Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tutkinto-ohjelman nimi
Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Suuntautumisvaihtoehdot
Ruokaketjun kehittämineen - ohjelmassa ei ole varsinaista suuntautumisvalintaa. Restonomipohjaiset opiskelijat opiskelevat osan opinnoista yhdessä agrologi- ja elintarvikeinsinööripohjaisten opiskelijoiden kanssa.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Ruokaketjun kehittämisen ylempi amk- tutkinto on työelämälähtöinen tutkinto. Sen tavoitteena on tuottaa korkeatasoinen osaaminen, jossa yhdistyvät alan teoreettinen hallinta työelämässä hankittuun kokemukseen. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa julkisiin virkoihin saman kelpoisuuden kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Restonomi (ylempiAMK)
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opintojen rakenne
Opinnot koostuvat pakollisista opinnoista (50 op) ja vapaasti valittavista opinnoista (10 op). Opintojakso-opinnot toteutuvat suurimmaksi osaksi kahdessa lukuvuodessa. Tämän lisäksi jo opintojen alkuvaiheessa aloitetaan 30 op:n laajuisen opinnäytteen suunnitteleminen ja tekeminen.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Ruokaketjun kehittämien opinnoissa on laaja valikoima opintoja menetelmä- ja toimintaympäristön analysointiopinnoista ruokaketjun liiketoimintaosaamiseen, prosessiosaamiseen, ravitsemusosaamiseen ja markkinointiosaamiseen. Restonomipohjaiset opiskelijat keskittyvät erityisesti ravitsemukseen, markkinointiin ja asiakkuusosaamiseen. Opinnäytetyöllä ja vapaasti valittavilla opinnoilla voit syventää osaamistasi haluamallesi alueelle.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Opinnoissa sovelletaan konstruktiivista oppimiskäsitystä. Opettaja toimii ohjaajana ja valmentajana joka johtaa opiskelijan löytämään lähiopetuksen yhteydessä oppimissisältöihin teoriataustaa ja yhdistämään sen työelämän kokemuksiin. Työkaluina tässä ongelmakeskeisessä opiskelussa ovat esseet, harjoitustyöt ja työelämän ongelmiin pohjautuvat suunnitelmat. Oppimisen välttämätön edellytys on kaikissa tilanteissa aktiivinen opiskelija ja toimivat vuorovaikutussuhteet opiskelijan ja ohjaajan välillä
Ahot-menettelyt
OT-menettelyssä noudatetaan SeAMK:n yleistä ohjeistusta.
Ammatillinen osaamisprofiili
Koulutus antaa valmiuden toimia ruokaketjun yrityksissä ja organisaatioissa erilaisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä.
Kansainvälisyys
Opintojaksoilla on englanninkielistä oppimateriaalia. Yksi opintojakso opiskellaan englanniksi.
Jatko-opintokelpoisuus
Valmistuttuaan opiskelija voi jatkaa opintojaan yliopistossa asianomaisen yliopiston määrittelemällä tavalla.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Koulutus järjestetään monimuoto-opetuksena, mikä mahdollistaa opiskelun työn ohessa. Lähiopetusta on torstaisin ja perjantaisin (perjantaisin ja lauantaisin) 3 - 4 viikon välein syyskuusta toukokuun loppuun.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
e-mail: anne-maria.aho(at)seamk.fi
Phone: +358 (0)40 830 4173
Margit Närvä
Sähköposti: margit.narva(at)seamk.fi
Puhelin 040 830 2433
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262
Opiskelijapalvelut
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
29.09.2022 - 05.05.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Sirkka Nieminen
- Risto Lauhanen
- Margit Närvä
- Kaija Nissinen
- Jyrki Rajakorpi
Opiskelijaryhmät
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK22AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK22IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida tieteellisiä tutkimuksia sekä työelämässä tarvittavia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sekä raportoida itsenäisesti tieteellisen tutkimuksen ja työelämän kehittämistehtävän.
