Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Tutkinto-ohjelman nimi
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, 60 op
Koulutusala
Tekniikan alat
Koulutusalan luokitus perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämään kansainväliseen ISCED-koulutusalaluokitukseen.
Suuntautumisvaihtoehdot
Tutkinto-ohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto on työelämälähtöinen ammattikorkeakoulututkinto. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa julkisiin virkoihin saman kelpoisuuden kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Tutkintonimike: Insinööri (ylempi AMK)
Tutkinnon taso
Tutkinto-ohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Hakukelpoisuudesta ammattikorkeakouluihin on säädetty ammattikorkeakoululaissa 932/2014.
Valintaperusteet löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Linkki
Opintojen rakenne
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti syventävistä ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Opintojen laajuus on 60 opintopistettä.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Teknologiaosaamisen johtamisen tutkinto-ohjelma on suunnattu teknologiayrityksissä ja -organisaatioissa toimiville insinööreille, jotka haluavat kehittää osaamistaan ja jotka tähtäävät urallaan eteenpäin. Tutkinto-ohjelman tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on mm. laaja ja syvällinen osaaminen sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtotehtävissä.
Kompetenssit
Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Sosiokonstruktivismi
Ahot-menettelyt
AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisensa tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa tutkinto-ohjelman osaamistavoitteita. Osaamisen tunnistamisprosessi nivoutuu läheisesti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiseen ja sitä päivitetään henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen yhteydessä.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt on esitetty SeAMKin osaamisen tunnustamisen ohjeessa. Siinä selvitetään, miten osaamisen tunnustamista haetaan, miten asiaa käsitellään ja miten siitä tiedotetaan. Ohjeessa on nimetty tutkinto-ohjelman osaamisen tunnustamisen yhteyshenkilöt, jotka antavat ohjausta prosessiin liittyvissä asioissa.
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään muun muassa
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- opiskelijan haastattelu
- kirjallisia ja suullisia tenttejä tai raportteja
- toiminnallisia tai kirjallisia tehtäviä tai näyttöjä
- esitelmiä, portfolioita.
AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe.
*
Tutkinto-ohjelman AHOT-toimijat ovat tutkintopäällikkö, opinto-ohjaaja sekä tarvittaessa kyseisen opintojakson opettaja. Heidän tehtävänään on informoida opiskelijaa tunnistamis- ja tunnustamisprosessissa, käydä hops-keskustelu ja ohjata opiskelijaa osaamisen näyttämiseen.
AHOT-menettelyn piiriin eivät kuulu projektiopinnot ja opinnäytetyö.
Arviointi määräytyy opintojaksokohtaisesti ao. opettajan määrittelemällä tavalla. Arviointimenetelmiä ovat tentti (kirjallinen tai suullinen), harjoitustyö, laboratoriotyö, käyttökoe tai muu vastaava. http://intra.seamk.fi/Opiskelu-SeAMKissa/Opiskelu/Opintojen-ohjaus-ja-opot/AHOT-.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Ammatillinen osaamisprofiili
Esimies- ja asiantuntijatehtävät; mm. tekninen johtaja, teknologiajohtaja, tuotantojohtaja, suunnittelujohtaja, kehitysjohtaja, tuotantopäällikkö, suunnittelupäällikkö, kehityspäällikkö, projektipäällikkö.
Kansainvälisyys
Opinnoissa on englanninkielistä oppimateriaalia.
Jatko-opintokelpoisuus
Tutkinto antaa kelpoisuuden tieteellisiin jatko-opintoihin.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Koulutus järjestetään monimuoto-opetuksena, joka mahdollistaa opiskelun työn ohessa. Lähiopetusta on perjantaisin ja lauantaisin keskimäärin 1 -2 kertaa kuukaudessa syyskuusta kesäkuuhun. Intensiiviviikot mahdollisia elo-/syyskuussa ja touko-/kesäkuussa. Osa opetuksesta pidetään etäopetuksena.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 4173
Petteri Mäkelä
Sähköposti: petteri.makela(a)seamk.fi
Puhelin: 0408302351
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262
Harjoittelun koordinointi
Tutkinto-ohjelmaan ei kuulu harjoittelua.
Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi
Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat
Opiskelijapalvelut
puh. 020 124 5055 ja 020 124 5222, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettaja
- Pia-Mari Riihilahti
- Petteri Mäkelä
- Pasi Junell
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YRAK24Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa perustella tieteellisen ja arkiajattelun erot ja yhtäläisyydet. Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä erilaisia työelämän kehittämisen kohteita ja tarpeita. Opiskelija osaa perustellusti suunnitella ja toteuttaa kehittämisen prosessin tai kokonaisuuden.
Sisältö
- Tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun erot ja yhteneväisyydet
- Kriittinen ajattelu ja argumentaatio
- Käytännön toiminnan kriittinen tarkastelu
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kysymyksenasettelut ja tarveanalyysit
- Tietoteoriat
- Kehittämisen eri tapoja
Oppimateriaalit
Opettajan esittämä materiaali
Hirsjärvi, S., Remes, P., & Sajavaara, P. (2016). Tutki ja kirjoita (myös aiemmat ja myöhemmät painokset)
Kananen, J. (2012). Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: Luennot sekä itsenäiset ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 40 h kontaktiopetusta ja 90 h itsenäistä opiskelua
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ei ole syventynyt asiaan tai selvittänyt termejä. Opiskelija on ymmärtänyt vain eri tutkimismenetelmien erot, mutta ei ole osoittanut ymmärtävänsä kunnolla eri tapoja tehdä tutkimusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut tehtävät hyvin syventyen asiaan ja on selvittänyt terminologiaa. Opiskelija on ymmärtänyt eri tutkimismenetelmien erot, ja on osoittanut ymmärtävänsä eri tapoja tehdä tutkimusta. Opiskelija osaa valita tutkimustavan ja perustella sitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut tehtävät erinomaisesti ymmärtäen asian ja osoittaen hyvää ymmärrystä terminologiasta. Opiskelija ymmärtää eri tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa niitä eri tilanteisiin. Opiskelija osaa valita perustellusti tavan tehdä tutkimusta ja osaa kriittisesti arvioida kokonaisuutta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät ja aktiivinen osallistuminen työskentelyyn. Arvioinnissa painottuu tutkimussuunnitelman osuus ja sen esittely (seminaari)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä hyväksytysti. Opiskelija ei ole ymmärtänyt eri tutkimismenetelmien merkitystä tai käsittänyt eri tapoja tehdä tutkimusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ei ole syventynyt asiaan tai selvittänyt termejä. Opiskelija on ymmärtänyt vain eri tutkimismenetelmien erot, mutta ei ole osittanut ymmärtävänsä kunnolla eri tapoja tehdä tutkimusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut tehtävät hyvin syventyen asiaan ja on selvittänyt terminologiaa. Opiskelija on ymmärtänyt eri tutkimismenetelmien erot, ja on osoittanut ymmärtävänsä eri tapoja tehdä tutkimusta. Opiskelija osaa valita tutkimustavan ja perustella sitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut tehtävät erinomaisesti ymmärtäen asian ja osoittaen hyvää ymmärrystä terminologiasta. Opiskelija ymmärtää eri tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa niitä eri tilanteisiin. Opiskelija osaa valita perustellusti tavan tehdä tutkimusta ja osaa kriittisesti arvioida kokonaisuutta.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
Opettaja
- Anmari Viljamaa
Vastuuhenkilö
Elisa Kannasto
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
-
LIIKE24SLiiketoimintaosaamisen kehittäminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen liittyviä keskeisiä käsitteellisiä jännitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa toimintaympäristön trendejä ja toimialan kehityssuuntia. Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen muutosajureita sekä niiden roolia ja merkitystä strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa arvioida tunnistettujen muutostekijöiden ja muutosprosessien vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan sekä analysoida yrityksen arvonluontia ja ansaintalogiikkaa muuttuvassa maailmassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia oppivassa ryhmässä ja arvioida oman osaamisensa kehittymistä.
Sisältö
- strateginen uudistaminen
- toimintaympäristön ja oman organisaation strateginen analyysi
- strategiatyökalut
- strategisen uudistumisen johtaminen
Oppimateriaalit
Sutinen, M., & Haapakorva, A. (2021). Pelastetaan strategia pöytälaatikosta päivittäiseksi työkaveriksi. Alma Talent.
Vuorinen, T., & Huikkola, T. (2023). Strategiakirja - 25 työkalua. Alma Talent.
Lisäksi oppimateriaalina käytetään luennoitsijan myöhemmin ilmoittamia artikkeleita.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus. Sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta (luennot) sekä itsenäistä opiskelua ja soveltava harjoitustyö.
Luentoja ei tallenneta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyö on suositeltavaa kohdentaa todelliseen yritykseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahdollinen tentti suoritetaan Examissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi vaihtoehtoisesti suorittaa tentillä (luennoitsija ilmoittaa materiaalit opintojakson alussa).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 21h, itsenäinen opiskelu 75h, soveltava harjoitustyö 40h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluun passiivisesti
Opiskelija käyttää ja soveltaa käsitteitä pintapuolisesti analysoiden
Opiskelija arvioi muuttuvaa toimintaympäristöä ja sen vaikutuksia summittaisesti
Opiskelija pyrkii tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, analyysin ollessa osin vaillinaista
Opiskelija osaa soveltaa strategiatyökaluja suppeasti
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija käyttää käsitteistöä osuvasti soveltaen
Opiskelija analysoi toimintaympäristöä ja sen muutoksia kattavasti
Opiskelija soveltaa strategiatyökaluja systemaattisesti
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle uuden liiketoimintamahdollisuuden ja arvioida sitä uskottavasti
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija käyttää käsitteistöä oivaltaen
Opiskelija analysoi toimintaympäristön muutoksia systemaattisesti ja oivaltaen
Opiskelija soveltaa strategiatyökaluja kontekstiherkästi ja systemaattisesti
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisen liiketoimintamahdollisuuden osuvasti perustellen
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö 80 %, vertaisarvioinnin laatu 20%
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 19.02.2025
Ajoitus
30.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
30 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettaja
- Petteri Mäkelä
Vastuuhenkilö
Petteri Mäkelä
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opinnäytetyö on laaja ja vaativa kehittämistehtävä, joka rakentuu aihealueen teoreettiseen ja työssä hankittuun tietoon sekä suoritettuihin opintoihin. Opinnäytetyön tavoitteena on ratkaista työyhteisön ajankohtainen haaste tai ongelma.
Sisältö
- Aiheen valinta ja hyväksyminen, työsuunnitelma
- Toteutus ja ohjaus, kirjallinen raportti
- Työn esittely ja loppukeskustelu
- Arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen arviointikriteerien mukaan.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 19.02.2025
Ajoitus
30.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
30 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettaja
- Petteri Mäkelä
Vastuuhenkilö
Petteri Mäkelä
Opiskelijaryhmät
-
YRAK24Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Tavoitteet
Opinnäytetyö on laaja ja vaativa kehittämistehtävä, joka rakentuu aihealueen teoreettiseen ja työssä hankittuun tietoon sekä suoritettuihin opintoihin. Opinnäytetyön tavoitteena on ratkaista työyhteisön ajankohtainen haaste tai ongelma.
Sisältö
- Aiheen valinta ja hyväksyminen, työsuunnitelma
- Toteutus ja ohjaus, kirjallinen raportti
- Työn esittely ja loppukeskustelu
- Arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen arviointikriteerien mukaan.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 19.02.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
30 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettaja
- Jorma Imppola
Opiskelijaryhmät
-
YAUTE23Insinööri (ylempi AMK), Automaatiotekniikka
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opinnäytetyö on laaja ja vaativa kehittämistehtävä, joka rakentuu aihealueen teoreettiseen ja työssä hankittuun tietoon sekä suoritettuihin opintoihin. Opinnäytetyön tavoitteena on ratkaista työyhteisön ajankohtainen haaste tai ongelma.
