Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Tutkinto-ohjelman nimi
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Suuntautumisvaihtoehdot
Koulutusohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelmassa toteutettava ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa fysioterapeutti (ylempi AMK), geronomi (ylempi AMK), sairaanhoitaja (ylempi AMK), sosionomi (ylempi AMK) tai terveydenhoitaja (ylempi AMK) -tutkintonimikkeen. Tutkinto tuottaa ylemmän korkeakoulututkinnon kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään.
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Kelpoisuusvaatimuksena on Suomessa tai ulkomailla suoritettu fysioterapeutin, geronomin, sairaanhoitajan, sosionomin tai terveydenhoitajan ammattikorkeakoulututkinto. Lisäksi vaaditaan, että hakijalla on kahden vuoden työkokemus alalta.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Noudatetaan Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opintojen rakenne
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti syventävistä ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Opintojen laajuus on 90 opintopistettä.
Koulutus muodostuu kehittämis- ja johtamisosaamisen, työelämän tutkimus- ja arviointiosaamisen sekä työyhteisöjen käytäntöjen kehittämisosaamisen kompetensseista. Lisäksi opiskellaan yrittäjyyttä, liiketoimintaa ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Opintoihin kuuluu lisäksi pieni määrä vapaasti valittavia opintoja.
Opinnoissa hyödynnetään kansainvälistä kirjallisuutta ja kannustetaan kansainvälisen osaamisen kehittämiseen. Opiskelijoita ohjataan kestävän kehityksen ymmärtämiseen ja huomioimiseen tulevissa asiantuntijatehtävissään.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyy ensimmäisen lukukauden aikana. Tutkintoon sisältyvät opintojaksot integroidaan tukemaan opinnäytetyöprosessin etenemistä koko koulutuksen ajan.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tavoitteena on tuottaa sosiaali- ja terveysalan kehittämis-, johtamis- ja arviointiosaamista työelämän muuttuviin tarpeisiin. Kehittämis- ja johtamisopinnot yhdistetään työyhteisöjen kehittämiseen uudistamalla niiden toimintatapoja ja -malleja. Koulutus mahdollistaa uudenlaisen osaamisen ja uralla etenemisen.
Koulutus toteutetaan työelämänläheisesti, moniammatillisena ja monimuotoisin opetusmenetelmin. Toteutuksessa hyödynnetään valtakunnallisia ja kansainvälisiä asiantuntijaverkostoja (mm. työterveys). Sähköinen viestintä on keskeinen opintojen ohjauksen väline. Opinnot voi suorittaa työn ohella. Opetukseen sisältyy lähiopetusta keskimäärin kaksi päivää kuukaudessa. Jokaiselle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jossa tunnistetaan aikaisempi osaaminen.
• Julkisella sektorilla ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua vaativiin sosiaali- ja terveysalan asiakastyön tehtäviin sekä palvelujen suunnittelu- ja johtotehtäviin.
• Järjestösektorilla sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua erityisesti kehittämis-, koulutus- ja johtotehtäviin.
• Yksityisellä sektorilla sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua yritysten esimies- ja johtotehtäviin ja eri sektorien välisten toiminta- ja palvelumallien kehittämistehtäviin.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Koulutusohjelmassa toteutetaan monimuotoisia pedagogisia toimintamalleja. Pedagogiset ratkaisut määritellään kunkin opintokokonaisuuden yhteydessä erikseen.
Ahot-menettelyt
Ahot-menettelyssä toteutetaan SeAMK:n yleistä ohjeistusta. Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelmassa Ahot -toimijat ovat Vastuuopettajat Arja Hemminki ja Tanja Hautala vastuualueenaan olevan opintokokonaisuuden osalta.
Opinnäytetyön opintokokonaisuus on suoritettava kokonaan ja se on Ahot -menettelyn ulkopuolella.
Ahot -arviointikäytänteet perustuvat opiskelijan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa kuvaamiin osaamisen tasojen osoittamiseen aikaisempien todistusten perusteella. Tällöin tarkastetaan aikaisempien suoritusten tavoitteiden yhdenmukaisuus suhteessa koulutusohjelman osaamisen kuvauksiin.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Ammatillinen osaamisprofiili
Koulutusohjelman jälkeen opiskelijalla on valmiudet toimia sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä. Osaaminen fokusoituu sosiaali- ja terveysalan toimintatapojen kehittämiseen ja johtamiseen. Tutkinnon suorittaneet voivat työskennellä sosiaali- ja terveysalan kehittämis- ja johtamistehtävissä, konsultteina, asiantuntijoina, yrittäjinä sekä esimiestehtävissä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla.
Kansainvälisyys
Tavoitteet
Koulutuksessa edistetään, rohkaistaan, motivoidaan ja mahdollistetaan opiskelijaliikkuvuutta, kotikansainvälisyyttä ja henkilökunnan kansainvälistä toimintaa.
Muodot
• Opiskelijoiden kansainväliset opintomatkat, kansainväliset kurssit ja konferenssit vapaasti valittavina opintoina.
• Kansainvälisen kirjallisuuden ja kansainvälisten esimerkkien sekä virtuaalisten kontaktien nivominen opetukseen.
• Opettajien osallistuminen yhdessä opiskelijoiden kanssa kansainväliseen yhteistyöhön, konferensseihin ja kursseille.
Jatko-opintokelpoisuus
Vrt. yleiset korkeakouluopintoja koskevat säädökset.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Koulutus toteutetaan aikuiskoulutuksena. Koulutus on osa-aikaista ja opetus järjestetään monimuoto-opetuksena.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 4173
Kaija Loppela
Sähköposti: kaija.loppela(at)seamk.fi
Puhelin: 040 830 3958
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262
Harjoittelun koordinointi
Tutkinto-ohjelmaan ei kuulu harjoittelua.
Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi
Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat
Opiskelijapalvelut
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
19.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija tuntee, ymmärtää ja osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa sekä arviointitutkimusta, sen erilaisia muotoja ja periaatteita että muita arviointimenetelmiä ja -malleja osana arviointiprosessia ja tutkimus- ja kehittämistyötä.
Sisältö
Arviointitutkimus, erilaisia arviointisuuntauksia, esim. prosessiarviointi,
osallistava arviointi ja realistinen arviointi sekä erilaisia arviointimenetelmiä ja -malleja.
Oppimateriaalit
Eräsaari, R ym. 1999. Arviointi ja asiantuntijuus. Helsinki: Gaudeamus.
Kalliola, S., Nakari, R. 2004. Yhteistoiminta ja kuntien työpaikkojen kehittäminen, Laatuverkoston arviontitutkimus.
Kivipelto, M. 2006. Sosiaalityön kriittinen arviointi. Sosiaalityön kriittisen arvioinnin perustelut, teoriat ja menetelmät (Critical evaluation of social work. Justifications, theories and methods for the critical evaluation of social work). Akateeminen väitöskirja, Tampereen Yliopisto.
Loppela, K. 2004. Ihiminen ja työ - keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Patton, M. 2012. Developmental evaluation: applying complexity concepts to enhance innovation and use.
Patton, M. 1996. Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks, California: SAGE Publications.
Patton, M.1990. Qualitative Evaluation and Research Methods. Newbury Park: Sage.
Pawson, R. & Tilley, N. 1007. Realistic Evaluation. London: Sage.
Robson, C. , Lindqvist, T. 2001: Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaajille.
Rossi, P.H. & Freeman, H.E. 1993. Evaluation. A systemic Approach 5. Newbury Park: Sage.
