Sairaanhoitaja (AMK)
- Tutkinto
- Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 210 op
Tutkinto-ohjelman nimi
Sairaanhoitaja (AMK)
Koulutusala
Terveys- ja hyvinvointialat
Koulutusalan luokitus perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämään kansainväliseen ISCED-koulutusalaluokitukseen.
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Sairaanhoitaja (AMK), Bachelor-taso
Tutkinnon taso
Tutkinto-ohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset
Hakukelpoisuudesta ammattikorkeakouluihin on säädetty ammattikorkeakoululaissa 932/2014.
Valintaperusteet löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Tutkintosääntö ja arviointiasteikot
Kaikki hoitotyön sairaanhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelman opinnot on oltava hyväksytysti tai numeerisesti arvioiden suoritettu mukaan lukien AHOT-järjestelmän kautta hyväksytyt tai numeerisesti arvioidut suoritukset.
Linkki
Opintojen rakenne
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti perusopinnoista, ammattiopinnoista, ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä.
Sairaanhoitajan koulutuksessa (210 op) Kaikille yhteisiä perusopintoja SeAMKissa on 20 op, Sosiaali- ja terveysalan yhteisiä perusopintoja on 10 op / syksystä 2021 8 op. Vapaasti valittavia opintoja 5 op / syksystä 2021 8 op. Sairaanhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmakohtaisia opintoja on 175 op / syksystä 2021 178 op:ta, joka sisältää harjoittelua 75 op ja opinnäytetyön ja kypsyysnäytteen 15 op.
Opintojen laajuus on n. 60 opintopistettä lukuvuodessa. Tutkinto-ohjelman opiskelijalla on oikeus hakea opinto-oikeutta monialaisessa FramiPro- oppimisympäristössä, jossa opiskelijat ovat SeAMK:n eri koulutuksista. Opinnot toteutuvat pääasiallisesti erilaisina työelämäprojekteina ja hyväksi luetaan osaksi omaa koulutusta. Opiskelu FramiPro:ssa on mahdollista pääasiallisesti koulutuksen 3 lukuvuoden aikana.
Sairaanhoitajan koulutuksessa opiskelija voi opiskella monialaisia ja -ammatillisia opintoja myös projektiharjoittelussa ja kansainvälisissä opinnoissa.
Opetusuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin.
- Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen.
Sairaanhoitajan koulutus perustuu näyttöön perustuvan hoitotyön oppimiseen, joka on koulutuksen yksi punaisista langoista. Tiedon etsiminen ja käyttäminen ovat olennainen osa tätä oppimista kaikissa opinnoissa.
- Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana.
Sairaanhoitajan ammatti on kansainvälinen ammatti, siksi koulutuksen sisällöissä tulee esille monikulttuurisuus, eri kulttuuritaustaisten ihmisten kohtaaminen hoitotyössä, vieraskielinen opetus ja oppimateriaali, kv-vaihdot, kv-tutorina toimiminen sekä kotikansainvälistyminen.
- Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa.
Yrittäjämäisesti toimiminen on tärkeä osa sairaanhoitajan ammatissa. Opintojen sisällöissä on sisäistä ja ulkoista yrittäjyyttä sekä talous-ajattelua tukemassa sairaanhoitajan yrittäjyyttä. Palvelurakenteiden uudistamisessa yksityinen sektori ja 3. sektori ovat tulevaisuudessa suuria palvelujen tuottajia ja se otetaan huomioon opintojen sisällöissä.
- Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona.
Koulutuksen sisällöissä kestävän kehitys tulee esiin eri näkökulmista eri vaiheissa koulutusta.
- Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Siihen kuuluvia alueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekö elinikäinen oppiminen.
Uraohjauksen malli on selkeästi koulutuksen eri vaiheiden Sairaanhoitajan/terveyden ammatti ja urakehitys opintojaksoissa.
Opiskelijoilla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa monialaisia työelämälähtöisiä projektiopintoja (FramiPro).
Osaamistavoitteet
Sairaanhoitajan koulutuksen osaamistavoitteet perustuvat valtakunnallisiin Sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen - osaamistavoitteisiin, jotka ovat kuvatut opetussuunnitelman yleisosassa.
Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö
Sairaanhoitaja (AMK) tutkinto- ohjelman tehtävänä on kouluttaa hoitotyön asiantuntijoita, joiden työn lähtökohtana ovat monitieteinen näyttöön perustuva tieto, laaja-alainen hoitotyön osaaminen sekä korkeatasoinen eettinen arvoperusta. Koulutuksesta valmistuneilla sairaanhoitajilla (AMK) on valmiudet tutkia, arvioida ja kehittää hoitotyön osaamistaan, ammattityötään, työyhteisöään sekä ammattialaansa. Sairaanhoitajat toimivat hoitotyön suunnittelu-, toteutus- ja kehittämistehtävissä sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.
Sairaanhoitajat (AMK) laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana. Koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset sekä sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen.
Sairaanhoitajat (AMK) ovat itsenäisiä hoitotyön asiantuntijoita perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, sosiaalihuollossa sekä yksityisen ja 3. sektorin alueilla. Sairaanhoitajat tukevat, hoitavat ja ohjaavat eri- ikäisiä terveitä ja sairaita ihmisiä, perheitä, ryhmiä ja yhteisöjä. Sairaanhoitajat toteuttavat ja kehittävät näyttöön perustuvaa terveyttä edistävää, ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää, parantavaa ja kuntouttavaa hoitotyötä sekä potilaalle määrättyä lääketieteellistä hoitoa.
Kompetenssit
Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan.
Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö
Sairaanhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmassa käytetään sosio-konstruktivistista oppimiskäsitystä pedagogisena taustateoriana. Erilaiset opiskelijakeskeiset ja kokemukselliset sekä yksilölliset ja yhteistoiminnalliset sekä tutkivan oppimisen oppimismenetelmät edistävät opiskelijan näyttöön perustuvan hoitotyön oppimista. Oppimismenetelminä käytetään monipuolisesti eri oppimismenetelmiä: teoriaopintoja, digitaalisia oppimisympäristöjä, taitopajoja, simulaatioharjoituksia ja muita harjoituksia. Verkko-opiskelu tukee hoitotyön osaamisen kehittymistä.
Ahot-menettelyt
AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisensa tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa tutkinto-ohjelman osaamistavoitteita. Osaamisen tunnistamisprosessi nivoutuu läheisesti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiseen ja sitä päivitetään henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen yhteydessä.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt on esitetty SeAMKin osaamisen tunnustamisen ohjeessa. Siinä selvitetään, miten osaamisen tunnustamista haetaan, miten asiaa käsitellään ja miten siitä tiedotetaan. Ohjeessa on nimetty tutkinto-ohjelman osaamisen tunnustamisen yhteyshenkilöt, jotka antavat ohjausta prosessiin liittyvissä asioissa.
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään muun muassa
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- opiskelijan haastatteluja
- kirjallisia ja suullisia tenttejä tai raportteja
- toiminnallisia tai kirjallisia tehtäviä tai näyttöjä
- esitelmiä, portfolioita.
AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe.
Sairaanhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmassa aikaisemman hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen perustuu sairaanhoitajan yleisiin ja ammattikohtaisiin osaamisvaatimuksiin. Opiskelija voi hakea aikaisemman hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista lukukauden opinnoista erillisen ohjeen mukaisesti. Sairaanhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelman OT-ryhmän jäseninä ovat koulutuspäällikkö Raija Palo ja tutkinto-ohjelman opintojen ohjaaja Tarja Knuuttila sekä tarpeen mukaan asiantuntijaopettaja.
Opintojen ohjaaja selostaa OT-hakuprosessin vaiheet Opiskelu- ja työelämäosaamisen kehittyminen opintojen yhteydessä. Opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa opintojen/-kokonaisuuden tavoitteisiin ja kokoaa itse tarvittavat näyttödokumentit. Hakulomakkeen yhtenä liitteenä on oltava opiskelijan kirjallinen kuvaus, jossa hän perustelee oman osaamisensa suhteessa tutkinto-ohjelman opintojen/-kokonaisuuden osaamistavoitteisiin. Sähköiset näyttödokumentit opiskelija osoittaa tutkinto- ohjelman OT-ryhmälle ja toimittaa ne opintojen ohjaajalle.
opintojen ohaaja vastaanottaa hakemuksen ja näyttödokumentit sekä välittää ne asiantuntijaopettajalle. Asiantuntijaopettaja tarkistaa näyttöaineiston, päättää näyttöjen suorittamisesta, arvioi näytöt suhteessa osaamistavoitteisiin. Opintojen ohaaja esittelee tunnustamista koskevan päätösehdotuksen koulutuspäällikölle. Päätöksen hyväksymisen jälkeen asiantuntijaopettaja tekee tarvittavat suoritusmerkinnät winhaan. Vierailevan luennoitsijan pitämien opintojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä toimii OT-ryhmä.
Syyslukukauden kaikkien opintojen AHOT-hakemusten viimeinen jättöpäivä on 30.9. ja kevätlukukauden kaikkien opintojen AHOT- hakemusten viimeinen jättöpäivä on 31.1.
AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin liittyvät ohjeistukset. Alakohtaisesti ja tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritellään AHOT-järjestelmän ulkopuolelle kokonaisuudessaan jäävät opinnot.
Työssäoppiminen ja harjoittelu
Sairaanhoitajan koulutuksessa opiskelija suorittaa EU-direktiivien vaatimusten (=90 op) mukaan 75 op harjoittelua sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä 15 op:n laajuisen työelämälähtöisen opinnäytetyön.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen voidaan todentaa esimerkiksi näytöin ja tehtävin.
Ammatillinen osaamisprofiili
Sairaanhoitajan ydinosaamisen muodostavat yksilön, perheen, yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy, asiakaslähtöisen hoitotyön suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä kliininen hoitotyön asiantuntijuus. Ydinosaamiseen kuuluvat myös asiakkaiden ja potilaiden ohjaus ja opetus sekä työskentely moniammatillisessa työryhmässä. Ydinosaamiseen sisältyy hoitotieteen tutkimusten ja tutkitun tiedon käyttö ja hallinta näyttöön perustuvassa hoitotyössä sekä hoitotyön johtaminen ja laadunhallinta.
Ammatilliset kieliopinnot suoritettuaan opiskelija osaa toimia oman alansa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa, pystyy etsimään tietoa sekä seuraamaan oman ammattialansa kehitystä kohdekielillä.
Kansainvälisyys
Kansainväliset opiskelija- ja opettajavaihdot toteutuvat eri vaihto-ohjelmien ja verkostomaisten yhteistyöhankkeiden kautta. Tärkeimmät käytössä olevat vaihto-ohjelmat ovat mm. Erasmus+ -ohjelma, North-South-South –ohjelma, Nordplus-ohjelma sekä CIMO. Tavoitteena on lisätä opiskelija- ja opettajavaihtoja sekä määrällisesti että sisällöllisesti vastaamaan tutkinto-ohjelman sisältöjen ja pedagogiikan kehittämistarpeita.
Asiantuntijaopettajaverkoston luominen yhteistyöyliopistojen kanssa ja opiskelijavaihtojen laajentaminen teoriaopintoja sisältäviksi ovat konkreettisia kehittämisalueita. Intensiiviopintojaksojen tarjontaa ja sisältöjä sekä kansainvälisenä yhteistyönä laadittavien opinnäytetöiden tekemisen mahdollisuuksia lisätään ja kehitetään yhteistyössä ulkomaisten verkostojen kanssa.
Tutkinto-ohjelman opiskelijoita aktivoidaan yhteistyöhön ulkomaisten opiskelijoiden ja maahanmuuttajien keskuudessa mahdollistamalla esimerkiksi vapaasti valittavien opintojen keräämisen toiminnasta heidän parissaan. Opiskelijoita motivoidaan lähtemään ulkomaille kansainvälisiin vaihto-opiskeluihin.
Opetussuunnitelman tasolla tavoitteena on suomalaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden yhteisten vieraskielisten opetuksien ja harjoittelujen kehittäminen. Tavoitteena on tehdä näkyväksi kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden ulottuvuudet opetuksessa. Vieraskielistä oppimateriaalia ja virtuaalioppimisympäristöä hyödynnetään osana kansainvälistä toimintaa.
Jatko-opintokelpoisuus
Koulutus oikeuttaa hakeutumaan korkeakoulutuksen toisen syklin opintoihin, joihin vaaditaan kolmen vuoden työkokemus korkeakoulutuksen ensimmäisen syklin opintojen jälkeen. Koulutukseen pääseminen päätetään vastaanottavassa korkeakoulussa. Ammattikorkeakoulutuksessa toisen syklin opinnot johtavat ylempään ammattikorkeakoulututkintoon. Sairaanhoitaja (ylempi AMK).
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Opiskelu on teoriaopintojen sekä simulaatio- ja laboraatioharjoitusten aikana pääasiallisesti päiväopetusta klo 8-18 välillä. Muina aikoina toteutuvista opinnoista tiedotetaan opiskelijoille. Opintojen ajallaan suorittaminen vaatii säännöllistä läsnäoloa ja osallistumista opetukseen sekä oppimistehtävien ajallaan tekemistä. Koulututukseen kuuluva ohjattu harjoittelu toteutuu opiskeltavan hoitotyön alueen luonteen mukaisesti esimerkiksi kolmivuortyössä erilaisissa harjoittelu- ja oppimisympäristöissä kotimaassa ja osin ulkomailla. Teoria – ja laboraatio-opintoja sekä harjoitteluja voidaan suorittaa myös projekteissa ja hankkeissa.
Opiskelumenetelmät ovat pääasiassa opiskelijakeskeisiä ja monimuotoisia. Teoriaopintojen, simulaatio- ja laboraatio-opetuksen lähiopetustunneille edellytetään osallistumista ja läsnäoloa. Opinnoista osa toteutuu itsenäisenä opiskeluna joko yksilötyönä tai pienryhmissä tai virtuaaliopintoina. Koulutuksen ajallaan suorittaminen edellyttää opiskelijalta lukuvuosittaisen opintojen suunnitelman noudattamista sekä säännöllistä lähiopetukseen osallistumista sekä tehtävien ajallaan suorittamista.
Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja
Marja-Kristiina Store; kristiina.store@seamk.fi
Opinto-ohjaaja
Virpi Salo; virpi.salo@seamk.fi
Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi
Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat
Opiskelijapalvelut
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Sairaanhoitaja (AMK), Monimuotototeutus
Ajoitus ja rakenne:
Sairaanhoitaja (AMK), Verkkopainotteinen
Ajoitus ja rakenne:
Sairaanhoitaja (AMK),Monimuotototeutus
Ajoitus ja rakenne: