Kansallinen ja globaali väestön terveys sekä terveyttä edistävä hoitotyö (3op)
Toteutuksen tunnus: BD00DM94-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 22.04.2025 - 03.09.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.09.2025 - 30.11.2025
 - Toteutus on käynnissä.
 
- Opintopistemäärä
 - 3 op
 
- Lähiosuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
 
- Toimipiste
 - SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
 
- Opetuskielet
 - suomi
 - englanti
 
- Koulutus
 - Sairaanhoitaja (AMK)
 - Terveydenhoitaja (AMK)
 
- Opettajat
 - Tiina Hemminki
 - Kari Jokiranta
 
- Ryhmät
 - 
                        MSH24SSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
 
- Opintojakso
 - BD00DM94
 
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
- ymmärtää kansanterveystyön merkityksen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
- tietää kansanterveystieteen keskeisimpiä kysymyksiä ja osaa tarkastella väestön terveyteen vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä kansallisesti ja globaalisti
- ymmärtää terveyslakien ja erilaisten terveyspoliittisten keinojen merkityksen väestön terveyden edistämistyössä
- tietää YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ja ymmärtää tavoiteohjelman merkityksen maapallon ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamisessa
- osaa tarkastella kulttuurisen taustan merkitystä terveyteen liittyvissä näkökulmissa
                    
Sisältö
Kansanterveystyö Suomessa ennen ja nyt
Kansanterveystiede ja sen keskeiset kysymykset
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteita ja keinoja
Hyvinvointi- ja terveyserot kansallisesti ja globaalisti
Tupakka- ja nikotiinituotteista vieroittaminen terveydenhuollossa
Kestävän kehityksen periaatteet (Agenda 2030 ja SeAMKn kestävän kehityksen ohjelma)
Terveyden edistämiseen liittyvät kulttuuriset kytkökset
                    
Oppimateriaalit
Kari Jokirannan osuus: Luennoitsijan tarjoama opiskelumateriaali.
Tiina Hemmingin osuus:
Korhonen, M., Kauhanen, J., Erkkilä, A., Myllykangas, M., & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede (4. uud. p.). Sanoma Pro.
Patja, K., Absetz, P., Rautava, P., & Ripatti-Toledo, T. (2022). Terveyden edistäminen (1. painos.). Kustannus Oy Duodecim. https://www.oppiportti.fi/opk04647 
Kestävä kehitys ja Agenda 2030. https://kestavakehitys.fi/kestava-kehitys 
Opettajan osoittama muu opiskelumateriaali
                    
Opetusmenetelmät
Kari Jokirannan osuus: Kontaktiluennot 9h, tallennetut teams-luennot.
Tiina Hemmingin osuus: Kontaktiluennot 6h ja verkko-opetus (aikaan sidottua verkossa toteutuvia itsenäisiä tehtäviä)
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kari Jokirannan osuus: Kontaktiluennot 9 h, teams-luennot ja opintopäiväkirjan laatiminen 31 h.
Tiina Hemmingin osuus: Kontaktiluennot 6 h, verkossa toteutuva itsenäinen opiskelu / tehtävät, koe. 28 h
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa väestön terveyskysymyksissä ja terveydenhuoltoalan kontekstissa on puutteita.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
-osoittaa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. 
-hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä väestön terveyteen. 
-opiskelijalla on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua terveydenhuoltoalan kontekstiin.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osoittaa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. 
-hankkii aktiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä väestön terveyteen.  
-osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. 
-opiskelijan kyky soveltaa oppimaansa terveydenhuoltolan kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija                                                                                                                                                                                      
-osoittaa riittämätöntä hallintaa opintojakson perussisällön osalta
-opiskelijan itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa terveydenhuoltoalan kontekstiin on puutteita.
                    
Esitietovaatimukset
Kliinisen hoitotyön perustaidot, ensiapu ja kuntouttava hoitotyö 6 op
Eettisyys hoitotyössä 2 op