Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
01.05.2024 - 02.06.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Niina Keskinen
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
PHERKO23Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija syventää palliatiivisen hoidon osaamistaan yksilöllisten tarpeidensa ja toiveidensa mukaisesti toteuttamalla työelämän kanssa toiminnallisen kehittämistyön näyttöön perustuen. Tähän opintokokonaisuuteen sisältyy erikoistumiskoulutuksen valtakunnallinen lopputentti.
Opiskelija
- Syventää palliatiivisen hoidon asiantuntijuuttaan näyttöön perustuvaa tietoa systemaattisesti hakien ja soveltaen
- Soveltaa palliatiivisen hoidon asiantuntijuuttaan työyhteisönsä ja hyvinvointialueensa kehittämisessä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvan kirjallisen tuotoksen ja asiantuntijaesityksen
Sisältö
Opiskelija
- Näyttöön perustuva asiantuntijuus palliatiivisessa hoidossa
-Systemaattinen tiedonhaku ja tietoperustan soveltaminen palliatiivisessa hoidossa
-Toiminnallinen ja työelämälähtöinen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
Oppimateriaalit
Kirjallinen materiaali Moodlealustalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja seminaari
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 5op x 27h = 135h.
Seminaaripäivä 8h, itsenäistä työskentelyä 127h.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaaritehtävä, loppukoe.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 11.02.2024
Laajuus
10 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Sh Nimeämätön
- Niina Keskinen
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
PHERKO23Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
-toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä ennakoivan
hoitosuunnitelman mukaisesti
-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kokonaisvaltaista potilaslähtöistä oirehoitoa
palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa näyttöön perustuen
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri sairausryhmien erityispiirteistä osana laadukasta
oirehoitoa
- hyödyntää tarkoituksenmukaisesti terveys- ja hyvinvointiteknologiaa hoidon tarpeen arvioimisessa, potilasohjauksessa, omahoidon tukemisessa sekä potilaan/asiakkaan terveydentilan seurannassa ja hoitoa koskevan päätöksenteon tukena
-soveltaa laaja-alaisesti oirehoidon menetelmiä huomioiden potilaan odotettavissa oleva
elinaika ja arvioi niiden vaikuttavuutta
-soveltaa osaamistaan saattohoitopotilaan kuolemisen prosessissa huomioiden läheiset
Sisältö
Sisällöt:
-Moniammatillinen yhteistyö oirehoidossa
-Ennakoiva oirehoidon hoitosuunnitelma
-Kokonaisvaltainen oirehoito:
-Oireiden arviointi ja erilaiset oiremittarit
-Oirehoidon ohjaus
-Kipu
-Hengitystieoireet
-Mahasuolikanavan oireet
-Suun oireet
-Neurologiset oireet
-Psykologiset oireet
-Iho-oireet
-Yleisoireet
-Total pain, kokonaisvaltainen kärsimys
- Palliatiivinen sedaatio
- Hätätilanteet
-Syöpä-, sydän-, keuhko-, neurologisten ja muistisairauksien sekä erityisryhmien oirehoidon erityispiirteet (Sisältää myös eri-ikäiset lapset ja nuoret sekä kehitysvammaiset)
-Kuolemisen prosessi ja kuoleman jälkeinen hoito
Oppimateriaalit
Asiantuntijaluennot ja kirjallinen materiaali Moodlealustalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja taitopajat
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluentoja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 10 op x 27h = 270h
Neljä lähiopetuspäivää (32h), itsenäistä työtä 238h.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät, oppimispäiväkirja
Esitietovaatimukset
Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.
Lisätiedot
Toteutus:
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
- Tietotestit
- Oppimistehtävät
- Asiantuntijaluennot ja ennakkotehtävät
- Toiminnallista harjoittelua
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 12.11.2023
Laajuus
6 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Hilkka Latva-Somppi
- Sh Nimeämätön
- Niina Keskinen
- Silja Saarikoski
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
PHERKO23Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
-käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti
- ymmärtää eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa sekä tukee työyhteisöään eettisen ja juridisen tietoperustan mukaisessa toiminnassa
- tunnistaa työyhteisössään mahdollisia eettisiä epäkohtia ja saa valmiuksia puuttua niihin asianmukaisella ratkaisukeskeisellä tavalla ja varmistaa osaltaan säännösten ja organisaation ohjeiden mukaista eettisesti kestävää toimintaa ja toimintakulttuurin muutosta
-toimia monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana alueellaan.
-kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen
ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- analysoida palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeitaan
Sisältö
Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
Potilaan ja läheisen palveluohjaus
Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa
hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa
Oppimateriaalit
Asiantuntijaluennot ja kirjallinen materiaali Moodlealustalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluentoja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 6 op x 27h = 162h
Kolme lähipäivää (24h), lisäksi itsenäistä opiskelua 138h.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät, oppimispäiväkirja
Esitietovaatimukset
Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.
Lisätiedot
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
Ennakkotehtävät ennen lähiopetusta
Asiantuntijaluennot ja työpajat
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
12.03.2024 - 21.04.2024
Laajuus
9 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Niina Keskinen
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
PHERKO23Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
-soveltaa oman alansa näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja
arvioidessaan palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista
ja eksistentiaalista tukea
-arvioi ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan toimiessaan moniammatillisessa tiimissä ja verkostoissa sekä hyödyntää moniammatillista osaamista potilaan ja perheen tukemisessa
-tulkitsee potilaan kommunikaation tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelee
kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden
-omaa edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessaan potilaita ja heidän läheisiään
palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
-arvioi ja kehittää omia tunne- ja itsereflektiotaitojaan
Sisältö
Sisältö
-Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen,
sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
-Sosiaalietuudet
-Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
- Eri-ikäisten suru ja kriisi käsitteenä ja ilmiönä
-Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
-Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
-Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä
kohtaamisessa
-Vaikeista asioista keskusteleminen
-Hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä
-Puheeksi ottaminen
-Aktiivinen kuunteleminen
-Auttava vuorovaikutus
-Motivoiva keskustelu
-Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät
-Tulkkauspalveluiden käyttö
-Moniammatillisuus
-Konsultointiosaaminen
-Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
-Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus
Oppimateriaalit
Asiantuntijaluennot ja kirjallinen materiaali Moodlealustalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja simulaatio
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluentoja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 9 op x 27h = 243h
Neljä lähiopetuspäivää (32h), itsenäistä työtä 211h.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät, oppimispäiväkirja
Lisätiedot
Toteutus:
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
Ennakkotehtävät ennen lähiopetusta
Asiantuntijaluennot ja työpajat