Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tutkinto-ohjelman nimi
Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Suuntautumisvaihtoehdot
Ruokaketjun kehittämineen - ohjelmassa ei ole varsinaista suuntautumisvalintaa. Restonomipohjaiset opiskelijat opiskelevat osan opinnoista yhdessä agrologi- ja elintarvikeinsinööripohjaisten opiskelijoiden kanssa.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Ruokaketjun kehittämisen ylempi amk- tutkinto on työelämälähtöinen tutkinto. Sen tavoitteena on tuottaa korkeatasoinen osaaminen, jossa yhdistyvät alan teoreettinen hallinta työelämässä hankittuun kokemukseen. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa julkisiin virkoihin saman kelpoisuuden kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Restonomi (ylempiAMK)
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opintojen rakenne
Opinnot koostuvat pakollisista opinnoista (50 op) ja vapaasti valittavista opinnoista (10 op). Opintojakso-opinnot toteutuvat suurimmaksi osaksi kahdessa lukuvuodessa. Tämän lisäksi jo opintojen alkuvaiheessa aloitetaan 30 op:n laajuisen opinnäytteen suunnitteleminen ja tekeminen.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Ruokaketjun kehittämien opinnoissa on laaja valikoima opintoja menetelmä- ja toimintaympäristön analysointiopinnoista ruokaketjun liiketoimintaosaamiseen, prosessiosaamiseen, ravitsemusosaamiseen ja markkinointiosaamiseen. Restonomipohjaiset opiskelijat keskittyvät erityisesti ravitsemukseen, markkinointiin ja asiakkuusosaamiseen. Opinnäytetyöllä ja vapaasti valittavilla opinnoilla voit syventää osaamistasi haluamallesi alueelle.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Opinnoissa sovelletaan konstruktiivista oppimiskäsitystä. Opettaja toimii ohjaajana ja valmentajana joka johtaa opiskelijan löytämään lähiopetuksen yhteydessä oppimissisältöihin teoriataustaa ja yhdistämään sen työelämän kokemuksiin. Työkaluina tässä ongelmakeskeisessä opiskelussa ovat esseet, harjoitustyöt ja työelämän ongelmiin pohjautuvat suunnitelmat. Oppimisen välttämätön edellytys on kaikissa tilanteissa aktiivinen opiskelija ja toimivat vuorovaikutussuhteet opiskelijan ja ohjaajan välillä
Ahot-menettelyt
OT-menettelyssä noudatetaan SeAMK:n yleistä ohjeistusta.
Ammatillinen osaamisprofiili
Koulutus antaa valmiuden toimia ruokaketjun yrityksissä ja organisaatioissa erilaisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä.
Kansainvälisyys
Opintojaksoilla on englanninkielistä oppimateriaalia. Yksi opintojakso opiskellaan englanniksi.
Jatko-opintokelpoisuus
Valmistuttuaan opiskelija voi jatkaa opintojaan yliopistossa asianomaisen yliopiston määrittelemällä tavalla.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Koulutus järjestetään monimuoto-opetuksena, mikä mahdollistaa opiskelun työn ohessa. Lähiopetusta on torstaisin ja perjantaisin (perjantaisin ja lauantaisin) 3 - 4 viikon välein syyskuusta toukokuun loppuun.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
e-mail: anne-maria.aho(at)seamk.fi
Phone: +358 (0)40 830 4173
Margit Närvä
Sähköposti: margit.narva(at)seamk.fi
Puhelin 040 830 2433
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262
Opiskelijapalvelut
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Sirkka Nieminen
- Risto Lauhanen
- Margit Närvä
- Jyrki Rajakorpi
- Kaija Nissinen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida tieteellisiä tutkimuksia sekä työelämässä tarvittavia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sekä raportoida itsenäisesti tieteellisen tutkimuksen ja työelämän kehittämistehtävän.
Sisältö
-Tiedonhankinta, tietokannat ja niiden käyttö
- Kvantitatiivinen tutkimus
- Kvalitatiivinen tutkimus
- Tutkimus- ja kehittämistehtävän rakenne ja raportointi
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. 3. painos. Vastapaino.
