Potilaan kliininen tutkiminen, hoidon tarpeen arviointi, ohjaus ja konsultointiLaajuus (5 op)
Tunnus: BI00DQ92
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida tutkittuun tietoon perustuen ja moniammatillisesti potilaan/asiakkaan terveydentilaa ja toimintakykyä sekä kiireellisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeita sekä soveltaa arviointimenetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää erilaisia viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmiä.
Sisältö
Kliininen tutkiminen
Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
Erilaiset mittarit
Erilaiset viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden peruskäsitteistöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia ohjaus, viestintä- ja konsultaatio-menetelmiä.
Oppimateriaalit
Alanen, P., Jormakka, J., & Kettunen, J. (2023). Oireista työdiagnoosiin. SanomaPro.
Ajankohtaiset artikkelit ja julkaisut.
Mustajoki, P., Saha, H., & Sane, T. (2006 tai uudempi painos). Potilaan tutkiminen. Duodecim.
Japp, A.G. & Robertson, C. 2018. Macleod's Clinical Diagnosis 2nd edition. Diagnostiikka akuuttilääketieteessä. Duodecim. (suomentanut Hilkka Salmen), soveltuvin osin
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
1.5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
- Yklas Nimeämätön
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida tutkittuun tietoon perustuen ja moniammatillisesti potilaan/asiakkaan terveydentilaa ja toimintakykyä sekä kiireellisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeita sekä soveltaa arviointimenetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää erilaisia viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmiä.
Sisältö
Kliininen tutkiminen
Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
Erilaiset mittarit
Erilaiset viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmät
Oppimateriaalit
Alanen, P., Jormakka, J., & Kettunen, J. (2023). Oireista työdiagnoosiin. SanomaPro.
Ajankohtaiset artikkelit ja julkaisut.
Mustajoki, P., Saha, H., & Sane, T. (2006 tai uudempi painos). Potilaan tutkiminen. Duodecim.
Japp, A.G. & Robertson, C. 2018. Macleod's Clinical Diagnosis 2nd edition. Diagnostiikka akuuttilääketieteessä. Duodecim. (suomentanut Hilkka Salmen), soveltuvin osin
Opetusmenetelmät
Keskusteluluento, kliininen asiakkaan tutkiminen, laboraatio, simulaatio-opetus
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden peruskäsitteistöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia ohjaus, viestintä- ja konsultaatio-menetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen tehtävä, numeerinen arviointi: 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut asiakkaan potilaan fyysisen tilan arvioinnin harjoituksiin (laboraatio.opetus)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden peruskäsitteistöä. Opiskelija osaa tutkia potilasta ja arvioida hänen fyysistä tilaansa ja oireitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä. Opiskelija osaa tutkia potilasta ja arvioida hänen fyysistä tilaansa ja oireitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia ohjaus, viestintä- ja konsultaatio-menetelmiä.Opiskelija osaa tutkia potilasta ja arvioida hänen fyysistä tilaansa ja oireitaan itsenäisesti.