Geronomi (AMK), Monimuotototeutus: MGERO24
Tunnus: MGERO24
Kuvaus
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Geronomi (AMK) tutkinto-ohjelmassa tavoitteena on, että opiskelijalle syntyy valmiudet ja sitoutuminen toimia vanhusten hyvän elämän edistämiseksi yksilötasolla, yhteisöissä ja organisaatioissa sekä laajemmin koko yhteiskunnassa. Yksilöihin ja ryhmiin kohdistuvassa vanhustyössä geronomin toiminta on ehkäisevää, tukevaa, hoitavaa, kuntouttavaa ja vanhuksen osallisuutta edistävää työtä vanhustyön toimintaympäristöissä. Koulutuksessa painottuvat vanhuksen hyvinvoinnin, toimintakyvyn sekä tuen tarpeiden arviointi ja suunnitelmallinen edistäminen monipuolisilla gerontologisen hoito- ja sosiaalityön menetelmillä sekä psykososiaalisilla- ja sosiokulttuurisilla menetelmillä. Geronomi (AMK) –koulutuksessa ovat keskeisesti esillä myös yksilöllisten vanhuspalvelujen organisoimisessa tarvittavat taidot, kuten palvelutarpeen arviointi, palveluohjaus, palveluketjujen ja moniammatillisten vanhuspalvelujen organisoiminen ja omaisten tukeminen.
Vanhuspalveluorganisaatioiden tasolla työssä korostuvat palvelutoiminnan ohjaus, lähiesimiestyö sekä henkilöstön ja palvelujen kehittäminen. Yhteiskunnan tasolla työssä korostuu vanhuspalvelujärjestelmien arviointi ja kehittäminen sekä yhteiskunnallinen ja vanhuspoliittinen vaikuttamistyö.
AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Opintojen suorittaminen takaa laaja-alaisen vanhustyön asiantuntijuuden ja ammattitaidon muodostumiseen, Monitieteinen gerontologinen osaaminen antaa mahdollisuuden työllistyä monipuolisesti erilaisiin vanhustyön toimintaympäristöihin, kuten kotihoito, palveluasuminen, palveluohjaus, johtamis- ja kehittämistehtävät niin julkisella kuin yksityisellä ja kolmannella sektorilla.
Opintojen kokonaisuudessa on huomioitu ammatilliset kompetenssit, jotka on laadittu yhteistyössä kaikkien Suomessa geronomikoulutusta tarjoavien ammattikorkeakoulujen kanssa. Kompetenssit: monitieteinen gerontologia, ohjaaminen, palvelujärjestelmät, monialainen arviointi, gerontologinen hoito, hoiva ja kuntoutus, johtaminen, kehittäminen, laatu
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Geronomi (AMK) tutkinto-ohjelmassa käytetään sosio-konstruktivistista oppimiskäsitystä pedagogisena taustateoriana. Opiskelijan oppimista edistävät erilaiset opiskelijakeskeiset ja kokemukselliset sekä yksilölliset ja yhteistoiminnalliset sekä tutkivan oppimisen oppimismenetelmät. Oppimismenetelmiä käytetään monipuolisesti: teoriaopintoja luentoina, digitaalisia oppimisympäristöjä, pienryhmäharjoituksia, simulaatioharjoituksia ja erilaisten menetelmien harjoittelua. Osa opinnoista voidaan toteuttaa verkko-opintoina, etäopintoina sekä kontaktiopetuksena. Opinnoissa on myös itsenäistä opiskelua. Opintoja voi suorittaa myös ulkomaan vaihdossa henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti. Opiskelija voi suorittaa opintojaan myös SeAMKin monialaisessa SeAMKPro-oppimisympäristössä sekä työelämälähtöisessä Wellbeing Labs Opiskelijatyön -oppimisympäristössä. Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa vapaasti valittavia opintoja sekä valinnaisia ammattiopintoja henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman kehittämisessä huomioidaan sosiaali- ja terveysalan ajankohtaiset kehittämishaasteet, tutkitun tiedon tulokset sekä työelämän ilmaisemat osaamistarpeet. Hyödynnetään valtakunnallisten osaamistarveselvitysten tuloksia sekä eri tutkimus- ja kehittäjätahojen tuottamaa tietoa osaamistarpeista. Opiskelijoiden antama palaute huomioidaan keittämisessä.
.
Lisätiedot
Opetuksessa ja opintojen suorittamisessa pyritään ottamaan huomioon opiskelijan aiempi osaaminen. Keskeistä opinnoissa kuitenkin on laajentaa näkökulmia vanhustyön ajankohtaisista kehittämiskohteista.
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet perustuvat ammattikorkeakoulutuksen yleisiin kompetensseihin sekä geronomi (AMK) -koulutuksen alakohtaisiin kompetensseihin. Osaamistavoitteet ilmenevät yksityiskohtaisesti opintojaksojen kuvauksista.
Tutkinnon keskeinen kirjallisuus muodostuu sosiaalialan ja vanhuspalveluiden lainsäädännöstä, Talentian sosiaalialan ammattieettisistä ohjeista sekä kunkin opintojakson toteutuksille määritellystä peruskirjallisuudesta sekä muusta ajankohtaisesta materiaalista.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MGERO24-1001 |
SEAMKIN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1003 |
Yrittäjyys ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DJ02 | Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
XX00DM01 | Innovaatiot ja kehittäminen | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
MGERO24-1005 |
TUTKINTO-OHJELMAN PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
17 | ||||||||||||||||||||||||||||
STPO201 | Lääkehoidon perusteet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
BE00DK42 | Kansainvälisyys sosiaali- ja terveysalalla | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
STPG301 | Englanti | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
ST00DS98 | Ruotsi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
VIRKARUKI | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
VIRKARUSU | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1006 |
Osaajaksi kehittyminen vanhustyössä
(Valitaan kaikki) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00CW98 | Orientoituminen geronomin ammattiin | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
GERPOS400 | Osaajana geronomin ammatissa | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
BC00BS85 | Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi ja tiedonhankinta | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1007 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
141 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1008 |
Gerontologisen työn tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00DQ93 | Gerontologian perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERATP200 | Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERATP300 | Vanhustyön etiikka | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
BC00CG29 | Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERATP410 | Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1009 |
Palvelujärjestelmät ja palveluohjaus
(Valitaan kaikki) |
27 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00DC38 | Suomalainen yhteiskunta ja sosiaalipolitiikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00DC39 | Vanhuspalveluiden lainsäädäntö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAPJ200 | Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC00DQ94 | Palveluohjaus ja palvelutarpeenarviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00BS88 | Omaishoito | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC00CY18 | Kotona asumisen mahdollistaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00DQ95 | Harjoittelu: Gerontologinen sosiaalipalvelutyö | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1010 |
Ehkäisevä ja valtaistava työ
(Valitaan kaikki) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00DQ96 | Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
BC00CK50 | Psykososiaaliset menetelmät | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CY19 | Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmät | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC00CK52 | Sosiokulttuuriset menetelmät | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
BC00DQ86 | Teknologia ja digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAEV510 | Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1011 |
Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus
(Valitaan kaikki) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERAHK100 | Anatomian ja fysiologian perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CG25 | Lääkehoito ja farmakologia | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAHK300 | Geriatria ja muistisairaudet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
BC00CY20 | Muistityön osaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAHK122 | Harjoittelu: Muistityö | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00DQ97 | Gerontologinen hoitotyö ja kuntoutus | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
BC00DQ98 | Vanhustyö erityisryhmien parissa | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
BC00DQ99 | Harjoittelu: Gerontologinen hoitotyö | 7 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||||||||
MGERO24-1012 |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
BE00DT13 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00DK39 | Projektityö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC00DR00 | Vanhustyön tutkimusmenetelmät ja tutkimustiedon hankinta | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
MGERO24-1014 |
Vanhustyön johtaminen
(Valitaan kaikki) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00DC32 | Vanhuspalvelujen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
BC00DC34 | Henkilöstöhallinto | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
BC00DC33 | Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAJO310 | Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen | 12 | 12 | 12 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||
MGERO24-1013 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERAOP100 | Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
GERAOP200 | Opinnäytetyön aineiston keruu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAOP300 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
MGERO24-1017 |
VALINNAISET AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1021 |
Hyvinvointiteknologia
(Valitaan opintopisteitä: 6) |
0 - 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
BX00DS28 | Sosiaali- ja terveysalan etäpalvelut | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BX00DS27 | Arjen toimintakykyä tukeva teknologia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1020 |
Muut valinnaiset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1016 |
Monialaiset työelämäprojektit
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO24-1015 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 7) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DE55 | Multi-Professional and Multicultural Simulations in Home Environment | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00CY22 | Harjoittelu: Päivittäisten toimintojen tukeminen | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
BC00CL15 | Päivittäisissä toiminnoissa tukemisen perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 63 | 69 | 67 | 0 | 32 | 31 | 25 | 44 | 27 | 40 | 0 | 16 | 16 | 10.4 | 10.4 | 10.4 | 12.5 | 12.5 | 14.7 | 14.7 | 14.7 | 13.5 | 13.5 | 13.4 | 13.4 | 13.4 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Geronomi kompetenssit
amk:tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), Arene 2022