Ihmisen elämänkaari muuttuvassa ympäristössä (5op)
Toteutuksen tunnus: BB00DK02-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.04.2023 - 06.09.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2023 - 30.04.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Fysioterapeutti
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Maija Hiltunen
- Jutta Potila
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä a (Koko: 2 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä b (Koko: 2 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
FYS23Fysioterapeutti (AMK)
- Pienryhmät
- Pienryhmä a
- Pienryhmä b
- Opintojakso
- BB00DK02
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija:
- osaa tulkita liikunnan merkitystä toimintakyvyn edistäjänä eri ikäkausina
- selittää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa
Sisältö
- Liikunnan merkitys ikäkausittain toimintakyvyn edistäjänä
- Lasten ja nuorten perusliikuntataidot, motorinen kehitys, psykososiaalinen kehitys
- Motorinen oppiminen ja opettaminen
- Fysiologisen ikääntymisen merkitys toimintakyvylle
- Työikäisen arjen kuormitustekijät
- Ihmisen kehitys ja elämänkaariteoriat, kriisiteoriat ja psyykkiset prosessit
- Käytännön asiakastilanteiden harjoittelu
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. Opetus sisältää itsenäistä opiskelua, pienryhmätyöskentelyä, harjoitustunteja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- ymmärtää vajavaisesti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- ei osaa selittää loogisesti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheita
- selittää pintapuolisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää vajavaisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa puutteellisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa vajavaisesti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- ymmärtää pääpiirteittäin liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää osittain lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää osittain motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää pääpiirteittäin ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa osittain työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa jonkin verran ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa osittain oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää laajasti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää tarkasti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- selittää täsmällisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- selittää monipuolisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- tunnistaa monipuolisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- tunnistaa laajasti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa monipuolisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa