Siirry suoraan sisältöön

Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Tutkinto:
Matkailu- ja ravitsemisalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Restonomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tutkinto-ohjelman nimi

Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Suuntautumisvaihtoehdot

Ruokaketjun kehittämineen - ohjelmassa ei ole varsinaista suuntautumisvalintaa. Restonomipohjaiset opiskelijat opiskelevat osan opinnoista yhdessä agrologi- ja elintarvikeinsinööripohjaisten opiskelijoiden kanssa.

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Ruokaketjun kehittämisen ylempi amk- tutkinto on työelämälähtöinen tutkinto. Sen tavoitteena on tuottaa korkeatasoinen osaaminen, jossa yhdistyvät alan teoreettinen hallinta työelämässä hankittuun kokemukseen. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa julkisiin virkoihin saman kelpoisuuden kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Restonomi (ylempiAMK)

Tutkinnon taso

Koulutusohjelma johtaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joka on toisen syklin master-tason tutkinto tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120

Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset

Löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.

Tutkintovaatimukset ja -säännökset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Tutkintosääntö ja arviointiasteikot

Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Opintojen rakenne

Opinnot koostuvat pakollisista opinnoista (50 op) ja vapaasti valittavista opinnoista (10 op). Opintojakso-opinnot toteutuvat suurimmaksi osaksi kahdessa lukuvuodessa. Tämän lisäksi jo opintojen alkuvaiheessa aloitetaan 30 op:n laajuisen opinnäytteen suunnitteleminen ja tekeminen.

Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö

Ruokaketjun kehittämien opinnoissa on laaja valikoima opintoja menetelmä- ja toimintaympäristön analysointiopinnoista ruokaketjun liiketoimintaosaamiseen, prosessiosaamiseen, ravitsemusosaamiseen ja markkinointiosaamiseen. Restonomipohjaiset opiskelijat keskittyvät erityisesti ravitsemukseen, markkinointiin ja asiakkuusosaamiseen. Opinnäytetyöllä ja vapaasti valittavilla opinnoilla voit syventää osaamistasi haluamallesi alueelle.

Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö

Opinnoissa sovelletaan konstruktiivista oppimiskäsitystä. Opettaja toimii ohjaajana ja valmentajana joka johtaa opiskelijan löytämään lähiopetuksen yhteydessä oppimissisältöihin teoriataustaa ja yhdistämään sen työelämän kokemuksiin. Työkaluina tässä ongelmakeskeisessä opiskelussa ovat esseet, harjoitustyöt ja työelämän ongelmiin pohjautuvat suunnitelmat. Oppimisen välttämätön edellytys on kaikissa tilanteissa aktiivinen opiskelija ja toimivat vuorovaikutussuhteet opiskelijan ja ohjaajan välillä

Ahot-menettelyt

OT-menettelyssä noudatetaan SeAMK:n yleistä ohjeistusta.

Ammatillinen osaamisprofiili

Koulutus antaa valmiuden toimia ruokaketjun yrityksissä ja organisaatioissa erilaisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä.

Kansainvälisyys

Opintojaksoilla on englanninkielistä oppimateriaalia. Yksi opintojakso opiskellaan englanniksi.

Jatko-opintokelpoisuus

Valmistuttuaan opiskelija voi jatkaa opintojaan yliopistossa asianomaisen yliopiston määrittelemällä tavalla.

Valmistumisen edellytykset

Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.

Opiskelumuoto

Koulutus järjestetään monimuoto-opetuksena, mikä mahdollistaa opiskelun työn ohessa. Lähiopetusta on torstaisin ja perjantaisin (perjantaisin ja lauantaisin) 3 - 4 viikon välein syyskuusta toukokuun loppuun.

Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja

Anne-Maria Aho
e-mail: anne-maria.aho(at)seamk.fi
Phone: +358 (0)40 830 4173

Margit Närvä
Sähköposti: margit.narva(at)seamk.fi
Puhelin 040 830 2433

Opinto-ohjaaja

Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262

Opiskelijapalvelut

Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi

Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen, Ylempi AMK-tutkinto

Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen, Ylempi AMK-tutkinto

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Sirkka Nieminen
  • Risto Lauhanen
  • Margit Närvä
  • Kaija Nissinen
  • Jyrki Rajakorpi
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24A
    Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida tieteellisiä tutkimuksia sekä työelämässä tarvittavia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sekä raportoida itsenäisesti tieteellisen tutkimuksen ja työelämän kehittämistehtävän.

