Fysioterapeutti (AMK), Päivätoteutus: FYS23
Tunnus: FYS23
Kuvaus
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn arvioimisessa ja edistämisessä. Hän vastaa itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Fysioterapeutti toimii yhteiskuntavastuullisesti huomioiden eri tavoin kestävän kehityksen ajatuksia. Fysioterapeutti tekee yhteistyötä asiakkaan/kuntoutujan hoidosta vastaavan lääkärin kanssa ja työskentelee oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa kuntoutustyöryhmissä. Fysioterapian haasteena on väestön säilyminen pitkään toiminta- ja työkykyisenä. Toiminnassaan fysioterapeutti pyrkii myös vaikuttamaan ihmisten elin- ja työympäristöön.
AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI / URAMAHDOLLISUUDET
Valmistuttuaan opinnoistaan fysioterapeutti voi työskennellä asiantuntijana eri ikäisten ihmisten parissa esimerkiksi: sairaaloissa ja terveyskeskuksissa, tutkimus- ja kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, työterveyshuollossa, yksityisissä fysioterapiayrityksissä, erilaisissa järjestöissä, koulu- ja liikuntatoimessa, yrittäjänä sekä erialisissa hankkeissa ja projekteissa. Fysioterapeutti voi toimia myös itsenäisenä yrittäjänä. Valmistuttuaan opiskelija on kehittänyt kansainvälistä osaamistaan monin eri tavoin; opinnoissa käytetyn vieraskielisen materiaalin, vaihto-opettajien tuottamien luentojen ja kotikansainvälisyyttä tukevien keinojen avulla. Esimerkiksi osallistuen intensiiviviikoille.
Opetussuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin.
- Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen.
- Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana.
- Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa.
- Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona.
- Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Siihen kuuluvia alueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekä elinikäinen oppiminen.
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Fysioterapiakoulutuksen pedagogisena pyrkimyksenä on yhdistää laadukas opetus työelämään. Soveltuvin osin yhdistämme opetusta myös tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Työelämälähtöinen koulutus motivoi opiskelijoita ja sitouttaa heitä opintoihinsa. Monipuoliset oppimisympäristöt ja uudet teknologiset sovellukset SeAMK:ssa mahdollistavat teoriaopintojen yhdistämisen käytännön tilanteisiin. SeAMK Wellbeing Labs Opiskelijatyön oppimisympäristössä työelämätaitoja harjoitellaan moniammatillisissa tiimeissä, aitoja asiakastilanteita ja toimeksiantoja ratkoen. Oppimisesta tulee kiinnostavaa ja konkreettista.
Opetussuunnitelma rakentuu kokonaisuuksista, jotka edistävät fysioterapeutin asiantuntijuuden kehittymistä ja syventymistä. Opetusta toteutetaan kontakti- ja etäopetuksena, itsenäisenä opetuksena ja verkko-opetuksena. Opiskelu sisältää pienryhmätyöskentelyä, asiantuntijaluentoja, projektitöitä ja käytännön harjoittelua erilaisissa oppimisympäristöissä. Fysioterapian opintojaksojen toteutuksessa keskiössä ovat työelämälähtöiset opintojaksot ja opinnäytetyöt sekä työelämässä tapahtuva harjoittelu.
Opintojen aikana opitaan ratkaisemaan ongelmia käytännön työn vaatimalla tavalla. Tästä johtuen opetussuunnitelmassa yksittäiset oppiaineet integroituvat laajempiin opintokokonaisuuksiin ja teemoihin. Koulutuksessa korostuu tiedon jakamisen sijaan kokemusten ja osaamisen tuottaminen.
Työelämä ja asiantuntijuus edellyttävät tiedonhankinta ja -käsittelytaitoa, jatkuvaa oppimista ja kykyä käyttää näyttöön perustuvaa tietoa käytännön työssä. Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu tavoitteelliseen itseohjautuvaan opiskeluun sekä teoriaopinnoissa että harjoittelussa.
Arvioinnissa noudatetaan SeAMK:n tutkintosääntöä. Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen tavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kriteerit perustuvat opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteet kirjataan opintojaksojen toteutuksiin. Fysioterapeutin tutkinto-ohjelmaa kehitetään lukukausittain yhdessä opiskelijoiden kanssa yhteisen kehittämispäivän aikana.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FYS23-1007 |
SEAMKIN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
FYS23-1014 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
FYS23-1015 |
Yrittäjyys ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki) |
5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
XX00DJ02 | Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
XX00DM01 | Innovaatiot ja kehittäminen | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
FYS23-1009 |
FYSIOTERAPIAN AMMATILLISET LÄHTÖKOHDAT JA KUNTOUTUSOSAAMISEN PERUSTEET
(Valitaan kaikki) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
KG00BZ93 | Ensiapu | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
ST00BZ81 | Lääkehoidon perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DJ97 | Fysioterapeutin ammatillinen osaamisperusta | 5 | 5 | 3 | 2 | 1.5 | 1.5 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||
BB00DJ98 | Terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmät Suomessa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DJ99 | Biomekaniikan perusteet ja liikkumisen avustaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KG00BZ99 | Finnish Society and Social Policy | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DK00 | Ammattitaitoa edistävä harjoittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KG00BZ83 | Englanti | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||
KG00BZ85 | Ruotsi | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||
VI00BZ87 | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
VI00BZ89 | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
FYS23-1010 |
LIIKKUVA JA TOIMIVA IHMINEN
(Valitaan kaikki) |
17 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DK01 | Ihmisen fyysinen kuormittuminen ja liikkumisen säätely | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||
BB00DK02 | Ihmisen elämänkaari muuttuvassa ympäristössä | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
FYS23-1016 |
Anatomia ja fysiologia
(Valitaan kaikki) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DK03 | Ihmisen elimistön anatomia ja fysiologia | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DK04 | Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia | 5 | 5 | 4 | 1 | 2 | 2 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||
FYS23-1011 |
IHMISEN TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA TERVEYDEN EDISTÄMISEN PERUSTEET
(Valitaan kaikki) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DL45 | Ihmisen liikuntaelimistön tutkiminen ja toiminnan analysointi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
BB00DL46 | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen fysioterapiassa | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
BB00DL47 | Manuaalisen terapian ja terapeuttisen harjoittelun perusteet | 6 | 2 | 4 | 2 | 4 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
FYS23-1012 |
IHMISEN TERVEYDEN JA TYÖ- ja TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN
(Valitaan kaikki) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DL39 | Tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistäminen fysioterapiassa 1 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DL40 | Tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistäminen fysioterapiassa 2 | 8 | 8 | 8 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | |||||||||||||||||||||||
BB00DL41 | Hengitys- ja sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa | 8 | 8 | 8 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | |||||||||||||||||||||||
BB00DL42 | Työfysioterapia | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DL43 | Psykofyysinen fysioterapia | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
BB00DL44 | Toimintaympäristö hyvinvoinnin edistämisessä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
FYS23-1013 |
KUNTOUTUMISEN EDISTÄMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DL99 | Lapsi ja nuori fysioterapiassa | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DL98 | Lasten ja nuorten kehityshäiriöt ja fysioterapia | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
BB00DL53 | Ikääntyvän toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian erityispiirteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DL96 | Neurologinen fysioterapia ja kuntoutuminen | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
BB00DL97 | Asiakkaana kuntoutusjärjestelmässä | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
FYS23-1005 |
FYSIOTERAPIAHARJOITTELU
(Valitaan kaikki) |
36 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DJ89 | Fysioterapiaharjoittelu 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DJ90 | Fysioterapiaharjoittelu 2 | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
BB00DJ91 | Fysioterapiaharjoittelu 3 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DJ92 | Fysioterapiaharjoittelu 4 | 9 | 9 | 9 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
BB00DJ93 | Fysioterapiaharjoittelu 5 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
FYS23-1006 |
FYSIOTERAPIAN KEHITTÄMINEN JA ASIANTUNTIJANA TOIMIMINEN
(Valitaan kaikki) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DL34 | Fysioterapeutin asiantuntijuuden kehittyminen | 5 | 1 | 4 | 1 | 4 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
BB00DL35 | Johtaminen, laadunhallinta ja yrittäjyys eri organisaatioissa | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
BB00DL36 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
BB00DL37 | Määrällinen ja laadullinen tutkimus | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||
BB00DL38 | Projektitoiminnan perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
FYS23-1001 |
OPINNÄYTETYÖ JA KYPSYYSNÄYTE
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00CA71 | Opinnäytetyön suunnittelu | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||
BB00CA73 | Opinnäytetyön toteutus | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
BB00CA75 | Opinnäytetyön raportointi | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
FYS23-1002 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DE55 | Multi-Professional and Multicultural Simulations in Home Environment | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00BU05 | Liikunta, ravitsemus ja terveys - hyvinvoinnin peruskulmakivet | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
FYS10AVO16 | Liikunta ja urheilu kasvavan lapsen ja nuoren kokonaisvaltaisen kehityksen tukena | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DA00 | Urheilijan psyykkinen hyvinvointi | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DA01 | Urheilijan kuormitus ja palautuminen | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DL54 | Urheilufysioterapia: lajianalyysi ja urheilijan fyysisen suorituskyvyn tukeminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
FYS23-1004 |
Fysioterapian vapaasti valittava harjoittelu
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
5 - 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DJ84 | Tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä tukeva harjoittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DJ85 | Ikääntyvän toimintakykyä tukeva harjoittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DJ86 | Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva harjoittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DJ87 | Lapsen ja nuoren toimintakykyä tukeva harjoittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DJ88 | Urheilijan suorituskykyä tukeva harjoittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 61 | 63.5 | 47.5 | 23 | 31 | 30 | 30 | 33.5 | 18.5 | 29 | 23 | 15.5 | 15.5 | 10.2 | 10.2 | 10.2 | 15 | 15 | 11.2 | 11.2 | 11.2 | 9.3 | 9.3 | 9.6 | 9.6 | 9.6 | 11.5 | 11.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Fysioterapia kompetenssit
amk:tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), Arene 2022