Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen fysioterapiassaLaajuus (5 op)

Tunnus: BB00DL46

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata muutosprosessia
- arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Sisältö

- Terveysliikunta ja liikunnan ohjaamisen keskeiset käsitteet
- Terveyden edistämisen menetelmiä ja periaatteita
- Erilaisten mittausmenetelmien ja teknologian hyödyntäminen neuvonta- ja ohjausosaamisessa.
- Suomalaiset eri ikäisille ja ryhmille suunnatut liikunta- ja ravitsemussuositukset
- Ryhmänohjauksen periaatteet ja mahdollisuudet
- Soveltavan yksilö- ja ryhmäliikunnan mahdollisuudet ja ohjaaminen eri ympäristöissä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:

- osaa vajavaisesti määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää puutteellisesti ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata vajavaisesti muutosprosessia
- osaa arvioida vajavaisesti asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, ja teknologian ja digitaalisuuden hyödyntäminen on vajavaista
- käyttää puutteellisesti kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa mekaanisesti tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle ja erilaisten ohjaustapojen hyödyntäminen on puutteellista
- ei osaa perustella monipuolisesti ja soveltavasti toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- osaa määritellä pääpiirteittäin terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää osittain ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa jonkin verran ohjata muutosprosessia
- osaa arvioida pääpiirteittäin asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää osittain kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa pääpiirteittäin tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa osittain toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- osaa määritellä laajasti terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää monipuolisesti ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata muutosprosessia
- arvioida täsmällisesti asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää laajasti ja monipuolisesti kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa täsmällisesti tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa monipuolisesti toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 19.05.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Fysioterapeutti

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Maija Hiltunen
  • Jutta Potila
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • FYS23
    Fysioterapeutti (AMK)
Koulutusryhmat
  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata muutosprosessia
- arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Sisältö

- Terveysliikunta ja liikunnan ohjaamisen keskeiset käsitteet
- Terveyden edistämisen menetelmiä ja periaatteita
- Erilaisten mittausmenetelmien ja teknologian hyödyntäminen neuvonta- ja ohjausosaamisessa.
- Suomalaiset eri ikäisille ja ryhmille suunnatut liikunta- ja ravitsemussuositukset
- Ryhmänohjauksen periaatteet ja mahdollisuudet
- Soveltavan yksilö- ja ryhmäliikunnan mahdollisuudet ja ohjaaminen eri ympäristöissä

Opetusmenetelmät

Opintojakson opetusmenetelmät:
-Teorialuennot
- Itsenäinen ja pienryhmätyöskentely
- Käytännön harjoitustunnit
- Yksilö - ja ryhmänohjaukset
- Seminaarityöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö on opintojaksolla 5 op (135h), joka koostuu teorialuennoista, käytännönharjoituksista sekä opiskelijan itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä,

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:

- osaa vajavaisesti määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää puutteellisesti ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata vajavaisesti muutosprosessia
- osaa arvioida vajavaisesti asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, ja teknologian ja digitaalisuuden hyödyntäminen on vajavaista
- käyttää puutteellisesti kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa mekaanisesti tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle ja erilaisten ohjaustapojen hyödyntäminen on puutteellista
- ei osaa perustella monipuolisesti ja soveltavasti toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- osaa määritellä pääpiirteittäin terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää osittain ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa jonkin verran ohjata muutosprosessia
- osaa arvioida pääpiirteittäin asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää osittain kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa pääpiirteittäin tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa osittain toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- osaa määritellä laajasti terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää monipuolisesti ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata muutosprosessia
- arvioida täsmällisesti asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää laajasti ja monipuolisesti kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa täsmällisesti tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa monipuolisesti toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on numeraalinen 1-5, 0 = hylätty