Siirry suoraan sisältöön

Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus

Laajuus:
30 op

Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus

Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

01.05.2024 - 02.06.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Niina Keskinen
  • Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
  • PHERKO23
    Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija syventää palliatiivisen hoidon osaamistaan yksilöllisten tarpeidensa ja toiveidensa mukaisesti toteuttamalla työelämän kanssa toiminnallisen kehittämistyön näyttöön perustuen. Tähän opintokokonaisuuteen sisältyy erikoistumiskoulutuksen valtakunnallinen lopputentti.
Opiskelija
- Syventää palliatiivisen hoidon asiantuntijuuttaan näyttöön perustuvaa tietoa systemaattisesti hakien ja soveltaen
- Soveltaa palliatiivisen hoidon asiantuntijuuttaan työyhteisönsä ja hyvinvointialueensa kehittämisessä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvan kirjallisen tuotoksen ja asiantuntijaesityksen

Sisältö

Opiskelija
- Näyttöön perustuva asiantuntijuus palliatiivisessa hoidossa
-Systemaattinen tiedonhaku ja tietoperustan soveltaminen palliatiivisessa hoidossa
-Toiminnallinen ja työelämälähtöinen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta

Oppimateriaalit

Kirjallinen materiaali Moodlealustalla.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja seminaari
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 5op x 27h = 135h.
Seminaaripäivä 8h, itsenäistä työskentelyä 127h.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaaritehtävä, loppukoe.

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 11.02.2024

Laajuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Sh Nimeämätön
  • Niina Keskinen
  • Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
  • PHERKO23
    Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
-toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä ennakoivan
hoitosuunnitelman mukaisesti
-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kokonaisvaltaista potilaslähtöistä oirehoitoa
palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa näyttöön perustuen
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri sairausryhmien erityispiirteistä osana laadukasta
oirehoitoa
- hyödyntää tarkoituksenmukaisesti terveys- ja hyvinvointiteknologiaa hoidon tarpeen arvioimisessa, potilasohjauksessa, omahoidon tukemisessa sekä potilaan/asiakkaan terveydentilan seurannassa ja hoitoa koskevan päätöksenteon tukena
-soveltaa laaja-alaisesti oirehoidon menetelmiä huomioiden potilaan odotettavissa oleva
elinaika ja arvioi niiden vaikuttavuutta
-soveltaa osaamistaan saattohoitopotilaan kuolemisen prosessissa huomioiden läheiset

Sisältö

Sisällöt:
-Moniammatillinen yhteistyö oirehoidossa
-Ennakoiva oirehoidon hoitosuunnitelma
-Kokonaisvaltainen oirehoito:
-Oireiden arviointi ja erilaiset oiremittarit
-Oirehoidon ohjaus
-Kipu
-Hengitystieoireet
-Mahasuolikanavan oireet
-Suun oireet
-Neurologiset oireet
-Psykologiset oireet
-Iho-oireet
-Yleisoireet
-Total pain, kokonaisvaltainen kärsimys
- Palliatiivinen sedaatio
- Hätätilanteet
-Syöpä-, sydän-, keuhko-, neurologisten ja muistisairauksien sekä erityisryhmien oirehoidon erityispiirteet (Sisältää myös eri-ikäiset lapset ja nuoret sekä kehitysvammaiset)
-Kuolemisen prosessi ja kuoleman jälkeinen hoito

Oppimateriaalit

Asiantuntijaluennot ja kirjallinen materiaali Moodlealustalla.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja taitopajat
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluentoja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 10 op x 27h = 270h
Neljä lähiopetuspäivää (32h), itsenäistä työtä 238h.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät, oppimispäiväkirja

Esitietovaatimukset

Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.

Lisätiedot

Toteutus:
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
- Tietotestit
- Oppimistehtävät
- Asiantuntijaluennot ja ennakkotehtävät
- Toiminnallista harjoittelua

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 12.11.2023

Laajuus

6 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Hilkka Latva-Somppi
  • Sh Nimeämätön
  • Niina Keskinen
  • Silja Saarikoski
  • Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
  • PHERKO23
    Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
-käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti
- ymmärtää eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa sekä tukee työyhteisöään eettisen ja juridisen tietoperustan mukaisessa toiminnassa
- tunnistaa työyhteisössään mahdollisia eettisiä epäkohtia ja saa valmiuksia puuttua niihin asianmukaisella ratkaisukeskeisellä tavalla ja varmistaa osaltaan säännösten ja organisaation ohjeiden mukaista eettisesti kestävää toimintaa ja toimintakulttuurin muutosta
-toimia monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana alueellaan.
-kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen
ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- analysoida palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeitaan

Sisältö

Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
Potilaan ja läheisen palveluohjaus
Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa
hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa

Oppimateriaalit

Asiantuntijaluennot ja kirjallinen materiaali Moodlealustalla.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluentoja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 6 op x 27h = 162h
Kolme lähipäivää (24h), lisäksi itsenäistä opiskelua 138h.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät, oppimispäiväkirja

Esitietovaatimukset

Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.

Lisätiedot

Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
Ennakkotehtävät ennen lähiopetusta
Asiantuntijaluennot ja työpajat

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

12.03.2024 - 21.04.2024

Laajuus

9 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Niina Keskinen
  • Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
  • PHERKO23
    Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
-soveltaa oman alansa näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja
arvioidessaan palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista
ja eksistentiaalista tukea
-arvioi ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan toimiessaan moniammatillisessa tiimissä ja verkostoissa sekä hyödyntää moniammatillista osaamista potilaan ja perheen tukemisessa
-tulkitsee potilaan kommunikaation tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelee
kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden
-omaa edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessaan potilaita ja heidän läheisiään
palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
-arvioi ja kehittää omia tunne- ja itsereflektiotaitojaan

Sisältö

Sisältö
-Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen,
sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
-Sosiaalietuudet
-Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
- Eri-ikäisten suru ja kriisi käsitteenä ja ilmiönä
-Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
-Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
-Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä
kohtaamisessa
-Vaikeista asioista keskusteleminen
-Hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä
-Puheeksi ottaminen
-Aktiivinen kuunteleminen
-Auttava vuorovaikutus
-Motivoiva keskustelu
-Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät
-Tulkkauspalveluiden käyttö
-Moniammatillisuus
-Konsultointiosaaminen
-Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
-Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus

Oppimateriaalit

Asiantuntijaluennot ja kirjallinen materiaali Moodlealustalla.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja simulaatio
Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, harjoitukset ja tehtävät)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluentoja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 27h opiskelijan työtä. 9 op x 27h = 243h
Neljä lähiopetuspäivää (32h), itsenäistä työtä 211h.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät, oppimispäiväkirja

Lisätiedot

Toteutus:
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
Ennakkotehtävät ennen lähiopetusta
Asiantuntijaluennot ja työpajat