Sisältö

-Tiedonhankinta, tietokannat ja niiden käyttö
- Kvantitatiivinen tutkimus
- Kvalitatiivinen tutkimus
- Tutkimus- ja kehittämistehtävän rakenne ja raportointi

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. 3. painos. Vastapaino.
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. 9. uud. p. Helsinki: Edita.
Metsämuuronen, J. 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus
Silverman, D. 2005. Doing Qualitative Research. 2nd ed. Sage Publications.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 133,5 h, josta lähiopetusta noin 50 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa arvioida tiedon luotettavuutta. Opiskelija osaa analysoida eri tutkimusmenetelmien soveltuvuutta eri tilanteisiin. Opiskelija osaa valita sopivan menetelmän ja soveltaa sitä opinnäytetyönsä suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija on tehnyt tehtävät annettujen ohjeiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, hyväksytysti tehdyt harjoitukset ja harjoitustyöt.

Ilmoittautumisaika

01.11.2024 - 10.12.2024

Ajoitus

14.02.2025 - 30.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Juuso Kumpulainen
Opiskelijaryhmät
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24A
    Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää eläinlajikohtaiset ruhon rakenteet ja osaa soveltaa lihan hienorakenteen
ominaisuuksia lihateknologian prosesseissa.
Opiskelija osaa analysoida lihan ja muiden kudosten biokemiallisia vuorovaikutuksia lihateknologisissa
prosesseissa.

Sisältö

Yleisimmät teuraseläinlajit ja niiden ruhorakenteet
Eläinten kudokset
Kudosten erityispiirteet ja hienorakenne
Biokemialliset ja kemialliset tekijät lihassa
Lihateknologian prosessit

Oppimateriaalit

1) R. A. Lawrie, D.A. Ledward: Lawries Meat Science, CRC Woodhead Publ. in Food Science; Technology and Nutrition, 8th Edition.
2) Feiner, G. (2006). Meat products handbook: Practical science and technology. Woodhead Publishing Limited.
3) Muu luentomateriaali.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustyöt sekä laboratorioharjoitukset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 111 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää pääkohdat eläinlajikohtaisista ruhon rakenteista ja osaa soveltaa lihan
teknologisia ominaisuuksia tavanomaisissa prosesseissa.
Opiskelija osaa selittää pääkohtia lihan biokemiallisten ominaisuuksien vaikutuksista lopputuotteen
ominaisuuksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee eläinlajikohtaiset ruhon rakenteet yksityiskohtaisesti ja osaa soveltaa lihan
teknologisia ominaisuuksia monipuolisesti useissa eri prosesseissa.
Opiskelija osaa arvioida lihan biokemiallisten ominaisuuksien vaikutusta lopputuotteen ominaisuuksiin
monipuolisesti usealta eri näkökulmalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee eläinlajikohtaiset ruhon rakenteet yksityiskohtaisesti ja osaa soveltaa lihan teknologisia ominaisuuksia monipuolisesti useissa eri prosesseissa.
Opiskelija osaa arvioida lihan biokemiallisten ominaisuuksien vaikutusta lopputuotteen ominaisuuksiin monipuolisesti usealta eri näkulmalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, harjoitustyöt

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tehnyt kurssilla annetut tehtävät. Opiskelija tietää ja ymmärtää aiheiden peruskäsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä tavallisiin ongelmiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssilla annettuihin tehtäviin. Opiskelija tuntee aiheiden käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisiin ongelmiin. Opiskelija osaa löytää uusia merkityksiä soveltaessaan oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssilla annettuihin tehtäviin. Opiskelija tuntee aiheiden käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisiin ongelmiin. Opiskelija osaa yhdistää kertyneet tiedot ja taidot aikaisempiin kokemuksiin aiheesta.

Esitietovaatimukset

Lihateknologia tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

01.11.2024 - 10.12.2024

Ajoitus

15.04.2025 - 06.06.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Juuso Kumpulainen
Opiskelijaryhmät
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24A
    Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida lihantuotannon eri vaiheiden merkitystä lihateknologiassa.
Opiskelija osaa soveltaa analyyttisiä menetelmiä lihateknologisen laadun hallintaan ja arviointiin.
Opiskelija osaa analysoida eri raaka-aineiden teknologisia ominaisuuksia ja käytettävyyttä.

Sisältö

Kestävän kehityksen mukainen tuotelaatu.
Sivutuotteiden hyödyntäminen ruoka, rehu ja muu teknologinen käyttö.
Kehittyneet analyysimenetelmät lihateknologian prosessien apuna.
Hybridituotteiden raaka-aineet

Oppimateriaalit

1) R. A. Lawrie, D.A. Ledward: Lawries Meat Science, CRC Woodhead Publ. in Food Science; Technology and Nutrition, 8th Edition.
2) Feiner, G. (2006). Meat products handbook: Practical science and technology. Woodhead Publishing Limited.
3) Muu luentomateriaali.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustyöt sekä laboratorioharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 111 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää pääkohdat lihantuotannon eri vaiheiden merkityksestä lihateknologiassa
ja osaa soveltaa analyyttisiä menetelmiä lihateknologisen laadun hallinnassa ja arvioinnissa.
Opiskelija osaa analysoida eri raaka-aineiden teknologisia ominaisuuksia ja käytettävyyttä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää lihantuotannon eri vaiheiden merkityksestä lihateknologiassa ja osaa
soveltaa analyyttisiä menetelmiä lihateknologisen laadun hallinnassa ja arvioinnissa.
Opiskelija osaa analysoida eri raaka-aineiden teknologisia ominaisuuksia ja käytettävyyttä
usealta eri näkökulmalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee lihantuotannon eri vaiheiden merkityksen lihateknologiassa ja osaa soveltaa
analyyttisiä menetelmiä lihateknologisen laadun hallinnassa ja arvioinnissa kiitettävällä tasolla.
Opiskelija osaa analysoida eri raaka-aineiden teknologisia ominaisuuksia ja käytettävyyttä
monipuolisesti usealta eri näkökulmalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, harjoitustyöt

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tehnyt kurssilla annetut tehtävät. Opiskelija tietää ja ymmärtää aiheiden peruskäsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä tavallisiin ongelmiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssilla annettuihin tehtäviin. Opiskelija tuntee aiheiden käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisiin ongelmiin. Opiskelija osaa löytää uusia merkityksiä soveltaessaan oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssilla annettuihin tehtäviin. Opiskelija tuntee aiheiden käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisiin ongelmiin. Opiskelija osaa yhdistää kertyneet tiedot ja taidot aikaisempiin kokemuksiin aiheesta.

Esitietovaatimukset

Lihateknologia, Lihan biokemialliset ja rakenteelliset tekijät

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Sanna Joensuu-Salo
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YLI23
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa

Sisältö

Markkinaorientaatio ja sen osa-alueet (asiakas- ja kilpailijatiedon kerääminen, tiedon hyödyntäminen)
Markkinointikyvykkyys ja sen osa-alueet (markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta, asiakassuhteiden hallinta)
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutus yrityksen menestymiseen ja kasvuun
Markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden kehittämisen työkalut yrityksessä

Oppimateriaalit

Moodlen opintojaksototeutuksessa esitetty materiaali.
Artikkelipaketti (tiedot Moodlessa)

Opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan täysin verkkototeutuksena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h opiskelijan työtä (sisältää verkkoluennot, keskustelutehtävät ja kehittämistehtävän toteutuksen)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) perustasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) hyvällä tasolla. Opiskelija osaa hyvin selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät erinomaisesti ja on osallistunut rakentavasti ja aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta) erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa erinomaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana muodostuu kehittämistyön raportin perusteella (1-5). Osallistuminen verkkokeskusteluihin hyväksytty/hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksoon riittävällä tasolla. Opiskelijan tekemä kehittämistehtävä ei täytä annettuja vaatimuksia sisällön ja laajuuden suhteen. Opiskelijan tuotokset osoittavat, että hän ei osaa tyydyttävällä tasolla selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutusta yrityksen menestymisessä ja kasvussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut verkkokeskusteluihin riittävällä tasolla ja tehnyt yritykselle vaaditun kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä osoittaa, että opiskelija osaa jollain tavalla analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa tyydyttävästi selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut verkkokeskusteluihin ja tehnyt yritykselle vaaditun kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä osoittaa, että opiskelija osaa perustellusti analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa osoittaen hyvää teorian soveltamista käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut verkkokeskusteluihin ja tehnyt yritykselle vaaditun kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä osoittaa, että opiskelija osaa syvällisesti analysoida ja kehittää yrityksen markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyden eri osa-alueita yrityksessä (asiakassuhteiden hallinta, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen, brändin hallinta). Opiskelija osaa selittää ja perustella markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden vaikutuksen yrityksen menestymisessä ja kasvussa osoittaen kiitettävää ja oivaltavaa teorian soveltamista käytäntöön.

Ilmoittautumisaika

02.09.2024 - 30.11.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Englanti
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Kaija Nissinen
Opiskelijaryhmät
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Tavoitteet

The student is familiar with the national and international environment of his professional field. The student participates in the project in which the professional tasks are analyzed, estimated and developed internationally. Student is familiar with the theoretical frameworks of nutrition and food education and health promotion.

Sisältö

The course is arranged in international co-operation with co-operating universities (in Belgium and Spain).
-national and international challenges of nutrition
- project work
- theoretical frameworks of nutrition and food education and health promotion
–intensive week (obligatory participation).

Oppimateriaalit

Will be announced in the beginning of the course

Opetusmenetelmät

on-line lectures
independent working and international teamworking
intensive week in Belgium week 19/2025 (compulsory)
literature review on theoretical foundations of health promotion and food and nutrition education

Kansainvälisyys

Course will be organised in international co-operation

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- on line lessons 11 h
- intensive week 40 h
- independent learning, teamwork and group exercises 30 h
- independent working on theoretical foundations of health promotion and food and nutrition education. 54 h

Lisätietoja opiskelijoille

The course includes common studying and pre-work for exercises in Finland and also international group meetings and learning on-line. In the course there are students from Finland, Belgium and Spain. The culmination of the course is the intensive week in Belgium 19/2024. Remember to reserve extra days for travelling. ERASMUS-funding for students guaranteed.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The student can give examples of main nutrition issues in international level and compare them with national issues. The student can take part and analyze nutrition projects in co-operation with international partners. The student can explain and give basic examples of theoretical frameworks of nutrition, food education and health promotion.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The student can name main nutrition issues in international level and compare them with national nutrition issues. The student can analyze and develop nutrition projects in co-operation with international partners. The student can explain, evaluate and utilize theoretical frameworks of nutrition, food education and health promotion.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The student can define main nutrition issues in international level and compare them with national nutrition issues. The student can built, analyze and develop nutrition projects in co-operation with international partners. The student can explain, evaluate, utilize and combine theoretical frameworks of nutrition, food education and health promotion.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

International group assignments
litterature review

Esitietovaatimukset

The participation in the course requires the knowledge of Ravitsemustaito (Voutilainen E., Fogelholm M., Mutanen M. 2015) or the similar contents.

Lisätiedot

Participation of the course requires participation in intensive week. Intensive week will be arranged at one of the international partner universities or at the SeAMK (circulating system). The exact country, place and timing will be announced well in advance. Estimated timing is in April/May.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 12.01.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Kaija Nissinen
  • Anna Tall
  • Teija Rönkä
Opiskelijaryhmät
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy kansallisiin aiheeseen liittyviin toimenpideohjelmiin ja suosituksiin. Opiskelija tunnistaa, tietää ja osaa soveltaa ravitsemuslaadun kehittämisen mahdollisuuksia ruokaketjun toiminnan eri vaiheissa, erityisesti suunnittelussa, tuotesuunnittelussa, tuotevalikoiman hallinnan sekä tuotannon ja palvelusuunnittelun eri vaiheissa. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida ravitsemuslaadun kehittämisprojekteja.

Sisältö

-ravitsemussuositukset,- toimenpideohjelmat ja niiden soveltaminen
-ravitsemuslaadun kehittämisprojekti

Oppimateriaalit

Ravitsemustaito 2015 (tai uudempi): Voutilainen E., Fogelholm M., Mutanen M.
Voimassa olevat yleiset ja erityisryhmien ravitsemussuositukset
Kansalliset väestön ravitsemuksen edistämistä koskevat asiakirjat
Muu kirjallisuus esitellään tarkemmin kurssin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Verkossa tehtävä tentti
Oppimispäiväkirja
Ravitsemuslaadun kehittämistehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua/opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Ravitsemustaito (Voutilainen E., Fogelholm M., Mutanen M. 2015 tai uudempi) tai vastaavan oppisisällön hallinnan

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Opiskelija osaa rakentaa ravitsemuslaadun kehittämisprojektin ja esitellä ravitsemuslaadun kehittämiseen liittyviä suosituksia ja toimenpideohjelmia ja osaa hyödyntää niitä omassa kehittämisprojektissaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Opiskelija osaa rakentaa analysoiden ja perustellen ravitsemuslaadun kehittämisprojektin. Opiskelija hallitsee ravitsemuslaadun kehittämiseen liittyvät suositukset ja toimenpideohjelmat ja osaa soveltaa niitä hyvin omassa kehittämisprojektissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa rakentaa monipuolisesti analysoiden ja valintoja perustellen ravitsemuslaadun kehittämisprojektin. Opiskelija hallitsee ravitsemuslaadun kehittämiseen liittyvät suositukset ja toimenpideohjelmat ja osaa soveltaa niitä laaja-alaisesti omassa kehittämisprojektissaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti
Ravitsemuslaadun kehittämistehtävä
Oppimispäiväkirja (HYV/HYL)

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Ravitsemustaito (Voutilainen E., Fogelholm M., Mutanen M. 2015) tai vastaavan oppisisällön hallinnan

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

04.10.2024 - 01.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Margit Närvä
  • Jyrki Rajakorpi
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24A
    Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • MAAJOHT24
    Maatalousyrityksen kokonaisvaltainen johtaminen, YAMK
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ruokaketjussa toimivien yritysten liiketoimintaan liittyviä riskejä ja niiden hallintaa. Hän tuntee keskeisiä riskien hallintakeinoja ja osaa soveltaa niitä yksittäiseen yritykseen.

Sisältö

-Riskilajit
-Riskien arviointi
-Riskienhallinta

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyö, harjoitustyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 135 h, josta lähiopetusta noin 22 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa antaa esimerkkejä eri riskilajeista. Hän tuntee riskien hallintakeinoja ja osaa soveltaa niitä tyydyttävästi ruokaketjun yritykseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida yrityksen riskejä. Hän tuntee riskien hallintakeinoja ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ruokaketjun yritykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida yrityksen riskejä monesta eri näkökulmasta. Hän tuntee riskien hallintakeinoja ja osaa analysoida ja soveltaa niitä syvällisesti ja monipuolisesti ruokaketjun yritykseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö, harjoitustehtävä

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Tuulia Potka-Soininen
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YTOJ24
    Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YRAK24
    Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YLI23
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
  • YRKK24I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa esittää talousjohtamisen suunnittelun ja toteutuksen vaiheet. Hän osaa käyttää laskentamenetelmiä ja laskentatuloksia talousjohtamisessa. Hän osaa käyttää tunnuslukuja ja niiden tulkintaohjeita yrityksen menestyksen ja arvon arvioinnissa yrityksen ja sen eri sidosryhmien näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida kokonaisvaltaisen talousjohtamisen keskeisen merkityksen yrityksille ja muille organisaatioille. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää johdon ohjausjärjestelmien moninaisuuden. Hän osaa soveltaa eri ohjausjärjestelmiä, joilla voi vaikuttaa taloudelliseen ja liiketoiminnalliseen menestymiseen. Opiskelija ymmärtää taloushallinnon merkityksen liiketoiminnan valvonnassa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy hyödyntämään johdon ohjausjärjestelmiä informaatiota erilaisten päätösten tueksi.

Sisältö

Kokonaisvaltainen talousjohtaminen, erilaiset laskentamenetelmät talousjohtamisessa, tilinpäätösanalyysin ja arvonmäärityksen käyttö talousjohtamisessa.
Johdon ohjausjärjestelmäkokonaisuus, suunnittelua (suorituskykymittaristot, elinkaari- ja tavoitekustannuslaskenta) ja valvontaa (toiminto- ja laatukustannuslaskenta) avustavat järjestelmät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn sekä suorittanut kurssilla annetut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä ja opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä annetuissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja arvioida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelijalle on muodostunut käsitys eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käytöstä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa arvioida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija osaa arvioida yksittäisen yrityksen menestymistä tunnuslukujen perusteella. Opiskelija on pystynyt esittämään selkeitä kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista kiitettävästi, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kiitettävää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja analysoida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelija osaa arvioida eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käyttöä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa analysoida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija pystyy muodostamaan hyvin perustellun käsityksen yksittäisen yrityksen menestymisestä analysoimalla tunnuslukuja. Opiskelija on pystynyt esittämään uusia ja perusteltuja kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 13.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Margit Närvä
  • Jyrki Rajakorpi
  • Matti Ryhänen
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24A
    Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • MAAJOHT24
    Maatalousyrityksen kokonaisvaltainen johtaminen, YAMK
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ruokaketjussa toimivien yritysten toimintaympäristöä. Hän osaa hankkia tietoa markkinoista, eri toimijoiden välisestä kilpailuasemasta, yritystoimintaa ohjaavista Euroopan unionin ja kansallisista säännöksistä sekä Suomen luonnonolojen merkityksestä. Opiskelija osaa soveltaa hankkimaansa tietoa yksittäiseen yritykseen. Hän on tietoinen toimintaympäristön muutoksien vaikutuksesta yksittäiseen yritykseen ja osaa ennakoida mahdollisia toimintaympäristön muutoksia.

Sisältö

-Ruokaketjun toimintaympäristön nykytila ja tulevaisuuden muutokset: poliittiset, ekonomiset, sosiaaliset, teknologiset, ekologiset ja lainsäädännölliset tekijät.

Oppimateriaalit

Latvala, T. & Niemi, J. (toim.) 2024. Maa- ja elintarviketalouden suhdannekatsaus 2024. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 33/2024. Luonnonvarakeskus, Helsinki. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-905-5
Rikkonen, P. 2017. Vaihtoehtoisia skenaarioita maataloudesta vuoteen 2030. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 55/2017. Luonnonvarakeskus, Helsinki.
Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B161. (soveltuvin osin)
Ryhänen, M., Rajakorpi, J. & Latva-Kyyny, M. 2022. Maatalousyrittäjän johtamisosaamisen kehittämisen perusteet. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja C14. (soveltuvin osin)
Tutkimuslaitosten uusimmat ennusteet (mm. PTT, LUKE).

Traitler, H. 2018. Megatrends in food and agriculture: Technology, water use and nutrition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Poutanen, K. 2017. Elintarviketalous 4.0: VTT:n visio älykkään, kuluttajakeskeisen ruokatuotannon aikakauteen. Espoo. VTT Technical Research Centre of Finland Ltd.
Artikkelit
Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 05.10.2024 08.00 - 10.45

Uusinnat Examissa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä 133,5 tuntia. Lähiopetusta noin 27 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

-Opiskelija osaa tunnistaa maatalousyritysten, maataloustuotteita jalostavien yritysten ja ravitsemuspalveluyritysten toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella koko ruokaketjussa tapahtuvien muutosten vaikutuksia yksittäisten yritysten toimintaan tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

-Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti maatalousyritysten, maataloustuotteita jalostavien yritysten ja ravitsemuspalveluyritysten toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä päätöksenteossa ja osaa tarkastella koko ruokaketjussa tapahtuvien muutosten vaikutuksia yksittäisten yritysten toimintaan hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-Opiskelija osaa hyödyntää ja analysoida monipuolisesti maatalousyritysten, maataloustuotteita jalostavien yritysten ja ravitsemuspalveluyritysten toimintaympäristöä ja selvittää päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa tarkastella ruokaketjua kokonaisuutena ja kykenee analysoimaan siellä tapahtuvia muutoksia erinomaisesti. Hän osaa hyödyntää toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia yksittäisen yrityksen toiminnassa erinomaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita