Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Terhi Mustakangas
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KTDIPL24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä asiakaskäyttäytymiseen ja sen muutoksiin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa kirjasto- ja tietopalveluorganisaatioiden eri asiakasryhmät ja niiden tiedontarpeet ja asiakkuuteen liittyvät motiivit
- suunnitella, kuinka asiakastietoa tulisi kerätä ja hyödyntää kirjastossa
- tarkastella kirjaston toimintaa ja palveluiden kehittämistä asiakaslähtöisyyden, asiakaskeskeisyyden ja asiakasyhteistyön näkökulmasta sekä tunnistaa asiakaslähtöisen organisaatiokulttuuurin piirteet
- uudistaa asiakastyön konsepteja
- selittää asiakkuuksien johtamisen organisaation toimintatapana
- määritellä asiakkuuksien johtamisen keskeiset käsitteet ja työkalut
Sisältö
- asiakkuuksien hallinta ja johtaminen sekä niihin liittyvät käsitteet
- erilaiset tavat tarkastella asiakkuuksia
- asiakasstrategia, asiakkuuksiin liittyvät tavoitteet, mittarit ja arviointi
- kohderyhmät ja kumppanuudet
- asiakastiedon hankkiminen ja hyödyntäminen
- asiakasyhteistyö ja asiakkaiden osallistaminen
Oppimateriaalit
Almgren, Päivi, Jokitalo, Päivi (toim.) Kirjasto 2012 : asiakkaan asialla. Avain, 2011
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa asiakkuuksien johtamisen tärkeimmät osa-alueet ja tavoitteet. Opiskelija tunnistaa tärkeimmät asiakkuuksien johtamiseen liittyvät käsitteet ja niiden sisällön. Opiskelija osaa kertoa kohderyhmäajattelun ja asiakastiedon merkityksen asiakkuuksien johtamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida asiakkuuksien johtamista ja sen osuutta toiminnan kehittämisessä. Hän osaa hahmottaa asiakasstrategian ja valita eri asiakasryhmille sopivia asiakastavoitteita ja osallistamisen muotoja sekä asiakastiedon keräämistapoja. Opiskelija osaa nimetä uusia mahdollisuuksia asiakkuuksien johtamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa pohtia monipuolisesti asiakkuuksien johtamisen nykytilannetta ja asiakaslähtöisen toiminnan tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää niiden merkityksen kirjastotoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa toteuttaa eri asiakasryhmille sopivia asiakasyhteistyön, asiakastiedon keräämisen ja hyödyntämisen muotoja. Opiskelija osaa hahmotella asiakasstrategian, määritellä asiakastavoitteet ja pohtia niihin liittyviä mittareita ja arviointimenetelmiä.
Esitietovaatimukset
Asiakaspalvelun opintojakso
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 31.05.2024
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2024
Laajuus
10 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Sari Mäkinen-Laitila
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL23Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Huom! Tämä opintojakso koskee ainoastaan kirjasto- ja tietopalvelualan diplomikorkeakouluopiskelijoita.
Harjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa itsenäisesti etsiä ammatillisten tavoitteidensa perusteella sopivan harjoittelupaikan ja tehdä työnantajan kanssa harjoittelusopimuksen. Hän osaa suunnitella työpaikan ohjaajan kanssa harjoitteluohjelman. Hän osaa soveltaa harjoittelun aikana koulutuksessa opittuja tietoja ja taitoja käytännössä ja kehittää osaamistaan niissä. Opiskelija osaa toimia työyhteisössä vuorovaikutustaitoisena ja aktiivisena jäsenenä. Hän osaa raportoida harjoittelustaan tutkinto-ohjelman ohjeiden mukaisesti.
