Siirry suoraan sisältöön

Innovaatiot ja kehittäminen (2 op)

Toteutuksen tunnus: XX00DM01-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2024 - 02.03.2025

Ajoitus

11.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Kulttuurituottaja (AMK)
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)

Opettaja

  • Merja Juppo

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)

Koulutusryhmat

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.

Sisältö

Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodlessa oleva oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 2 op eli. n. 54 h opiskelua.

Lisätietoja opiskelijoille

- Opintojakso on 7 viikkoa kestävä verkkokurssi.
- Opintojakson tehtävät tehdään 4-5 hengen ryhmissä.
- Kirjaudu kurssin Moodleen heti, kun olet saanut opintojakson kuvauksen ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
- Opettaja muodostaa ryhmät ennen opintojakson alkua vain Moodleen kirjautuneista opiskelijoista.
- Kurssin voi tehdä vain kurssin aikataulun mukaisesti, joten huolehdi, että olet mukana heti kurssin alusta lähtein
- Kurssin alkaessa on vapaaehtoinen kurssi-info TEAMSissä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmässä tehty työkirja ja toimeksiantajalle tehty PowerPoint
Aktiivisuus ryhmässä, joka todennetaan viikoittain työajan seurannalla