Kansallinen ja globaali väestön terveys sekä terveyttä edistävä hoitotyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: BD00DM94-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 03.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 30.11.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Tiina Hemminki
- Kari Jokiranta
- Ryhmät
-
MSH24SSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
- Opintojakso
- BD00DM94
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kansanterveystyön merkityksen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tietää kansanterveystieteen keskeisimpiä kysymyksiä ja osaa tarkastella väestön terveyteen vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä kansallisesti ja globaalisti
- ymmärtää terveyslakien ja erilaisten terveyspoliittisten keinojen merkityksen väestön terveyden edistämistyössä
- tietää YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ja ymmärtää tavoiteohjelman merkityksen maapallon ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamisessa
- osaa tarkastella kulttuurisen taustan merkitystä terveyteen liittyvissä näkökulmissa
Sisältö
Kansanterveystyö Suomessa ennen ja nyt
Kansanterveystiede ja sen keskeiset kysymykset
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteita ja keinoja
Hyvinvointi- ja terveyserot kansallisesti ja globaalisti
Tupakka- ja nikotiinituotteista vieroittaminen terveydenhuollossa
Kestävän kehityksen periaatteet (Agenda 2030 ja SeAMKn kestävän kehityksen ohjelma)
Terveyden edistämiseen liittyvät kulttuuriset kytkökset
Oppimateriaalit
Kari Jokirannan osuus: Luennoitsijan tarjoama opiskelumateriaali.
Tiina Hemmingin osuus:
Korhonen, M., Kauhanen, J., Erkkilä, A., Myllykangas, M., & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede (4. uud. p.). Sanoma Pro.
Patja, K., Absetz, P., Rautava, P., & Ripatti-Toledo, T. (2022). Terveyden edistäminen (1. painos.). Kustannus Oy Duodecim. https://www.oppiportti.fi/opk04647
Kestävä kehitys ja Agenda 2030. https://kestavakehitys.fi/kestava-kehitys
Opettajan osoittama muu opiskelumateriaali
Opetusmenetelmät
Kari Jokirannan osuus: Kontaktiluennot 9h, tallennetut teams-luennot.
Tiina Hemmingin osuus: Kontaktiluennot 6h ja verkko-opetus (aikaan sidottua verkossa toteutuvia itsenäisiä tehtäviä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kari Jokirannan osuus: Kontaktiluennot 9 h, teams-luennot ja opintopäiväkirjan laatiminen 31 h.
Tiina Hemmingin osuus: Kontaktiluennot 6 h, verkossa toteutuva itsenäinen opiskelu / tehtävät, koe. 28 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa väestön terveyskysymyksissä ja terveydenhuoltoalan kontekstissa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
-osoittaa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
-hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä väestön terveyteen.
-opiskelijalla on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua terveydenhuoltoalan kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osoittaa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön.
-hankkii aktiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä väestön terveyteen.
-osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta.
-opiskelijan kyky soveltaa oppimaansa terveydenhuoltolan kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-osoittaa riittämätöntä hallintaa opintojakson perussisällön osalta
-opiskelijan itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa terveydenhuoltoalan kontekstiin on puutteita.
Esitietovaatimukset
Kliinisen hoitotyön perustaidot, ensiapu ja kuntouttava hoitotyö 6 op
Eettisyys hoitotyössä 2 op