Toiminnallisten ryhmien ohjaaminenLaajuus (4 op)
Tunnus: SOSATO10
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
17.03.2025 - 16.05.2025
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Marja-Liisa Saariaho
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
-
SOS24ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Oppimateriaalit
- Leskinen, E. (2009). Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön.
- Kataja J., Jaakkola T. ja Liukkonen J. (2011): Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi.
- Niemistö, R. (2007). (7.p) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia-kustannus
- Toseland, Ronald. W., Rivas, Robert. F. (2012). An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition.
- Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen.
- Malte-Colliard, K. & Marjukka L. (toim.) (2013). Voimaa taiteesta - Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla.
- Levine Madori L. (2010). Therapeutic Thematic Arts Programming - Menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Ruuskanen P., Savolainen K. ja Suonio M. (toim.) (2011). Toivo sosiaalisessa: Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä.
- Karjalainen, A-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle
Opetusmenetelmät
- luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset, asiantuntijavierailut
- ryhmänohjaustilanteet
harjoitukset raportoidaan ja esitellään seminaarissa
- Opintojakson voi opinnollistaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia, josta
- luennot 24h,
- harjoitukset 40h,
- itsenäinen opiskelu 42h
Lisätietoja opiskelijoille
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ilmoitetaan opintojakson alussa
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteet ei täyty, tehtäviä jää tekemättä, paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää
ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien
ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn
periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija
tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja
toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä
suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia,
toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija
hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 26
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
MSOS24KSosionomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Oppimateriaalit
- Juha Kilpiä (2022): Kontekstin taju. Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen.
- Leskinen, E. (2009). Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön.
- Kataja J., Jaakkola T. ja Liukkonen J. (2011): Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi.
- Niemistö, R. (2007). (7.p) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia-kustannus
- Toseland, Ronald. W., Rivas, Robert. F. (2012). An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition.
- Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen.
- Malte-Colliard, K. & Marjukka L. (toim.) (2013). Voimaa taiteesta - Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla.
- Levine Madori L. (2010). Therapeutic Thematic Arts Programming - Menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Ruuskanen P., Savolainen K. ja Suonio M. (toim.) (2011). Toivo sosiaalisessa: Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä.
- Karjalainen, A-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle
Opetusmenetelmät
- Monimuoto: lähiviikoilla kontaktitunnit, etäjaksolla verkkotyöskentelyä
-luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset, mahdolliset asiantuntijavierailut
- ryhmänohjaustilanteet
harjoitukset raportoidaan ja esitellään seminaarissa
-opintojaksolla Moodle-pohja käytössä
- Opintojakson voi opinnollistaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi opinnollistaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 tuntia, josta
- luennot 26 h,
- harjoitukset ja itsenäinen opiskelu 82 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla peritään 5 € materiaalimaksu
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ilmoitetaan opintojakson alussa
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteet ei täyty, tehtäviä jää tekemättä, paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää
ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien
ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn
periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija
tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja
toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä
suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia,
toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija
hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
18.03.2024 - 17.05.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Kohtamäki
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Oppimateriaalit
- Leskinen, E. (2009). Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön.
- Kataja J., Jaakkola T. ja Liukkonen J. (2011): Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi.
- Niemistö, R. (2007). (7.p) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia-kustannus
- Toseland, Ronald. W., Rivas, Robert. F. (2012). An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition.
- Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen.
- Malte-Colliard, K. & Marjukka L. (toim.) (2013). Voimaa taiteesta - Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla.
- Levine Madori L. (2010). Therapeutic Thematic Arts Programming - Menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Ruuskanen P., Savolainen K. ja Suonio M. (toim.) (2011). Toivo sosiaalisessa: Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä.
- Karjalainen, A-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle
Opetusmenetelmät
- luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset, asiantuntijavierailut
- ryhmänohjaustilanteet
harjoitukset raportoidaan ja esitellään seminaarissa
- Opintojakson voi opinnollistaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia, josta
- luennot 24h,
- harjoitukset 40h,
- itsenäinen opiskelu 42h
Lisätietoja opiskelijoille
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ilmoitetaan opintojakson alussa
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteet ei täyty, tehtäviä jää tekemättä, paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää
ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien
ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn
periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija
tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja
toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä
suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia,
toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija
hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 22.10.2023
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Kohtamäki
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
-
SOS23ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Oppimateriaalit
- Leskinen, E. (2009). Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön.
- Kataja J., Jaakkola T. ja Liukkonen J. (2011): Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi.
- Niemistö, R. (2007). (7.p) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia-kustannus
- Toseland, Ronald. W., Rivas, Robert. F. (2012). An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition.
- Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen.
- Malte-Colliard, K. & Marjukka L. (toim.) (2013). Voimaa taiteesta - Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla.
- Levine Madori L. (2010). Therapeutic Thematic Arts Programming - Menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Ruuskanen P., Savolainen K. ja Suonio M. (toim.) (2011). Toivo sosiaalisessa: Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä.
- Karjalainen, A-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle
Opetusmenetelmät
- luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset, asiantuntijavierailut
- ryhmänohjaustilanteet
- harjoitukset raportoidaan
- Opintojakson voi opinnollistaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia, josta
- luennot 24h,
- harjoitukset 40h,
- itsenäinen opiskelu 42h
Lisätietoja opiskelijoille
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ilmoitetaan opintojakson alussa
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteet ei täyty, tehtäviä jää tekemättä, paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää
ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien
ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn
periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija
tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja
toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä
suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia,
toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija
hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 38
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Aika ja paikka
-
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus + lähiopetusjaksojen viikoilla lähiopetusta Kampuksella.
Opintojaksolla hyödynnetään Moodle -alustaa itsenäisiin, pari- ja pienryhmätehtäviin ja tuotoksiin. Lisäksi ryhmän lähijaksojen (viikoilla: 35, 39, ja 50) aikoina toteutetaan työpajoja lähiopetuksessa. Työpajoissa osallistutaan erilaisten toiminnallisten menetelmien harjoitteluun ja toteuttamiseen.
Opetus sisältää lisäksi luentoja, itsenäistä opiskelua, ryhmänohjausharjoituksia, opiskelijan itsenäisen vierailun toimipisteeseen ja raportin käynnistä, asiantuntijavierailut mahdollisuuksien mukaan, toiminnallisten menetelmien suunnittelu, toteutus sekä raportointi ja esitys.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Tutustumiskäynti varhaiskasvatuksen tai sosiaalialan työn toimipisteeseen.
Mahdollisuus vierailuun ja vierailijoihin lähiviikkojen aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 tuntia, joista osa lähiviikkojen kontaktitunneilla ja työpajoissa sekä itsenäisellä vierailukäynnillä. Muu osa verkossa Moodle-alustalla.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tehdään, kokeillaan, suunnitellaan toteutetaan erilaisia toiminnallisia ja luovia menetelmiä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan aktiiviseen osallistumiseen Moodlessa sekä lähijaksoilla, toiminnallisten menetelmien suunnitelman tuottamiseen sekä sen raportointiin, opintokäyntiin ja käynnin raportoimiseen sekä tehtävän esitykseen.
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 10.03.2023
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Kohtamäki
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Oppimateriaalit
- Leskinen, E. (2009). Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön.
- Kataja J., Jaakkola T. ja Liukkonen J. (2011): Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi.
- Niemistö, R. (2007). (7.p) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia-kustannus
- Toseland, Ronald. W., Rivas, Robert. F. (2012). An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition.
- Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen.
- Malte-Colliard, K. & Marjukka L. (toim.) (2013). Voimaa taiteesta - Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla.
- Levine Madori L. (2010). Therapeutic Thematic Arts Programming - Menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Ruuskanen P., Savolainen K. ja Suonio M. (toim.) (2011). Toivo sosiaalisessa: Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä.
- Karjalainen, A-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle
Opetusmenetelmät
- luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset, asiantuntijavierailut
- ryhmänohjaustilanteet
harjoitukset raportoidaan ja esitellään seminaarissa
- Opintojakson voi opinnollistaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia, josta
- luennot 32h,
- harjoitukset 40h,
- itsenäinen opiskelu 34h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla kerätään materiaalimaksu (4€)
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 1-5
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteet eivät täyty, paljon poissaoloja ja/tai tehtävät tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää
ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien
ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn
periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija
tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja
toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä
suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija
osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän
osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia,
toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija
hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 21.10.2022
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Kohtamäki
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Oppimateriaalit
- Leskinen, E. (2009). Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön.
- Kataja J., Jaakkola T. ja Liukkonen J. (2011): Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi.
- Niemistö, R. (2007). (7.p) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia-kustannus
- Toseland, Ronald. W., Rivas, Robert. F. (2012). An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition.
- Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen.
- Malte-Colliard, K. & Marjukka L. (toim.) (2013). Voimaa taiteesta - Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla.
- Levine Madori L. (2010). Therapeutic Thematic Arts Programming - Menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Ruuskanen P., Savolainen K. ja Suonio M. (toim.) (2011). Toivo sosiaalisessa: Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä.
- Karjalainen, A-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle
Opetusmenetelmät
- luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset, asiantuntijavierailut
- ryhmänohjaustilanteet
harjoitukset raportoidaan ja esitellään seminaarissa
- Opintojakson voi opinnollistaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia, josta
- luennot 24h,
- harjoitukset 40h,
- itsenäinen opiskelu 42h
Lisätietoja opiskelijoille
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ilmoitetaan opintojakson alussa
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteet ei täyty, tehtäviä jää tekemättä, paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää
ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien
ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn
periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija
tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja
toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä
suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia,
toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija
hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 14.03.2022
Ajoitus
21.03.2022 - 20.05.2022
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 20
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
SOS20BSosionomi (AMK)
-
MSOS21KSosionomi (AMK)
-
SOS20CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta
Oppimateriaalit
- Leskinen, E. 2009. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Taito. PS-kustannus.
- Kataja J., Jaakkola T. ja Liukkonen J. 2011: Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS- kustannus. Juva.
- Niemistö, R. 2007. (7.p) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia-kustannus
- Toseland, Ronald. W., Rivas, Robert. F. 2012. An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition. Pearson Education, Inc: Allyn & Bacon
- Kurki, Leena. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen.
- Malte-Colliard, Katri & Marjukka Lampo (toim.). Voimaa taiteesta - Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. Tutkivan teatterityön keskuksen julkaisu, Tampereen yliopisto, 2013. Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf
- Levine Madori L., 2010. Therapeutic Thematic Arts Programming ?menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa. HAMKin julkaisuja 3/2010.
- Ruuskanen P., Savolainen K. ja Suonio M. (toim.) 2011. Toivo sosiaalisessa: Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. UNIpress:Kuopio.
- Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle 2019. Karjalainen, Anna-Liisa (toim.). Jyväskylä: ps-kustannus.
- Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
- luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset erilaisista toiminnallisista menetelmistä, asiantuntijavierailut mahdollisuuksien mukaan
- Toiminnallisten menetelmien raportointi ja esitys seminaarissa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Opintojakson voi opinnollistaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ilmoitetaan opintojakson alussa
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen