Siirry suoraan sisältöön

Liikunta ja sydänkuntoutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00DT89-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2025 - 24.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.03.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettajat
Maija Hiltunen
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 20 . Avoin AMK : 20.)
Ristiinopiskelu (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
YKEJO23
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Ristiinopiskelu
Opintojakso
XX00DT89

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

- tietää liikunnan merkityksen yleisimpien sydänsairauksien kuntoutuksessa sekä potilaan oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
- osaa tulkita moniammatillisen yhteistyön merkitystä sydänpotilaan kuntoutuksessa
- osaa arvioida kriittisesti erilaisia sydänpotilaille suunnattuja kuntoutusmalleja ja -ohjelmia, tunnistaen niiden mahdolliset haasteet ja ratkaisut
- osaa arvioida teknologisia ratkaisuja tai malleja liikunnallisessa sydänkuntouksessa.
- osaa soveltaa ajantasaista tutkimustietoa liikunnan merkityksestä sydänpotilaan kuntoutuksessa.
- osaa kehittää teoreettiseen tietoon perustaen uudenlaisia ja innovatiivisia ratkaisuja liikunnallisessa sydänkuntoutuksessa.

Sisältö

- Sepelvaltimotaudin liikunnallisen kuntoutuksen suositukset ja käytänteet
- Moniammatillisuuden merkitys sydänpotilaan kuntoutuksessa
- Liikunnan erilaiset mahdollisuudet sydänpotilaan kuntoutuksen tukena
- Teknologian käytön mahdollisuudet kuntoutuksen suunnittelussa ja seurannassa
- Sydänpotilaille suunnattujen liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen

Opetusmenetelmät

Opintojakso on opiskelijan itsenäisesti suoritettavissa oleva verkko-opintojakso, jonka tehtävät ovat rytmitetty koko opintojakson ajalle. Opiskelija osallistuu opintojaksolla lisäksi vertaisarviointiin.

Opiskelu opintojaksolla tapahtuu Moodlen oppimisympäristössä, joka avautuu opiskelijalle 3.3 klo 8:00 alkaen.

Opintojakso on avoinna opiskelijalle 3.3–25.5.2025 klo 22:00 välisen ajan. Myöhässä palautuneita tehtäviä ei huomioida arvioinnissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö opintojaksolla on (5 x 27h = 135h)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osittain hallitsevansa tiedot liikunnan merkityksestä yleisimpien sydänsairauksien kuntoutuksessa sekä potilaan oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija tulkitsee ja pystyy vain osittain selittämään moniammatillisen yhteistyön merkitystä sydänpotilaan kuntoutuksessa. Opiskelija arvioi niukasti sydänpotilaille suunnattuja liikunnallisia kuntoutusmalleja ja -ohjelmia, sekä teknologisten ratkaisujen sovelluksia. Opiskelija kykenee jonkin verran soveltamaan ajantasaista tutkimustietoa sydänpotilaan kuntoutuksessa. Opiskelijalla kykenee vain osittain kehittämään ja arvioimaan teoreettiseen tietoon perustuen ratkaisuja liikunnallisen sydänkuntoutuksen toteuttamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee tiedot liikunnan merkityksestä yleisimpien sydänsairauksien kuntoutuksessa sekä potilaan oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija tulkitsee ja pystyy osittain selittämään moniammatillisen yhteistyön merkitystä sydänpotilaan kuntoutuksessa. Opiskelija arvioi sydänpotilaille suunnattuja liikunnallisia kuntoutusmalleja ja -ohjelmia, sekä teknologisten ratkaisujen sovelluksia. Opiskelija kykenee soveltamaan ajantasaista tutkimustietoa sydänpotilaan kuntoutuksessa. Opiskelija kykenee kehittämään ja arvioimaan teoreettiseen tietoon perustuen ratkaisuja liikunnallisen sydänkuntoutuksen toteuttamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee monipuoliset tiedot liikunnan merkityksestä yleisimpien sydänsairauksien kuntoutuksessa sekä potilaan oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija tulkitsee ja pystyy selittämään syvällisesti moniammatillisen yhteistyön merkitystä sydänpotilaan kuntoutuksessa. Opiskelija arvioi kriittisesti sydänpotilaille suunnattuja liikunnallisia kuntoutusmalleja ja -ohjelmia, sekä teknologisten ratkaisujen sovelluksia. Opiskelija kykenee johdonmukaisesti soveltamaan ajantasaista tutkimustietoa sydänpotilaan kuntoutuksessa. Opiskelija kykenee kehittämään ja arvioimaan teoreettiseen tietoon perustuen uudenlaisia ja innovatiivisia ratkaisuja liikunnallisen sydänkuntoutuksen toteuttamisessa.

Siirry alkuun