Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: BG00BE25-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.04.2024 - 04.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Mari Salminen-Tuomaala
- Hannu Tuuri
- Ryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
- Opintojakso
- BG00BE25
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia osallistavia kehittämismenetelmiä.
Sisältö
Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Osallistavat kehittämismenetelmät
Oppimateriaalit
Elo, S., Kajula, O., Tohmola, A. & Kääriäinen, M. 2022. Laadullisen sisällönanalyysin vaiheet ja eteneminen. Hoitotiede 34(4), s. 215-225.
Hakala, J. 2022. Hyvä, parempi, valmis. Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus. Tallinna.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. WSOYpro Oy. Helsinki.
Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House, Tallinna.
Metsämuuronen, J. (2008 tai uudempi painos). Laadullisen tutkimuksen perusteet.
Metsämuuronen, J. (2012 tai uudempi painos). Tilastollisen kuvauksen perusteet.
Palonen, M., & Kylmä, J. 2022. Avoin haastattelu ja teemahaastattelu aineistonkeruumenetelminä laadullisessa hoitotieteellisessä tutkimuksessa. Hoitotiede 34(4), s. 281-294.
Puusa, A. & Juuti, P. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja A73/2016.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009 tai uudempi painos). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.
Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-kustannus, Keuruu.
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus, keskustelevat luennot, osallistavien tutkimusmenetelmien harjoitukset, tilastollisten tutkimusmenetelmien harjoitukset, laadullisten tutkimusmenetelmien harjoitukset, Webropol-harjoitukset, SPSS-harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäiset tehtävät, aktiivinen osallistuminen osallistavien menetelmien sekä laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien harjoituksiin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.