Seppälä-Järvelä, R. 2004. Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Stakes. Opas käytäntöihin
Seppänen-Järvelä; R. ym.(toim.) 2015. Yksilöllisesti räätälöity ja työhön kytketty: kelan työhönkuntoutuksen kehittämishankkeen arviointitutkimus
Virtanen, P. 2007. Arviointi: Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, itsenäiset oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op laajuinen eli se sisältää 135 t opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä sekä niiden erilaisia käyttötarkoituksia ja soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämistyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida myös kriittisesti eri näkökulmista erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä ja niiden käyttötarkoitusta sekä soveltuvuutta tutkimus-ja kehittämistyössä. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa arviointitutkimusta/arviointimenetelmiä käytännön työssä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko on numeerinen (1-5)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa opintojakson peruskäsitteitä, ei osallistu opetukseen vaadittavalla tavalla eikä selviydy minimikriteerein annetuista tehtävistä ja harjoituksista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla opintojakson peruskäsitteitä, mm. erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä ja suoriutuu annetuista tehtävistä ja harjoituksista tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä, mm. erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja tekee annaetut tehtävät hyvin ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä, myös kriittisesti niitä tutkaillen. Opiskelija suorittaa kiitettävästi, tietoa monipuolisesti soveltaen annetut tehtävät ja harjoitukset. Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti opetukseen.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
10.03.2023 - 15.04.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Ville-Pekka Mäkeläinen
Opiskelijaryhmät
-
YLI21Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää suhdemarkkinoinnin merkityksen pitkän aikavälin asiakassuhteisiin pohjautuvassa liiketoiminnassa. Opiskelija ymmärtää asiakassuhteen hallinnan käsitteen ja soveltamisen kestokulutushyödykkeiden, palveluiden ja B-to-B tuotteiden markkinoinnissa. Opiskeilja hallitsee CRM:n käsitteen sekä osaa soveltaa CRM:n mahdollisuuksia käytännön markkinoinnin johtamisen ongelmatilanteiden ja haasteiden ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää CRM:ää markkinoinnin johtamisen työkaluna. Opiskelija osaa arvioida työyhteisön toimintaa sekä intressiryhmien (ensisijaisesti asiakkaat) muuttuvia tarpeita ja pystyy mukauttamaan ja kehittämään tietotekniikan järjestelmiä (CRM) johtamisen työkaluna
Sisältö
Suhdemarkkinoinnin käsitettä käydään läpi lähiopintojaksoilla. Sen soveltamista käytäntöön, erityisesti CRM:n näkökulmasta, harjoitellaan oman yrityksen / yhteisön ja casejen näkökulmasta. Käytännön CRM-järjestelmän ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin tutustutaan myös kurssin aikana. Kurssiin kuuluu harjoitustyö CRM:n soveltamisesta oman yrityksen / yhteisön toimintaan.
Opetusmenetelmät
- luennot
- caset
- kehittämistehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää ja soveltaa aiheen käsitteistöä käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt esittämään asiakkuuksien johtamista tukevia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla erinomaista kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään monipuolisesti asiakkuuksien johtamista ja kehittämään luovia ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kehittämistehtävä
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
29.08.2022 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
15 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
- Arja Hemminki
Opiskelijaryhmät
-
YSOS22Sosionomi (ylempi AMK)
-
YIKA21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
-
YKLAS22Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Toteutuu opiskelijan laatiman hyväksytyn suunnitelman mukaisesti.
Sisältö
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Aika ja paikka
Opintomatka Pärnuun 19.-22.4.2023.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit julkistetaan kurssin alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintomatka, tutustumiskäyntejä sosiaali- ja terveysalan organisaatioihin Virossa. Yhteistyötahona Tarton yliopiston Pärnun toimipiste.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kansainvälisenä yhteistyökumppanina on Tarton yliopisto.
Kansainvälisyys
Tarton yliopisto ja sosiaali- ja terveysalan organisaatiot Pärnussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintomatka ja kirjalliset tehtävät liittyen opintomatkaan ja kansainvälisyyteen sosiaali- ja terveysalalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintomatka neljä vuorokautta ja kirjallisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista opintomatkaan ja kirjallisten tehtävien suorittamista Tarkemmat kriteerit ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on osallistunut sovittuihin ulkomaille suuntautuneeseen / suuntautuneisiin opintokäynteihin tai -matkoihin ja tehnyt niistä sovitut tehtävät.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty. Suoritus vähintään 3.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.09.2022 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
- Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS22Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä toteuttaessaan erilaisia kehittämishankkeita. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa löytämäänsä tietoa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa perustella valitsemansa näkökulmat.
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta ja tiedonhankinta
Tiedon tyyppejä ja lajeja
Tiedon arviointi
Tiedonhakuongelmien käsitteellistäminen
Tiedonlähteet ja tietokannat
Viitetietojen lukeminen, hyödyntäminen ja laatiminen
Kehittämistoiminnan vaiheet: suunnitelma, toteutus, arviointi ja implementointi.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella toteutuksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida tieteelliseen tietoon liittyvät luotettavuustekijät. Opiskelija osaa kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittisen tarkastelun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida erilaisia kehittämisprosesseja ja toimintaansa niissä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Lisätiedot
TKI-pisteet 5 op
Ilmoittautumisaika
13.04.2023 - 14.04.2023
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Laajuus
15 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
- Merja Hoffrén-Mikkola
- Arja Hemminki
- Katriina Kuhalampi
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa ja raportoida tutkimus-, kehittämis- tai arviointihankkeen.
Sisältö
Opinnäytetyön suunnitelman mukainen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Lisätiedot
TKI-pisteet 15 op
Ilmoittautumisaika
26.12.2022 - 17.01.2023
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Laajuus
10 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
- Merja Hoffrén-Mikkola
- Arja Hemminki
- Katriina Kuhalampi
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa kehittämis-, tutkimus- tai arviointiprosessin opinnäytetyön suunnitelman mukaisesti.
Sisältö
Opinnäytetyön suunnitelman mukainen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Lisätiedot
TKI-pisteet 10 op
Ilmoittautumisaika
08.09.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
06.10.2022 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
- Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen.
Sisältö
Arvot ja asiakaslähtöisyys
Sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaiset haasteet
Palvelu- ja väestörakenteen muutos
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset tutkimukset ja muu ajankohtainen kirjallisuus, mikä ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 op eli 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kurssin käynnistyy syksyllä 2022 (6.10.2022) valtakunnallisen johtamisen ja kehittämisen yamk-verkoston toteuttamalla kansainvälisellä johtamisseminaarilla. Muu kontaktiopetus toteutuu keväällä 2023.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia haasteita. Opiskelija osaa nimetä sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaaminen vaikutuksia. Opiskelija osaa reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen ja reflektoi toimintaansa niihin liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaamisen vaikutuksia. Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja.
Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen ja reflektoi toimintaansa kriittisesti niihin liittyen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi asteikolla 1-5.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia haasteita. Opiskelija osaa nimetä sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaamisen vaikutuksia. Opiskelija osaa reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen ja reflektoi toimintaansa niihin liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaamisen vaikutuksia. Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja.
Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen ja reflektoi toimintaansa kriittisesti niihin liittyen.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
23.09.2022 - 28.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
-
YLI21Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Suoritettuaan opintojakson opiskelija tuntee esimiestyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii esimieheltä ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen esimies hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa toimintaansa esimiehenä
Sisältö
Esimiehen tunneäly
Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Transformationaalinen johtajuus ja muutosjohtajuus
Oma johtamisprofiili
Tavoitteellinen johtaminen: miten saan ihmiset toimimaan oikeaan suuntaan
- Palautteen antaminen
- Työmotivaatio ja ilmapiiri työn tuottavuuden näkökulmasta
- Esimiestyö ja työhyvinvointi; hankalien tilanteiden käsittely
- Esimiestyö ja viestintä
Oppimateriaalit
Opettajan ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja itseopiskelu
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on tietoinen esimiestyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää esimiestyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esimiestyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan arvioivalla otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistehtävän ja esityksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut
opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset
osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat
hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi
arvioimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta
ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen
kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön
osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
27.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ22Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YSOS22Sosionomi (ylempi AMK)
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YIKA21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
-
YLI21Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
-
YRKK22AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
-
YRKK22IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRAK22Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
-
YKLAS22Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Suoritettuaan opintojakson opiskelija tuntee esimiestyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii esimieheltä ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen esimies hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa toimintaansa esimiehenä
Sisältö
Esimiehen tunneäly
Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Transformationaalinen johtajuus ja muutosjohtajuus
Oma johtamisprofiili
Tavoitteellinen johtaminen: miten saan ihmiset toimimaan oikeaan suuntaan
- Palautteen antaminen
- Työmotivaatio ja ilmapiiri työn tuottavuuden näkökulmasta
- Esimiestyö ja työhyvinvointi; hankalien tilanteiden käsittely
- Esimiestyö ja viestintä
Aika ja paikka
Verkko-opetus
Oppimateriaalit
opettajan ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on tietoinen esimiestyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää esimiestyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esimiestyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan arvioivalla otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistehtävien arviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut
opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset
osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat
hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi
arvioimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta
ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen
kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön
osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
03.09.2022 - 24.09.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Sanna Joensuu-Salo
- Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
-
YLI21Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.
Sisältö
Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Kehittämisen menetelmät
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Luennot ja harjoitukset TAI
- Itsenäinen opiskelu ja hyväksytysti palautetut tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
- luennot 24 h
- itsenäinen työskentely 41 h
- tehtävät 70 h
realization.localizedApproveRejectDescription
Opiskelija osaa kuvailla ja vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähiopetukseen ja palautetut tehtäät hyväksytty/hylätty
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 12.10.2022
Ajoitus
24.11.2022 - 13.04.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
- Hannu Tuuri
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS22Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.
Sisältö
Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Osallistavat kehittämismenetelmät
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
22.09.2022 - 01.12.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kari Jokiranta
- Kimmo Kulmala
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa yrittäjyyden tietoperustaa sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä kehittämis- ja johtamistehtävissä
- tunnistaa yrittäjyyden monimuotoisuuden ja uudistaa näkemyksiään yrittäjyydestä sosiaali- ja terveysalalla
- hyödyntää kansainvälisen yrittäjyyden, kaupan ja kulttuurin toimintatapoja
- soveltaa sosiaali- ja terveysalan tietosuojan periaatteita
Sisältö
Yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla
Liiketoiminnan käynnistäminen ja rahoitus sekä yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelma ja Business Model Canvas
Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys oman toiminnan ohjaajana
Kansainvälinen yrittäjyys, kauppa ja kulttuuri
Sosiaali- ja terveysalan tietosuoja
Oppimateriaalit
Kari Jokiranta: Luennoitsijan esittämä materiaali
Mikko Kulmala: Luennoitsijan esittämä materiaali
Opetusmenetelmät
Kari Jokirannan osuus: Luennot, opetuskeskustelut
Mikko Kulmalan osuus: Luennot, tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kari Jokirannan osuus: Kaksi neljän tunnin luentoa
Mikko Kulmalan osuus: Kaksi neljän tunnin luentoa
Lähiopetus 16h, itsenäinen työskentely 119h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyttä ja osaa soveltaa yrittäjyyden tietoperustaa kehittämis- ja johtamistyössä. Opiskelija on tehnyt liiketoimintasuunnitelman.
Opiskelija tietää joitakin kansainvälisen yrittäjyyden, kaupan ja kulttuurin toimintatapoja. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan tietosuojan periaatteet..
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla tietoa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyydestä ja kosaa yhdistää tiedon sosaali- ja terveysalan kehittämis- ja johtamistyöhön. Opiskelija on tehnyt kirjallisuutta hyödyntäen toimivan ja käytäntöön sovellettavan liiketoimintasuunnitelman.
Opiskelija tietää ja osaa soveltaa kansainvälisen yrittäjyyden, kaupan ja kulttuurin toimintatapoja. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan tietosuojan periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida uusinta tietoa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyydestä ja osaa soveltaa kriittisesti tietoa kehittämis- ja johtamistyössä. Opiskelija on tehnyt kansainvälistä kirjallisuutta hyödyntäen toimivan ja käytäntöön sovellettavan liiketoimintasuunnitelman.
Opiskelija tietää ja osaa soveltaa monipuolisesti kansainvälisen yrittäjyyden, kaupan ja kulttuurin toimintatapoja. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan tietosuojan periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä eri sosiaali- ja terveysalan sektoreilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kari Jokirannan osuus: Arviointi tapahtuu opintopäiväkirjan ja tuntiaktiivisuuden pohjalta.
Mikko Kulmalan osuus: Arviointi oppimistehtävien perusteella.
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia aikaisempia opintoja