Siirry suoraan sisältöön

Kirjastoalan markkinointiviestintä (4op)

Toteutuksen tunnus: KD18BPAM03-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Terhi Mustakangas
Ryhmät
KITI22
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
KTDIPL24
Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opintojakso
KD18BPAM03

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja tunnistaa integroidun markkinointiviestinnän merkityksen kirjastojen toiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella ja arvioida tavoitteellista markkinointiviestintää sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Opiskelija osaa laatia integroidun markkinointiviestintäsuunnitelman. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella ja kehittää kirjastojen markkinointiviestinnän toimenpiteitä kirjaston strategisten tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tuntee markkinointiviestintään liittyvän keskeisen lainsäädännön ja osaa huomioida sen markkinointiviestinnän suunnittelussa.

Sisältö

- markkinointiviestinnän tavoitteet ja suunnittelu
- integroitu markkinointiviestintä ja markkinointiviestinnän keinot
- markkinointiviestinnän toteuttaminen ja arviointi
- markkinointiviestintään liittyvät keskeiset säännöt ja säädökset

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen (2023): Yrityksen asiakasmarkkinointi, luku 5, s. 299-416 (myös e-kirjana)
Juntunen & Saarti (2014): Ulos kirjastosta: Kirjastojen markkinointiviestintä
Helinsky (2012): Pieni mutta tärkeä kirja kirjastojen markkinoinnista

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus
Kaksi vapaaehtoista ohjauskertaa etäopetuksena

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Vko 49 Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Omaan tahtiin etenevä verkko-opiskelu, ryhmätyön tekeminen ja vertaisarviointi, tentti Moodlessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää integroidun markkinointiviestinnän merkityksen. Opiskelija osaa selittää mainontaan, PR:ään ja myynninedistämiseen liittyvät perusteoriat ja osaa perustasolla suunnitella niiden hyödyntämistä markkinointiviestinnässä. Hän osaa myös laatia pienimuotoisen markkinointiviestintäsuunnitelman ja ottaa sitä suunnitellessaan huomioon markkinoinnin juridiset reunaehdot.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää integroidun markkinointiviestinnän merkityksen. Opiskelija osaa selittää mainontaan, PR:ään ja myynninedistämiseen liittyvät perusteoriat ja osaa perustasolla suunnitella niiden hyödyntämistä markkinointiviestinnässä. Hän osaa myös laatia pienimuotoisen markkinointiviestintäsuunnitelman kirjastolle ja ottaa sitä suunnitellessaan huomioon markkinoinnin juridiset reunaehdot.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja selittää integroidun markkinointiviestinnän merkityksen. Opiskelija osaa selittää mainontaan, PR:ään ja myynninedistämiseen liittyvät perusteoriat ja osaa perustasolla suunnitella niiden hyödyntämistä markkinointiviestinnässä kirjastossa. Hän osaa myös erinomaisesti laatia pienimuotoisen markkinointiviestintäsuunnitelman kirjastolle ja ottaa sitä suunnitellessaan huomioon markkinoinnin juridiset reunaehdot.

Siirry alkuun