Sisältö
-Tiedonhankinta, tietokannat ja niiden käyttö
- Kvantitatiivinen tutkimus
- Kvalitatiivinen tutkimus
- Tutkimus- ja kehittämistehtävän rakenne ja raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti kontaktijaksoille. Opiskelija on tehnyt tehtävät annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija osaa valita sopivan menetelmän ja soveltaa sitä opinnäytetyönsä suunnittelussa ja toteutuksessa.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
21.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Sanna Joensuu-Salo
Opiskelijaryhmät
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YLI21Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa
Sisältö
Markkinaorientaatio ja sen osa-alueet (asiakas- ja kilpailijatiedon kerääminen, tiedon hyödyntäminen)
Markkinointikyvykkyys ja sen osa-alueet (markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta, asiakassuhteiden hallinta)
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutus yrityksen menestymiseen ja kasvuun
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden kehittämisen työkalut yrityksessä
Oppimateriaalit
Moodlen opintojaksototeutuksessa esitetty materiaali.
Artikkelipaketti (tiedot Moodlessa)
Joensuu, S., Viljamaa, A., Katajavirta, M., Kettunen, S. & Mäkelä, A-M. (2015). Markkinaorientaatio ja markkinointikyvykkyys eteläpohjalaisissa kasvuyrityksissä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia A 21. Seinäjoen ammattikorkeakoulu: Seinäjoki.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan täysin verkkototeutuksena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h opiskelijan työtä (sisältää verkkoluennot, keskustelutehtävät ja kehittämistehtävän toteutuksen)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) perustasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) hyvällä tasolla. Opiskelija osaa hyvin selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät erinomaisesti ja on osallistunut rakentavasti ja aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa erinomaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu oppimispäiväkirjasta (70 %) ja muut tehtävät (30 %).
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 30.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Sanna Joensuu-Salo
Opiskelijaryhmät
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
LIPA22SLiiketoiminnan ja palveluiden kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja johtaa tavoitteellista, integroitua markkinointiviestintää sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Opiskelija osaa huomioida asiakassuhteen vaiheet markkinointiviestinnän eri keinojen käytössä sekä hyödyntää digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee markkinointiviestinnän mittausmenetelmät ja osaa hyödyntää niitä markkinointiviestinnän analysoimisessa ja kehittämisessä yrityksen strategian mukaisesti.
Sisältö
Markkinointiviestinnän tavoitteet ja suunnittelu
Integroitu markkinointiviestintä
Markkinointiviestinnän toteuttaminen, mittaus ja arviointi
Digitaalinen markkinointiviestintä
Mainostoimistojen ja muiden alihankkijoiden rooli
Markkinointiviestinnän johtaminen
Oppimateriaalit
Artikkelipaketti (Moodlessa):
Eng, T-Y. & Spickett-Jones, G. (2020). Marketing Communications for the SME. In S. Nwankwo & A. Gbadamosi (Eds). Entrepreneurship Marketing : Principles and Practice of SME Marketing, pp. 162-173.
Azemin, Y., Ozuem, W., Wiid, R. & Hobson, A. (2022). Luxury fashion brand customers’ perceptions of mobile marketing: Evidence of multiple communications and marketing channels. Journal of Retailing and Consumer Services 66 (2022), 102944.
Seric, M., Ozretic-Dosen, D., Skare, V. (2020). How can perceived consistency in marketing communications influence customere brand relationship outcomes? European Management Journal 28, 335-343.
Hänninen, N. & Karjaluoto, H. (2017). The effect of marketing communication on business
relationship loyalty. Marketing Intelligence & Planning 35(4), 458-472.
Lisäkirjallisuutta:
Clow, K. & Baack, D. (2022). Integrated advertising, promotion, and marketing communications, 9th Ed, Pearson Education Limited.
Vahtola, M. (2020). Intohimona brändit : kolme vuosikymmentä brändien parissa, Docendo.
Opetusmenetelmät
Virtuaalitoteutus Moodlessa, kehittämistehtävä yritykselle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h (luennot verkossa, keskustelutehtävät, kehittämistyö yritykselle)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää integroidun ja digitaalisen markkinointiviestinnän merkityksen ja markkinointiviestinnän johtamisen osana yrityksen strategiaa. Hän osaa perustasolla suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti sekä arvioida omaa kykyään johtaa markkinointiviestintää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää integroidun ja digitaalisen markkinointiviestinnän merkityksen ja markkinointiviestinnän johtamisen osana yrityksen strategiaa. Hän osaa hyvällä tasolla suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti sekä arvioida omaa kykyään johtaa markkinointiviestintää
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät erinomaisesti ja on osallistunut rakentavasti ja aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää erinomaisesti integroidun ja digitaalisen markkinointiviestinnän merkityksen ja markkinointiviestinnän johtamisen osana yrityksen strategiaa. Hän osaa erinomaisella tasolla suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti sekä arvioida omaa kykyään johtaa markkinointiviestintää.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5 (arviointi kehittämistehtävän perusteella, keskustelutehtävät hyväksytty/hylätty)
Ilmoittautumisaika
18.11.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
02.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Opetuskielet
- Englanti
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Kaija Nissinen
Opiskelijaryhmät
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
The student is familiar with the national and international environment of his professional field. The student participates in the project in which the professional tasks are analyzed, estimated and developed internationally. Student is familiar with the theoretical frameworks of nutrition and food education and health promotion.
Sisältö
The course is arranged in international co-operation with co-operating universities (in Belgium and Spain).
-national and international challenges of nutrition
- project work
- theoretical frameworks of nutrition and food education and health promotion
–intensive week (obligatory participation).
Oppimateriaalit
Will be announced in the beginning of the course
Litterature review
Opetusmenetelmät
on-line lectures
independent working and international teamworking
intensive week in Belgium week 17/2023 (compulsory)
literature review on theoretical foundations of health promotion and food and nutrition education
Kansainvälisyys
Course will be organised in international co-operation
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- on line lessons 11 h
- intensive week 40 h
- independent learning, teamwork and group exercises 30 h
- independent working on theoretical foundations of health promotion and food and nutrition education. 54 h
Lisätietoja opiskelijoille
The course includes common studying and pre-work for exercises in Finland and also international group meetings and learning on-line. In the course there are students from Finland, Belgium and Spain. The culmination of the course is the intensive week in Belgium 17/2023. Remember to reserve extra days for travelling. ERASMUS-funding for students guaranteed.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The student can give examples of main nutrition issues in international level and compare them with national issues. The student can take part and analyze nutrition projects in co-operation with international partners. The student can explain and give basic examples of theoretical frameworks of nutrition, food education and health promotion.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The student can name main nutrition issues in international level and compare them with national nutrition issues. The student can analyze and develop nutrition projects in co-operation with international partners. The student can explain, evaluate and utilize theoretical frameworks of nutrition, food education and health promotion.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student can define main nutrition issues in international level and compare them with national nutrition issues. The student can built, analyze and develop nutrition projects in co-operation with international partners. The student can explain, evaluate, utilize and combine theoretical frameworks of nutrition, food education and health promotion.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
International group assignments
litterature review
Esitietovaatimukset
The participation in the course requires the knowledge of Ravitsemustaito (Voutilainen E., Fogelholm M., Mutanen M. 2015) or the similar contents.
Lisätiedot
Participation of the course requires participation in intensive week. Intensive week will be arranged at one of the international partner universities or at the SeAMK (circulating system). The exact country, place and timing will be announced well in advance. Estimated timing is in April/May.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 23.04.2023
Ajoitus
03.05.2023 - 17.08.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
1 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Sirkka Nieminen
- Kaija Nissinen
Opiskelijaryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy ajankohtaisiin ruoka- ja ravitsemuskysymyksiin ja niiden tieteelliseen taustaan. Opiskelija osaa analysoida alan kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuksia ja hyödyntää sekä soveltaa niitä sekä analyysitehtävään että omaan mediatekstiinsä. Opiskelija osaa tarkastella ruokaan ja ravitsemukseen liittyviä tekstejä kriittisesti ja analyyttisesti. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää rooliaan alansa asiantuntijana. Opiskelija perehtyy ravitsemusviestintään, mediakenttään ja kykenee sisällöltään, rakenteeltaan ja tyyliltään vaativaan ruoka- ja ravitsemusaiheiseen viestintään mediassa sekä osaa analysoida omaa ja muiden tekstiä mediakirjoittamisen periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat asiantuntevasti ja uskottavasti sekä osaa antaa rakentavaa palautetta.
Sisältö
- Ajankohtaiset ravitsemuskysymykset ja niiden tieteellinen tausta
- Ravitsemusviestinnän ja mediatekstin erityispiirteet
- Ravitsemus- ja viestintäaiheinen analyysitehtävä
- Ruoka- ja/tai ravitsemusaiheisen mediatekstin suunnittelu ja toteutus
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi: webinaarit, harjoitukset, itsenäinen työskentely, verkkotentit. Itse- ja vertaisarviointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Voutilaisen, Fogelholmin ja Mutasen (2015) Ravitsemustaito-teoksen tai vastaavan oppisisällön hallinnan. Osaaminen osoitetaan verkkotentillä opintojakson alussa.
Opintojakso kuuluu ammattikorkeakoulujen CampusOnline -tarjontaan kesällä 2023.
Kurssin aikana tarvittavat välineet:
tietokone, jossa on nopea laajakaistayhteys,
laitteisto, joka mahdollistaa Moodlen BigBlueButton -verkkokokousympäristön hyödyntämisen,
Web-kamera ja headset.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee joitakin periaatteita, miten analysoida tai tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä. Opiskelija osaa avustettuna analysoida mediavalintaa, tekstin kohderyhmää ja mediatekstin koostamisen kriteereitä. Hän osaa analysoida satunnaisesti sekä tekstin rakennetta että kieltä. Opiskelija tietää ajankohtaisia ruoka- ja ravitsemuskysymyksiä ja hahmottaa osittain niiden tieteellistä taustaa. Hän osaa hakea ja käyttää pääosin luotettavaa ravitsemustutkimustietoa. Hän hallitsee joitakin periaatteita, miten kirjoittaa ruoasta ja/tai ravitsemuksesta mediaan. Opiskelija osaa joiltakin osin perustella tekemänsä valinnat sekä osaa antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee periaatteet, miten analysoida tai tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä. Hän ymmärtää tekstin kohderyhmän merkityksen. Hän tietää mediatekstin koostamisen kriteerit ja osaa analysoida tekstiä sekä rakenteen että kielen osalta joistakin näkökulmista. Opiskelija tietää ajankohtaisia ruoka- ja ravitsemuskysymyksiä ja tuntee niiden tieteellistä taustaa. Hän osaa hakea ja käyttää luotettavaa ravitsemustutkimustietoa. Hän osaa laatia sisällöltään, rakenteeltaan ja tyyliltään sopivan tekstin mediaan. Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat uskottavasti sekä osaa antaa rakentavaa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee periaatteet, miten analysoida tai tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä. Hän tietää tekstin kohderyhmän ja median valinnan merkityksen ja osaa analysoida tekstejä tästä näkökulmasta. Hän tietää mediatekstin koostamisen kriteerit ja osaa analysoida tekstejä sekä tekstin rakenteen että kielen osalta. Opiskelija tietää ajankohtaisia ruoka- ja ravitsemuskysymyksiä ja ymmärtää niiden tieteellistä taustaa. Hän tuntee luotettavia ravitsemustutkimustiedon lähteitä ja osaa käyttää niitä sujuvasti. Hän kykenee sisällöltään, rakenteeltaan ja tyyliltään vaativaan viestintään ruoka- ja ravitsemusaiheista medioihin. Opiskelija osaa perustella tekemänsä valinnat asiantuntevasti ja uskottavasti sekä osaa antaa rakentavaa palautetta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- verkkotentti (-tentit)
- itsearviointi ja vertaisarviointi
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Voutilaisen, Fogelholmin ja Mutasen (2015) Ravitsemustaito-teoksen tai vastaavan oppisisällön hallinnan. Osaaminen osoitetaan verkkotentillä opintojakson alussa.
Lisätiedot
Verkkokurssi, CampusOnline
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
LIPA22SLiiketoiminnan ja palveluiden kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
kuvata muotoiluajattelun merkitystä ja mahdollisuuksia organisaation kehittämisessä.
-tunnistaa käyttäjälähtöisyyden periaatteet palvelukehittämisen näkökulmasta.
-soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä organisaation toiminnan kehittämiseksi.
