Siirry suoraan sisältöön

Gerontologian perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: BC00DQ93

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista moniulotteisesti. Hän osaa tarkastella vanhuutta yhteiskunnallisena, sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä. Opiskelija osaa selittää vanhenemista sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Opiskelija tuntee iäkkään ihmisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen perusteet. Hän osaa määritellä ympäristön, liikunnan ja ravitsemuksen merkityksen. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhuutta ja vanhenemista koskevaa tietoa sekä soveltaa sitä ikääntyneiden parissa toimiessaan.

Sisältö

- gerontologia tieteenalana ja gerontologinen tutkimus
- väestön ikääntyminen ja sen yhteiskunnalliset vaikutukset
- vanheneminen kokemuksellisena sekä yhteiskunnallisena, kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä
- iäkkäiden ihmisten toimintakyky ja terveys sekä niihin vaikuttavat tekijät
- iäkkäiden ravitsemus
- ikääntyneen ihmisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen
- yksilön ja ympäristön välinen vuorovaikutus ihmisen vanhetessa
- iäkkäiden ihmisten liikkumiskykyyn sekä liikunnan merkitys ihmisen vanhenemiselle

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Opiskelija tunnistaa vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologisen tietoa omassa opiskelussaan ja vanhustyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa jäsentää vanhuutta ja vanhenemista monialaisesti gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta monialaisesti yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.

Oppimateriaalit

Rantanen Taina., Kokko, Katja., Sipilä, Sarianna., Viljanen anne. Gerontologia. (2022)

Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Aino Asunmaa
  • Katri Turunen
Opiskelijaryhmät
  • MGERO24
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista moniulotteisesti. Hän osaa tarkastella vanhuutta yhteiskunnallisena, sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä. Opiskelija osaa selittää vanhenemista sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Opiskelija tuntee iäkkään ihmisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen perusteet. Hän osaa määritellä ympäristön, liikunnan ja ravitsemuksen merkityksen. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhuutta ja vanhenemista koskevaa tietoa sekä soveltaa sitä ikääntyneiden parissa toimiessaan.

Sisältö

- gerontologia tieteenalana ja gerontologinen tutkimus
- väestön ikääntyminen ja sen yhteiskunnalliset vaikutukset
- vanheneminen kokemuksellisena sekä yhteiskunnallisena, kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä
- iäkkäiden ihmisten toimintakyky ja terveys sekä niihin vaikuttavat tekijät
- iäkkäiden ravitsemus
- ikääntyneen ihmisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen
- yksilön ja ympäristön välinen vuorovaikutus ihmisen vanhetessa
- iäkkäiden ihmisten liikkumiskykyyn sekä liikunnan merkitys ihmisen vanhenemiselle

Oppimateriaalit

Rantanen Taina., Kokko, Katja., Sipilä, Sarianna., Viljanen Anne (toim). Gerontologia. (2022) Duodecim.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot ja harjoitukset, kirjatentti. Itsenäistä opiskelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä 135 h, josta kontaktiopetusta 30 h, tentti 2 h, seminaari 6 h ja opiskelijan itsenäistä, opiskelua 97 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Opiskelija tunnistaa vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologisen tietoa omassa opiskelussaan ja vanhustyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa jäsentää vanhuutta ja vanhenemista monialaisesti gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta monialaisesti yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 50 % ja oppimistehtävä(t) 50 %

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.