Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: BG00CD47-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.04.2024 - 04.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Emilia Kangas
- Hannu Tuuri
- Vastuuopettaja
- Elisa Kannasto
- Ryhmät
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
- Opintojakso
- BG00CD47
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.
Sisältö
Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Kehittämisen menetelmät
Oppimateriaalit
KEHITTÄMISMENETELMÄT
Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Sanoma Pro Oy.
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön: Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
LAADULLISET MENETELMÄT
Alasuutari, P. (2011). Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Laadullinen tutkimus 2.0 | Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2004). Tutki ja kirjoita. Tammi.
Eskola, J. & Suoranta, J. (1998). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Kustannusosakeyhtiö Tammi. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Opetusmenetelmät
Luennot sekä itsenäiset tehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.