-soveltaa tietoa siitä, miten palvelumuotoilu linkittyy organisaation strategiaan
-suunnitella ja johtaa muotoiluajattelun hyödyntämistä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
Sisältö
Palvelumuotoilun periaatteet, prosessi ja menetelmät
Palveluiden markkinointi ja arvonluonti palveluliiketoiminnassa ja –ekosysteemeissä
Käyttäjäkokemuksen kehittäminen osallistavien ja yhteiskehittämisen menetelmien avulla
Käyttäjälähtöisyyden merkitys organisaation muutoksessa ja uudistamisessa
Palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun kytkeminen organisaatiostrategiaan ja sen johtamiseen
Oppimateriaalit
Opintojaksolla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, verkossa ohjattuja tehtäviä, ryhmä/parityöskentely kehittämistehtävän parissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyöaika 130h, josta 18h ohjattua työskentelyä ja muu itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2) Opiskelija hallitsee palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keskeiset käsitteet ja prosessit. Opiskelija tulkitsee käyttäjälähtöisyyden merkitystä uusien palveluiden kehittämisessä.Opiskelija kuvaa palvelumuotoilun johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija suunnittelee palvelumuotoilua hyödyntävän projektin, sekä kuvaa sen yhteyttä organisaation strategiseen kehittämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4) Opiskelija hallitsee ja soveltaa palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keskeisiä käsitteitä ja prosessia. Opiskelija arvioi selkeästi palvelumuotoilun mallien ja menetelmien käyttämistä organisaatiossa. Opiskelija rakentaa organisaation ja käyttäjien tarpeet huomioivia palvelukuvauksia. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa palvelumuotoilua hyödyntävän projektin. Opiskelija hahmottaa uusien palveluratkaisujen tarvetta huomioiden organisaation strategiset tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5) Opiskelija hallitsee ja soveltaa monipuolisesti palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keskeisiä käsitteitä ja prosessia. Opiskelija arvioi ja valitsee olennaiset palvelumuotoilun ja -kehittämisen mallit ja menetelmät organisaation palvelukehittämiseen. Opiskelija ennakoi organisaation kehitysmahdollisuuksia ja rakentaa niihin sopivia käyttäjälähtöisiä palvelukuvauksia. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja johtaa palvelumuotoiluprojektia. Opiskelija arvioi perustellusti uusien palveluratkaisujen lisäarvoa, huomioiden organisaation strategiset tavoitteet ja uudistumistarpeet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen palvelumuotoilun kehittämistyö ja sen presentaatio.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
tyydyttävä (1-2) Opiskelija hallitsee palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keskeiset käsitteet ja prosessit. Opiskelija tulkitsee käyttäjälähtöisyyden merkitystä uusien palveluiden kehittämisessä. Opiskelija kuvaa palvelumuotoilun johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija suunnittelee palvelumuotoilua hyödyntävän projektin, sekä kuvaa sen yhteyttä organisaation strategiseen kehittämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4) Opiskelija hallitsee ja soveltaa palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keskeisiä käsitteitä ja prosessia. Opiskelija arvioi selkeästi palvelumuotoilun mallien ja menetelmien käyttämistä organisaatiossa. Opiskelija rakentaa organisaation ja käyttäjien tarpeet huomioivia palvelukuvauksia. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa palvelumuotoilua hyödyntävän projektin. Opiskelija hahmottaa uusien palveluratkaisujen tarvetta huomioiden organisaation strategiset tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5) Opiskelija hallitsee ja soveltaa monipuolisesti palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keskeisiä käsitteitä ja prosessia. Opiskelija arvioi ja valitsee olennaiset palvelumuotoilun ja -kehittämisen mallit ja menetelmät organisaation palvelukehittämiseen. Opiskelija ennakoi organisaation kehitysmahdollisuuksia ja rakentaa niihin sopivia käyttäjälähtöisiä palvelukuvauksia. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja johtaa palvelumuotoiluprojektia. Opiskelija arvioi perustellusti uusien palveluratkaisujen lisäarvoa, huomioiden organisaation strategiset tavoitteet ja uudistumistarpeet.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
29.10.2022 - 03.12.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Margit Närvä
- Jyrki Rajakorpi
Opiskelijaryhmät
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK22AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK22IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruokaketjussa toimivien yritysten liiketoimintaan liittyviä riskejä ja niiden hallintaa. Hän tuntee keskeisiä riskien hallintakeinoja ja osaa soveltaa niitä yksittäiseen yritykseen.
Sisältö
-Riskilajit
-Riskien arviointi
-Riskienhallinta
Oppimateriaalit
Juvonen, M. 2014. Yrityksen riskienhallinta. Helsinki: Finanssi ja vakuutuskustannus Oy FINVA.
Dani, S. 2015. Food Supply Chain Management and Logistics.
Artikkelikokoelma
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö, harjoitustyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 135 h, josta lähiopetusta noin 22 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä eri riskilajeista. Hän tuntee riskien hallintakeinoja ja osaa soveltaa niitä tyydyttävästi ruokaketjun yritykseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida yrityksen riskejä. Hän tuntee riskien hallintakeinoja ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ruokaketjun yritykseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida yrityksen riskejä monesta eri näkökulmasta. Hän tuntee riskien hallintakeinoja ja osaa analysoida ja soveltaa niitä syvällisesti ja monipuolisesti ruokaketjun yritykseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyö, harjoitustehtävä
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
03.09.2022 - 27.10.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Margit Närvä
- Jyrki Rajakorpi
- Matti Ryhänen
Opiskelijaryhmät
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK22AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK22IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruokaketjussa toimivien yritysten toimintaympäristöä. Hän osaa hankkia tietoa markkinoista, eri toimijoiden välisestä kilpailuasemasta, yritystoimintaa ohjaavista Euroopan unionin ja kansallisista säännöksistä sekä Suomen luonnonolojen merkityksestä. Opiskelija osaa soveltaa hankkimaansa tietoa yksittäiseen yritykseen. Hän on tietoinen toimintaympäristön muutoksien vaikutuksesta yksittäiseen yritykseen ja osaa ennakoida mahdollisia toimintaympäristön muutoksia.
Sisältö
-Ruokaketjun toimintaympäristön nykytila ja tulevaisuuden muutokset: poliittiset, ekonomiset, sosiaaliset, teknologiset, ekologiset ja lainsäädännölliset tekijät.
Oppimateriaalit
Latvala, T., Väre, M. & Niemi, J. (toim.) 2022. Maa- ja elintarviketalouden suhdannekatsaus 2021. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 44/2022. Luonnonvarakeskus, Helsinki.
Rikkonen, P. 2017. Vaihtoehtoisia skenaarioita maataloudesta vuoteen 2030. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 55/2017. Luonnonvarakeskus, Helsinki.
Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B161. (soveltuvin osin)
Ryhänen, M., Rajakorpi, J. & Latva-Kyyny, M. 2022. Maatalousyrittäjän johtamisosaamisen kehittämisen perusteet. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja C14. (soveltuvin osin)
Tutkimuslaitosten uusimmat ennusteet (mm. PTT, LUKE).
Traitler, H. 2018. Megatrends in food and agriculture: Technology, water use and nutrition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Poutanen, K. 2017. Elintarviketalous 4.0: VTT:n visio älykkään, kuluttajakeskeisen ruokatuotannon aikakauteen. Espoo. VTT Technical Research Centre of Finland Ltd.
Artikkelit
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
perjantai 28.10.2022
Uusintatentti: la 14.1.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä 133,5 tuntia. Lähiopetusta noin 27 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
-Opiskelija osaa tunnistaa maatalousyritysten, maataloustuotteita jalostavien yritysten ja ravitsemuspalveluyritysten toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella koko ruokaketjussa tapahtuvien muutosten vaikutuksia yksittäisten yritysten toimintaan tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
-Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti maatalousyritysten, maataloustuotteita jalostavien yritysten ja ravitsemuspalveluyritysten toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä päätöksenteossa ja osaa tarkastella koko ruokaketjussa tapahtuvien muutosten vaikutuksia yksittäisten yritysten toimintaan hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-Opiskelija osaa hyödyntää ja analysoida monipuolisesti maatalousyritysten, maataloustuotteita jalostavien yritysten ja ravitsemuspalveluyritysten toimintaympäristöä ja selvittää päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa tarkastella ruokaketjua kokonaisuutena ja kykenee analysoimaan siellä tapahtuvia muutoksia erinomaisesti. Hän osaa hyödyntää toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia yksittäisen yrityksen toiminnassa erinomaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita