Siirry suoraan sisältöön

Kokoelmien kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00CW07-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.08.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Satu Salmela
Ryhmät
KITI25
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opintojakso
4A00CW07

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja

Sisältö

- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävät materiaalit ilmoitetaan erikseen opintojaksolla aihekohtaisesti. Muun muassa hyödynnyttävää aineistoa:

Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. ALA Editions, 2018.

Saponaro, M. Z. & Evans, G. E. (2019). Collection management basics. Developing library and information center collections (7. uud. p.). Libraries Unlimited, an imprint of ABC-CLIO, LLC.

Avoimen tieteen artikkelipaketti (ilmoitetaan opintojaksolla).

Arminen, E., Logren, A., & Sevänen, E. (2020). Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa. Vastapaino.

Lahtinen, M. (2022). Kirja on pitkä ajatus. Warelia.

Wilén, R. & Kortelainen, T. (2007). Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: Teoria, menetelmät, käytäntö. Yliopistopaino. (käytetään soveltuvin osin)

Tuomi, P. (2011). Kirjojen keskellä: Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Avain. (myös kurssille soveltuvin osin)

Reuhkala, I., & Kilpi, T. (2021). Kirjastot ja kaupallisuus. Oppian.

Käytettävät materiaalit Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot, asiantuntijoiden luentovierailut, ryhmätyöskentelyä, soveltava tentti.
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmätyöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämävierailijoita ja työelämälähtöisiä harjoituksia sekä oppimistehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on soveltava tentti opintojakson lopussa. Tentin voi uusia SeAMK käytäntöjen mukaisesti.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on myös engalnnikielistä kurssimateriaalia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus 135 t, mistä lähiopetutsta noin 36 t ja asiantuntijavierailuja noin 10-12 t, lukujärjestykseen aikataulutettua ryhmätyöskententelyaikaa noin 10-12 t sekä loput itsenäistä työskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä

Siirry alkuun