Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyön tutkimusmenetelmät ja tutkimustiedon hankintaLaajuus (4 op)

Tunnus: BC00DR00

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettiset, menetelmälliset ja eettiset lähtökohdat. Opiskelija osaa asettaa tutkimuksen lähestymistapaan sopivan kysymyksen. Hän osaa toteuttaa tutkimusprosessin laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa määrällisen tutkimuksen tutkimusprosessin, rakentaa aineistonkeruuvälineen ja käyttää SPSS -tilastointiohjelmaa. Opiskelija osaa tehdä ehdotuksia tutkimustiedon soveltamisesta vanhustyön käytäntöön. Opiskelija osaa eritellä tutkimustiedon tarvettaan, käyttää tutkimustiedon etsimiseen soveltuvia tiedonlähteitä ja lukea tutkimustietoa.

Sisältö

- laadullisen ja määrällisen tutkimuksen peruskäsitteet, kysymyksenasettelu, tutkimussuunnitelma ja –prosessi
- tiedonkeruuvälineen suunnittelu, muuttujien mitta-asteikot, otanta
- laadullisten aineistojen keruun ja analyysin perusmenetelmät
- määrällisen aineiston analysointi SPSS –tilastointiohjelmalla
- tulosten havainnollistaminen ja raportointi
- tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus, tiedon tuottaminen ja tulosten soveltaminen vanhustyön käytäntöön ja sen kehittämiseen
- sosiaali- ja terveysalan kotimaiset ja kansainväliset tutkimustiedon lähteet
- tutkimustiedon ja tilastollisen tiedon hankinta sekä lukeminen

Esitietovaatimukset

Opintojakso: Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla laadullista ja määrällistä tutkimuksen lähestymistapaa ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa ohjauksessa tutkimusprosessin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija tietää tutkimuseettiset normit. Opiskelija osaa kuvata esimerkkejä tutkimustiedon soveltamista vanhustyön käytäntöön. Opiskelija osaa esitellä ja käyttää sosiaali- ja terveysalan tutkimustiedon lähteitä. Opiskelija osaa lukea tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla laadullisen ja määrällisen tutkimuksen lähestymistapoja, kysymyksenasettelua ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa tutkimusprosessin ja huomioida eettiset tekijät. Hän osaa käyttää laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen soveltuvia tiedonkeruumenetelmiä sekä analysoida aineistoja SPSS-tilastointiohjelmalla sekä laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tutkimuksen tuottamaa tietoa sekä tehdä johtopäätöksiä vanhustyön käytännön kehittämiseen. Opiskelija osaa esitellä ja käyttää sosiaali- ja terveysalan tutkimustiedon lähteitä sujuvasti. Opiskelija osaa lukea ja jäsentää tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettisia, menetelmällisiä ja eettisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa toteuttaa ja perustella tutkimusprosessin. Hän osaa valita tutkimukseen soveltuvia aineistoja, suunnitella aineistonkeruuta ja analysoida aineistoja laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin sekä SPSS-tilastointiohjelmalla. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tulokset sekä tuottaa johtopäätöksiä käytännön vanhustyön kehittämiseen. Opiskelija osaa esitellä ja käyttää sosiaali- ja terveysalan tutkimustiedon lähteitä sujuvasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa lukea tutkimustietoa kriittisesti ja kehittää tiedonhakuaan löydetyn tiedon perusteella.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

x