Terveydenhoitajatyön kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CF32
Osaamistavoitteet
Opiskelija osallistuu terveydenhoitotyön palveluiden arvioimiseen ja kehittämiseen yhteistyössä muiden asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa. Hän kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien. Opiskelija ylläpitää tietoisuuttaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään. Opiskelija arvioi ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti.
Sisältö
Harjoittelu toteutuu valinnaisessa terveydenhoitajatyön harjoittelupaikassa opinnäytetyön pohjalta. Harjoittelutehtävät.
Terveydenhoitotyön kehittäminen näyttöön perustuen. Terveydenhoitotyön eri alueiden kehittämistarpeiden arviointi. Uudet tutkimustulokset ja kehittämissuositukset terveydenhoitotyön eri alueille. Oman ammatillisen osaamisen arviointi ja kehittäminen.
Opintojakso toteutuu pääosin kehittämistehtävinä terveydenhoitotyön harjoittelupaikoissa osana eri ikäisten terveydenhoitotyön harjoitteluja. Lisäksi kontaktiopetus.
Esitietovaatimukset
Opinnäytetyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
05.02.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Marja Toukola
- Tiina Hemminki
- Anita Keski-Hirvi
- Carita Sandell-Kaukonen
Opiskelijaryhmät
-
TH21Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osallistuu terveydenhoitotyön palveluiden arvioimiseen ja kehittämiseen yhteistyössä muiden asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa. Hän kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien. Opiskelija ylläpitää tietoisuuttaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään. Opiskelija arvioi ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti.
Sisältö
Harjoittelu toteutuu valinnaisessa terveydenhoitajatyön harjoittelupaikassa opinnäytetyön pohjalta. Harjoittelutehtävät.
Terveydenhoitotyön kehittäminen näyttöön perustuen. Terveydenhoitotyön eri alueiden kehittämistarpeiden arviointi. Uudet tutkimustulokset ja kehittämissuositukset terveydenhoitotyön eri alueille. Oman ammatillisen osaamisen arviointi ja kehittäminen.
Opintojakso toteutuu pääosin kehittämistehtävinä terveydenhoitotyön harjoittelupaikoissa osana eri ikäisten terveydenhoitotyön harjoitteluja. Lisäksi kontaktiopetus.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Opetusmenetelmät
opetuskeskustelu, kontaktiopetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
kurssilla kaksi arvioitavaa tehtävää harjoittelun yhteydessä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4t kontaopetus 2/2024
8t kehittämistöiden esitysseminaari kevätlukukauden 2024 lopussa
130 t harjoittelussa; harjoittelu eri yksiköissä sekä 2 tehtävää
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi tehtävien perusteella, kriteerit kumpaankin tunneilla
Esitietovaatimukset
Opinnäytetyö
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
06.02.2023 - 10.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Marja Toukola
- Tiina Hemminki
- Anita Keski-Hirvi
Opiskelijaryhmät
-
TH20Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osallistuu terveydenhoitotyön palveluiden arvioimiseen ja kehittämiseen yhteistyössä muiden asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa. Hän kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien. Opiskelija ylläpitää tietoisuuttaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään. Opiskelija arvioi ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti.
Sisältö
Harjoittelu toteutuu valinnaisessa terveydenhoitajatyön harjoittelupaikassa opinnäytetyön pohjalta. Harjoittelutehtävät.
Terveydenhoitotyön kehittäminen näyttöön perustuen. Terveydenhoitotyön eri alueiden kehittämistarpeiden arviointi. Uudet tutkimustulokset ja kehittämissuositukset terveydenhoitotyön eri alueille. Oman ammatillisen osaamisen arviointi ja kehittäminen.
Opintojakso toteutuu pääosin kehittämistehtävinä terveydenhoitotyön harjoittelupaikoissa osana eri ikäisten terveydenhoitotyön harjoitteluja. Lisäksi kontaktiopetus.
Opetusmenetelmät
luento/keskusteleva opetus, harjoittelu, tehtävien ja kehittämistöiden itsenäinen tekeminen, kehittämistöiden esitysseminaarit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
kehittämistyön aihe kysytään harjoittelupaikasta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 133 t
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi Seamkin opinnäytetyökriteerejä myötäillen
Esitietovaatimukset
Opinnäytetyö