Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Tutkinto-ohjelman nimi
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Suuntautumisvaihtoehdot
Koulutusohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelmassa toteutettava ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa fysioterapeutti (ylempi AMK), geronomi (ylempi AMK), sairaanhoitaja (ylempi AMK), sosionomi (ylempi AMK) tai terveydenhoitaja (ylempi AMK) -tutkintonimikkeen. Tutkinto tuottaa ylemmän korkeakoulututkinnon kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään.
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Kelpoisuusvaatimuksena on Suomessa tai ulkomailla suoritettu fysioterapeutin, geronomin, sairaanhoitajan, sosionomin tai terveydenhoitajan ammattikorkeakoulututkinto. Lisäksi vaaditaan, että hakijalla on kahden vuoden työkokemus alalta.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Noudatetaan Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opintojen rakenne
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti syventävistä ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Opintojen laajuus on 90 opintopistettä.
Koulutus muodostuu kehittämis- ja johtamisosaamisen, työelämän tutkimus- ja arviointiosaamisen sekä työyhteisöjen käytäntöjen kehittämisosaamisen kompetensseista. Lisäksi opiskellaan yrittäjyyttä, liiketoimintaa ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Opintoihin kuuluu lisäksi pieni määrä vapaasti valittavia opintoja.
Opinnoissa hyödynnetään kansainvälistä kirjallisuutta ja kannustetaan kansainvälisen osaamisen kehittämiseen. Opiskelijoita ohjataan kestävän kehityksen ymmärtämiseen ja huomioimiseen tulevissa asiantuntijatehtävissään.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyy ensimmäisen lukukauden aikana. Tutkintoon sisältyvät opintojaksot integroidaan tukemaan opinnäytetyöprosessin etenemistä koko koulutuksen ajan.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tavoitteena on tuottaa sosiaali- ja terveysalan kehittämis-, johtamis- ja arviointiosaamista työelämän muuttuviin tarpeisiin. Kehittämis- ja johtamisopinnot yhdistetään työyhteisöjen kehittämiseen uudistamalla niiden toimintatapoja ja -malleja. Koulutus mahdollistaa uudenlaisen osaamisen ja uralla etenemisen.
Koulutus toteutetaan työelämänläheisesti, moniammatillisena ja monimuotoisin opetusmenetelmin. Toteutuksessa hyödynnetään valtakunnallisia ja kansainvälisiä asiantuntijaverkostoja (mm. työterveys). Sähköinen viestintä on keskeinen opintojen ohjauksen väline. Opinnot voi suorittaa työn ohella. Opetukseen sisältyy lähiopetusta keskimäärin kaksi päivää kuukaudessa. Jokaiselle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jossa tunnistetaan aikaisempi osaaminen.
• Julkisella sektorilla ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua vaativiin sosiaali- ja terveysalan asiakastyön tehtäviin sekä palvelujen suunnittelu- ja johtotehtäviin.
• Järjestösektorilla sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua erityisesti kehittämis-, koulutus- ja johtotehtäviin.
• Yksityisellä sektorilla sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua yritysten esimies- ja johtotehtäviin ja eri sektorien välisten toiminta- ja palvelumallien kehittämistehtäviin.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Koulutusohjelmassa toteutetaan monimuotoisia pedagogisia toimintamalleja. Pedagogiset ratkaisut määritellään kunkin opintokokonaisuuden yhteydessä erikseen.
Ahot-menettelyt
Ahot-menettelyssä toteutetaan SeAMK:n yleistä ohjeistusta. Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelmassa Ahot -toimijat ovat Vastuuopettajat Arja Hemminki ja Tanja Hautala vastuualueenaan olevan opintokokonaisuuden osalta.
Opinnäytetyön opintokokonaisuus on suoritettava kokonaan ja se on Ahot -menettelyn ulkopuolella.
Ahot -arviointikäytänteet perustuvat opiskelijan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa kuvaamiin osaamisen tasojen osoittamiseen aikaisempien todistusten perusteella. Tällöin tarkastetaan aikaisempien suoritusten tavoitteiden yhdenmukaisuus suhteessa koulutusohjelman osaamisen kuvauksiin.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Ammatillinen osaamisprofiili
Koulutusohjelman jälkeen opiskelijalla on valmiudet toimia sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä. Osaaminen fokusoituu sosiaali- ja terveysalan toimintatapojen kehittämiseen ja johtamiseen. Tutkinnon suorittaneet voivat työskennellä sosiaali- ja terveysalan kehittämis- ja johtamistehtävissä, konsultteina, asiantuntijoina, yrittäjinä sekä esimiestehtävissä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla.
Kansainvälisyys
Tavoitteet
Koulutuksessa edistetään, rohkaistaan, motivoidaan ja mahdollistetaan opiskelijaliikkuvuutta, kotikansainvälisyyttä ja henkilökunnan kansainvälistä toimintaa.
Muodot
• Opiskelijoiden kansainväliset opintomatkat, kansainväliset kurssit ja konferenssit vapaasti valittavina opintoina.
• Kansainvälisen kirjallisuuden ja kansainvälisten esimerkkien sekä virtuaalisten kontaktien nivominen opetukseen.
• Opettajien osallistuminen yhdessä opiskelijoiden kanssa kansainväliseen yhteistyöhön, konferensseihin ja kursseille.
Jatko-opintokelpoisuus
Vrt. yleiset korkeakouluopintoja koskevat säädökset.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Koulutus toteutetaan aikuiskoulutuksena. Koulutus on osa-aikaista ja opetus järjestetään monimuoto-opetuksena.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 4173
Kaija Loppela
Sähköposti: kaija.loppela(at)seamk.fi
Puhelin: 040 830 3958
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262
Harjoittelun koordinointi
Tutkinto-ohjelmaan ei kuulu harjoittelua.
Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi
Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat
Opiskelijapalvelut
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Katja Valkama
- Minna Laitila
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan suhteessa sosiaali- ja terveysalan johtamiseen. Opiskelija osaa arvioida, tukea ja kehittää henkilökunnan horisontaalista urakehitystä organisaatiossaan. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää henkilökunnan osaamista asiantuntijuuden ja ammatillisen toimijuuden sekä työmotivaation ja työn hallinnan kokemuksia tukevasti. Opiskelija ymmärtää osaamisen ja oppivan organisaation merkityksen laadun kehittämisen näkökulmasta tarkasteltuna ja osaa johtaa organisaation oppimista ja uudistumista.
Sisältö
- Oman asiantuntijuuden tarkastelu
- Urateoriat ja uraohjaus
- Vertikaalinen ja horisontaalinen urakehitys ja niiden tukeminen
- Osaamista, asiantuntijuutta ja ammatillista toimijuutta tukeva johtaminen
- Osaamisen merkitys työn laadulle, oppivan organisaation muodostumiselle ja organisaation uudistumiselle
Oppimateriaalit
Opettajien osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Hybridiopetus, sisältää aikaan sidottua luento-opetusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa kuvailla aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija osaa määritellä opintojakson peruskäsitteistöä opintojaksotehtävissään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan suhteessa sosiaali- ja terveysalan johtamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa kehittää luovia ratkaisuja opintojaksotehtävissään. Opiskelija osaa arvioida, kehittää ja ohjata monipuolisesti asiantuntijuutta suhteessa sosiaali- ja terveysalan johtamiseen.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Merja Hoffrén-Mikkola
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaa soveltaa sitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Sisältö
Tutkimusasetelmat ja määrällisessä tutkimuksessa käytettävät käsitteet. Erilaiset määrällisen tutkimuksen aineistot ja niiden analyysi sekä tulkinta.
Oppimateriaalit
1. Heikkilä, Tarja. 2014. Tilastollinen tutkimus. 9.uud.p. Edita Publishing Oy, Helsinki.
2. Tietoarkiston kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja.
3. Suomalaiset sosiaali- ja terveysalan tilastot ja tietokannat.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöskentely, tehtävät, verkko-opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisia työelämälähtöisiä tehtäviä.
Kansainvälisyys
Englanninkieliset kirjalliset ja visuaaliset materiaalit ovat mahdollisia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h, joka koostuu kahden lähipäivän kontaktiopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta, harjoituksista ja tehtävistä osin verkko-opintoina.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisen tutkimuksen periaatteet ja vaiheet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia määrällisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia määrällisiä menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia määrällisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää erilaisia määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointiasteikko on esitelty opetussuunnitelmassa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 33
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa laatia kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Sisältö
Opinnäytetyön suunnitelma.
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmäohjaus, opinnäytetyön suunnitelman tekeminen ja sen esittäminen suunnitelmaseminaarissa osana opinnäytetyöprosessia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus on 5 op eli noin 135 t työskentelyä oman opinnäytetyön aloituksen parissa sisältäen opinnäytetyön suunnitelman tekemisen ja siihen liittyvää itsenäistä tiedonhakua. Osallistuminen suunnitelmaseminaariin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opinnäytetyön suunnitelma hyväksytään SeAMK:n opinnäytetyön ja kirjallisten töiden ohjeen mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty (täydennettävä) -periaatteella, koska vasta valmis opinnäytetyö arvioidaan numeerisesti. Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Lisätiedot
TKI-pisteet 5 op
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 13.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
10 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa kehittämis-, tutkimus- tai arviointiprosessin opinnäytetyön suunnitelman mukaisesti.
Sisältö
Opinnäytetyön suunnitelman mukainen.
Oppimateriaalit
Opinnäytetyössä tarvittava kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely ja ohjaavan opettajan ohjaus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op omaa työksentelyä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Lisätiedot
TKI-pisteet 10 op
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida, johtaa ja kehittää erilaisia muutosprosesseja sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa ja palveluissa.
- arvioida organisaatiokultuurin, arvojen, etiikan ja työyhteisöjen moninaisuuden merkitystä johtamisessa ja kehittämisessä.
- hyödyntää ja johtaa moniammatillisia verkostoja.
- kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja asiakaslähtöisesti ja vaikuttavasti.
- johtaa ja kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden laadun hallintaa.
Sisältö
Organisaatiokuttuuri, arvot ja etiikka organisaation johtamisessa.
Moninaisuuden ja moniammatillisuuden johtaminen työyhteisössä
Asiakaslähtöisten ja vaikuttavien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtaminen
Laatu, laatujärjestelmät ja laadun johtaminen
Verkostoissa toimiminen ja verkostojohtaminen
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus ja oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäiset tehtävät: teeman soveltavat tehtävät, johtamisen syventävä seminaaritehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op eli 135 h opiskelija työtä, josta kontaktiopetusta luokassa tai etänä 38 h ja itsenäistä opiskelua 97 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa kuvailla aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija osaa määritellä opintojakson peruskäsitteistöä opintojaksotehtävässään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja on osaa monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa kehittää luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa kuvailla aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija osaa määritellä opintojakson peruskäsitteistöä opintojaksotehtävässään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja on osaa monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa kehittää luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
- Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen.
Sisältö
Arvot ja asiakaslähtöisyys
Sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaiset haasteet
Palvelu- ja väestörakenteen muutos
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset tutkimukset ja muu ajankohtainen kirjallisuus, mikä ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, kontaktipäivinä annetut itsenäiset tehtävät, seminaaritehtävä pienryhmässä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 op eli 135 tuntia:
kontaktiopetus 24 h, itsenäinen opiskelu 111 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakso käynnistyy syksyllä 2023 kontaktiopetuspäivällä ja jatkuu keväällä 2023 kontaktiopetuspäivällä ja seminaaripäivällä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia haasteita. Opiskelija osaa nimetä sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaaminen vaikutuksia. Opiskelija osaa reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen ja reflektoi toimintaansa niihin liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaamisen vaikutuksia. Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja.
Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen ja reflektoi toimintaansa kriittisesti niihin liittyen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilötehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia haasteita. Opiskelija osaa nimetä sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaamisen vaikutuksia. Opiskelija osaa reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja. Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen ja reflektoi toimintaansa niihin liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaamisen vaikutuksia. Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida sosiaali- ja terveysalan yhteiskunnallisia muutoksia sekä alan kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja normeja.
Opiskelija osoittaa tunnistavansa arvojen ja asiakaslähtöisyyden merkityksen ja reflektoi toimintaansa kriittisesti niihin liittyen.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2.5 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 33
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä soveltaa erilaisia toimintatapoja ja -malleja käytännön kehittämistyössä. Opiskelija tuntee yleisimmät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan aineistonkeruutavat sekä muita työyhteisön toiminnan kehittämismenetelmiä ja käytännön sovelluksia.
Sisältö
Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan suuntaukset ja toiminnalliset aineistonkeruun menetelmät sekä erilaisia työyhteisön toiminnan kehittämismenetelmiä
Oppimateriaalit
Aarnio, H., DIale, dialogimenetelmistä. DIALE (hamk.fi)
Erätaukodialogimenetelmä. Sitra. Mikä Erätauko? - Erätauko (eratauko.fi)
Karjalainen, Anna-Liisa. (2019). (Toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali-ja terveysalalle. PS-KUSTANNUS.
Liimatainen, L. & Ryttyläinen, K. (toim.). 2006. Innovoi, vaikuta, arvioi. Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Malmelin, M. ja Poutanen, P. (2017). Luovuuden idea. Luovuus työelämässä, yhteisöissä ja organisaatioissa. Gaudeamus.