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. 9. uud. p. Helsinki: Edita.
Metsämuuronen, J. 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus
Silverman, D. 2005. Doing Qualitative Research. 2nd ed. Sage Publications.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 133,5 h, josta lähiopetusta noin 50 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa arvioida tiedon luotettavuutta. Opiskelija osaa analysoida eri tutkimusmenetelmien soveltuvuutta eri tilanteisiin. Opiskelija osaa valita sopivan menetelmän ja soveltaa sitä opinnäytetyönsä suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija on tehnyt tehtävät annettujen ohjeiden mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, hyväksytysti tehdyt harjoitukset ja harjoitustyöt.
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 10.12.2024
Ajoitus
14.02.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Juuso Kumpulainen
Opiskelijaryhmät
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää eläinlajikohtaiset ruhon rakenteet ja osaa soveltaa lihan hienorakenteen
ominaisuuksia lihateknologian prosesseissa.
Opiskelija osaa analysoida lihan ja muiden kudosten biokemiallisia vuorovaikutuksia lihateknologisissa
prosesseissa.
Sisältö
Yleisimmät teuraseläinlajit ja niiden ruhorakenteet
Eläinten kudokset
Kudosten erityispiirteet ja hienorakenne
Biokemialliset ja kemialliset tekijät lihassa
Lihateknologian prosessit
Oppimateriaalit
1) R. A. Lawrie, D.A. Ledward: Lawries Meat Science, CRC Woodhead Publ. in Food Science; Technology and Nutrition, 8th Edition.
2) Feiner, G. (2006). Meat products handbook: Practical science and technology. Woodhead Publishing Limited.
3) Muu luentomateriaali.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustyöt sekä laboratorioharjoitukset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 111 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää pääkohdat eläinlajikohtaisista ruhon rakenteista ja osaa soveltaa lihan
teknologisia ominaisuuksia tavanomaisissa prosesseissa.
Opiskelija osaa selittää pääkohtia lihan biokemiallisten ominaisuuksien vaikutuksista lopputuotteen
ominaisuuksiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee eläinlajikohtaiset ruhon rakenteet yksityiskohtaisesti ja osaa soveltaa lihan
teknologisia ominaisuuksia monipuolisesti useissa eri prosesseissa.
Opiskelija osaa arvioida lihan biokemiallisten ominaisuuksien vaikutusta lopputuotteen ominaisuuksiin
monipuolisesti usealta eri näkökulmalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee eläinlajikohtaiset ruhon rakenteet yksityiskohtaisesti ja osaa soveltaa lihan teknologisia ominaisuuksia monipuolisesti useissa eri prosesseissa.
Opiskelija osaa arvioida lihan biokemiallisten ominaisuuksien vaikutusta lopputuotteen ominaisuuksiin monipuolisesti usealta eri näkulmalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, harjoitustyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt kurssilla annetut tehtävät. Opiskelija tietää ja ymmärtää aiheiden peruskäsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä tavallisiin ongelmiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssilla annettuihin tehtäviin. Opiskelija tuntee aiheiden käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisiin ongelmiin. Opiskelija osaa löytää uusia merkityksiä soveltaessaan oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssilla annettuihin tehtäviin. Opiskelija tuntee aiheiden käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisiin ongelmiin. Opiskelija osaa yhdistää kertyneet tiedot ja taidot aikaisempiin kokemuksiin aiheesta.
Esitietovaatimukset
Lihateknologia tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 10.12.2024
Ajoitus
15.04.2025 - 06.06.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Juuso Kumpulainen
Opiskelijaryhmät
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida lihantuotannon eri vaiheiden merkitystä lihateknologiassa.
Opiskelija osaa soveltaa analyyttisiä menetelmiä lihateknologisen laadun hallintaan ja arviointiin.
Opiskelija osaa analysoida eri raaka-aineiden teknologisia ominaisuuksia ja käytettävyyttä.
Sisältö
Kestävän kehityksen mukainen tuotelaatu.
Sivutuotteiden hyödyntäminen ruoka, rehu ja muu teknologinen käyttö.
Kehittyneet analyysimenetelmät lihateknologian prosessien apuna.
Hybridituotteiden raaka-aineet
Oppimateriaalit
1) R. A. Lawrie, D.A. Ledward: Lawries Meat Science, CRC Woodhead Publ. in Food Science; Technology and Nutrition, 8th Edition.
2) Feiner, G. (2006). Meat products handbook: Practical science and technology. Woodhead Publishing Limited.
3) Muu luentomateriaali.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustyöt sekä laboratorioharjoitukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 111 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää pääkohdat lihantuotannon eri vaiheiden merkityksestä lihateknologiassa
ja osaa soveltaa analyyttisiä menetelmiä lihateknologisen laadun hallinnassa ja arvioinnissa.
Opiskelija osaa analysoida eri raaka-aineiden teknologisia ominaisuuksia ja käytettävyyttä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää lihantuotannon eri vaiheiden merkityksestä lihateknologiassa ja osaa
soveltaa analyyttisiä menetelmiä lihateknologisen laadun hallinnassa ja arvioinnissa.
Opiskelija osaa analysoida eri raaka-aineiden teknologisia ominaisuuksia ja käytettävyyttä
usealta eri näkökulmalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee lihantuotannon eri vaiheiden merkityksen lihateknologiassa ja osaa soveltaa
analyyttisiä menetelmiä lihateknologisen laadun hallinnassa ja arvioinnissa kiitettävällä tasolla.
Opiskelija osaa analysoida eri raaka-aineiden teknologisia ominaisuuksia ja käytettävyyttä
monipuolisesti usealta eri näkökulmalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, harjoitustyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt kurssilla annetut tehtävät. Opiskelija tietää ja ymmärtää aiheiden peruskäsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä tavallisiin ongelmiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssilla annettuihin tehtäviin. Opiskelija tuntee aiheiden käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisiin ongelmiin. Opiskelija osaa löytää uusia merkityksiä soveltaessaan oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssilla annettuihin tehtäviin. Opiskelija tuntee aiheiden käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisiin ongelmiin. Opiskelija osaa yhdistää kertyneet tiedot ja taidot aikaisempiin kokemuksiin aiheesta.
Esitietovaatimukset
Lihateknologia, Lihan biokemialliset ja rakenteelliset tekijät
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Sanna Joensuu-Salo
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa
Sisältö
Markkinaorientaatio ja sen osa-alueet (asiakas- ja kilpailijatiedon kerääminen, tiedon hyödyntäminen)
Markkinointikyvykkyys ja sen osa-alueet (markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta, asiakassuhteiden hallinta)
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutus yrityksen menestymiseen ja kasvuun
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden kehittämisen työkalut yrityksessä
Oppimateriaalit
Moodlen opintojaksototeutuksessa esitetty materiaali.
Artikkelipaketti (tiedot Moodlessa)
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan täysin verkkototeutuksena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h opiskelijan työtä (sisältää verkkoluennot, keskustelutehtävät ja kehittämistehtävän toteutuksen)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) perustasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) hyvällä tasolla. Opiskelija osaa hyvin selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät erinomaisesti ja on osallistunut rakentavasti ja aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa erinomaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu kehittämistyön raportin perusteella (1-5). Osallistuminen verkkokeskusteluihin hyväksytty/hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksoon riittävällä tasolla. Opiskelijan tekemä kehittämistehtävä ei täytä annettuja vaatimuksia sisällön ja laajuuden suhteen. Opiskelijan tuotokset osoittavat, että hän ei osaa tyydyttävällä tasolla selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutusta yrityksen menestymisessä ja kasvussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut verkkokeskusteluihin riittävällä tasolla ja tehnyt yritykselle vaaditun kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä osoittaa, että opiskelija osaa jollain tavalla analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa tyydyttävästi selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut verkkokeskusteluihin ja tehnyt yritykselle vaaditun kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä osoittaa, että opiskelija osaa perustellusti analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa osoittaen hyvää teorian soveltamista käytäntöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut verkkokeskusteluihin ja tehnyt yritykselle vaaditun kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä osoittaa, että opiskelija osaa syvällisesti analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa osoittaen kiitettävää ja oivaltavaa teorian soveltamista käytäntöön.
Ilmoittautumisaika
02.09.2024 - 30.11.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Englanti
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Kaija Nissinen
Opiskelijaryhmät
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
The student is familiar with the national and international environment of his professional field. The student participates in the project in which the professional tasks are analyzed, estimated and developed internationally. Student is familiar with the theoretical frameworks of nutrition and food education and health promotion.
Sisältö
The course is arranged in international co-operation with co-operating universities (in Belgium and Spain).
-national and international challenges of nutrition
- project work
- theoretical frameworks of nutrition and food education and health promotion
–intensive week (obligatory participation).
Oppimateriaalit
Will be announced in the beginning of the course
Opetusmenetelmät
on-line lectures
independent working and international teamworking
intensive week in Belgium week 19/2025 (compulsory)
literature review on theoretical foundations of health promotion and food and nutrition education
Kansainvälisyys
Course will be organised in international co-operation
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- on line lessons 11 h
- intensive week 40 h
- independent learning, teamwork and group exercises 30 h
- independent working on theoretical foundations of health promotion and food and nutrition education. 54 h
Lisätietoja opiskelijoille
The course includes common studying and pre-work for exercises in Finland and also international group meetings and learning on-line. In the course there are students from Finland, Belgium and Spain. The culmination of the course is the intensive week in Belgium 19/2024. Remember to reserve extra days for travelling. ERASMUS-funding for students guaranteed.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The student can give examples of main nutrition issues in international level and compare them with national issues. The student can take part and analyze nutrition projects in co-operation with international partners. The student can explain and give basic examples of theoretical frameworks of nutrition, food education and health promotion.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The student can name main nutrition issues in international level and compare them with national nutrition issues. The student can analyze and develop nutrition projects in co-operation with international partners. The student can explain, evaluate and utilize theoretical frameworks of nutrition, food education and health promotion.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student can define main nutrition issues in international level and compare them with national nutrition issues. The student can built, analyze and develop nutrition projects in co-operation with international partners. The student can explain, evaluate, utilize and combine theoretical frameworks of nutrition, food education and health promotion.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
International group assignments
litterature review
Esitietovaatimukset
The participation in the course requires the knowledge of Ravitsemustaito (Voutilainen E., Fogelholm M., Mutanen M. 2015) or the similar contents.
Lisätiedot
Participation of the course requires participation in intensive week. Intensive week will be arranged at one of the international partner universities or at the SeAMK (circulating system). The exact country, place and timing will be announced well in advance. Estimated timing is in April/May.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 12.01.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Kaija Nissinen
- Anna Tall
- Teija Rönkä
Opiskelijaryhmät
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy kansallisiin aiheeseen liittyviin toimenpideohjelmiin ja suosituksiin. Opiskelija tunnistaa, tietää ja osaa soveltaa ravitsemuslaadun kehittämisen mahdollisuuksia ruokaketjun toiminnan eri vaiheissa, erityisesti suunnittelussa, tuotesuunnittelussa, tuotevalikoiman hallinnan sekä tuotannon ja palvelusuunnittelun eri vaiheissa. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida ravitsemuslaadun kehittämisprojekteja.
Sisältö
-ravitsemussuositukset,- toimenpideohjelmat ja niiden soveltaminen
-ravitsemuslaadun kehittämisprojekti
Oppimateriaalit
Ravitsemustaito 2015 (tai uudempi): Voutilainen E., Fogelholm M., Mutanen M.
Voimassa olevat yleiset ja erityisryhmien ravitsemussuositukset
Kansalliset väestön ravitsemuksen edistämistä koskevat asiakirjat
Muu kirjallisuus esitellään tarkemmin kurssin alkaessa.
Opetusmenetelmät
Verkossa tehtävä tentti
Oppimispäiväkirja
Ravitsemuslaadun kehittämistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua/opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Ravitsemustaito (Voutilainen E., Fogelholm M., Mutanen M. 2015 tai uudempi) tai vastaavan oppisisällön hallinnan
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Opiskelija osaa rakentaa ravitsemuslaadun kehittämisprojektin ja esitellä ravitsemuslaadun kehittämiseen liittyviä suosituksia ja toimenpideohjelmia ja osaa hyödyntää niitä omassa kehittämisprojektissaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Opiskelija osaa rakentaa analysoiden ja perustellen ravitsemuslaadun kehittämisprojektin. Opiskelija hallitsee ravitsemuslaadun kehittämiseen liittyvät suositukset ja toimenpideohjelmat ja osaa soveltaa niitä hyvin omassa kehittämisprojektissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osaa rakentaa monipuolisesti analysoiden ja valintoja perustellen ravitsemuslaadun kehittämisprojektin. Opiskelija hallitsee ravitsemuslaadun kehittämiseen liittyvät suositukset ja toimenpideohjelmat ja osaa soveltaa niitä laaja-alaisesti omassa kehittämisprojektissaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Ravitsemuslaadun kehittämistehtävä
Oppimispäiväkirja (HYV/HYL)
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Ravitsemustaito (Voutilainen E., Fogelholm M., Mutanen M. 2015) tai vastaavan oppisisällön hallinnan
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
04.10.2024 - 01.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Margit Närvä
- Jyrki Rajakorpi
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
MAAJOHT24Maatalousyrityksen kokonaisvaltainen johtaminen, YAMK
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruokaketjussa toimivien yritysten liiketoimintaan liittyviä riskejä ja niiden hallintaa. Hän tuntee keskeisiä riskien hallintakeinoja ja osaa soveltaa niitä yksittäiseen yritykseen.
Sisältö
-Riskilajit
-Riskien arviointi
-Riskienhallinta
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö, harjoitustyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 135 h, josta lähiopetusta noin 22 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä eri riskilajeista. Hän tuntee riskien hallintakeinoja ja osaa soveltaa niitä tyydyttävästi ruokaketjun yritykseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida yrityksen riskejä. Hän tuntee riskien hallintakeinoja ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ruokaketjun yritykseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida yrityksen riskejä monesta eri näkökulmasta. Hän tuntee riskien hallintakeinoja ja osaa analysoida ja soveltaa niitä syvällisesti ja monipuolisesti ruokaketjun yritykseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyö, harjoitustehtävä
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Tuulia Potka-Soininen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ24Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YRAK24Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa esittää talousjohtamisen suunnittelun ja toteutuksen vaiheet. Hän osaa käyttää laskentamenetelmiä ja laskentatuloksia talousjohtamisessa. Hän osaa käyttää tunnuslukuja ja niiden tulkintaohjeita yrityksen menestyksen ja arvon arvioinnissa yrityksen ja sen eri sidosryhmien näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida kokonaisvaltaisen talousjohtamisen keskeisen merkityksen yrityksille ja muille organisaatioille. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää johdon ohjausjärjestelmien moninaisuuden. Hän osaa soveltaa eri ohjausjärjestelmiä, joilla voi vaikuttaa taloudelliseen ja liiketoiminnalliseen menestymiseen. Opiskelija ymmärtää taloushallinnon merkityksen liiketoiminnan valvonnassa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy hyödyntämään johdon ohjausjärjestelmiä informaatiota erilaisten päätösten tueksi.
Sisältö
Kokonaisvaltainen talousjohtaminen, erilaiset laskentamenetelmät talousjohtamisessa, tilinpäätösanalyysin ja arvonmäärityksen käyttö talousjohtamisessa.
Johdon ohjausjärjestelmäkokonaisuus, suunnittelua (suorituskykymittaristot, elinkaari- ja tavoitekustannuslaskenta) ja valvontaa (toiminto- ja laatukustannuslaskenta) avustavat järjestelmät.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn sekä suorittanut kurssilla annetut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä ja opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä annetuissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja arvioida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelijalle on muodostunut käsitys eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käytöstä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa arvioida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija osaa arvioida yksittäisen yrityksen menestymistä tunnuslukujen perusteella. Opiskelija on pystynyt esittämään selkeitä kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista kiitettävästi, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kiitettävää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja analysoida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelija osaa arvioida eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käyttöä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa analysoida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija pystyy muodostamaan hyvin perustellun käsityksen yksittäisen yrityksen menestymisestä analysoimalla tunnuslukuja. Opiskelija on pystynyt esittämään uusia ja perusteltuja kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 13.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Margit Närvä
- Jyrki Rajakorpi
- Matti Ryhänen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
YRKK24RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK24AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
MAAJOHT24Maatalousyrityksen kokonaisvaltainen johtaminen, YAMK
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruokaketjussa toimivien yritysten toimintaympäristöä. Hän osaa hankkia tietoa markkinoista, eri toimijoiden välisestä kilpailuasemasta, yritystoimintaa ohjaavista Euroopan unionin ja kansallisista säännöksistä sekä Suomen luonnonolojen merkityksestä. Opiskelija osaa soveltaa hankkimaansa tietoa yksittäiseen yritykseen. Hän on tietoinen toimintaympäristön muutoksien vaikutuksesta yksittäiseen yritykseen ja osaa ennakoida mahdollisia toimintaympäristön muutoksia.
Sisältö
-Ruokaketjun toimintaympäristön nykytila ja tulevaisuuden muutokset: poliittiset, ekonomiset, sosiaaliset, teknologiset, ekologiset ja lainsäädännölliset tekijät.
Oppimateriaalit
Latvala, T. & Niemi, J. (toim.) 2024. Maa- ja elintarviketalouden suhdannekatsaus 2024. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 33/2024. Luonnonvarakeskus, Helsinki. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-905-5
Rikkonen, P. 2017. Vaihtoehtoisia skenaarioita maataloudesta vuoteen 2030. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 55/2017. Luonnonvarakeskus, Helsinki.
Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B161. (soveltuvin osin)
Ryhänen, M., Rajakorpi, J. & Latva-Kyyny, M. 2022. Maatalousyrittäjän johtamisosaamisen kehittämisen perusteet. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja C14. (soveltuvin osin)
Tutkimuslaitosten uusimmat ennusteet (mm. PTT, LUKE).
Traitler, H. 2018. Megatrends in food and agriculture: Technology, water use and nutrition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Poutanen, K. 2017. Elintarviketalous 4.0: VTT:n visio älykkään, kuluttajakeskeisen ruokatuotannon aikakauteen. Espoo. VTT Technical Research Centre of Finland Ltd.
Artikkelit
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 05.10.2024 08.00 - 10.45
Uusinnat Examissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä 133,5 tuntia. Lähiopetusta noin 27 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
-Opiskelija osaa tunnistaa maatalousyritysten, maataloustuotteita jalostavien yritysten ja ravitsemuspalveluyritysten toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella koko ruokaketjussa tapahtuvien muutosten vaikutuksia yksittäisten yritysten toimintaan tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
-Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti maatalousyritysten, maataloustuotteita jalostavien yritysten ja ravitsemuspalveluyritysten toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä päätöksenteossa ja osaa tarkastella koko ruokaketjussa tapahtuvien muutosten vaikutuksia yksittäisten yritysten toimintaan hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-Opiskelija osaa hyödyntää ja analysoida monipuolisesti maatalousyritysten, maataloustuotteita jalostavien yritysten ja ravitsemuspalveluyritysten toimintaympäristöä ja selvittää päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa tarkastella ruokaketjua kokonaisuutena ja kykenee analysoimaan siellä tapahtuvia muutoksia erinomaisesti. Hän osaa hyödyntää toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia yksittäisen yrityksen toiminnassa erinomaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita