kanssa harjoittelusopimuksen. Hän osaa suunnitella työpaikan ohjaajan kanssa harjoitteluohjelman. Hän osaa soveltaa harjoittelun aikana koulutuksessa opittuja tietoja ja taitoja käytännössä ja kehittää osaamistaan niissä. Opiskelija osaa toimia työyhteisössä vuorovaikutustaitoisena ja aktiivisena jäsenenä. Hän osaa raportoida harjoittelustaan tutkinto-ohjelman ohjeiden mukaisesti.

Sisältö

Harjoitteluprosessin ohjeistustilaisuuksiin osallistuminen, harjoittelupaikan hankinta ja harjoittelusopimuksen laadinta, perehtyminen käytännön työtehtäviin työpaikalla, perehdyttämisen jälkeen osallistuminen eri toimintamuotoihin työpaikan mahdollisuuksien mukaan. Loppuraportin laadinta harjoittelun päätyttyä. Harjoittelukokemuksien esittely loppuraportointitilaisuudessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija on suorittanut kaikki alla luetellut harjoitteluun kuuluvat osat ja tehtävät hyväksytysti:
- osallistuminen harjoittelun ohjeistustilaisuuksiin
- harjoittelupaikka nimeää harjoittelijalle ohjaajan
- harjoittelupaikan hankkiminen ja harjoittelusopimuksen allekirjoittaminen
- harjoittelu valitussa harjoittelupaikassa 7 viikkoa kokopäiväisesti
- harjoittelu suoritettu osapäiväisesti useampi päivä viikossa
- harjoittelu suoritettu yhdessä jaksossa samassa paikassa
- arviointikeskustelu harjoittelupaikassa ja arviointilomakkeen palauttaminen harjoittelusta vastaavalle opettajalle
- harjoittelun loppuraportin palauttaminen
- loppuraportointitilaisuuteen osallistuminen

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 19.02.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KTDIPL24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Hän osaa kertoa kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historian pääpiirteet, tuntee keskeiset kirjailijat ja heidän tuotantonsa. Hän osaa nimetä eurooppalaisen ja länsimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden merkkiteokset ja klassikkokirjailijat. Hän osaa valita ja käyttää tilanteisiin sopivia aineistoja erilaisissa toiminnoissa, esimerkiksi kirjavinkkauksessa ja satutuokioiden pidossa.

Sisältö

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit, kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia ja nykytilanne, länsimaisen ja eurooppalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden klassikkokirjailijat ja heidän tuotantonsa, lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjen avaaminen ja käyttö erilaisissa toimintamuodoissa, esimerkiksi satutuokiot ja kirjavinkkaus.

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa sovittavat lasten- ja nuortenkirjat sekä teoriakirjallisuus:

Huhtala, L. (ed.). 2003. Pieni suuri maailma: suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Helsinki: Tammi.

Karasma, Katri: Ihmejuttuja ja tavattomia tarinoita : lasten- ja nuortenkirjallisuuden maailma / Katri Karasma ja Pirjo Suvilehto. Helsinki : Avain, 2014

Korolainen, T. (ed.). 2001. Kirjaseikkailu: lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Helsinki: Tammi., Huhtala, L. 2004.

Reynolds, Kimberley: Children's Literature. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2011.

Opetusmenetelmät

Etäopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö:
5 op kurssi:
Lähipäivien tuntimäärä: Kokonaistyömäärä 33 tuntia sekä oman työn osuus.
Itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Hän osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Opiskelija osaa valita lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa nimetä ja arvioida lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Opiskelija osaa erottelun lisäksi luokitella lasten- ja nuortenkirjallisuutta genreihin. Opiskelija osaa valita ja suositella vaihtelevia menetelmiä käyttäen lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa kehittää uudenlaisia tapoja esitellä ja avata lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjä innostavasti. Opiskelijalla on aktiivinen ja innostava rooli tehtävissä ja harjoituksissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuu aktiivisesti tunneille (tallenne mahdollisuus) ja tunneilla käytäviin keskusteluihin, Oppimispäiväkirja mahdollisista vieraista. Lisäksi kurssityönä joko harjoitustyö, kirjoitelmia annetuista aiheista tai tentti.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 19.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 25.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää, mitä monilukutaito tarkoittaa. Hän osaa erotella monilukutaidon osa-alueita ja analysoida mediakasvatuksen roolia monilukutaidon edistämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä monilukutaidon merkitystä oppimisessa. Opiskelija osaa perustella kirjaston ja koulun yhteistyön tärkeyden ja esitellä erilaisia yhteistyön muotoja monilukutaidon edistämisessä. Opiskelija osaa tunnistaa mediakasvatuksen ja monilukutaidon merkityksen osana kestävän kehityksen osaamista.

Sisältö

- Monilukutaito käsitteenä ja laaja-alaisen osaamisen alueena
- Mediakasvatuksen rooli monilukutaidon näkokulmasta
- Monilukutaito ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2016
- Monilukutaito ja ilmiöpohjainen opetus
- Informaalin oppimisen merkitys monilukutaidon edistämisessä
- Kirjaston rooli monilukutaitoon opastajana
- Esimerkkejä kirjaston mediakasvatustoiminnasta

Oppimateriaalit

Ifla Media and Information Literacy Recommendations (2011) IFLA.
Mediakasvatus kirjastossa (2009). Seppo Verho, toim. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Merilampi, Ritva-Sini (2014). Mediakasvatuksen perusteet. Helsinki: Avain.
Sormunen, Eero & Poikela, Esa (toim.) (2008) Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen.

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Etäopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö:
5 op kurssi:
Lähipäivien tuntimäärä: Kokonaistyömäärä 30 tuntia sekä oman työn osuus.
Itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 -2 = Opiskelija ymmärtää monilukutaidon ja mediakasvatuksen merkityksen kirjastotyössä sekä kirjaston ja koulun välisessä yhteistyössä. Hän hallitsee monilukutaidon perusteet sekä mediakasvatuksen perusperiaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 -4 = Opiskelija hahmottaa hyvin monilukutaidon sisällöt, osa-alueet ja merkityksen. Hän tuntee hyvin mediakasvatuksen keinoja ja kykenee esittelemään esimerkkejä niiden hyödyntämisestä kirjastoympäristössä sekä kirjaston ja koulun välisessä yhteistyössä. Opiskelija ymmärtää ilmiöpohjaisen oppimisen ja monilukutaidon yhteyden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Opiskelijalla on erinomainen tietämys monilukutaidon sisällöistä, osa-alueista ja merkityksestä. Hän pystyy erittelemään mediakasvatuksen roolia monilukutaidon edistämisessä ja erityisesti kirjaston osuutta monilukutaitoon opastajana. Hän tuntee monilukutaidon osuuden perusopetuksen opetussuunnitelmassa ja ymmärtää monilukutaidon ja ilmiöpohjaisen sekä tutkivan oppimisen suhteen. Opiskelija osaa perustella, miksi kirjaston ja koulun yhteistyö on tärkeää ja pystyy esittelemään ja ideoimaan erilaisia yhteistyön muotoja, joilla monilukutaitoa voidaan edistää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuu aktiivisesti tunneille (tallenne mahdollisuus) ja tunneilla käytäviin keskusteluihin, Oppimispäiväkirja mahdollisista vieraista. Lisäksi kurssityönä joko harjoitustyö, kirjoitelmia annetuista aiheista tai tentti.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

02.01.2025 - 25.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL24S
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa ideoida tapahtumia kirjaston tapahtumaympäristöön
-ymmärtää tapahtumatuotannon kaaren ja ja tapahtuman onnistumisen kannalta olennaisimmat asiat
-tehdä idean pohjalta toteuttamiskelpoisen tuotantosuunnitelman
-osaa toteuttaa tapahtuman ja toimia osana tuotantoryhmää
- osaa suunnitella ja toteuttaa tapahtuman kirjastossa huomioiden kestävän kehityksen moniulotteisuuden

Sisältö

Kurssilla tutustutaan tapahtumatuotannon osa-alueisinn ja ja toteutetaan pienimuotoinen tapahtuma kirjastoon.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tuetusti tuottaa tapahtuman kirjastoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija ymmärtää kirjaston mahdollisuudet tapahtumaympäristönä ja osaa itsenäisesti toteuttaa sinne sopivan tapahtuman.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija ymmärtää kirjaston mahdollisuudet tapahtumaympäristönä ja osaa itsenäisesti toteuttaa sinne sopivan ja uutta luovan tapahtuman, jonka keskeiset tavoitteet täyttyvät.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Lisätiedot

opettajatiimi Kareinen Jussi ja Ikola Johanna

Ilmoittautumisaika

15.08.2024 - 17.09.2024

Ajoitus

19.09.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL24S
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää tiedon järjestämiseen ja kuvailuun tarvittavia luokitusjärjestelmiä, ontologioita, kuvailusääntöjä ja tiedon tallentamiseen tarvittavaa formaattia
- tehdä kirjastoaineistosta perustason kuvailuja
- tulkita tietokannoista löytyviä aineistojen kuvailuratkaisuja
- käyttää kuvailun terminologiaa

Sisältö

- kirjastoaineiston kuvailun kehitysvaiheista
- kirjastoaineiston kuvailun terminologiaa
- sisällön kuvailun välineet: yleisimmät luokitusjärjestelmät ja asiasanastot tai ontologiat
- kirjastoaineiston kuvailuohjeet
- kuvailutiedon tallentamiseen käytettävä formaatti

Oppimateriaalit

- Saarti, J. & Suominen, V. & Tuomi, P. 2009. Bibliografinen valvonta, johdatus luetteloinnin ja sisällönkuvailun menetelmiin. BTJ Kustannus.
- Oliver, C. 2010. Introducing RDA : A Guide to the Basics. ALA. Saatavana: http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/detail.action?docID=10469293
- Rowley, J. & Hartley, R. 2009. Organizing knowledge. 4th.ed. Ashgate.
- Hunter, E. J. 2011. Classification made simple. 3rd ed. Ashgate.
- Kirjastoaineistojen kuvailusäännöt. Saatavana: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/luettelointisaannot.html
- MARC21-formaatti. Saatavana: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/formaatit.html
- Yleinen suomalainen ontologia YSO. Saatavana: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/ontologiat.html
- Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä YKL. Saatavana http://ykl.kirjastot.fi
- Universal Decimal Classification UDC. Saatavana: http://www.udcc.org


Sekä muut mahdolliset materiaalit, jotka jaetaan kurssilla.

Opetusmenetelmät

Etäopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on 5 op laajuinen ja koostuu: etäopetuksen tuntimäärä: 27 tuntia sekä itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
- opiskelija on ollut läsnä lähitunneilla ja tehnyt sovitut harjoitustehtävät sekä osallistunut kertauskokeeseen
- opiskelija osaa selittää keskeisimpien bibliografisen valvonnan käsitteiden merkityksen
- opiskelija osaa luokittaa erilaisia aineistoja YKL-luokitusjärjestelmän avulla ja kuvailla sisältöjä YSA-asiasanaston (YSO-ontologian) avulla
- opiskelija osaa tehdä peruskuvailun kirjastoaineiston kuvailusääntöjä noudattaen
- opiskelija osaa tulkita MARC21-tietueita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
- opiskelija on ollut aktiivinen lähitunneilla ja tehnyt sovitut harjoitustehtävät sekä osallistunut kertauskokeeseen
- opiskelija osaa selittää keskeisimpien bibliografisen valvonnan käsitteiden merkityksen
- opiskelija osaa luokittaa erilaisia aineistoja YKL-luokitusjärjestelmän avulla ja kuvailla sisältöjä YSA-asiasanaston (YSO-ontologian) avulla asiakaslähtöisesti
- opiskelija osaa tehdä peruskuvailun kirjastoaineiston kuvailusääntöjä noudattaen
- opiskelija osaa tulkita ja arvioida MARC21-tietueita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- opiskelija on ollut aktiivinen lähitunneilla, perehtynyt harjoitustehtävien taustoihin ja toiminut vastuullisesti ryhmätyöskentelyssä sekä osallistunut kertauskokeeseen
- opiskelija osaa selittää keskeisimpien bibliografisen valvonnan käsitteiden merkityksen selkeästi
- opiskelija osaa luokittaa erilaisia aineistoja YKL-luokitusjärjestelmän avulla ja kuvailla sisältöjä YSA-asiasanaston (YSO-ontologian) avulla asiakaslähtöisesti sekä vaihtoehtoisia tapoja arvioiden
- opiskelija osaa tehdä peruskuvailun kirjastoaineiston kuvailusääntöjä noudattaen
- opiskelija osaa tehdä kuvailuja MARC21-formaatin mukaisesti ja arvioida omaa osaamistaan kuvailijana

Esitietovaatimukset

Kirjasto- ja tietopalvelutoiminnan perusteet. Tiedonhankinta ja -haku 1.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 07.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 25.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää tiedon järjestämiseen ja kuvailuun tarvittavia luokitusjärjestelmiä, ontologioita, kuvailusääntöjä ja tiedon tallentamiseen tarvittavaa formaattia
- tehdä kirjastoaineistosta perustason kuvailuja
- tulkita tietokannoista löytyviä aineistojen kuvailuratkaisuja
- käyttää kuvailun terminologiaa

Sisältö

- kirjastoaineiston kuvailun kehitysvaiheista
- kirjastoaineiston kuvailun terminologiaa
- sisällön kuvailun välineet: yleisimmät luokitusjärjestelmät ja asiasanastot tai ontologiat
- kirjastoaineiston kuvailuohjeet
- kuvailutiedon tallentamiseen käytettävä formaatti

Oppimateriaalit

- Saarti, J. & Suominen, V. & Tuomi, P. 2009. Bibliografinen valvonta, johdatus luetteloinnin ja sisällönkuvailun menetelmiin. BTJ Kustannus.
- Oliver, C. 2010. Introducing RDA : A Guide to the Basics. ALA. Saatavana: http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/detail.action?docID=10469293
- Rowley, J. & Hartley, R. 2009. Organizing knowledge. 4th.ed. Ashgate.
- Hunter, E. J. 2011. Classification made simple. 3rd ed. Ashgate.
- Kirjastoaineistojen kuvailusäännöt. Saatavana: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/luettelointisaannot.html
- MARC21-formaatti. Saatavana: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/formaatit.html
- Yleinen suomalainen ontologia YSO. Saatavana: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/ontologiat.html
- Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä YKL. Saatavana http://ykl.kirjastot.fi
- Universal Decimal Classification UDC. Saatavana: http://www.udcc.org

Opetusmenetelmät

Etäopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö:
5 op kurssi:
Lähipäivien tuntimäärä: Kokonaistyömäärä 30 tuntia sekä oman työn osuus.
Itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
- opiskelija on ollut läsnä lähitunneilla ja tehnyt sovitut harjoitustehtävät sekä osallistunut kertauskokeeseen
- opiskelija osaa selittää keskeisimpien bibliografisen valvonnan käsitteiden merkityksen
- opiskelija osaa luokittaa erilaisia aineistoja YKL-luokitusjärjestelmän avulla ja kuvailla sisältöjä YSA-asiasanaston (YSO-ontologian) avulla
- opiskelija osaa tehdä peruskuvailun kirjastoaineiston kuvailusääntöjä noudattaen
- opiskelija osaa tulkita MARC21-tietueita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
- opiskelija on ollut aktiivinen lähitunneilla ja tehnyt sovitut harjoitustehtävät sekä osallistunut kertauskokeeseen
- opiskelija osaa selittää keskeisimpien bibliografisen valvonnan käsitteiden merkityksen
- opiskelija osaa luokittaa erilaisia aineistoja YKL-luokitusjärjestelmän avulla ja kuvailla sisältöjä YSA-asiasanaston (YSO-ontologian) avulla asiakaslähtöisesti
- opiskelija osaa tehdä peruskuvailun kirjastoaineiston kuvailusääntöjä noudattaen
- opiskelija osaa tulkita ja arvioida MARC21-tietueita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- opiskelija on ollut aktiivinen lähitunneilla, perehtynyt harjoitustehtävien taustoihin ja toiminut vastuullisesti ryhmätyöskentelyssä sekä osallistunut kertauskokeeseen
- opiskelija osaa selittää keskeisimpien bibliografisen valvonnan käsitteiden merkityksen selkeästi
- opiskelija osaa luokittaa erilaisia aineistoja YKL-luokitusjärjestelmän avulla ja kuvailla sisältöjä YSA-asiasanaston (YSO-ontologian) avulla asiakaslähtöisesti sekä vaihtoehtoisia tapoja arvioiden
- opiskelija osaa tehdä peruskuvailun kirjastoaineiston kuvailusääntöjä noudattaen
- opiskelija osaa tehdä kuvailuja MARC21-formaatin mukaisesti ja arvioida omaa osaamistaan kuvailijana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu:
- osallistuminen aktiivisesti opetukseen /tallenne mahdollisuus), tunneilla suoritettaviin tehtäviin ja tunneilla käytäviin keskusteluihin
- tentti
- kaksi palautettavaa kuvailuharjoitusta

Esitietovaatimukset

Kirjasto- ja tietopalvelutoiminnan perusteet. Tiedonhankinta ja -haku 1.