Sisältö
Harjoitteluprosessin ohjeistustilaisuuksiin osallistuminen, harjoittelupaikan hankinta ja harjoittelusopimuksen laadinta, perehtyminen käytännön työtehtäviin työpaikalla, perehdyttämisen jälkeen osallistuminen eri toimintamuotoihin työpaikan mahdollisuuksien mukaan. Loppuraportin laadinta harjoittelun päätyttyä. Harjoittelukokemuksien esittely loppuraportointitilaisuudessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjastoalan työtehtävä tutuksi -opintojakso on tarkoitettu opiskelijoille, joilla ei ole aikaisempaa kirjasto- ja tietopalvelualan työkokemusta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija on suorittanut kaikki alla luetellut harjoitteluun kuuluvat osat ja tehtävät hyväksytysti:
- osallistuminen harjoittelun ohjeistustilaisuuksiin
- harjoittelupaikka nimeää harjoittelijalle ohjaajan
- harjoittelupaikan hankkiminen ja harjoittelusopimuksen allekirjoittaminen
- harjoittelu valitussa harjoittelupaikassa 7 viikkoa kokopäiväisesti
- harjoittelu suoritettu osapäiväisesti useampi päivä viikossa
- harjoittelu suoritettu yhdessä jaksossa samassa paikassa
- arviointikeskustelu harjoittelupaikassa ja arviointilomakkeen palauttaminen harjoittelusta vastaavalle opettajalle
- harjoittelun loppuraportin palauttaminen
- loppuraportointitilaisuuteen osallistuminen
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.05.2025
Ajoitus
01.06.2024 - 31.07.2025
Laajuus
10 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Huom! Tämä opintojakso koskee ainoastaan kirjasto- ja tietopalvelualan diplomikorkeakouluopiskelijoita.
Harjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa itsenäisesti etsiä ammatillisten tavoitteidensa perusteella sopivan harjoittelupaikan ja tehdä työnantajan kanssa harjoittelusopimuksen. Hän osaa suunnitella työpaikan ohjaajan kanssa harjoitteluohjelman. Hän osaa soveltaa harjoittelun aikana koulutuksessa opittuja tietoja ja taitoja käytännössä ja kehittää osaamistaan niissä. Opiskelija osaa toimia työyhteisössä vuorovaikutustaitoisena ja aktiivisena jäsenenä. Hän osaa raportoida harjoittelustaan tutkinto-ohjelman ohjeiden mukaisesti.
Sisältö
Harjoitteluprosessin ohjeistustilaisuuksiin osallistuminen, harjoittelupaikan hankinta ja harjoittelusopimuksen laadinta, perehtyminen käytännön työtehtäviin työpaikalla, perehdyttämisen jälkeen osallistuminen eri toimintamuotoihin työpaikan mahdollisuuksien mukaan. Loppuraportin laadinta harjoittelun päätyttyä. Harjoittelukokemuksien esittely loppuraportointitilaisuudessa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija on suorittanut kaikki alla luetellut harjoitteluun kuuluvat osat ja tehtävät hyväksytysti:
- osallistuminen harjoittelun ohjeistustilaisuuksiin
- harjoittelupaikka nimeää harjoittelijalle ohjaajan
- harjoittelupaikan hankkiminen ja harjoittelusopimuksen allekirjoittaminen
- harjoittelu valitussa harjoittelupaikassa 7 viikkoa kokopäiväisesti
- harjoittelu suoritettu osapäiväisesti useampi päivä viikossa
- harjoittelu suoritettu yhdessä jaksossa samassa paikassa
- arviointikeskustelu harjoittelupaikassa ja arviointilomakkeen palauttaminen harjoittelusta vastaavalle opettajalle
- harjoittelun loppuraportin palauttaminen
- loppuraportointitilaisuuteen osallistuminen
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 21.02.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 26.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Päivi Jokitalo
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL23Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää, mitä monilukutaito tarkoittaa. Hän osaa erotella monilukutaidon osa-alueita ja analysoida mediakasvatuksen roolia monilukutaidon edistämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä monilukutaidon merkitystä oppimisessa. Opiskelija osaa perustella kirjaston ja koulun yhteistyön tärkeyden ja esitellä erilaisia yhteistyön muotoja monilukutaidon edistämisessä. Opiskelija osaa tunnistaa mediakasvatuksen ja monilukutaidon merkityksen osana kestävän kehityksen osaamista.
Sisältö
- Monilukutaito käsitteenä ja laaja-alaisen osaamisen alueena
- Mediakasvatuksen rooli monilukutaidon näkokulmasta
- Monilukutaito ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2016
- Monilukutaito ja ilmiöpohjainen opetus
- Informaalin oppimisen merkitys monilukutaidon edistämisessä
- Kirjaston rooli monilukutaitoon opastajana
- Esimerkkejä kirjaston mediakasvatustoiminnasta
Oppimateriaalit
Ifla Media and Information Literacy Recommendations (2011) IFLA.
Mediakasvatus kirjastossa (2009). Seppo Verho, toim. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Merilampi, Ritva-Sini (2014). Mediakasvatuksen perusteet. Helsinki: Avain.
Sormunen, Eero & Poikela, Esa (toim.) (2008) Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen.
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 -2 = Opiskelija ymmärtää monilukutaidon ja mediakasvatuksen merkityksen kirjastotyössä sekä kirjaston ja koulun välisessä yhteistyössä. Hän hallitsee monilukutaidon perusteet sekä mediakasvatuksen perusperiaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 -4 = Opiskelija hahmottaa hyvin monilukutaidon sisällöt, osa-alueet ja merkityksen. Hän tuntee hyvin mediakasvatuksen keinoja ja kykenee esittelemään esimerkkejä niiden hyödyntämisestä kirjastoympäristössä sekä kirjaston ja koulun välisessä yhteistyössä. Opiskelija ymmärtää ilmiöpohjaisen oppimisen ja monilukutaidon yhteyden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Opiskelijalla on erinomainen tietämys monilukutaidon sisällöistä, osa-alueista ja merkityksestä. Hän pystyy erittelemään mediakasvatuksen roolia monilukutaidon edistämisessä ja erityisesti kirjaston osuutta monilukutaitoon opastajana. Hän tuntee monilukutaidon osuuden perusopetuksen opetussuunnitelmassa ja ymmärtää monilukutaidon ja ilmiöpohjaisen sekä tutkivan oppimisen suhteen. Opiskelija osaa perustella, miksi kirjaston ja koulun yhteistyö on tärkeää ja pystyy esittelemään ja ideoimaan erilaisia yhteistyön muotoja, joilla monilukutaitoa voidaan edistää.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 11.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 29.02.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL23Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa ideoida tapahtumia kirjaston tapahtumaympäristöön
-ymmärtää tapahtumatuotannon kaaren ja ja tapahtuman onnistumisen kannalta olennaisimmat asiat
-tehdä idean pohjalta toteuttamiskelpoisen tuotantosuunnitelman
-osaa toteuttaa tapahtuman ja toimia osana tuotantoryhmää
- osaa suunnitella ja toteuttaa tapahtuman kirjastossa huomioiden kestävän kehityksen moniulotteisuuden
Sisältö
Kurssilla tutustutaan tapahtumatuotannon osa-alueisinn ja ja toteutetaan pienimuotoinen tapahtuma kirjastoon.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa tuetusti tuottaa tapahtuman kirjastoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija ymmärtää kirjaston mahdollisuudet tapahtumaympäristönä ja osaa itsenäisesti toteuttaa sinne sopivan tapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija ymmärtää kirjaston mahdollisuudet tapahtumaympäristönä ja osaa itsenäisesti toteuttaa sinne sopivan ja uutta luovan tapahtuman, jonka keskeiset tavoitteet täyttyvät.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Lisätiedot
opettajatiimi Kareinen Jussi ja Ikola Johanna
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa ideoida tapahtumia kirjaston tapahtumaympäristöön
-ymmärtää tapahtumatuotannon kaaren ja ja tapahtuman onnistumisen kannalta olennaisimmat asiat
-tehdä idean pohjalta toteuttamiskelpoisen tuotantosuunnitelman
-osaa toteuttaa tapahtuman ja toimia osana tuotantoryhmää
- osaa suunnitella ja toteuttaa tapahtuman kirjastossa huomioiden kestävän kehityksen moniulotteisuuden
Sisältö
Kurssilla tutustutaan tapahtumatuotannon osa-alueisinn ja ja toteutetaan pienimuotoinen tapahtuma kirjastoon.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa tuetusti tuottaa tapahtuman kirjastoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija ymmärtää kirjaston mahdollisuudet tapahtumaympäristönä ja osaa itsenäisesti toteuttaa sinne sopivan tapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija ymmärtää kirjaston mahdollisuudet tapahtumaympäristönä ja osaa itsenäisesti toteuttaa sinne sopivan ja uutta luovan tapahtuman, jonka keskeiset tavoitteet täyttyvät.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Lisätiedot
opettajatiimi Kareinen Jussi ja Ikola Johanna