Johtaminen ja laadunhallinta eri organisaatioissa (2 op)
Toteutuksen tunnus: KG00CA59-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.04.2023 - 06.09.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.09.2023 - 01.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Fysioterapeutti
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Kaija Loppela
- Opintojakso
- KG00CA59
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija:
- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen eri organisaatioissa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta
Sisältö
- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)
Oppimateriaalit
- Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. TUP
Syvänen, S., Loppela, K. ja Kolehmainen, R. 2022. Työyhteisöjen ja johtamisen dialoginen kehittäminen. Työhyvinvoinnin ja uudistumisen tekijät. Tampereen yliopisto.
Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2022. (toim.) Henkilöstöjohtamisen moninaisuus. Ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian.
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluento, opetuskeskustelut, itsenäinen tehtävä johtamiseen ja laadunhallintaan liittyen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vastaa 2 op:n eli noin 54 tunnin työtä. Työ koostuu osallistumisesta luentopäivään ja itsenäisestä tehtävästä ja sen esittämisestä ns. johtamisen seminaaripäivässä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä