Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen elämänkaari muuttuvassa ympäristössäLaajuus (5 op)

Tunnus: BB00DK02

Osaamistavoitteet

Opiskelija:

- osaa tulkita liikunnan merkitystä toimintakyvyn edistäjänä eri ikäkausina
- selittää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Sisältö

- Liikunnan merkitys ikäkausittain toimintakyvyn edistäjänä
- Lasten ja nuorten perusliikuntataidot, motorinen kehitys, psykososiaalinen kehitys
- Motorinen oppiminen ja opettaminen
- Fysiologisen ikääntymisen merkitys toimintakyvylle
- Työikäisen arjen kuormitustekijät
- Ihmisen kehitys ja elämänkaariteoriat, kriisiteoriat ja psyykkiset prosessit
- Käytännön asiakastilanteiden harjoittelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- ymmärtää vajavaisesti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- ei osaa selittää loogisesti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheita
- selittää pintapuolisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää vajavaisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa puutteellisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa vajavaisesti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- ymmärtää pääpiirteittäin liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää osittain lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää osittain motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää pääpiirteittäin ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa osittain työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa jonkin verran ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa osittain oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- ymmärtää laajasti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää tarkasti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää täsmällisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää monipuolisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa monipuolisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa laajasti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa monipuolisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Oppimateriaalit

Heikkinen E., Rantanen T. (toim.) 2020. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.
Kulmala, J. (toim.) 2019. Hyvä vanhuus. PK-kustannus.
Kauranen K. 2014. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen Seura, julkaisu 167. Tampere 2014, 2.p.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-kustannus OY

Ilmoittautumisaika

16.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 30.04.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Fysioterapeutti

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Maija Hiltunen
  • Jutta Potila
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä a (Koko: 2. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä b (Koko: 2. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • FYS23
    Fysioterapeutti (AMK)
Koulutusryhmat
  • Pienryhmä a
  • Pienryhmä b

Tavoitteet

Opiskelija:

- osaa tulkita liikunnan merkitystä toimintakyvyn edistäjänä eri ikäkausina
- selittää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Sisältö

- Liikunnan merkitys ikäkausittain toimintakyvyn edistäjänä
- Lasten ja nuorten perusliikuntataidot, motorinen kehitys, psykososiaalinen kehitys
- Motorinen oppiminen ja opettaminen
- Fysiologisen ikääntymisen merkitys toimintakyvylle
- Työikäisen arjen kuormitustekijät
- Ihmisen kehitys ja elämänkaariteoriat, kriisiteoriat ja psyykkiset prosessit
- Käytännön asiakastilanteiden harjoittelu

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. Opetus sisältää itsenäistä opiskelua, pienryhmätyöskentelyä, harjoitustunteja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- ymmärtää vajavaisesti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- ei osaa selittää loogisesti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheita
- selittää pintapuolisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää vajavaisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa puutteellisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa vajavaisesti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- ymmärtää pääpiirteittäin liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää osittain lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää osittain motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää pääpiirteittäin ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa osittain työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa jonkin verran ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa osittain oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- ymmärtää laajasti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää tarkasti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää täsmällisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää monipuolisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa monipuolisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa laajasti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa monipuolisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 1-5 (0=hylätty).