Johtaminen ja laadunhallinta eri organisaatioissa (2op)
Toteutuksen tunnus: KG00CA59-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 16.04.2022 - 12.09.2022
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 29.08.2022 - 02.12.2022
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 2 op
 
- Lähiosuus
 - 1 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 1 op
 
- TKI-osuus
 - 1 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Yksikkö
 - SeAMK Fysioterapeutti
 
- Toimipiste
 - SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Fysioterapeutti (AMK)
 
- Opettajat
 - Katriina Kuhalampi
 
- Opintojakso
 - KG00CA59
 
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
                    
Tavoitteet
Opiskelija:
- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin 
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen eri organisaatioissa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta
                    
Sisältö
- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)
                    
Aika ja paikka
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. STM julkaisuja 2022:2. 
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020. Toimittaneet: Hannele Laaksonen, Heleena Laitinen ja Heikki Hiilamo. Sanoma Pro.
KELAN avo- ja laitosmuotoisen kuntoutuksen standardi. Yleinen osa. Voimassa 1.1.2017 alkaen.
                    
Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opiskelijan työtä 54 h, josta kontaktiopetusta10 tuntia.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kykene osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä