Siirry suoraan sisältöön

Lastenkirjastotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00CW75-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 08.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.10.2025 - 22.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Sari Mäkinen-Laitila
Ryhmät
KTDIPL24S
Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opintojakso
4A00CW75

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lastenkirjastotoiminnan nykytilanteen Suomessa. Hän osaa kertoa lastenkirjastotoiminnan kansainvälisistä tavoitteista ja siitä mihin ne perustuvat. Hänellä on yleiskuva kotimaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys lastenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lastenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lastenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.

Sisältö

Lastenkirjastotyön kansainväliset ja kansalliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
Lastenkirjastotoiminnan historia ja tulevaisuudennäkymät Suomessa
Lastenkirjaston kokoelmat ja aineistot
Lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä
Lastenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
Lapset ja lapsiperheet asiakkaina ja heidän osallistamisensa palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
Kirjaston, neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyö

Aika ja paikka

Aikataulutetun verkko-opetuksen aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.

Toteutusta koskeva aloitusviesti lähetetään opintojaksolle ilmoittautuneille sähköpostitse viikolla 41. Yhteinen aloituskerta on torstaina 23.10. 18-20. Toteutus jatkuu kevätlukukaudelle 2026.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali löytyy Moodlesta ja osa siitä myös painettuna.
Opiskelu vaatii kuulokkeet ja web-kameran.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä ja se edellyttää aikataulutettuun etäopetukseen osallistumista. Etäopetuskerrat voivat sisältää pari- tai ryhmätyöskentelyä tapaamisten aikana. Opintojakso sisältää myös itsenäistä työskentelyä verkossa. Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus ja ryhmätehtävät 25 h, itsenäinen opiskelu 110 h.

Opintojakson työmäärä on mitoitettu siten, että sen tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät. Opiskelija osaa kertoa lastenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa. Hän osaa toteuttaa joitakin lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt niissä useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Siirry alkuun