Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisten ryhmien ohjaaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: SOSATO10-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 38

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Pia-Christine Sainio

Opiskelijaryhmät

  • MSOS22SV
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.

Sisältö

- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta

Aika ja paikka

-

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus + lähiopetusjaksojen viikoilla lähiopetusta Kampuksella.
Opintojaksolla hyödynnetään Moodle -alustaa itsenäisiin, pari- ja pienryhmätehtäviin ja tuotoksiin. Lisäksi ryhmän lähijaksojen (viikoilla: 35, 39, ja 50) aikoina toteutetaan työpajoja lähiopetuksessa. Työpajoissa osallistutaan erilaisten toiminnallisten menetelmien harjoitteluun ja toteuttamiseen.
Opetus sisältää lisäksi luentoja, itsenäistä opiskelua, ryhmänohjausharjoituksia, opiskelijan itsenäisen vierailun toimipisteeseen ja raportin käynnistä, asiantuntijavierailut mahdollisuuksien mukaan, toiminnallisten menetelmien suunnittelu, toteutus sekä raportointi ja esitys.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.
Tutustumiskäynti varhaiskasvatuksen tai sosiaalialan työn toimipisteeseen.
Mahdollisuus vierailuun ja vierailijoihin lähiviikkojen aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 108 tuntia, joista osa lähiviikkojen kontaktitunneilla ja työpajoissa sekä itsenäisellä vierailukäynnillä. Muu osa verkossa Moodle-alustalla.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla tehdään, kokeillaan, suunnitellaan toteutetaan erilaisia toiminnallisia ja luovia menetelmiä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opiskelijan aktiiviseen osallistumiseen Moodlessa sekä lähijaksoilla, toiminnallisten menetelmien suunnitelman tuottamiseen sekä sen raportointiin, opintokäyntiin ja käynnin raportoimiseen sekä tehtävän esitykseen.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen