Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja palvelutarpeenarviointiLaajuus (5 op)

Tunnus: BC00DQ94

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksellisen toimintatavan ja periaatteet. Opiskelija osaa palveluohjauksen keinoin suunnata ja koota tarpeen mukaisia palveluita erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden tueksi. Hän osaa arvioida asiakkaan palvelutarpeita monipuolisesti ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien toimintalogiikkaa sekä palveluohjauksellisen toimintatavan eri tasot. Opiskelija osaa edesauttaa palvelukokonaisuuden toteutumista yhteistyöverkostoissa ja hän ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen. Hänellä on valmiuksia sovittaa yhteen esim. julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia palveluita. Opiskelija osaa käyttää asiakaskohtaisesti soveltuvia ammattityön menetelmiä palveluohjausprosessissa. Hänellä on valmiudet hankkia tietoa palveluohjauksen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa hyödyntää digitaalisia palveluita osana palveluohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä.

Sisältö

- palveluohjauksen käsite ja palveluohjauksellinen toimintatapa
- asiakkaan palvelutarpeen arvioiminen
- palveluohjauksen prosessi
- asiakaslähtöisyys palveluohjausprosessissa
- eettinen osaaminen palveluohjauksessa
- julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin palvelujen hyödyntäminen asiakkaan yksilöllisessä elämäntilanteessa
- palvelujärjestelmien toimintaperiaatteet ja -logiikka
- kirjaaminen palveluohjauksessa
- palveluohjaus nuorten, mielenterveysongelmaisten, vammaisten ja ikääntyneiden palvelutarpeissa- verkostotyö
- digitaaliset palvelut osana palveluohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksen toimintatavat ja periaatteet. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän toimintaperiaatteita ja hän tuntee, miten julkisen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluja sovitetaan yhteen palveluohjauksen keinoin. Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksessa käytettäviä asiakastyön menetelmiä. Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen palveluohjauksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksen toimintatavat ja periaatteet. Hän osaa palveluohjauksen keinoin suunnata, koota ja arvioida asiakkaan tarpeen mukaisia palveluja.

Opiskelija tietää palvelujärjestelmän toimintaperiaatteita ja hän osaa menetelmiä, miten julkisen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluja sovitetaan yhteen palveluohjauksen keinoin. Opiskelija osaa käyttää soveltuvia asiakastyön menetelmiä palveluohjausprosessissa. Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen palveluohjauksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksen toimintatavat ja periaatteet. Hän osaa palveluohjauksen keinoin suunnata, koota ja arvioida asiakkaan tarpeen mukaisia palveluja. Opiskelija tietää palvelujärjestelmän toimintaperiaatteita ja hän osaa erilaisia menetelmiä, miten julkisen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluja sovitetaan yhteen palveluohjauksen keinoin. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia asiakastyön menetelmiä palveluohjausprosessissa.

Opiskelija osaa analysoida moniammatillisen yhteistyön merkitystä palveluohjausprosessissa. Opiskelijalla on valmiuksia hankkia tietoa palveluohjauksen edellyttämällä tavalla.

Oppimateriaalit

Helminen, Jari. Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. (2022)
Blommila Karri, Juntunen Milla, Kosunen Sirkka (toim,) Puheenvuoroja palveluohjauksesta. (2022). Suomen palveluohjausyhdistysSPO ry, Profami Oy.