Siirry suoraan sisältöön

Innovaatiot ja kehittäminen (syksy 2024) (2 op)

Toteutuksen tunnus: XX00DM01-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 25.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.11.2024 - 15.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kulttuurituottaja (AMK)
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Insinööri (AMK), Konetekniikka
Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Agrologi (AMK)
Fysioterapeutti (AMK)
Geronomi (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK)
Sosionomi (AMK)
Restonomi (AMK)
Opettajat
Marika Kääriäinen
Riina Heinämäki
Milka Volanto
Jussi Kareinen
Noora Kivimäki
Terhi Anttila
Merja Juppo
Heli Simon
Anna Rauha
Pia Haapala
Helena Myllymäki
Pekka Lager
Jaana Liukkonen
Saija Råtts
Ryhmät
RAK23
Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
RKM23
Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
LITA23A
Tradenomi (AMK), Liiketalous
LITA23B
Tradenomi (AMK), LiiketalouS
LITA23C
Tradenomi (AMK), Liiketalous
LITA23D
Tradenomi (AMK), Liiketalous
KONE23
Insinööri (AMK), Konetekniikka
AUTO23
Insinööri (AMK), Konetekniikka
SOS23B
Sosionomi (AMK)
SOS23C
Sosionomi (AMK)
SH24K
Sairaanhoitaja (AMK)
Opintojakso
XX00DM01

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Oppimateriaalit

Opintojaksolla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Suomeksi
Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 34h sekä itsenäisen työn osuus 20h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Ennakkotentin läpäisy hyväksyttävästi, aktiivinen osallistuminen intensiiviviikon työskentelyyn, oman oppimisen reflektoinnin palautus

Hylätty:
Jonkin edellä mainitun puutteellinen suoritus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Siirry alkuun