Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen fysioterapiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: BB00DL46-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2024 - 13.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.01.2025 - 16.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Fysioterapeutti
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata muutosprosessia
- arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.
Sisältö
- Terveysliikunta ja liikunnan ohjaamisen keskeiset käsitteet
- Terveyden edistämisen menetelmiä ja periaatteita
- Erilaisten mittausmenetelmien ja teknologian hyödyntäminen neuvonta- ja ohjausosaamisessa.
- Suomalaiset eri ikäisille ja ryhmille suunnatut liikunta- ja ravitsemussuositukset
- Ryhmänohjauksen periaatteet ja mahdollisuudet
- Soveltavan yksilö- ja ryhmäliikunnan mahdollisuudet ja ohjaaminen eri ympäristöissä
Opetusmenetelmät
Opinnot koostuvat luennoista, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä käytännönharjoituksista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 135h. Opinnot koostuvat luennoista, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä käytännönharjoituksista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- osaa vajavaisesti määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää puutteellisesti ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata vajavaisesti muutosprosessia
- osaa arvioida vajavaisesti asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, ja teknologian ja digitaalisuuden hyödyntäminen on vajavaista
- käyttää puutteellisesti kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa mekaanisesti tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle ja erilaisten ohjaustapojen hyödyntäminen on puutteellista
- ei osaa perustella monipuolisesti ja soveltavasti toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa määritellä pääpiirteittäin terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää osittain ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa jonkin verran ohjata muutosprosessia
- osaa arvioida pääpiirteittäin asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää osittain kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa pääpiirteittäin tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa osittain toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa määritellä laajasti terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää monipuolisesti ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata muutosprosessia
- arvioida täsmällisesti asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää laajasti ja monipuolisesti kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa täsmällisesti tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa monipuolisesti toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.