Piippo, S., Syvänen, S. ja Kolehmainen, R. (2022). Dialoginen toimintatapa. SoteDialogit-hankkeen kehittämisopas työyhteisöille. Tampereen yliopisto.
Salonen, K. (2023). Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle.
Takanen, T. & Petrow, S. 2010. Kohtaamisten voima. Tarina yhdessäluovasta uudistumisesta. Helsinki: Edita.
Työkalut | Innokylä (innokyla.fi)
Työterveyslaitos. 2009. Työhyvinvointi ?uudistuksia ja hyviä käytäntöjä. Helsinki: Multiprint Oy.
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset, tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttö vastaa 5 op eli n.135 t työpanosta. Osa suorituksista tehdään yksilö-/ryhmätehtävinä, osa kirjallisuutta tenttimällä tai tekemällä esim. esseetehtävän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä aineistonkeruun menetelmiä ja ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa perustellusti ja johdonmukaisesti käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa kriittisesti ja innovatiivisesti käyttää kehittämistyössä erilaisia toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on numeerinen 1-5 perustuen arvioitaviin tehtäviin ja tenttiin
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2.5 op
T&K-osuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 33
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
- Hilkka Latva-Somppi
- Leena Elenius
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelijan toiminnassa näkyy tieteellisen ajattelun hallinta ja opiskelija osoittaa osaavansa arkitiedon ja tieteellisen tiedon väliset erot. Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä toteuttaessaan erilaisia kehittämishankkeita. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa löytämäänsä tietoa. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuksen tai tutkimuksellisen kehittämisprosessin. Opiskelija osaa perustella tutkimukseen tai kehittämisprosessiin valitsemansa näkökulmat.
Sisältö
Tieteellisen ja arkiajattelun erot
Näyttöön perustuva toiminta ja tiedonhankinta
Tiedon arviointi, tiedonlähteet ja tietokannat
Tutkimuksen / tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaiheet
Opinnäytetyöprosessin käynnistymiseen liittyvät asiat, esim. lupa- ja sopimusasiat sekä tietosuoja-asiat
Oppimateriaalit
Toikko, T. ja Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, mm. tiedonhaun harjoitukset, kirjallisuuteen perehtyminen, opinnäytetyöprosessin aloitus ja ideapaperin laatiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vastaa 5 op:n laajuista työpanosta eli n. 135 työtuntia. Suoritus sisältää sekä luentojen seuraamista, tiedonhaun harjoittelua, ryhmätehtäviä ja lähdemateriaaliin perustuvan kirjatentin / ohjatun refletkoivan esseen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa hyödyntää tutkimustietoa. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella toteutuksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa. Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa. Opiskelija osaa analysoida kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella ja perustella kehittämisprosessin toteutuksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa. Opiskelija osaa käyttää perustellusti useita tietokantoja kehittämistyössä ja osaa arvioida kriittisesti niiden käyttökelpoisuutta tiedonhankinnassa. Opiskelija osaa kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittisen tarkastelun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida kriittisesti kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella innovatiivisen kehittämisprosessin toteutuksen.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Lisätiedot
TKI-pisteet 5 op
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
- Anita Keski-Hirvi
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
-
YIKA23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää työterveystoimintaa ja osaa soveltaa sitä työhönsä sekä kehittää sen laatua ja vaikuttavuutta työelämän haasteiden ja muutosten mukaisesti. Hän osaa toimia yrittäjämäisesti, esimerkiksi työpaikan työterveyteen liittyvien kehittämishankkeiden ja -projektien suunnittelussa, toteuttamisessa, johtamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa tarkastella asioita asiakas- ja yrityseettisistä näkökulmista. Hän osaa soveltaa, arvioida ja kehittää työterveyteen liittyviä toimintatapoja, -menetelmiä ja -malleja monitieteisen tiedon avulla ja laajentaa substanssiosaamistaan niiden eri osa-alueilla.
Sisältö
I Työterveyshuollon palvelujärjestelmä, kehittämislinjaukset ja strategiat (1 op)
II Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa (2 op)
III Työterveystoiminnan suunnittelu ja arviointi työterveysyhteistyössä (2 op)
Oppimateriaalit
Työterveyslaitoksen ja SeAMKin Moodle-oppimisympäristöt:
Työterveyslaitoksen osoittama kirjallisuus
Opettajien osoittamat ajankohtaiset lähteet
Opetusmenetelmät
Opintojen alussa pidetään kaikille yhteinen orientaatio, jossa käydään läpi teemojen sisältöjä ja suoritustapa sekä aikataulu.
Työterveyslaitoksen asiantuntijaluennot ja videot ja niiden perusteella sovitut kirjalliset tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vastaa 5 op eli n.135 t työaikaa. Työskentely tapahtuu omassa tahdissa tutustuen annettuun lähdemateriaaliin ja vaadittavien tehtävien tekemiseen.
Sisällön jaksotus
I Työterveyshuollon palvelujärjestelmä, kehittämislinjaukset ja strategiat (1 op)
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa ajankohtaisia kansallisia ja kansainvälisiä strategisia linjauksia, ohjeita ja suosituksia kehittäessään työterveyshuollon toimintaa.
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa tietoa kansallisesta ja kansainvälisestä työhön liittyvästä sairastavuudesta työterveyshuollon toimintaa kehittäessään.
II Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa (2 op)
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa analysoida, soveltaa ja kehittää erilaisia menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi. Työssä tulee ottaa huomioon työterveyshuollon eettiset periaatteet ja kestävän kehityksen periaatteet.
III Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi (2 op)
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työterveyshuollon palvelun laatua ja vaikuttavuutta työterveysyhteistyön näkökulmasta.
Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua osaamistaan ja sen kautta osaltaan kehittää työterveyshuollon palveluja.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla työterveyttä, työkykyä ja työhyvinvointia tukevaa työterveystoimintaa ottamalla huomioon työelämän haasteet ja muutokset. Opiskelija osaa kuvailla työterveystoiminnan toimintatapoja ja -menetelmiä. Hän osaa tarkastella työterveystoiminnan vaikutuksia asiakkaiden ja yritysten näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla työterveyttä, työkykyä ja työhyvinvointia tukevaa työterveystoimintaa ottamalla huomioon työelämän haasteet ja muutokset. Opiskelija osaa vertailla työterveystoiminnan toimintatapoja ja -menetelmiä. Hän osaa vertailla työterveystoiminnan vaikutuksia asiakkaiden ja yritysten näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida (kriittisesti) työterveyttä, työkykyä ja työhyvinvointia tukevaa työterveystoimintaa ottamalla huomioon työelämän haasteet ja muutokset. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työterveystoiminnan toimintatapoja ja -menetelmiä. Hän osaa arvioida työterveystoiminnan vaikutuksia asiakkaiden ja yritysten näkökulmista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokainen tehtävä tulee suorittaa hyväksytysti.
Tehtävien 1 ja 2 arviointi on laadullinen (hyväksytty/hylätty).
Tehtävä numero 3 arvioidaan numeerisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviään vähintään tyydyttävällä tasolla.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 33
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida, johtaa ja kehittää mm. sote-uudistuksen myötä tulevia muutoksia sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa ja palveluissa. Opiskelija osaa analysoida strategisen henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja merkitystä organisaation menestyksekkäälle toiminnalle sekä työyhteisön työhyvinvoinnille. Opiskelija osaa analysoida dialogisen / jaetun, arvostavan, osallistavan ja palvelevan johtamisen keskeisiä sisältöjä ja merkityksiä. Opiskelija osaa analysoida työhyvinvoinnin merkitystä osana organisaation strategista kehittämistä. Opiskelija osaa suunnitella strategialähtöisiä toimenpiteitä osaamisen ja uudistumisen tueksi ja kehittämiseksi. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistarpeitaan suhteessa esimiehen osaamisvaatimuksiin sekä dialogisen johtamisen edellytyksiin.
Sisältö
Strategisen johtamisen osa-alueet ja merkitys organisaation toiminnalle
Henkilöstöstrategia ja -suunnittelu
Dialoginen johtaminen ja kehittäminen
Osaamisen ja uudistumisen johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen ja hyvät käytännöt
Strateginen osaamisen kehittäminen
Esimiehen oma osaaminen ja uudistuminen
Oppimateriaalit
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.
Syvänen, S., Loppela, K. ja Kolehmainen, R. 2022. Työyhteisöjen ja johtamisen dialoginen kehittäminen. Työhyvinvoinnin ja uudistumisen tekijät. Tampereen yliopisto.
Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2022. (toim.) Henkilöstöjohtamisen moninaisuus. Ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian.
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, tehtävät, tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op , 135 t, joista n. 16 t lähiopetusta ja 119 itsenäistä opiskelua.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa nimetä opintojakson peruskäsitteitä. Opiskelija osaa määritellä kurssin peruskäsitteistöä opintojakson tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten. Opiskelija osaa kehittää luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan numeerisesti tehtävä / tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.