Siirry suoraan sisältöön

Innovaatiot ja kehittäminen (kevät 2026) (2 op)

Toteutuksen tunnus: XX00DM01-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 19.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.03.2026 - 13.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kulttuurituottaja (AMK)
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Insinööri (AMK), Konetekniikka
Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Agrologi (AMK)
Fysioterapeutti (AMK)
Geronomi (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK)
Sosionomi (AMK)
Restonomi (AMK)
Opettajat
Laura Liikavainio
Aila Hemminki
Jarkko Piikkilä
Mari Heinonen
Jukka Saarela
Riina Heinämäki
Hannu Tuuri
Jarkko Loima
Teija Rönkä
Milka Volanto
Heli Simon
Pirkko Mäntykivi
Anna Rauha
Satu Salmela
Jaana Liukkonen
Ryhmät
AGRO24
Agrologi (AMK)
BIELI24
Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, Päivätoteutus
RESTO24
Restonomi (AMK), Päivätoteutus
KITI24
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SH24S
Sairaanhoitaja (AMK)
FYS24
Fysioterapeutti (AMK)
SOS24B
Sosionomi (AMK)
TITE24
Insinööri (AMK), Tietotekniikka
SOS24C
Sosionomi (AMK)
AUTE24KA
Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka, Päivätoteutus
AUTE24SA
Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka, Päivätoteutus
Opintojakso
XX00DM01

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Oppimateriaalit

Opintojaksolla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 34h sekä itsenäisen työn osuus 20h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Ennakkotentin läpäisy hyväksyttävästi, aktiivinen osallistuminen intensiiviviikon työskentelyyn, oman oppimisen reflektoinnin palautus

Hylätty:
Jonkin edellä mainitun puutteellinen suoritus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Siirry alkuun