Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen elämänkaari muuttuvassa ympäristössä (5op)

Toteutuksen tunnus: BB00DK02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.04.2023 - 06.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2023 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Maija Hiltunen
Jutta Potila
Ajoitusryhmät
Pienryhmä a (Koko: 2 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä b (Koko: 2 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
FYS23
Fysioterapeutti (AMK)
Pienryhmät
Pienryhmä a
Pienryhmä b
Opintojakso
BB00DK02

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija:

- osaa tulkita liikunnan merkitystä toimintakyvyn edistäjänä eri ikäkausina
- selittää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Sisältö

- Liikunnan merkitys ikäkausittain toimintakyvyn edistäjänä
- Lasten ja nuorten perusliikuntataidot, motorinen kehitys, psykososiaalinen kehitys
- Motorinen oppiminen ja opettaminen
- Fysiologisen ikääntymisen merkitys toimintakyvylle
- Työikäisen arjen kuormitustekijät
- Ihmisen kehitys ja elämänkaariteoriat, kriisiteoriat ja psyykkiset prosessit
- Käytännön asiakastilanteiden harjoittelu

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. Opetus sisältää itsenäistä opiskelua, pienryhmätyöskentelyä, harjoitustunteja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- ymmärtää vajavaisesti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- ei osaa selittää loogisesti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheita
- selittää pintapuolisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää vajavaisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa puutteellisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa vajavaisesti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- ymmärtää pääpiirteittäin liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää osittain lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää osittain motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää pääpiirteittäin ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa osittain työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa jonkin verran ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa osittain oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- ymmärtää laajasti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää tarkasti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää täsmällisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää monipuolisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa monipuolisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa laajasti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa monipuolisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Siirry alkuun