Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen fysioterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: BB00DL46-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 13.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.01.2025 - 16.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Maija Hiltunen
Jutta Potila
Ryhmät
FYS24
Fysioterapeutti (AMK)
Opintojakso
BB00DL46

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa:

- määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata muutosprosessia
- arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Sisältö

- Terveysliikunta ja liikunnan ohjaamisen keskeiset käsitteet
- Terveyden edistämisen menetelmiä ja periaatteita
- Erilaisten mittausmenetelmien ja teknologian hyödyntäminen neuvonta- ja ohjausosaamisessa.
- Suomalaiset eri ikäisille ja ryhmille suunnatut liikunta- ja ravitsemussuositukset
- Ryhmänohjauksen periaatteet ja mahdollisuudet
- Soveltavan yksilö- ja ryhmäliikunnan mahdollisuudet ja ohjaaminen eri ympäristöissä

Opetusmenetelmät

Opinnot koostuvat luennoista, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä käytännönharjoituksista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 135h. Opinnot koostuvat luennoista, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä käytännönharjoituksista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:

- osaa vajavaisesti määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää puutteellisesti ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata vajavaisesti muutosprosessia
- osaa arvioida vajavaisesti asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, ja teknologian ja digitaalisuuden hyödyntäminen on vajavaista
- käyttää puutteellisesti kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa mekaanisesti tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle ja erilaisten ohjaustapojen hyödyntäminen on puutteellista
- ei osaa perustella monipuolisesti ja soveltavasti toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- osaa määritellä pääpiirteittäin terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää osittain ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa jonkin verran ohjata muutosprosessia
- osaa arvioida pääpiirteittäin asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää osittain kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa pääpiirteittäin tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa osittain toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- osaa määritellä laajasti terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- löytää monipuolisesti ratkaisuja asiakkaan terveyteen liittyviin yksilöllisiin muutostarpeisiin ja osaa ohjata muutosprosessia
- arvioida täsmällisesti asiakkaan terveyttä erilaisin mittauksin ja menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- käyttää laajasti ja monipuolisesti kansallisia liikunta- ja ravitsemussuosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä ohjaus- ja neuvontaosaamisessa.
- suunnitella ja toteuttaa täsmällisesti tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- perustella ja soveltaa monipuolisesti toimintaansa yksilö- ja ryhmämuotoisessa liikunta, neuvonta- ja ohjausosaamisessa.

Siirry alkuun