Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Tutkinto:
Kulttuurialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Tutkinto-ohjelman nimi

Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Koulutusala

Taiteet ja kulttuurialat
Koulutusalan luokitus perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämään kansainväliseen ISCED-koulutusalaluokitukseen.

Suuntautumisvaihtoehdot

Tutkinto-ohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja.

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Kulttuurialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, kulttuurituottaja (ylempi AMK)
Tutkinto tuottaa ylempää korkeakoulututkintoa vastaavan kelpoisuuden.

Tutkinnon taso

Tutkinto-ohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120

Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset

Hakukelpoisuudesta ammattikorkeakouluihin on säädetty ammattikorkeakoululaissa 932/201
Valintaperusteet löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.

Tutkintovaatimukset ja -säännökset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Tutkintosääntö ja arviointiasteikot

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Opintojen rakenne

Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti syventävistä ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä.

Tutkinnon laajuus on 60 opintopisteitä ja se muodostuu seuraavista opintokokonaisuuksista:
Syventävät opinnot 20 op
Vapaavalintaiset opinnot 10 op
Opinnäytetyö 30 op

Syventävissä opinnoissa tunnistetaan luovan talouden toimintaympäristöjä ja ennakoidaan niiden muutoksia sekä hahmotetaan liiketoiminnallisia uudistamiskeinoja kulttuurialalla.Opinnäytetyöprosessi käynnistyy ensimmäisen lukukauden aikana, ja prosessia tukevat muissa opintojaksoissa saavutetut tiedot ja taidot. Opinnoissa kannustetaan opiskelijoita kestävän kehityksen huomioimiseen ja kansainvälisen osaamisen kehittämiseen tulevissa asiantuntijarooleissaan.

Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö

Kulttuurituottaja (ylempi AMK) koulutuksesta valmistuu luovan talouden asiantuntijoita ja kehittäjiä, jotka tunnistavat olennaisia muutostarpeita sekä osaavat suunnitella ja johtaa kehittämistoimintaa. Opiskelija kehittää valmiuksiaan hyödyntää liiketoimintaosaamista kulttuuri- ja luovien alojen palvelujen kehittämisessä yrittäjämäisellä otteella. Yrittäjämäinen toimintapa on kykyä tehdä päätöksiä ja ennakoida muutoksia joustavasti ja proaktiivisesti. Koulutuksessa pyritään hahmottamaan luovan talouden kenttää ja muutoksia, kehittämään omaa asiantuntijaverkostoa ja hakemaan liiketoiminnallisia keinoja uudistaa kulttuurialaa ja luovaan talouteen liittyvää toimintaa.

Kompetenssit

Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan.

Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö

Opinnoissa käytetään monimuotoisia opiskelumetodeja ja tutkintoon sisältyy noin 2–4 lähiopetuspäivää kuukaudessa. Lähiopetus järjestetään pääsääntöisesti perjantai-iltapäivisin ja -iltaisin sekä lauantaisin. Monimuoto-opetus koostuu lähi- ja verkko-opinnoista. Opintojaksot sisältävät kehittämis- ja oppimistehtäviä, jotka voi kytkeä omaan työhön. Opinnäytetyö on olennainen osa opintoja, ja se on esimerkiksi omalle työnantajalle tai muulle toimeksiantajalle toteutettava työelämälähtöinen kehittämishanke.

Ahot-menettelyt

AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisensa tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa tutkinto-ohjelman osaamistavoitteita. Osaamisen tunnistamisprosessi nivoutuu läheisesti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiseen ja sitä päivitetään henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen yhteydessä.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt on esitetty SeAMKin osaamisen tunnustamisen ohjeessa. Siinä selvitetään, miten osaamisen tunnustamista haetaan, miten asiaa käsitellään ja miten siitä tiedotetaan. Ohjeessa on nimetty tutkinto-ohjelman osaamisen tunnustamisen yhteyshenkilöt, jotka antavat ohjausta prosessiin liittyvissä asioissa.
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään muun muassa
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- opiskelijan haastattelu
- kirjallisia ja suullisia tenttejä tai raportteja
- toiminnallisia tai kirjallisia tehtäviä tai näyttöjä
- esitelmiä, portfolioita.

AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe.
*
Tutkinto-ohjelman AHOT-menettelyistä vastaa tutkintopäällikkö ja tarvittaessa kyseisen opintojakson opettaja. Menettely perustuu Seinäjoen ammattikorkeakoulun määrittämiin AHOT-menettelyohjeisiin.

Työssäoppiminen ja harjoittelu

Tutkintoon ei kuulu harjoittelua.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen todennetaan esimerkiksi näytöin ja tehtävin.

Ammatillinen osaamisprofiili

Ylemmän AMK-tutkinnon suorittanut voi toimia organisaation suunnittelu- ja johtotehtävissä, kehittämisprojektien vetäjänä ja itsenäisenä, riittävät liiketoimintavalmiudet omaavana yrittäjänä. Tutkinto antaa kelpoisuuden tehtäviin, joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.

Kansainvälisyys

Opinnoissa kansanvälisyys huomioidaan luontevasti yhtenä luovan alan ominaispiirteenä. Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa soveltuvin SeAMKin englanninkielisten ylempien amk-tutkintojen kursseja (SeAMK Master School). SeAMK tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden osallistua myös kansainväliseen vaihtoon yhteistyökorkeakouluissa. Vaihtojaksolla suoritetut opinnot hyväksytään osaksi Suomessa suoritettavaa tutkintoa eivätkä ne pidennä opiskeluaikaa.

Jatko-opintokelpoisuus

Tutkinto antaa kelpoisuuden alan tieteellisiin jatko-opintoihin.

Valmistumisen edellytykset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Opiskelumuoto

Opiskelu on päätoimista, mutta opiskelu on mahdollista myös työn ohessa. Monimuotokoulutuksena toteutettavaan tutkintoon sisältyy 2–4 lähiopetuspäivää kuukaudessa, jotka järjestetään perjantaisin ja lauantaisin. Monimuoto-opetus sisältää lähiopetusta, etäopetusta ja itsenäistä opiskelua. Lähiopetukseen voi osallistua myös verkossa. Tarkemmat opiskelumuodot määritellään jokaisen opintojakson yhteydessä.

Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja

Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 4173

Satu Lautamäki
Sähköposti: satu.lautamaki(a)seamk.fi
Puhelin: 040 8680 858

Opinto-ohjaaja

Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262

Harjoittelun koordinointi

Tutkinto-ohjelmaan ei kuulu harjoittelua.

Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi

Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat

outgoing(at)seamk.fi

Opiskelijapalvelut

Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi

Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Ilmoittautumisaika

01.08.2021 - 14.03.2022

Ajoitus

23.04.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Ville-Pekka Mäkeläinen
Opiskelijaryhmät
  • YKUTU21
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • YRKK20R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YTOJ21
    Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YLI21
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • YKEJO21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää suhdemarkkinoinnin merkityksen pitkän aikavälin asiakassuhteisiin pohjautuvassa liiketoiminnassa. Opiskelija ymmärtää asiakassuhteen hallinnan käsitteen ja soveltamisen kestokulutushyödykkeiden, palveluiden ja B-to-B tuotteiden markkinoinnissa. Opiskeilja hallitsee CRM:n käsitteen sekä osaa soveltaa CRM:n mahdollisuuksia käytännön markkinoinnin johtamisen ongelmatilanteiden ja haasteiden ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää CRM:ää markkinoinnin johtamisen työkaluna. Opiskelija osaa arvioida työyhteisön toimintaa sekä intressiryhmien (ensisijaisesti asiakkaat) muuttuvia tarpeita ja pystyy mukauttamaan ja kehittämään tietotekniikan järjestelmiä (CRM) johtamisen työkaluna

Sisältö

Suhdemarkkinoinnin käsitettä käydään läpi lähiopintojaksoilla. Sen soveltamista käytäntöön, erityisesti CRM:n näkökulmasta, harjoitellaan oman yrityksen / yhteisön ja casejen näkökulmasta. Käytännön CRM-järjestelmän ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin tutustutaan myös kurssin aikana. Kurssiin kuuluu harjoitustyö CRM:n soveltamisesta oman yrityksen / yhteisön toimintaan.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää ja soveltaa aiheen käsitteistöä käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt esittämään asiakkuuksien johtamista tukevia ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla erinomaista kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään monipuolisesti asiakkuuksien johtamista ja kehittämään luovia ratkaisuja.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Ilmoittautumisaika

01.08.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

05.02.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Englanti
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • Master's Degree Programme in International Business Management
Opettaja
  • Dario Liberona
Opiskelijaryhmät
  • YKUTU21
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • IBM20
    Tradenomi (ylempiAMK), International Business Management
  • YLI21
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen

Tavoitteet

Students recognize how to reduce the consumption of natural resources in business by supporting the economic growth and well-being of society. Students recognize different business models of circular economy. The student is able to analyze and evaluate the possibilities of implementing different business models and their suitability for the company. The student is able to analyze and evaluate the possibilities and significance of different alternative business models for the success of the company in the future. The student recognizes and utilizes various tools in designing circular economy business models. After completing the course, the student is able to develop a business model based on the circular economy for the company.

Sisältö

Introduction to the circular economy
Resource efficiency and recycling
Lifetime extension
Product as a service
Platform economy
Renewability

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Student has shown ability to comprehend the basic concepts of the course: Student has been able to use the basic concepts of the course in practical business cases.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Student has shown in the course ability to comprehend the concepts of the course and apply the concepts in practical business cases. Student has been able to develop solutions for the case company in the assignment of the course.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The student has carried out work to an excellent standard. Student has shown in the course ability to comprehend the concepts of the course and apply the concepts in practical business cases. Student has been able to develop creative solutions in the assignment of the course.

Ilmoittautumisaika

01.08.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

17.09.2021 - 31.12.2021

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Ari Sivula
Opiskelijaryhmät
  • YKUTU21
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • YIKA21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • YLI21
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • YKEJO21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yhteiskehittämisen toimintamallin ja osaa käyttää sitä mm. tuotteiden, palveluiden ja prosessien kehittämisessä. Opiskelija hallitsee yhteiskehittämisen toimintatavat, sen eri roolit ja fasilitoinnin. Hän ymmärtää yhteiskehittämisen ja arvonluonnin logiikan sekä kilpailuedun luomisen että operatiivisen toiminnan näkökulmasta.

Sisältö

• Yhteiskehittämisen periaatteet ja toimintamallit
• Asiakasymmärrys
• Strategia ja arvonluonti
• Innovaatioprosessi
• Toimialakohtainen tietämys

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Luennot ja työpajat sekä kurssitehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 15 h, itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö 120 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä kurssitehtävässään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on esittänyt uusia liiketoimintamahdollisuuksia kuvaavia ratkaisuja kurssitehtävässään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla vahvaa kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua monipuolisesti käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on esittänyt ja kehittänyt luovia ratkaisuja innovatiiviseen liiketoimintaan kurssitehtävässään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisuuskatsaus ja kurssitehtävän loppuraportti

Esitietovaatimukset

- ei esitietovaatimuksia

Ilmoittautumisaika

03.09.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

03.09.2021 - 31.12.2021

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
Opettaja
  • Satu Lautamäki
Opiskelijaryhmät
  • YKUTU21
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- määritellä luovien alojen yritystoiminnan erityispiirteet
- tunnistaa luovien alojen osaamisen hyödyntämisen mahdollisuudet ja haasteet muilla aloilla
-analysoida yrittäjänä toimimisen vaatimuksia ja mahdollisuuksia
-tunnistaa liiketoiminnan luomiseen tarvittavia aineellisia ja aineettomia resursseja ja näkökulmia
-arvioida liiketoiminnallisesta näkökulmasta luovan osaamisen markkinoita ja kilpailuympäristöä

Sisältö

-luovien alojen erityispiirteet ja yritystoiminnan olemus sekä rajapinnat muihin toimialoihin
- luovan alan liiketoimintaympäristön tunnistaminen ja analysointi
- yrittäjyyden haasteiden ja potentiaalin tunnistaminen
- liiketoimintamallin käsite ja elementit
-liiketoiminnan kehittämisen näkökulmat, kuten asiakaslähtöisyys sekä kilpailukeinot

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät, itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia, josta
-lähitunnit 20 tuntia
-itsenäistä työskentelyä 115 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2): Opiskelija tunnistaa ja selittää luovien alojen liiketoimintaa sekä hyödyntää liiketoiminta-ajattelua peruskäsitteiden avulla. Opiskelija tunnistaa yrittäjyyteen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Opiskelija suunnittelee tuote- tai palveluidean kehittämistä annetun toimintamallin tai - prosessin mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat liiketoiminta- ja yrittäjyysajattelun selkeää hallintaa. Opiskelija arvioi luovien alojen liiketoimintaa sekä yrittäjyyden mahdollisuuksia ja haasteita eri näkökulmia hyödyntäen. Opiskelija suunnittelee tuote- tai palveluidean kehittämistä hyödyntäen aktiivisesti liiketoiminnan kehittämisen käsitteistöä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat liiketoiminta-ja yrittäjyysajattelun erittäin vahvaa hallintaa. Opiskelija arvioi kriittisesti ja laajasti luovien alojen liiketoimintaa sekä yrittäjyyden mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija suunnittelee tuote- tai palveluidean kehittämistä hyödyntäen monipuolisen kattavaa liiketoiminnan kehittämisen käsitteistöä ja menetelmiä ja hakien uutta näkökulmaa aiheeseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssitehtävä liittyen liiketoiminnan kehittämiseen

Ilmoittautumisaika

01.08.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

04.01.2022 - 20.03.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Sanna Joensuu-Salo
Opiskelijaryhmät
  • YKUTU21
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • YRKK20R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YIKA21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • YLI21
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • YKEJO21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja johtaa tavoitteellista, integroitua markkinointiviestintää sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Opiskelija osaa huomioida asiakassuhteen vaiheet markkinointiviestinnän eri keinojen käytössä sekä hyödyntää digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee markkinointiviestinnän mittausmenetelmät ja osaa hyödyntää niitä markkinointiviestinnän analysoimisessa ja kehittämisessä yrityksen strategian mukaisesti.

Sisältö

Markkinointiviestinnän tavoitteet ja suunnittelu
Integroitu markkinointiviestintä
Markkinointiviestinnän toteuttaminen, mittaus ja arviointi
Digitaalinen markkinointiviestintä
Mainostoimistojen ja muiden alihankkijoiden rooli
Markkinointiviestinnän johtaminen

Oppimateriaalit

Artikkelipaketti (ilmoitettu Moodlessa)
Rämö, S. 2019. Viesti perille: tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa. Edita Publishing.
McDonald, M. 2016. Marketing plans : how to prepare them, how to profit from them. Wiley.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (luennot), ryhmätehtävät, verkkoseminaari ja kehittämistyö yritykselle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h (luennot, seminaari, kehittämistyö yritykselle)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää integroidun ja digitaalisen markkinointiviestinnän merkityksen ja markkinointiviestinnän johtamisen osana yrityksen strategiaa. Hän osaa perustasolla suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti sekä arvioida omaa kykyään johtaa markkinointiviestintää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää integroidun ja digitaalisen markkinointiviestinnän merkityksen ja markkinointiviestinnän johtamisen osana yrityksen strategiaa. Hän osaa hyvällä tasolla suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti sekä arvioida omaa kykyään johtaa markkinointiviestintää

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät erinomaisesti ja on osallistunut rakentavasti ja aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää erinomaisesti integroidun ja digitaalisen markkinointiviestinnän merkityksen ja markkinointiviestinnän johtamisen osana yrityksen strategiaa. Hän osaa erinomaisella tasolla suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti sekä arvioida omaa kykyään johtaa markkinointiviestintää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5 seminaariesityksen ja kehittämistehtävän perusteella

Ilmoittautumisaika

01.08.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

18.09.2021 - 31.12.2021

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
  • YKUTU21
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • YRKK20R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YTOJ21
    Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YIKA21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • YLI21
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • YKEJO21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja johtaa organisaation, tiimin ja yksilön osaamista. Opiskelija ymmärtää osaamisen johtamisen yhteyden organisaation strategiaan ja menestymiseen. Opiskelija hallitsee osaamisen johtamisen ja kehittämisen prosessin. Hän tunnistaa organisaation osaamistarpeita ja osaa hyödyntää osaamisen kehittämisen menetelmiä yrityksen strategian mukaisesti.

Sisältö

Osaamisen johtamisen prosessi ja käsitteet
Strategialähtöinen osaamisen kehittäminen
Osaamisen arvioinnin menetelmät
Osaamisen kehittämisen menetelmät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä: Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä kurssitehtävässään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt kehittämään osaamispääoman johtamista tukevia ratkaisuja kurssitehtävässään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla erinomaista kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on pystynyt kehittämään osaamispääoman johtamista tukevia luovia ratkaisuja kurssitehtävässään.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Ilmoittautumisaika

01.08.2021 - 22.01.2022

Ajoitus

22.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
  • YKUTU21
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
  • YRKK20R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YIKA21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • YLI21
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • YKEJO21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
  • YKLAS20
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
kuvata muotoiluajattelun merkitystä ja mahdollisuuksia organisaation kehittämisessä.
-tunnistaa käyttäjälähtöisyyden periaatteet palvelukehittämisen näkökulmasta.
-soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä organisaation toiminnan kehittämiseksi.
-soveltaa tietoa siitä, miten palvelumuotoilu linkittyy organisaation strategiaan
-suunnitella ja johtaa muotoiluajattelun hyödyntämistä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi

Sisältö

Palvelumuotoilun periaatteet, prosessi ja menetelmät
Palveluiden markkinointi ja arvonluonti palveluliiketoiminnassa ja –ekosysteemeissä
Käyttäjäkokemuksen kehittäminen osallistavien ja yhteiskehittämisen menetelmien avulla
Käyttäjälähtöisyyden merkitys organisaation muutoksessa ja uudistamisessa
Palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun kytkeminen organisaatiostrategiaan ja sen johtamiseen

Oppimateriaalit

Opintojaksolla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, verkossa ohjattuja tehtäviä, ryhmä/parityöskentely kehittämistehtävän parissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyöaika 130h, josta 18h ohjattua työskentelyä ja muu itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2) Opiskelija hallitsee palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keskeiset käsitteet ja prosessit. Opiskelija tulkitsee käyttäjälähtöisyyden merkitystä uusien palveluiden kehittämisessä.Opiskelija kuvaa palvelumuotoilun johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija suunnittelee palvelumuotoilua hyödyntävän projektin, sekä kuvaa sen yhteyttä organisaation strategiseen kehittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4) Opiskelija hallitsee ja soveltaa palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keskeisiä käsitteitä ja prosessia. Opiskelija arvioi selkeästi palvelumuotoilun mallien ja menetelmien käyttämistä organisaatiossa. Opiskelija rakentaa organisaation ja käyttäjien tarpeet huomioivia palvelukuvauksia. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa palvelumuotoilua hyödyntävän projektin. Opiskelija hahmottaa uusien palveluratkaisujen tarvetta huomioiden organisaation strategiset tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5) Opiskelija hallitsee ja soveltaa monipuolisesti palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keskeisiä käsitteitä ja prosessia. Opiskelija arvioi ja valitsee olennaiset palvelumuotoilun ja -kehittämisen mallit ja menetelmät organisaation palvelukehittämiseen. Opiskelija ennakoi organisaation kehitysmahdollisuuksia ja rakentaa niihin sopivia käyttäjälähtöisiä palvelukuvauksia. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja johtaa palvelumuotoiluprojektia. Opiskelija arvioi perustellusti uusien palveluratkaisujen lisäarvoa, huomioiden organisaation strategiset tavoitteet ja uudistumistarpeet.

Ilmoittautumisaika

03.09.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

04.09.2021 - 31.12.2021

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
Opettaja
  • Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
  • YKUTU21
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
-analysoida tulevaisuusajattelun käsitteitä johtamisen työkaluina
- soveltaa ennakointimenetelmiä osana organisaation strategista kehittämistä
- kehittää tulevaisuusajattelun ja strategisen ennakoinnin roolia osana ammatillista asiantuntijuuttaan
- tunnistaa toimintaympäristön muutoksia ja tuottaa monialaisia tulevaisuusnäkymiä erityisesti kulttuurituotannon kentässä

Sisältö

- tulevaisuusajattelun ja strategisen ennakoinnin käsitteet
- tulevaisuuden toimintaympäristöön vaikuttavien tekijöiden määrittely ja analysointi
- ennakointitiedon hankinta, analysointi ja tulkinta
- erilaisiin tulevaisuudentutkimuksen menetelmiin perehtyminen
-visiointi ja tulevaisuuden luotaaminen

Oppimateriaalit

Opintojaksolla jaettava luentomateriaali.

Opetusmenetelmät

Luennot sekä ryhmässä tehtävät harjoitukset. Tulevaisuusraportti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaistuntimäärä on 130h, josta kontaktiohjauksen osuus on 19h. Ryhmätyöskentelyssä opiskelijat sopivat itse ajankäyttönsä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2): Opiskelija on soveltanut strategista ennakointia ja perustellut tulevaisuuden tulkintaansa ja arvioitaan organisaation strategisista päämääristä osin oikeaa käsitteistöä soveltaen. Opiskelija arvioi omaa ennakointimenetelmien osaamistaan. Opiskelija on osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Opiskelija on soveltanut ammattitaitoisesti strategista ennakointia organisaation kehittämisen ja toimintaympäristön tulkinnan näkökulmista. Opiskelija on perustellut tulkintaansa strategisista kehittämistarpeista ammattimaisesti ja olennaista käsitteistöä soveltaen. Opiskelija arvioi perustellen omaa ennakointimenetelmien osaamistaan. Opiskelijan osallistuminen työskentelyyn on ollut aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on soveltanut harkiten, luovasti ja monipuolisesti stategista ennakointia sekä organisaation että toimintaympäristön kehittämisen näkökulmista. Opiskelija on perustellut tulkintaansa ja esittänyt arvioitaan strategisista kehittämistarpeista ja tavoitteista ammattimaisesti ja olennaista käsitteistöä erinomaisesti soveltaen. Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustellen omaa ennakointimenetelmien osaamistaan. Opiskelijan osallistuminen työskentelyyn on ollut aktiivista ja rakentavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oma tai pienen ryhmän laatima tulevaisuusraportti omasta yrityksestä tai organisaatiosta.

Ilmoittautumisaika

01.08.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

11.12.2021 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
Opettaja
  • Leena Elenius
  • Emilia Kangas
  • Virpi Masonen
Opiskelijaryhmät
  • YKUTU21
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kriittisesti kuvailla, vertailla ja soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- lukea ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä
- tehdä tiedonhakua, hyödyntää ja merkitä olennaiset lähteet ohjeistuksen mukaisesti
- perustellusti määritellä työelämän kehittämisen kohteita
- määritellä tutkimus- tai kehittämistehtävän tavoitteet ja niihin soveltuvat tutkimusmenetelmät sekä kirjoittaa ja esittää tutkimussuunnitelman.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan tarpeet työelämässä
Erilaisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien vertailu ja soveltaminen
Tutkimuksellinen tiedonhankinta ja kirjoittaminen
Tutkimustulosten kriittinen analyysi ja arviointi
Opinnäytetyöprosessin hallinta ja ohjeistaminen

Oppimateriaalit

Suositeltavaa menetelmäkirjallisuutta, esim:
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S.& Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino.
Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori, J. & Granfelt, R. 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino.
Kananen, J. 2017. Kehittämistutkimus interventiotutkimuksen muotona: Opas opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittajalle. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona: Miten kirjoitan toimintatutkimuksen opinnäytetyönä? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Lähitunnit ja kurssitehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia, josta
-lähitunnit 20 tuntia
-itsenäistä työskentelyä 1105tuntia

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
- opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- opiskelija osaa valita kehittämistyönsä tutkimusmenetelmän
- opiskelija osaa käyttää relevantteja tiedonlähteitä
- opiskelija osaa analysoida tutkimustuloksia kriittisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssitehtävien suorittaminen.