Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BC00DQ96

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee ikääntyvien toimintakykyä kuvaavat keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn heikentymiselle altistavia tekijöitä, joihin tulee kiinnittää huomiota elämänkulussa. Opiskelija osaa nimetä ikääntyessä yleistyviä sairauksia ja oireyhtymiä, joita voidaan ennaltaehkäistä ja joista kuntoutumista tukea. Opiskelija tuntee kansalliset terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi laaditut suositukset, ja osaa ohjata ikääntyvää suositusten mukaiseen terveydestä ja toimintakyvystä huolehtimiseen. Opiskelija perehtyy toimintakykyä tukevaan ja kuntoutumista edistävän toimintaan. Opiskelija tuntee ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa hyödynnettävät menetelmät. Opiskelija osaa tukea ja motivoida ikääntynyttä yksilöllisten tavoitteiden ja voimavarojen mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisevän ja toimintakykyä tukevan toiminnan yhteyden kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Sisältö

- Toimintakyvyn käsitteet ja laaja-alainen toimintakyvyn arviointi
- Elämänkaarinäkökulma toimintakyvyn laaja-alaiseen tukemiseen
- Kansalliset terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämisen suositukset
- Elintapaohjauksen menetelmät
- Ikääntyvien ohjaus toimintakykyä tukevin menetelmin

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Gerontologian perusteet sekä Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja nimeää tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset. Opiskelija osallistuu mahdollisiin, ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja kuvaa monipuolisesti tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset ja osaa suunnitella niiden pohjalta yksilöllistä elintapaohjausta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen. Opiskelija osoittaa toiminnassaan toimintakykyä tukevaa työotetta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja kuvaa monipuolisesti tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija osaa perustella toimintaansa tutkimusnäytön kautta. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset ja osaa suunnitella niiden pohjalta yksilöllistä elintapaohjausta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen. Opiskelijan toiminnassa näkyy positiivinen, kannustava ja yksilölliset voimavarat huomioiva toimintakykyä tukeva työote.