Siirry suoraan sisältöön

Innovaatiot ja kehittäminen (syksy 2025) (2 op)

Toteutuksen tunnus: XX00DM01-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
03.11.2025 - 13.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kulttuurituottaja (AMK)
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Insinööri (AMK), Konetekniikka
Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Agrologi (AMK)
Fysioterapeutti (AMK)
Geronomi (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK)
Sosionomi (AMK)
Restonomi (AMK)
Opettajat
Laura Liikavainio
Aila Hemminki
Viljo Arohonka
Virve Rinne
Mari Heinonen
Riina Heinämäki
Jukka Saarela
Hannu Tuuri
Terhi Anttila
Heli Simon
Pirkko Mäntykivi
Elina Ojala
Jaana Liukkonen
Ryhmät
SOS24B
Sosionomi (AMK)
KONE24
Insinööri (AMK), Konetekniikka
LITA24A
Tradenomi (AMK), Liiketalous
LITA24B
Tradenomi (AMK), Liiketalous
LITA24C
Tradenomi (AMK), Liiketalous
LITA24D
Tradenomi (AMK), Liiketalous
SH25K
Sairaanhoitaja (AMK)
SOS24C
Sosionomi (AMK)
RKM24
Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
RAK24
Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
AUTO24
Insinööri (AMK), Konetekniikka
Opintojakso
XX00DM01

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Oppimateriaalit

Opintojaksolla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Suomeksi
Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan ennakkomaanantain tapaamisella sekä maanantaista torstaihin sijoittuvana 4 päivän mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 34h sekä itsenäisen työn osuus 20h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Ennakkotentin läpäisy hyväksyttävästi, aktiivinen osallistuminen intensiiviviikon työskentelyyn, oman oppimisen reflektoinnin palautus

Hylätty:
Jonkin edellä mainitun puutteellinen suoritus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Siirry alkuun