Innovaatiot ja kehittäminen (2 op)
Toteutuksen tunnus: XX00DM01-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 06.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.12.2024
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
2 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Sosionomi (AMK)
- Restonomi (AMK)
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
- Agrologi (AMK)
- Insinööri (AMK), Tietotekniikka
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
- Kulttuurituottaja (AMK)
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
- Fysioterapeutti (AMK)
- Insinööri (AMK), Konetekniikka
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Merja Juppo
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
Koulutusryhmat
- Avoin AMK
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- ratkoa todellisia työelämästä (yritykset, organisaatiot, yhdistykset) saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista.
- toteuttaa asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittää ja testata erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan ongelmaan
- osaa huomioita liiketoiminnalliset näkökulmat ratkaisua valittaessa
- esitellä ammattimaisesti ryhmän valitseman ratkaisun eli konseptin toimeksiantajalle
- soveltaa muotoiluajattelua (design thinking) sekä sen prosessia jatkossa oman alan kehittämistehtävissä.
Sisältö
Päivätoteutuksessa opintojakso toteutetaan viikon mittaisena intensiiviopintojaksona, SeAMK Innovaatioviikkona. Sen aikana opiskelijat eivät osallistu muuhun SeAMKin opetukseen.
Monimuotototeutuksessa opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena erikseen määritellyllä aikataululla.
- Ennakkotehtävä opintojakson käsitteistä sekä prosesseista (muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, ryhmätyöskentely)
- Kehittämistehtävän ongelman analysointi
- Asiakastiedon keruu eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi eri menetelmillä
- Ratkaisuvaihtoehtojen testaus sekä kehittäminen testauksen perusteella
- Ratkaisun eli konseptin esittely
- Ryhmätyöskentelytaidot sekä päivittäinen oman työskentelyn raportointi
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodlessa oleva oppimateriaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 2 op eli. n. 54 h opiskelua.
Lisätietoja opiskelijoille
Verkko-opetus. Tämä toteutus on tarkoitettu erityisesti avoimen opiskelijoille ja niille monimuodon opiskelijoille, joilla on rästissä tämä kurssi.
- Opintojakso on 7 viikkoa kestävä verkkokurssi.
- Opintojakson tehtävät tehdään 4-5 hengen ryhmissä.
- Kirjaudu kurssin Moodleen heti, kun olet saanut opintojakson kuvauksen ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
- Opettaja muodostaa ryhmät ennen opintojakson alkua vain Moodleen kirjautuneista opiskelijoista.
- Kurssin voi tehdä vain kurssin aikataulun mukaisesti, joten huolehdi, että olet mukana heti kurssin alusta lähtien
- Kurssin alkaessa on vapaaehtoinen kurssi-info TEAMSissä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
- Opiskelija osoittaa ennakkotehtävän hyväksytysti suorittamisella asiakaslähtöiseen kehittämisprosessiin liittyvien vaiheiden ja käsitteiden hallitsemisen.
- Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen kehitysprosessin osallistumalla aktiivisesti kehittämistehtävän ratkomiseen ryhmässä.
- Opiskelija osaa kerätä asiakastietoa eri menetelmillä ja soveltaa aineistoa kehittämistehtävän ratkaisemisessa.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän tulosten esittelyyn toimeksiantajalle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmässä tehty työkirja ja toimeksiantajalle tehty PowerPoint
Aktiivisuus ryhmässä, joka todennetaan viikoittain työajan seurannalla