Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tutkinto-ohjelman nimi
Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Suuntautumisvaihtoehdot
Ruokaketjun kehittämineen - ohjelmassa ei ole varsinaista suuntautumisvalintaa. Restonomipohjaiset opiskelijat opiskelevat osan opinnoista yhdessä agrologi- ja elintarvikeinsinööripohjaisten opiskelijoiden kanssa.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Ruokaketjun kehittämisen ylempi amk- tutkinto on työelämälähtöinen tutkinto. Sen tavoitteena on tuottaa korkeatasoinen osaaminen, jossa yhdistyvät alan teoreettinen hallinta työelämässä hankittuun kokemukseen. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa julkisiin virkoihin saman kelpoisuuden kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Restonomi (ylempiAMK)
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opintojen rakenne
Opinnot koostuvat pakollisista opinnoista (50 op) ja vapaasti valittavista opinnoista (10 op). Opintojakso-opinnot toteutuvat suurimmaksi osaksi kahdessa lukuvuodessa. Tämän lisäksi jo opintojen alkuvaiheessa aloitetaan 30 op:n laajuisen opinnäytteen suunnitteleminen ja tekeminen.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Ruokaketjun kehittämien opinnoissa on laaja valikoima opintoja menetelmä- ja toimintaympäristön analysointiopinnoista ruokaketjun liiketoimintaosaamiseen, prosessiosaamiseen, ravitsemusosaamiseen ja markkinointiosaamiseen. Restonomipohjaiset opiskelijat keskittyvät erityisesti ravitsemukseen, markkinointiin ja asiakkuusosaamiseen. Opinnäytetyöllä ja vapaasti valittavilla opinnoilla voit syventää osaamistasi haluamallesi alueelle.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Opinnoissa sovelletaan konstruktiivista oppimiskäsitystä. Opettaja toimii ohjaajana ja valmentajana joka johtaa opiskelijan löytämään lähiopetuksen yhteydessä oppimissisältöihin teoriataustaa ja yhdistämään sen työelämän kokemuksiin. Työkaluina tässä ongelmakeskeisessä opiskelussa ovat esseet, harjoitustyöt ja työelämän ongelmiin pohjautuvat suunnitelmat. Oppimisen välttämätön edellytys on kaikissa tilanteissa aktiivinen opiskelija ja toimivat vuorovaikutussuhteet opiskelijan ja ohjaajan välillä
Ahot-menettelyt
OT-menettelyssä noudatetaan SeAMK:n yleistä ohjeistusta.
Ammatillinen osaamisprofiili
Koulutus antaa valmiuden toimia ruokaketjun yrityksissä ja organisaatioissa erilaisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä.
Kansainvälisyys
Opintojaksoilla on englanninkielistä oppimateriaalia. Yksi opintojakso opiskellaan englanniksi.
Jatko-opintokelpoisuus
Valmistuttuaan opiskelija voi jatkaa opintojaan yliopistossa asianomaisen yliopiston määrittelemällä tavalla.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Koulutus järjestetään monimuoto-opetuksena, mikä mahdollistaa opiskelun työn ohessa. Lähiopetusta on torstaisin ja perjantaisin (perjantaisin ja lauantaisin) 3 - 4 viikon välein syyskuusta toukokuun loppuun.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Anne-Maria Aho
e-mail: anne-maria.aho(at)seamk.fi
Phone: +358 (0)40 830 4173
Margit Närvä
Sähköposti: margit.narva(at)seamk.fi
Puhelin 040 830 2433
Opinto-ohjaaja
Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262
Opiskelijapalvelut
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Jarmo Alarinta
- Margit Närvä
- Kirta Nieminen
Opiskelijaryhmät
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK22IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ruokatuotteen tilaus-toimitusketjua kokonaisuutena. Opiskelija osaa arvioida tilaus-toimitusketjun eri osa-alueiden keskinäistä riippuvuutta ja erityisesti tuotantoprosessin merkitystä osana tilaus-toimitusketjua. Opiskelija osaa analysoida uusien ruokatuotantomentelmien merkitystä ruokaturvallisuuden ja tuotantoprosessin hallinnassa.
Sisältö
- Ruokatuotteen tilaus-toimitusketju liiketoimintaprosessina
- Elintarvikkeen tuotantoprosessi osana tilaus-toimitusketjua
- Ruokatuotteen uudet tuotantomenetelmät
- Tuotantoprosessin vaikutus tuotteen ruokaturvallisuuteen, laatuun ja säilyvyyteen
Oppimateriaalit
Dani, S. 2015. Food supply chain management and logistics: From farm to fork. Kogan Page.
Fellows, P.J. 2017. Food processing technologies principles and practices.
Artikkelikokoelma
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, harjoitustyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 135 h, josta lähiopetusta 24 h, 101 h itsenäistä opiskelua.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opintojaksotyöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää ruokatuotteen tilaus-toimitusketjua kokonaisuutena, tuotantoprosessin merkitystä ja elintarviketuotannon uusia menetelmiä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään aihealueen peruskäsitteistöä opintojakson tehtävissä ja tentissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojaksotyöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä analysoida ruokatuotteen tilaus-toimitusketjua kokonaisuutena, tuotantoprosessin merkitystä ja elintarviketuotannon uusia menetelmiä. Opiskelija on pystynyt soveltamaan aihealueen käsitteistöä opintojakson tehtävissä ja tentissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojaksotyöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä arvioida ruokatuotteen tilaus-toimitusketjua kokonaisuutena, tuotantoprosessin merkitystä ja elintarviketuotannon uusia menetelmiä. Opiskelija on pystynyt soveltamaan aihealueen käsitteistöä ja tuottamaan uusia ratkaisuja opintojakson tehtävissä ja tentissä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
08.09.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
- Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
- Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
-
YTOJ23Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
-
YRKK22RRestonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YKUTU23Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
-
YRKK22AAgrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
-
YRKK22IInsinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija tuntee esihenkilötyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii lähijohtajalta ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen johtaja hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa johtamisosaamistaan.
Sisältö
Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Muutosjohtajuus
Työmotivaation johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen
Johtaminen ja vuorovaikutus
Johtajan tunneäly
Oma johtamisprofiili
Aika ja paikka
08.09.2023 14.15 - 21.00 FRAMIF213
06.10.2023 14.15 - 21.00 FRAMIF212
03.11.2023 14.15 - 21.00 FRAMIF308
Oppimateriaalit
Opettajan ilmoittama kurssikirjallisuus
Opetusmenetelmät
Luennot ja oppimistehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokoinaistyömäärä 135 h, josta
- luennot 20 h
- itsenäinen opiskelu 115h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut
opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset
osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta
ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen
kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön
osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.
Esitietovaatimukset
-