Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: BG00CD47-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Emilia Kangas
Hannu Tuuri
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ryhmät
YLI23
Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Opintojakso
BG00CD47

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.

Sisältö

Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Kehittämisen menetelmät

Oppimateriaalit

KEHITTÄMISMENETELMÄT

Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Sanoma Pro Oy.

Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön: Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.

LAADULLISET MENETELMÄT

Alasuutari, P. (2011). Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Laadullinen tutkimus 2.0 | Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2004). Tutki ja kirjoita. Tammi.

Eskola, J. & Suoranta, J. (1998). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Kustannusosakeyhtiö Tammi. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi

Opetusmenetelmät

Luennot sekä itsenäiset tehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun