Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 04173
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 0408301262
Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
30.10.2021 - 30.11.2021
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
Opettaja
- Kirsti Sorama
Opiskelijaryhmät
-
LIIKE21SLiiketoimintaosaamisen kehittäminen
-
YTOJ21Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YIKA21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen liittyviä keskeisiä käsitteellisiä jännitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa toimintaympäristön trendejä ja toimialan kehityssuuntia. Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen muutosajureita sekä niiden roolia ja merkitystä strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa arvioida tunnistettujen muutostekijöiden ja muutosprosessien vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan sekä analysoida yrityksen arvonluontia ja ansaintalogiikkaa muuttuvassa maailmassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia oppivassa ryhmässä ja arvioida oman osaamisensa kehittymistä.
Sisältö
- strateginen uudistaminen
- toimintaympäristön ja oman organisaation strateginen analyysi
- strategiatyökalut
- strategisen uudistumisen johtaminen
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina käytetään luennoitsijan myöhemmin ilmoittamia artikkeleita. Vahvasti suositeltava materiaali: Ritakallio, T. & Vuori, T. (2018). Elävä strategia: Kyky nähdä, taito tarttua tulevaisuuteen. Alma Talent.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, soveltava harjoitustyö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyö on suositeltavaa kohdentaa todelliseen yritykseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi vaihtoehtoisesti suorittaa tentillä (luennoitsija ilmoittaa materiaalit opintojakson alussa).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 16h, itsenäinen opiskelu 80h, soveltava harjoitustyö 40h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluun passiivisesti
Opiskelija käyttää ja soveltaa käsitteitä pintapuolisesti analysoiden
Opiskelija arvioi muuttuvaa toimintaympäristöä ja sen vaikutuksia summittaisesti
Opiskelija pyrkii tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, analyysin ollessa osin vaillinaista
Opiskelija osaa soveltaa strategiatyökaluja suppeasti
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija käyttää käsitteistöä osuvasti soveltaen
Opiskelija analysoi toimintaympäristöä ja sen muutoksia kattavasti
Opiskelija soveltaa strategiatyökaluja systemaattisesti
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle uuden liiketoimintamahdollisuuden ja arvioida sitä uskottavasti
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija käyttää käsitteistöä oivaltaen
Opiskelija analysoi toimintaympäristön muutoksia systemaattisesti ja oivaltaen
Opiskelija soveltaa strategiatyökaluja kontekstiherkästi ja systemaattisesti
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisen liiketoimintamahdollisuuden osuvasti perustellen
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö 80 %, vertaisarvioinnin toteutus 20%
Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
01.10.2021 - 31.12.2021
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
Opettaja
- Sanna Joensuu-Salo
Opiskelijaryhmät
-
LIIKE21SLiiketoimintaosaamisen kehittäminen
-
YRKK20RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa
Sisältö
Markkinaorientaatio ja sen osa-alueet (asiakas- ja kilpailijatiedon kerääminen, tiedon hyödyntäminen)
Markkinointikyvykkyys ja sen osa-alueet (markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta, asiakassuhteiden hallinta)
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutus yrityksen menestymiseen ja kasvuun
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden kehittämisen työkalut yrityksessä
Oppimateriaalit
Moodlen opintojaksototeutuksessa esitetty materiaali.
Artikkelipaketti (tiedot Moodlessa)
Joensuu, S., Viljamaa, A., Katajavirta, M., Kettunen, S. & Mäkelä, A-M. (2015). Markkinaorientaatio ja markkinointikyvykkyys eteläpohjalaisissa kasvuyrityksissä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia A 21. Seinäjoen ammattikorkeakoulu: Seinäjoki.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan täysin verkkototeutuksena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h opiskelijan työtä (sisältää verkkoluennot, keskustelutehtävät ja kehittämistehtävän toteutuksen)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) perustasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) hyvällä tasolla. Opiskelija osaa hyvin selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät erinomaisesti ja on osallistunut rakentavasti ja aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa erinomaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu oppimispäiväkirjasta (70 %) ja muut tehtävät (30 %).
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
07.09.2021 - 17.10.2021
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Tekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
Opettaja
- Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
-
LIIKE21SLiiketoimintaosaamisen kehittäminen
-
YRKK20IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK20RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YTOJ21Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YIKA21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Tavoitteet
Suoritettuaan opintojakson opiskelija tuntee esimiestyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii esimieheltä ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen esimies hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa toimintaansa esimiehenä
Sisältö
Esimiehen tunneäly
Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Transformationaalinen johtajuus ja muutosjohtajuus
Oma johtamisprofiili
Tavoitteellinen johtaminen: miten saan ihmiset toimimaan oikeaan suuntaan
- Palautteen antaminen
- Työmotivaatio ja ilmapiiri työn tuottavuuden näkökulmasta
- Esimiestyö ja työhyvinvointi; hankalien tilanteiden käsittely
- Esimiestyö ja viestintä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on tietoinen esimiestyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää esimiestyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esimiestyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan arvioivalla otteella.
Esitietovaatimukset
-