Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintaosaamisen kehittäminen

Laajuus:
15 op

Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja

Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 04173

Opinto-ohjaaja

Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 0408301262

Liiketoimintaosaamisen kehittäminen

Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

30.10.2021 - 30.11.2021

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
  • Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
Opettaja
  • Kirsti Sorama
Opiskelijaryhmät
  • LIIKE21S
    Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
  • YTOJ21
    Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YIKA21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • YKEJO21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen liittyviä keskeisiä käsitteellisiä jännitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa toimintaympäristön trendejä ja toimialan kehityssuuntia. Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen muutosajureita sekä niiden roolia ja merkitystä strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa arvioida tunnistettujen muutostekijöiden ja muutosprosessien vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan sekä analysoida yrityksen arvonluontia ja ansaintalogiikkaa muuttuvassa maailmassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia oppivassa ryhmässä ja arvioida oman osaamisensa kehittymistä.

Sisältö

- strateginen uudistaminen
- toimintaympäristön ja oman organisaation strateginen analyysi
- strategiatyökalut
- strategisen uudistumisen johtaminen

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina käytetään luennoitsijan myöhemmin ilmoittamia artikkeleita. Vahvasti suositeltava materiaali: Ritakallio, T. & Vuori, T. (2018). Elävä strategia: Kyky nähdä, taito tarttua tulevaisuuteen. Alma Talent.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, soveltava harjoitustyö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustyö on suositeltavaa kohdentaa todelliseen yritykseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi vaihtoehtoisesti suorittaa tentillä (luennoitsija ilmoittaa materiaalit opintojakson alussa).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 16h, itsenäinen opiskelu 80h, soveltava harjoitustyö 40h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluun passiivisesti
Opiskelija käyttää ja soveltaa käsitteitä pintapuolisesti analysoiden
Opiskelija arvioi muuttuvaa toimintaympäristöä ja sen vaikutuksia summittaisesti
Opiskelija pyrkii tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, analyysin ollessa osin vaillinaista
Opiskelija osaa soveltaa strategiatyökaluja suppeasti
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija käyttää käsitteistöä osuvasti soveltaen
Opiskelija analysoi toimintaympäristöä ja sen muutoksia kattavasti
Opiskelija soveltaa strategiatyökaluja systemaattisesti
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle uuden liiketoimintamahdollisuuden ja arvioida sitä uskottavasti
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija käyttää käsitteistöä oivaltaen
Opiskelija analysoi toimintaympäristön muutoksia systemaattisesti ja oivaltaen
Opiskelija soveltaa strategiatyökaluja kontekstiherkästi ja systemaattisesti
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisen liiketoimintamahdollisuuden osuvasti perustellen
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustyö 80 %, vertaisarvioinnin toteutus 20%

Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

01.10.2021 - 31.12.2021

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
Opettaja
  • Sanna Joensuu-Salo
Opiskelijaryhmät
  • LIIKE21S
    Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
  • YRKK20R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa

Sisältö

Markkinaorientaatio ja sen osa-alueet (asiakas- ja kilpailijatiedon kerääminen, tiedon hyödyntäminen)
Markkinointikyvykkyys ja sen osa-alueet (markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta, asiakassuhteiden hallinta)
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutus yrityksen menestymiseen ja kasvuun
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden kehittämisen työkalut yrityksessä

Oppimateriaalit

Moodlen opintojaksototeutuksessa esitetty materiaali.
Artikkelipaketti (tiedot Moodlessa)
Joensuu, S., Viljamaa, A., Katajavirta, M., Kettunen, S. & Mäkelä, A-M. (2015). Markkinaorientaatio ja markkinointikyvykkyys eteläpohjalaisissa kasvuyrityksissä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia A 21. Seinäjoen ammattikorkeakoulu: Seinäjoki.

Opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan täysin verkkototeutuksena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h opiskelijan työtä (sisältää verkkoluennot, keskustelutehtävät ja kehittämistehtävän toteutuksen)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) perustasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) hyvällä tasolla. Opiskelija osaa hyvin selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät erinomaisesti ja on osallistunut rakentavasti ja aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa erinomaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana muodostuu oppimispäiväkirjasta (70 %) ja muut tehtävät (30 %).

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

07.09.2021 - 17.10.2021

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Tekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
Opettaja
  • Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
  • LIIKE21S
    Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
  • YRKK20I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK20R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YTOJ21
    Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YIKA21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija

Tavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija tuntee esimiestyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii esimieheltä ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen esimies hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa toimintaansa esimiehenä

Sisältö

Esimiehen tunneäly
Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Transformationaalinen johtajuus ja muutosjohtajuus
Oma johtamisprofiili
Tavoitteellinen johtaminen: miten saan ihmiset toimimaan oikeaan suuntaan
- Palautteen antaminen
- Työmotivaatio ja ilmapiiri työn tuottavuuden näkökulmasta
- Esimiestyö ja työhyvinvointi; hankalien tilanteiden käsittely
- Esimiestyö ja viestintä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on tietoinen esimiestyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää esimiestyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esimiestyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esimiestaitojaan arvioivalla otteella.

Esitietovaatimukset

-