Sisältö
- Aiheen valinta ja hyväksyminen, työsuunnitelma
- Toteutus ja ohjaus, kirjallinen raportti
- Työn esittely ja loppukeskustelu
- Arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen arviointikriteerien mukaan.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettaja
- Emilia Kangas
Vastuuhenkilö
Elisa Kannasto
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja johtaa organisaation, tiimin ja yksilön osaamista. Opiskelija ymmärtää osaamisen johtamisen yhteyden organisaation strategiaan ja menestymiseen. Opiskelija hallitsee osaamisen johtamisen ja kehittämisen prosessin. Hän tunnistaa organisaation osaamistarpeita ja osaa hyödyntää osaamisen kehittämisen menetelmiä yrityksen strategian mukaisesti.
Sisältö
Osaamisen johtamisen prosessi ja käsitteet
Strategialähtöinen osaamisen kehittäminen
Osaamisen arvioinnin menetelmät
Osaamisen kehittämisen menetelmät
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan tehtäväkohtaisesti.
Opetusmenetelmät
Itsenäiset verkkotehtävät sekä ryhmätehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu 132h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä: Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä kurssitehtävässään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt kehittämään osaamispääoman johtamista tukevia ratkaisuja kurssitehtävässään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla erinomaista kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt kehittämään osaamispääoman johtamista tukevia luovia ratkaisuja kurssitehtävässään.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistehtävien arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä: Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä kurssitehtävässään.
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt kehittämään osaamispääoman johtamista tukevia ratkaisuja kurssitehtävässään.
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla erinomaista kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt kehittämään osaamispääoman johtamista tukevia luovia ratkaisuja kurssitehtävässään.
Englanniksi
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Jaakko Kujala
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa projektityöskentelyn periaatteet ja menetelmät sekä osaa johtaa vaativiakin projekteja.
Sisältö
- Projektin valmistelu, suunnittelu, toteutus ja päättäminen.
- Projektiorganisaatio ja projektipäällikkö, projektityöskentely ja projektinhallinta.
- Resurssien, ajan ja kustannusten ohjaus sekä riskien hallinta. Projektiliiketoiminta.
Oppimateriaalit
- Opettajan aineisto.
- Artto, K., Martinsuo, M. & Kujala, J. 2008. Projektiliiketoiminta. WSOY Oppimateriaalit Oy
- Pelin, R. 2011. Projektihallinnan käsikirja. Projektijohtaminen Oy Risto Pelin.
Opetusmenetelmät
etäopetus aikaan sidottu, projektipeli
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäiset tehtävät 100 h
luennot 24 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee projektinhallinnan ja projektiliiketoiminnan peruskäsitteet ja johtamistavat. Hän ymmärtää projektille asetettua erilaisia tavoitteita ja pystyy toimimaan aktiivisesti osana projektiryhmää tavoitteiden saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin projektinhallinnan ja projektiliiketoiminnan peruskäsitteet ja johtamistavat ja pystyy soveltamaan niitä erilaisissa tilanteissa. Hän pystyy tunnistamaan projektille asetettuja erilaisia tavoitteita ja toimimaan siten, että tavoitteet tulevat otetuksi huomioon projektien suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ymmärtää projektin merkityksen osana yrityksen liiketoimintaa. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään toimintaa yksittäisen projektin tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee hyvin projektinhallinnan ja projektiliiketoiminnan peruskäsitteet ja johtamistavat sekä pystyy soveltamaan niitä itsenäisesti erilaisissa tilanteissa. Hän pystyy monipuolisesti huomioimaan projektin erilaisia tavoitteita ja tilanteen mukaisesti valitsemaan tavoitteiden saavuttamista tukevia johtamistapoja. Opiskelija ymmärtää projektin merkityksen osana yrityksen liiketoimintaa. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään toimintaa sekä yksittäisen projektin että projektimaisesti toimivan yrityksen tasolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee projektinhallinnan ja projektiliiketoiminnan peruskäsitteet ja johtamistavat. Hän ymmärtää projektille asetettua erilaisia tavoitteita ja pystyy toimimaan aktiivisesti osana projektiryhmää tavoitteiden saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin projektinhallinnan ja projektiliiketoiminnan peruskäsitteet ja johtamistavat ja pystyy soveltamaan niitä erilaisissa tilanteissa. Hän pystyy tunnistamaan projektille asetettuja erilaisia tavoitteita ja toimimaan siten, että tavoitteet tulevat otetuksi huomioon projektien suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ymmärtää projektin merkityksen osana yrityksen liiketoimintaa. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään toimintaa yksittäisen projektin tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee hyvin projektinhallinnan ja projektiliiketoiminnan peruskäsitteet ja johtamistavat sekä pystyy soveltamaan niitä itsenäisesti erilaisissa tilanteissa. Hän pystyy monipuolisesti huomioimaan projektin erilaisia tavoitteita ja tilanteen mukaisesti valitsemaan tavoitteiden saavuttamista tukevia johtamistapoja. Opiskelija ymmärtää projektin merkityksen osana yrityksen liiketoimintaa. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään toimintaa sekä yksittäisen projektin että projektimaisesti toimivan yrityksen tasolla.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Tuulia Potka-Soininen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YRAK24Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa esittää talousjohtamisen suunnittelun ja toteutuksen vaiheet. Hän osaa käyttää laskentamenetelmiä ja laskentatuloksia talousjohtamisessa. Hän osaa käyttää tunnuslukuja ja niiden tulkintaohjeita yrityksen menestyksen ja arvon arvioinnissa yrityksen ja sen eri sidosryhmien näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida kokonaisvaltaisen talousjohtamisen keskeisen merkityksen yrityksille ja muille organisaatioille. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää johdon ohjausjärjestelmien moninaisuuden. Hän osaa soveltaa eri ohjausjärjestelmiä, joilla voi vaikuttaa taloudelliseen ja liiketoiminnalliseen menestymiseen. Opiskelija ymmärtää taloushallinnon merkityksen liiketoiminnan valvonnassa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy hyödyntämään johdon ohjausjärjestelmiä informaatiota erilaisten päätösten tueksi.
Sisältö
Kokonaisvaltainen talousjohtaminen, erilaiset laskentamenetelmät talousjohtamisessa, tilinpäätösanalyysin ja arvonmäärityksen käyttö talousjohtamisessa.
Johdon ohjausjärjestelmäkokonaisuus, suunnittelua (suorituskykymittaristot, elinkaari- ja tavoitekustannuslaskenta) ja valvontaa (toiminto- ja laatukustannuslaskenta) avustavat järjestelmät.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn sekä suorittanut kurssilla annetut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä ja opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä annetuissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja arvioida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelijalle on muodostunut käsitys eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käytöstä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa arvioida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija osaa arvioida yksittäisen yrityksen menestymistä tunnuslukujen perusteella. Opiskelija on pystynyt esittämään selkeitä kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista kiitettävästi, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kiitettävää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja analysoida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelija osaa arvioida eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käyttöä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa analysoida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija pystyy muodostamaan hyvin perustellun käsityksen yksittäisen yrityksen menestymisestä analysoimalla tunnuslukuja. Opiskelija on pystynyt esittämään uusia ja perusteltuja kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 06.01.2025
Ajoitus
10.01.2025 - 04.04.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettaja
- Petteri Mäkelä
Vastuuhenkilö
Elisa Kannasto
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija tietää, miten teollinen internet vaikuttaa teollisuusyrityksen liiketoimintaan sekä sen tuotteisiin ja palveluihin. Opiskelija tuntee teollisen internetin sovelluksissa käytetyt teknologiat (teknologiapino) ja ymmärtää tyypillisen teollisen internetin sovelluksen arkkitehtuurin. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälle teollista internetiä hyödyntävän palvelun.
Opiskelija ymmärtää, miten teollisuusyrityksen toimintaa voidaan tehostaa digitaalisen valmistuksen menetelmillä. Opiskelija tunnistaa digitaalisen valmistuksen työkalut.
Opiskelija tietää, miten teollisen internetin hyödyntäminen vaikuttaa kestävään kehitykseen.
Sisältö
- Teollisen internetin perusteet
- Teollisen internetin teknologiat
- Datan mallintaminen ja järjestelmien integraatio
- Pilvipalvelut ja IoT-alustat
- Teollisen internetin sovellukset ja liiketoiminta
- Digitaalinen valmistus
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Oppitunnit, harjoitukset ja harjoitustyö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään viimeisellä tunnilla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 37 %, itsenäinen työskentely 63 %.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee teollisen internetin perusteet. Opiskelija tietää teollisen internetin teknologiapinon tasot ja niihin liittyvät teknologiat.
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä teollisen internetin teknologioita hyödyntävän sovelluksen niin, että se hyödyntää yrityksen liiketoimintaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä teollisen internetin sovelluksen ja integroida sen teolliseen prosessiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 75 % ja harjoitustyö 25 %
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Emilia Kangas
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YRAK24Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
-
LIIKE24SLiiketoimintaosaamisen kehittäminen
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija tuntee esihenkilötyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii lähijohtajalta ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen johtaja hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa johtamisosaamistaan.
Sisältö
Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Muutosjohtajuus
Työmotivaation johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen
Johtaminen ja vuorovaikutus
Johtajan tunneäly
Oma johtamisprofiili
Oppimateriaalit
Viitala, R. & Jylhä, E. (2019). Johtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita.
Schein, E. H. & Schein, P. (2017). Organizational culture and leadership Wiley.
Tienari, J. & Meriläinen, S. (2012). Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa. Talentum.
Aura, O. & Ahonen, G. (2016). Strategisen hyvinvoinnin johtaminen. Talentum Pro.
Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä. Kauppakamari
Kauhanen, J. (2016). Työhyvinvointi organisaation menestystekijänä: Kehittämisohjelman laatiminen (1. painos.). Kauppakamari.
Isotalus, P. & Rajalahti, H. (2017). Vuorovaikutus johtajan työssä. Alma Talent.
Aarnikoivu, H. (2016). Aidosti hyödyllinen kehityskeskustelu. Kauppakamari.
Aaltonen, T., Ahonen, P. & Sahimaa, J. (2020). Johda merkitystä. Alma Talent.
Järvinen, K. (2014). Työn mielekkyyden johtaminen: Käytännön opas. Talentum.
Luukka, P. (2019). Yrityskulttuuri on kuningas: Mikä, miksi, miten? Alma Talent.
Leading Change in a Complex World. Tampere: Tampere University Press, 2019. 978-952-03-0845-2.pdf;jsessionid=17D1BF7AE409E6400F945222EEAFBFAF (oapen.org)
Andersen, L. B., Bjørnholt, B., Bro, L. L., & Holm-Petersen, C. (2018). Leadership and motivation: A qualitative study of transformational leadership and public service motivation. International Review of Administrative Sciences, 84(4), 675-691.
Kolari, P. (2010). Tunneälyjohtaminen asiantuntijaorganisaation muutoksessa. Tampere University Press.
Hiekkataipale, M. & Lämsä, A. (2019). (A)moral Agents in Organisations? The Significance of Ethical Organisation Culture for Middle Managers’ Exercise of Moral Agency in Ethical Problems. Journal of business ethics, 155(1), 147-161. https://doi.org/10.1007/s10551-017-3511-9
Kangas, H. (2021). Spanning leader–subordinate relationships through negative interactions: An examination of leader–member exchange breaches. Leadership, 17(2), 173-190.
Koši?iarová, I., Kádeková, Z. & Štarcho?, P. (2021). Leadership and Motivation as Important Aspects of the International Company’s Corporate Culture. Sustainability (Basel, Switzerland), 13(7), 3916. https://doi.org/10.3390/su13073916
Huhtala, M., Kangas, M., Lämsä, A. & Feldt, T. (2013). Ethical managers in ethical organisations? The leadership-culture connection among Finnish managers. Leadership & organization development journal, 34(3), 250-270. https://doi.org/10.1108/01437731311326684
Gregory Stone, A., Russell, R. F. & Patterson, K. (2004). Transformational versus servant leadership: A difference in leader focus. Leadership & organization development journal, 25(4), 349-361.
Raelin, J. A. (2018). What are you afraid of: Collective leadership and its learning implications. Management learning, 49(1), 59-66.
Lisäksi tehtävissä erikseen ohjeistetut materiaalit
Opetusmenetelmät
Itsenäiset verkkotehtävät
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 14.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettaja
- Heikki Rasku
Vastuuhenkilö
Elisa Kannasto
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee uuden tuotteen kehittämisen vaiheistetun prosessin, tuotekehitystoiminnan organisoinnin periaatteet, asiakastarpeiden tunnistamisen periaatteet, valmistus- ja ympäristöystävällisen suunnittelun periaatteet sekä projektisalkun johtamisen periaatteet.
Sisältö
- Vaiheistettu rinnakkainen tuoteprosessi
- tuotekehityksen organisaatiomallit
- asiakastarpeiden tunnistaminen
- tuotekehitysprojektin kustannusten hallinta
- DFMA
- DFE
- teollinen muotoilu osana tuoteprosessia
- tuotekehitys osana liiketoimintastrategiaa
- teollinen internet tuotekehitystoiminnassa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali ja lisäksi alla oleva täydentävä materiaali.
Karl T. Ulrich, Steven D. Eppinger: Product Design and Development, 2012 (viides painos);
Miia Martinsuo, Taru Aalto, Karlos Artto: Projektisalkun johtaminen, Teknologiateollisuus 2003;
Pekka Berg, Virpi Leivo, Jussi Pihlajamaa: Tuotekehitystoiminnan laadun ja kypsyyden arviointi (luentomateriaali). MET.
Opetusmenetelmät
Kurssin voi suorittaa joko lähiopetus+tehtävät/ mahdollinen tentti
tai vaihtoehtoisesti kokonaan verkkototeutuksena
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö kokonaisuudessaan 135 h. Kontaktitunteja 24 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa uuden tuotteen vaiheistetun prosessin ja osaa toimia tuotekehitysorganisaatiossa sen mukaisesti. Hän tunnistaa erilaisia tuotekehityksen organisointitapoja ja perusteita näiden soveltamiselle erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa nimetä erilaisia asiakastarpeiden tunnistamisen menetelmiä ja projektisalkun johtamisen periaatteita. Hän tunnistaa tuotekehityksen liittymisen liiketoimintastrategiaan ja teollisen internetin perusteet sekä osaa nimetä tyypillisiä tuotekehityksen laadun arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija tuntee ja osaa selittää uuden tuotteen vaiheistetun prosessin tarkoitukset ja kykenee toimimaan luovasti tuotekehitysorganisaatiossa. Opiskelija tuntee erilaisia tuotekehityksen organisointitapoja ja kykenee vertaamaan niitä keskenään erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tuntee erilaisia asiakastarpeiden tunnistamisen menetelmiä ja kykenee valitsemaan niistä eri tilanteisiin parhaiten sopivat. Hän tuntee projektisalkun johtamisen periaatteet ja kykenee käyttämään niitä projektien priorisoinnissa. Opiskelija tuntee tuotekehityksen liittymisen liiketoimintastrategiaan ja kykenee analysoimaan erilaisten tuotekehityksen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle. Hän tunnistaa teollisen internetin potentiaalin tuotekehitystoiminnan tehostamisessa. Hän tuntee erilaisia tuotekehityksen laadun arviointikriteerejä ja osaa soveltaa niitä tuotekehitystoiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija tuntee syvällisesti uuden tuotteen vaiheistetun prosessin ja osaa käyttää sitä luovasti tuotekehitystoiminnassa. Hän tuntee tuotekehityksen erilaisten organisointitapojen piirteet ja valintakriteerit erilaisiin toimintaympäristöihin. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti erilaisia asiakastarpeiden tunnistamismenetelmiä ja osaa suhtautua kriittisesti niistä saatuihin tuloksiin. Hän osaa analysoida projektisalkun sisältöä ja tehdä erilaisia laskelmia projektien priorisoimiseksi. Opiskelija osaa kytkeä tuotekehitystoiminnan yrityksen liiketoimintastrategiaan ja toimia tuotekehityksessä niin, että se tukee yrityksen strategisia tavoitteita. Opiskelija osaa hyödyntää teollisen internetin mahdollisuuksia tuotekehitystoiminnan ja tuotteiden kehittämisessä. Hän osaa käyttää luovasti tuotekehitystoiminnan laadun arviointimenetelmiä tuotekehityksen johtamisessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin voi suorittaa joko lähiopetus+tehtävät/ mahdollinen tentti
tai vaihtoehtoisesti kokonaan verkkototeutuksena
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.