Johtaminen ja laadunhallinta eri organisaatioissaLaajuus (2 op)
Tunnus: KG00CA59
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen eri organisaatioissa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta
Sisältö
- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 04.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 29.11.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Kaija Loppela
Opiskelijaryhmät
-
FYS21Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija:
- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen eri organisaatioissa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta
Sisältö
- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)
Oppimateriaalit
Dialoginen toimintatapa: SoteDialogit-hankkeen kehittämisopas työpaikoille.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2637-1
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2022. (toim.) Henkilöstöjohtamisen moninaisuus, ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.
Hyvinvointialueiden strategia-asiakirjat ja muita aineistoja eri HV-alueilta.
KELAN avo- ja laitosmuotoisen kuntoutuksen standardi. Yleinen osa. Voimassa 1.1.2017 alkaen.
Potilasturvallisuusopas. 2011. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020. Toim. Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. Sanoma Pro Oy.
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S. Kasvio, A. ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere University Press.
Terveydenhuollon laatuopas. 2011. Kuntaliitto.
Terveydenhuollon laatuopas. 2019. Kuntaliitto.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2020. Sote-uudistus. Palvelujen tuottaminen. Laatu. https://www.thl.fi/fi/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/laat
Työyhteisöjen ja johtamisen dialoginen kehittäminen:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2635-7
Viitala, R. 2020. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, yksilötehtävä ja seminaarityöskentely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 01.12.2023
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Kaija Loppela
Opiskelijaryhmät
-
FYS20Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija:
- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen eri organisaatioissa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta
Sisältö
- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)
Oppimateriaalit
- Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. TUP
Syvänen, S., Loppela, K. ja Kolehmainen, R. 2022. Työyhteisöjen ja johtamisen dialoginen kehittäminen. Työhyvinvoinnin ja uudistumisen tekijät. Tampereen yliopisto.
Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2022. (toim.) Henkilöstöjohtamisen moninaisuus. Ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian.
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluento, opetuskeskustelut, itsenäinen tehtävä johtamiseen ja laadunhallintaan liittyen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vastaa 2 op:n eli noin 54 tunnin työtä. Työ koostuu osallistumisesta luentopäivään ja itsenäisestä tehtävästä ja sen esittämisestä ns. johtamisen seminaaripäivässä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 12.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 02.12.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
1 op
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
-
FYS19Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija:
- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen eri organisaatioissa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta
Sisältö
- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)
Aika ja paikka
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. STM julkaisuja 2022:2.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020. Toimittaneet: Hannele Laaksonen, Heleena Laitinen ja Heikki Hiilamo. Sanoma Pro.
KELAN avo- ja laitosmuotoisen kuntoutuksen standardi. Yleinen osa. Voimassa 1.1.2017 alkaen.
Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opiskelijan työtä 54 h, josta kontaktiopetusta10 tuntia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistumisvelvollisuus 5 h aloitustunneille + 5 h oman ryhmän tehtävän esitysseminaariin.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: hyväksytty - täydennettävä.