Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: BC00DW96-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 31.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Opettajat
- Jenni Kantola
- Hannu Tuuri
- Vastuuopettaja
- Elisa Kannasto
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
YLI25Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- BC00DW96
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteet ja eron. Opiskelija osaa soveltaa joitakin kehittämistoiminnan menetelmiä oman alan tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan ja hyvän tieteellisen käytännön merkityksen tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Opiskelija osaa soveltaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä.
Sisältö
Tutkimuksellisen kehittämisen menetelmät
Laadulliset tutkimusmenetelmät
Määrälliset tutkimusmenetelmät
Oppimateriaalit
Suositeltavaa menetelmäkirjallisuutta, esim:
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S.& Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino.
Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori, J. & Granfelt, R. 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino.
Kananen, J. 2017. Kehittämistutkimus interventiotutkimuksen muotona: Opas opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittajalle. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona: Miten kirjoitan toimintatutkimuksen opinnäytetyönä? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia, josta
-aikatauluun merkityt yhteiset tunnit 20 tuntia
-itsenäistä työskentelyä 115 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla kehittämisen menetelmiä, sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämismenetelmiä, sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä ja osaa valita niistä sopivimmat erilaisiin oman alansa tutkimus- ja/tai kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimus- ja kehittämiskohteita ja osaa valita, analysoida ja soveltaa kehittämismenetelmiä sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä näihin kohteisiin.
Lisätiedot
YAMK-tasoisiin opintoihin vaaditaan korkeakoulututkinto.
Jos olet ilmoittautumassa opintojaksolle Avoin AMK opiskelijana, liitä ilmoittautuessasi kopio tutkintotodistuksestasi.