Siirry suoraan sisältöön

Innovaatiot ja kehittäminenLaajuus (2 op)

Tunnus: XX00DM01

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Ilmoittautumisaika

16.12.2024 - 02.03.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Kulttuurituottaja (AMK)
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Merja Juppo

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodlessa oleva oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 2 op eli. n. 54 h opiskelua.

Lisätietoja opiskelijoille

- Opintojakso on 7 viikkoa kestävä verkkokurssi.
- Opintojakson tehtävät tehdään 4-5 hengen ryhmissä.
- Kirjaudu kurssin Moodleen heti, kun olet saanut opintojakson kuvauksen ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
- Opettaja muodostaa ryhmät ennen opintojakson alkua vain Moodleen kirjautuneista opiskelijoista.
- Kurssin voi tehdä vain kurssin aikataulun mukaisesti, joten huolehdi, että olet mukana heti kurssin alusta lähtein
- Kurssin alkaessa on vapaaehtoinen kurssi-info TEAMSissä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

10.03.2025 - 14.03.2025

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Kulttuurituottaja (AMK)
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Viljo Arohonka
  • Kiti Nimeämätön
  • Ilmari Äijö
  • Milka Volanto
  • Jussi Kareinen
  • Noora Kivimäki
  • Heli Simon
  • Ruotsi01 Nimeämätön
  • Ilkka Latomäki
  • Anna Rauha
  • Pirkko Mäntykivi
  • Riku Uusi-Jaakkola
  • Helena Myllymäki
  • Satu Lautamäki
  • Gero Nimeämätön
  • Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
  • RESTO23
    Restonomi (AMK), Päivätoteutus
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • BIELI23
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, Päivätoteutus
  • AUTE23SA
    Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka, Päivätoteutus
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)
  • AUTE23KA
    Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka, Päivätoteutus
  • AGRO23
    Agrologi (AMK)
  • SH23S
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • FYS23
    Fysioterapeutti (AMK)
  • TITE23
    Insinööri (AMK), Tietotekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Ilmoittautumisaika

13.11.2024 - 19.02.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 04.05.2025

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Kulttuurituottaja (AMK)
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • MTH24
    Terveydenhoitaja (AMK)
  • MGERO23
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus
  • MRESTO24
    Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
  • MSH24K
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
  • MBIELI24
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, Monimuotototeutus
  • MRKM24
    Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka, Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodlessa oleva oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 2 op eli. n. 54 h opiskelua.

Lisätietoja opiskelijoille

- Opintojakso on 7 viikkoa kestävä verkkokurssi.
- Opintojakson tehtävät tehdään 4-5 hengen ryhmissä.
- Kirjaudu kurssin Moodleen heti, kun olet saanut opintojakson kuvauksen ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen ja valitse mieluisin toimeksiantaja. Kurssin ryhmät muodostuvat Moodleen kirjautuneista opiskelijoista, jotka ovat valinneet toimeksiannon.
- Kurssin voi tehdä vain kurssin aikataulun mukaisesti, joten huolehdi, että olet mukana heti kurssin alusta lähtein
- Kurssin alkaessa on vapaaehtoinen kurssi-info TEAMSissä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

11.11.2024 - 15.11.2024

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Kulttuurituottaja (AMK)
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Milka Volanto
  • Jussi Kareinen
  • Noora Kivimäki
  • Terhi Anttila
  • Merja Juppo
  • Ruotsi01 Nimeämätön
  • Heli Simon
  • Anna Rauha
  • Pirkko Mäntykivi
  • Pia Haapala
  • Helena Myllymäki
  • Satu Lautamäki
  • Pekka Lager
  • Jaana Liukkonen
  • Saija Råtts
Opiskelijaryhmät
  • SH24K
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)
  • KONE23
    Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • AUTO23
    Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • LITA23B
    Tradenomi (AMK), LiiketalouS
  • LITA23C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • RAK23
    Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • LITA23D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • RKM23
    Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • LITA23A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Opetusmenetelmät

Suomeksi
Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 06.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 31.12.2024

Laajuus

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Kulttuurituottaja (AMK)
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Merja Juppo

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodlessa oleva oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 2 op eli. n. 54 h opiskelua.

Lisätietoja opiskelijoille

- Opintojakso on 7 viikkoa kestävä verkkokurssi.
- Opintojakson tehtävät tehdään 4-5 hengen ryhmissä.
- Kirjaudu kurssin Moodleen heti, kun olet saanut opintojakson kuvauksen ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
- Opettaja muodostaa ryhmät ennen opintojakson alkua vain Moodleen kirjautuneista opiskelijoista.
- Kurssin voi tehdä vain kurssin aikataulun mukaisesti, joten huolehdi, että olet mukana heti kurssin alusta lähtien
- Kurssin alkaessa on vapaaehtoinen kurssi-info TEAMSissä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 08.12.2024

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Kulttuurituottaja (AMK)
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)
  • MKONE23
    Insinööri (AMK), Konetekniikka, monimuotototeutus
  • MAGRO23
    Agrologi (AMK)
  • MLITA23
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus
  • MSH23S
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodlessa oleva oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 2 op eli. n. 54 h opiskelua.

Lisätietoja opiskelijoille

- Opintojakso on 7 viikkoa kestävä verkkokurssi.
- Opintojakson tehtävät tehdään 4-5 hengen ryhmissä.
- Kirjaudu kurssin Moodleen heti, kun olet saanut opintojakson kuvauksen ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen ja valitse mieluisin toimeksiantaja. Kurssin ryhmät muodostuvat Moodleen kirjautuneista opiskelijoista, jotka ovat valinneet toimeksiannon.
- Kurssin voi tehdä vain kurssin aikataulun mukaisesti, joten huolehdi, että olet mukana heti kurssin alusta lähtein
- Kurssin alkaessa on vapaaehtoinen kurssi-info TEAMSissä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Ilmoittautumisaika

23.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 27.09.2024

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
  • Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
  • KUTU24
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 01.10.2023

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Kulttuurituottaja (AMK)
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
  • Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
  • KUTU23
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.