Johtaminen ja laadunhallinta eri organisaatioissa (2 op)
Toteutuksen tunnus: KG00CA59-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
16.04.2022 - 12.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
29.08.2022 - 02.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Fysioterapeutti
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Katriina Kuhalampi
- Opintojakso
- KG00CA59
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opiskelija:
- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen eri organisaatioissa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta
Sisältö
- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)
Aika ja paikka
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. STM julkaisuja 2022:2.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020. Toimittaneet: Hannele Laaksonen, Heleena Laitinen ja Heikki Hiilamo. Sanoma Pro.
KELAN avo- ja laitosmuotoisen kuntoutuksen standardi. Yleinen osa. Voimassa 1.1.2017 alkaen.
Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opiskelijan työtä 54 h, josta kontaktiopetusta10 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä