Siirry suoraan sisältöön

Kirjastohistoria (5op)

Toteutuksen tunnus: 1800BD47-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.04.2025 - 30.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 29.05.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Ari Haasio
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
Ryhmät
KITI22
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
KITI23
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
KITI24
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
KITI25
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
1800BD47

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.

Toteutustavat

- Kirjatentti tai essee

Sisältö

Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.

Oppimateriaalit

Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.

Opetusmenetelmät

Essee

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h itsenäinen työskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.

Siirry alkuun