Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: BG00BE25-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen

Opettaja

  • Mari Salminen-Tuomaala
  • Hannu Tuuri

Opiskelijaryhmät

  • YKLAS24
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia osallistavia kehittämismenetelmiä.

Sisältö

Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Osallistavat kehittämismenetelmät

Oppimateriaalit

Elo, S., Kajula, O., Tohmola, A. & Kääriäinen, M. 2022. Laadullisen sisällönanalyysin vaiheet ja eteneminen. Hoitotiede 34(4), s. 215-225.

Hakala, J. 2022. Hyvä, parempi, valmis. Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus. Tallinna.

Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. WSOYpro Oy. Helsinki.

Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House, Tallinna.

Metsämuuronen, J. (2008 tai uudempi painos). Laadullisen tutkimuksen perusteet.

Metsämuuronen, J. (2012 tai uudempi painos). Tilastollisen kuvauksen perusteet.

Palonen, M., & Kylmä, J. 2022. Avoin haastattelu ja teemahaastattelu aineistonkeruumenetelminä laadullisessa hoitotieteellisessä tutkimuksessa. Hoitotiede 34(4), s. 281-294.

Puusa, A. & Juuti, P. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja A73/2016.

Toikko, T. & Rantanen, T. (2009 tai uudempi painos). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.

Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-kustannus, Keuruu.

Opetusmenetelmät

Teoriaopetus, keskustelevat luennot, osallistavien tutkimusmenetelmien harjoitukset, tilastollisten tutkimusmenetelmien harjoitukset, laadullisten tutkimusmenetelmien harjoitukset, Webropol-harjoitukset, SPSS-harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäiset tehtävät, aktiivinen osallistuminen osallistavien menetelmien sekä laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien harjoituksiin

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset tehtävät, numeerinen arviointi: 1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.