Skip to main content

Development of farm businessLaajuus (5 cr)

Code: 9B00BT10

Objective

Students will be introduced to the new business trends on farm. They have understanding of new opportunities to develop farm business. They have core knowledge about rational decision-making, cost-efficient production, and joint ventures, those used in agriculture.

Content

- The process of crafting strategy
- Production and operations management
-Cooperation and networking

Qualifications

Changes in operational environment and future developments
Strategic management

Assessment criteria, approved/failed

The student has been an active participant in the classroom teaching and has accomplished the tasks according to instructions. Students can do the whole-farm planning. Student can describe advantages and disadvantages of cooperation and networking.

Enrollment

14.11.2022 - 15.01.2023

Timing

15.04.2023 - 26.08.2023

Credits

5 op

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master of Natural Resources, Food Chain Development
Teachers
  • Matti Ryhänen
Student groups
  • YRKK22A

Objective

Students will be introduced to the new business trends on farm. They have understanding of new opportunities to develop farm business. They have core knowledge about rational decision-making, cost-efficient production, and joint ventures, those used in agriculture.

Content

- The process of crafting strategy
- Production and operations management
-Cooperation and networking

Materials

Niemi, J. & Väre, M. (toim.) 2019. Suomen maa- ja elintarviketalous. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 36/2019. Luonnonvarakeskus, Helsinki.
Olson, K.D. 2004. Farm management: Principles and strategies (osin)
Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59
Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2014. Yhteistyö ja verkostosuhteet. Strateginen tarkastelu maidontuotantoon sovellettuna. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 19: 1-204.
Ryhänen, M. & Nissinen, K. (toim.) 2011. Kilpailukykyä maidontuotantoon. Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 8
Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1?178.
Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2015. Yhteisnavetan perustaminen ja johtaminen. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 82: 57-90.
Ryhänen & Sipiläinen 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja toiminnan kehittämien – Tuotannon suunnittelu strategisen johtamisen tukena.
Sipiläinen, T. & Ryhänen, M. (toim.) 2015. Tuotannon järjestämisen ja yhteistyön vaikutus tekniseen tehokkuuteen. Yhteistyöllä kilpailukykyä maidontuotantoon –hanke. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 81: 1-84.
Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B161.
Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen työkirja. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja C13.

Teaching methods

Lectures, project work, independent studying

Employer connections

The students act in the active interaction with the farmers. The teacher supports the students in this work. The students recommended best practices to the farmers.

Student workload

Student's work load 135 hours, including scheduled studies and project work.
Project works are supervised via Teams-application also.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, approved/failed

The student has been an active participant in the classroom teaching and has accomplished the tasks according to instructions. Students can do the whole-farm planning. Student can describe advantages and disadvantages of cooperation and networking.

Assessment methods and criteria

80 % presence is requested at the scheduled lectures or exam. Project work.

Qualifications

Changes in operational environment and future developments
Strategic management